تغییر سیکل بازار ارز دیجیتال؛ تحلیل آنچین شماره ۵۶ (۲ اسفند ۱۴۰۱)

خانهتحلیل ارز دیجیتالتغییر سیکل بازار...

آنچه می‌خوانید...

علیرغم فشارهای نظارتی مداوم بر فضای ارزهای دیجیتال توسط امریکا، قیمت بیت کوین به بالای 25 هزار دلار صعود کرد و شمار توکن‌های ان‌اف‌تی اوردینال (Inscriptions) روی این شبکه نیز از 100 هزار عدد عبور کرد. در همین حال، به نظر می‌رسد الگوی رفتاری سرمایه‌گذاران در حال رسیدن به نقطه عطفی است که به تغییر سیکل بازار ارز دیجیتال اشاره می‌کند.

در این تحلیل آنچین فکت کوینز به بررسی نشانه‌هایی از بازار می‌پردازیم که به تغییر روند بلندمدت بیت کوین اشاره دارند.

تغییر سیکل بازار ارز دیجیتال

بیت کوین باری دیگر شاهد یک هفته پرقدرت بود و با جبران کل ضررهای هفته گذشته خود، به بالای 25 هزار دلار رسید که بالاترین قیمت آن از ژوئن 2022 به شمار می‌رود. نکته قابل توجه اینکه، این حرکت صعودی به رغم فشارهای مداوم نهادهای قانونگذار امریکا بر روی بازار ارزهای دیجیتال اتفاق می‌افتد.

در تحلیل آنچین این هفته، فروکش کردن موج اولیه توکن‌های Inscriptions روی بلاک چین بیت‌کوین را بررسی می‌کنیم. همچنین رفتار هولدرهای بلندمدت و کوتاه‌مدت بیت کوین را با استفاده از یک سری شاخص‌های جدید آنچین که گلسنود هفته گذشته منتشر کرد ارزیابی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: پروتکل NFTهای اوردینالز در شبکه لایت کوین راه اندازی شد

تغییر سیکل بازار ؛ تحلیل آنچین هفته هشتم سال 2023

🪟 تمام نمودارهای این مقاله را  میتوانید از این قسمت در اندازه واقعی و به صورت لایو مشاهده کنید.

موج اولیه NFT بیت کوین

فوریه 2023 احتمالاً به خاطر ظهور توکن‌های Ordinals و Inscriptions روی بلاک چین بیت کوین، معرفی روش جدیدی برای ذخیره‌سازی داده‌ها و در نتیجتا ساخت NFT در بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین و ایمن‌ترین بلاک چین جهان به یادگار خواهد ماند. چیزی که در مورد Inscriptions بسیار جالب است این است که آنها باعث افزایش فعالیت آنچین شبکه می‌شوند، با این حال، با حجم نقل و انتقال نسبتاً پایین.

نمودار زیر نشان می‌دهد که تعداد کل UTXO در مجموعه به رکورد جدید 137 میلیون رسیده است. گفتنی است، تعداد UTXO با نرخ 117 هزار در ماه در هفته گذشته افزایش یافت که بالاترین میزان از دسامبر 2022 بود.

بیشتر بخوانید: ظهور NFT اوردینال ‌(NFT Ordinals)؛ تحلیل آنچین شماره ۵۵ (۲۵ بهمن ۱۴۰۱)

نمودار UTXO بیت کوین

استفاده از تپروت (Taproot) با استفاده از جدیدترین نوع اسکریپت بیت کوین، با %8.121 از کل خروجی‌های خرج‌شده در هفته گذشته به بالاترین حد خود رسید. از آنجایی که تعداد کل توکن‌های Inscription روی بلاک چین بیت کوین از 100 هزار عدد گذشت، ما شاهد فروکش کردن این موج اولیه بوده‌ایم. میزان استفاده از اسکریپت Taproot از زمان پیک آن 65 درصد کاهش یافته است و به 2.872 درصد از خروجی‌های خرج شده کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: فناوری Taproot چیست؟

نمودار خروج خرج شده بیت کوین (تپروت)

اندازه متوسط بلاک نیز تغییر چشمگیری داشته است و از سقف معمولی 1.5 مگابایتی به 2.0 تا 2.5 مگابایت رسیده است. این افزایش در اندازه متوسط بلاک اساساً نتیجه این است که ان‎‌اف‌تی‌های Inscriptions داده‌های بیشتری را در بخش «Data Discounted» تراکنش درج کنند.

متوسط اندازه بلاک بیت کوین

برای تجزیه و تحلیل کامل Ordinals، Inscriptions و تاثیر آنها روی بلاک چین بیت کوین و تغییر سیکل بازار ، لطفاً به تحلیل آنچین قبلی ما رجوع کنید.

افزایش حجم معاملات

همانطور که در بالا ذکر شد، اینسکریپشن‌ها (Inscriptions) نیازی به حجم زیادی از BTC ندارند و در واقع، بیشتر آنها از حدود 10 هزار ساتوشی (0.00010000 BTC) اختصاص داده شده به Inscription استفاده می‌کنند. با این حال، در حالی که تعداد Inscriptions در حال افزایش است، قیمت بیت کوین نیز به همین ترتیب در حال افزایش است، و بنابراین یک تحلیل کلاسیک از رفتار سرمایه‌گذاران نیز مورد نیاز است.

جالب اینجاست که علیرغم افزایش قیمت، حجم معاملات بسیار پایین است. نمودار زیر نشان می‌دهد که کمتر از 115 هزار بیت کوین در روز (کل حجم نقل و انتقالات) به BTC های با سن کمتر از 6 ماه نسبت داده می‌شود. چنین حجم پایینی در طول تاریخ فقط چند بار مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید: چطور ارزش واقعی NFT ها را بسنجیم؟

حجم کوین‌های جوان خرج شده بیت کوین

عرضه BTC های با سن کمتر از 6 ماه از اول سال 2023 تا به امروز افزایش قابل توجهی نداشته است و در حدود 4.298 میلیون بیت کوین در نوسان است. از آنجایی که این یک سیستم باینری است (قدیمی‌تر/کوچکتر از 6 ماه)، این به طور کلی نشان می‌دهد که کوین‌‌های قدیمی‌تر از 6 ماه، در مجموع، در حال حاضر تا حد زیادی دست نخورده هستند.

سیکل بازار

این را می‌توان با نگاهی به عرضه بیت کوین‌های قدیمی تأیید کرد (BTC های دست نخورده به مدت حداقل 6 ماه) که به یک ATH جدید یعنی 15 میلیون بیت کوین بسیار نزدیک  شده است. ما همچنین شمار بیت کوین‌های قدیمی‌تر از یک سال را هم پوشش داده‌ایم که این هفته به یک ATH و به بالای 12.913 میلیون بیت کوین رسید.

علیرغم فشارهای نهادهای قانونگذاری و صعود 50 درصدی بیت کوین از اول سال تاکنون، بسیاری از آدرس‌های قدیمی به بیت کوین‌های خود دست نزده‌اند.

عرضه قدیمی بیت کوین

بیشتر بخوانید: بازار Blur؛ آشنایی با جدیدترین بازار NFT‌ و توکن BLUR

می‌توانیم ببینیم که BTCهای قدیمی‌تر نیز به همین ترتیب دست نخورده‌اند، به طوری که کمتر از 4770 بیت کوین در روز در این هفته جابجا شده است. نمودار زیر نمونه‌های گذشته که در آن حجم BTC‌های قدیمی اینقدر کم بود را نشان می‌دهد.

جالب اینجاست که از سال 2016، این نمونه‌ها در طول بازارهای نزولی و در نزدیکی کف قیمت یا هنگام اصلاحات شدید قیمت رخ داده است. این معیاری از دوره‌هایی را ارائه می‌کند که در آن بعید است دست‌های قدیمی‌تر بازار بیت کوین خود را خرج کنند، و به طور بالقوه نشان‌دهنده این است که بازار حداقل در کوتاه‌مدت دچار اشباع فروش است.

نمودار شاخص SVAB  بیت کوین

در یک نوع از شاخص SVAB که به تازگی توسط گلسنود منتشر شده است، می‌توانیم ببینیم که تنها 4.123 درصد از کل حجم خرج‌شده بیت کوین‌ها قدیمی‌تر از 6 ماه است. دوره‌های کلیدی که در آن دست‌های قدیمی‌تر بازار تمایل مشابهی به فروش بین کوین را نشان داده بودند، بازار نزولی سال‌های 2018 تا 2022 است.

شاخص SVAB

تغییر رفتار سرمایه‌گذاران

ابزارهای آنچین برای تصویرسازی و مدل‌سازی الگوهای رفتاری سرمایه‌گذاران، هم از منظر زمان نگهداری (طول عمر) و هم از منظر سود/زیان تحقق یافته، بسیار قدرتمند هستند.

در گروه هولدرهای کوتاه‌مدت (STHs)، می‌توانیم الگوهای رفتاری غالب آن‌ها را در طول سیکل بازار ارز دیجیتال با استفاده از نوع جدید شاخص Dormancy گلسنود بررسی کنیم. STH Dormancy نشان دهنده میانگین سن (بر حسب روز) بیت‌کوین‌های فروخته شده توسط هولدرهای کوتاه‌مدت (STH) است.

مقادیر پایین‌تر این شاخص نشان دهنده آن است که هولدرهای کوتاه‌مدت در حال فروش BTC هایی هستند که اخیراً خریداری کرده‌اند. این امر معمولاً در بازارهای نزولی مشاهده می‌شود که ناامیدی از افزایش قیمت انگیزه فروش را افزایش می‌دهد.

مقادیر بالاتر شاخص نشان می‌دهد که هولدرهای کوتاه‌مدت در حال فروش BTC هایی هستند که برای مدتی طولانی‌ هولد کرده بودند. این اتفاق معمولاً در بازارهای صعودی دیده می‌شود.

حرکت صعودی شدید در شاخص STH-Dormancy نشان می‌دهد که اکنون حالت دوم برقرار است، و خریدارانی در حال فروش هستند که در قیمت‌های پایین بیت کوین خریداری کرده بودند و در حال هولد بودند.

🔔 ایده برای الارم: شکست  (30D-SMA)STH-Dormancy  به زیر 17 روز تا حدودی نشان دهنده وحشت بازار است.

نمودار شاخص Dormacy  بیتکوین

ما می‌توانیم این الگو (برداشت سود) را در چندین واریانت از شاخص SOPR ببینیم، که روی سطح 1.0 حمایت پیدا می‌کند. تست مجدد سطح 1 در شاخص aSOPR  در طول یک حرکت صعودی نشان می‌دهد که روند برداشت سود در حال کند شدن است و هولدرهای روی ضرر نیز در حال کاهش فروش هستند.

به طور کلی، این نشانه کاهش فشار فروش و بازگشت بالقوه ذهنیت «خرید» است. تست مجدد سطح 1 و جهش از این سطح در شاخص SOPR، به ویژه در میانگین‌های متحرک طولانی مدت (مثلاً 14 روزه یا 30 روزه)، اغلب سیگنالی از تغییر سیکل بازار ارز دیجیتال است.

بیشتر بخوانید: کشت سود یا استیکینگ (Staking)؛ کدام بهتر است؟

شاخص aSOPR

گلسنود اخیرا یک سری شاخص‌های قدرتمند جدید را منتشر کرده که برای اعضای حرفه‌ای آن طراحی شده‌اند و تجزیه و تحلیل بازار بیت‌کوین را با استفاده از سه مفهوم قدرتمند ممکن می‌سازد:

  • تجزیه و تحلیل گروهی یا Cohort Analysis (هولدرهای بلندمدت و کوتاه‌مدت).
  • سود و زیان تحقق یافته یا Realized Profit and Loss (برای ردیابی احساسات بازار و جریان سرمایه).
  • Exchanges and Entity-Adjustment (سیگنالی از جریان‌های اقتصادی).

نمودار زیر سهم نسبی سود و زیان محقق شده هولدرهای کوتاه‌مدت ((STH را نشان می‌دهد که به‌طور خاص برای BTCهای ارسال‌شده به صرافی‌ها فیلتر شده است تا نیروهای طرف فروش را به بهترین شکل شبیه‌سازی کند. ما می‌توانیم یک کاهش در ضررهای نسبی هولدرهای کوتاه‌مدت را تا کف‌های سیکل بازار ارز دیجیتال ببینیم، به این صورت که سوداگران لحظه آخری از بازار خارج شده و BTCها با قیمتی پایین‌تر به خریداران جدید منتقل می‌شوند.

بیشتر بخوانید: شبکه Songbird چیست؟ آشنایی با توکن SGB و شبکه پرنده آوازه‌خوان

تغییر سیکل بازار ؛ تحلیل آنچین هفته هشتم سال 2023

همزمان که بازار از روندهای نزولی طولانی‌مدت بهبود می‌یابد، این خریداران جدید (STH) با ذوق و شوق به سود باز می‌گردند و قیمت بیت کوین از کف چند ماهه خود به شدت افزایش می‌یابد. بنابراین گروه STH تقریباً به طور کامل در سود است و در نتیجه اکثر فروش‌های آنها با سود است 🔴.

ما شاهد این افزایش شدید در سلطه سود هولدرهای کوتاه‌مدت بوده‌ایم که نشان دهنده انباشت بخش بزرگی از عرضه زیر قیمت فعلی است.

تغییر سیکل بازار ؛ تحلیل آنچین هفته هشتم سال 2023

بر اساس حجم مطلق BTCها، هولدرهای کوتاه‌مدت هنوز انگیزه خاصی برای ارسال بیت کوین‌های خود به صرافی ها ندارند. حجم کل STH-Exchange بین 15 تا 21 هزار بیت کوین در روز در نوسان است، محدوده مشابهی که از ژوئن 2021 در آن قرار داشته است.

تغییر سیکل بازار ؛ تحلیل آنچین هفته هشتم سال 2023

در آخر، به گروه هولدرهای بلندمدت (LTH) می‌پردازیم که از منظر زیان در تاریک‌ترین دوره‌های بازار نزولی سلطه دارند. نمودار زیر افزایش تدریجی سلطه ضرر هولدرهای بلندمدت را نشان می‌دهد، این‌گونه که خریداران برتر سیکل بازار قبلی به تدریج تا پاکسازی نهایی، بیت‌کوین‌های خود را می‌فروشند. این کاپیتولاسیون یا پاکسازی نهایی معمولاً نزدیک به کف نهایی یک روند نزولی بلندمدت و درست زمانی که سیکل بازار شروع به چرخش می‌کند به اوج خود می‌رسد.

از کل بیت‌کوین‌های ارسال‌شده به صرافی ها، ضرر LTH ها به طور چشمگیری از پیک 58٪ سیکل بازار در اواسط ژانویه به 21٪ امروز کاهش یافته است. کاهش‌های شدید مشابه در این معیار را می توان در تمام سیکل‌های قبلی بازار نیز مشاهده کرد که هولدرهای بلندمدت دوباره امید لازم برای «هولد» را پیدا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: بهترین ارزهای دیجیتال لایه ۲ برای سرمایه‌ گذاری در سال ۲۰۲۳

تغییر سیکل بازار ؛ تحلیل آنچین هفته هشتم سال 2023

خلاصه و نتیجه‌گیری

موج اولیه ان‌اف‌تی‌های Inscriptions از مجموع 100 هزار فایل روی بلاک چین بیت کوین عبور کرده و منبع جدید و غیرمنتظره‌ای از تقاضا برای فضای بلاک را ایجاد کرده است. ان‌اف‌تی‌های Inscriptions از این جهت منحصر به فرد هستند که علیرغم ارزشی که برای صاحبان و خریداران خود دارند، نیازی به انتقال حجم زیادی از BTC ندارند.

علیرغم رشد فعالیت‌های آنچین و رکوردزنی تعداد کل UTXO ها، حجم نقل و انتقالات به طور قابل توجهی برای هولدرهای بلندمدت و کوتاه‌مدت کاهش یافته است. با فیلتر کردن BTC های ارسال‌شده به صرافی‌ها، می‌توان به وضوح مشاهده کرد که شاخص‌های متعددی به چرخش سیکل بازار ارز دیجیتال و تغییر الگوهای رفتاری سرمایه‌گذاران اشاره می‌کنند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان