top banner adv

تله خرسی (Bear Trap) در معاملات چیست؟ چطور گرفتار آن نشویم؟

تله خرسی (Bear Trap) در معاملات چیست؟ چطور گرفتار آن نشویم؟
0
بازدید : 8198

بازار ارزهای دیجیتال بسیار غیرقابل پیش بینی و پُرنوسان است. یک معامله‌گر باتجربه مراقب مسائل حاشیه‌ای مختلفی است که ممکن است وی را از استراتژی‌های معاملاتی خود دور کند. یکی از این مسائل حاشیه‌ای، تله خرسی (bear trap) است.

تله خرسی (bear trap) به یک روش سرمایه‌گذاری اشاره دارد که در آن ریزش شدید قیمت یک ارز دیجیتال می‌تواند معامله‌گران را به شرط‌بندی روی روند نزولی ترغیب کند، در حالی که این روند دوامی نداشته و قیمت رمزارز در مدت کوتاهی پس از آن افزایش می‌یابد. در نتیجه معامله‌گران یا مجبور می‌شوند پوزیشن‌ شورت (Short) خود را با ضرر سنگین ببندند یا در نهایت لیکوئید شوند.

در بیشتر موارد، تله‌ خرسی (bear trap) می‌تواند باعث شود سرمایه‌گذارانی که وارد یک پوزیشن شورت شده‌اند، بدون توجه به چشم‌انداز بلندمدت رمزارز، متحمل ضرر شوند. تله‌های گاوی و تله‌های خرسی در بازار رمزارزها رایج هستند و ممکن است در ابتدا شناسایی آنها برای سرمایه‌گذاران دشوار باشد. با این حال، تشخیص آنها با کمک تحلیل تکنیکال غیرممکن نیست. در این مقاله قصد داریم به بررسی تله خرسی (Bear Trap) بپردازیم و عملکرد آن را بررسی کنیم. پس با فکت کوینز همراه باشید.

تله خرسی (bear trap)  چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟

تله خرسی به یک الگوی تکنیکال اشاره دارد و زمانی اتفاق می‌افتد که یک روند نزولی جدید در نمودار یک ارز دیجیتال یا سهام ظاهر می‌شود که خیلی زود این روند معکوس شده و روند صعودی خواهد شد. فشار فروش در بازار شبیه تله خرسی (bear trap) است. با این حال، اثر فشار فروش می‌تواند شدیدتر باشد زیرا قیمت‌ها ممکن است در مدت زمان کوتاه با سرعت بسیار زیادی افزایش پیدا کنند.

تله‌ خرسی (bear trap) معامله‌گران و به ‌ویژه معامله‌گران مبتدی‌ را به وحشت می‌اندازد. این مسئله باعث می‌شود که آنها دارایی‌های خود را بفروشند و انتظار داشته باشند روند بازار نزولی باقی بماند. با این حال، روند بازار رمزارزها می‌تواند تغییر کند و صعودی شود و فروشندگان را در پوزیشن‌های شورت خود به دام بیندازد. در چنین مواردی، معامله‌گران باید قبل از اینکه روند صعودی شود، از پوزیشن خود خارج شوند. در غیر این صورت خطر از دست دادن تمام پولشان آن‌ها را تهدید می‌کند.

برخلاف تله گاوی، تله خرسی می‌تواند برای معامله گران با پوزیشن‌های شورت ویرانگر باشد. برای افرادی که با این اصطلاح آشنا نیستند، یک پوزیشن شورت به این معنی است که سرمایه‌گذار دارایی دیجیتال را قرض می‌کند، آن را می‌فروشد، سپس بعداً دوباره آن را می‌خرد (به این امید که قیمت پایین‌تر از چیزی که هست کاهش پیدا کند). با این روش، آن‌ها از یک روند نزولی در بازار استفاده می‌کند. معامله‌گران معمولاً می‌توانند با استفاده از معاملات آتی (futures) روی اکثر ارزهای دیجیتال پوزیشن شورت بگیرند.

بیشتر بخوانید: بررسی تله گاوی (Bull Trap) ؛ روش های تشخیص الگو تله

تله خرسی (bear trap) چه زمانی در بازار رخ می‌دهد؟

تله خرسی (bear trap) در بازار رمزارزها زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک دارایی دیجیتال در حال ریزش است، اما روند خود را معکوس کرده و شروع به افزایش می‌کند. این تله همچنین زمانی رخ می‌دهد که رمزارزی که قیمتش به طور ناگهانی سقوط می‌کند، وارد یک روند صعودی شود. معامله‌گرانی که در این شراط فریب می‌خورند و روی کاهش قیمت شرط بندی می‌کنند، در نهایت ضرر می کنند.

افزایش قیمت یک ارز دیجیتال و زیان مربوطه ممکن است باعث شود معامله‌گران تازه کار مقادیر بیشتری از پول را وارد سرمایه گذاری کنند یا سهام خود را با ضرر بفروشند. برای مثال، معامله‌گری که قصد دارد درپوزیشن شورت خود از ارز دیجیتال XYZ استفاده کند، آن را به قیمت 40 دلار می‌خرد. سپس این کوین وارد یک روند نزولی می‌شود.

قیمت XYZ به 35 دلار کاهش می‌یابد؛ به این معنی که اگر معامله‌گر در آن نقطه پوزیشن را ببندد، باید سود کسب کند. با این حال، قبل از بسته شدن پوزیشن، قیمت XYZ شروع به افزایش می‌کند و به 45 دلار می‌رسد. اگر معامله‌گر اکنون پوزیشن را ببندد، به ازای هر کوین 5 دلار ضرر خواهد داشت. بسته به تعداد سهام (یا کوین) فروخته شده و مقدار سرمایه‌ی باقیمانده، کارگزار معامله‌گر ممکن است از او بخواهد که وجوه بیشتری را واریز کند یا با بستن اجباری (لیکوئید شدن) پوزیشن، از ایجاد ضررهای بیشتر جلوگیری کند.

حتی اگر افزایش قیمت در بسیار کوتاه مدت باشد و XYZ بعداً روند نزولی خود را از سر بگیرد، تله خرسی (bear trap)  معامله‌گر را مجبور می‌کند پوزیشن را ببندد یا وجوه بیشتری را وارد حساب خود کند. از سوی دیگر، اگر رمزارز به حرکت خود ادامه دهد، تا زمانی که معامله‌گر پوزیشن را ببندد، زیانش افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: برنامه معاملاتی (Trading Plan) چیست؟ آموزش کامل تنظیم برنامه معاملاتی

مثالی واقعی از تله خرسی

در یک مثال واقعی قصد داریم رفتار قیمت سهام تسلا (TSLA) را با هم بررسی کنیم تا به صورت عملی، کارکرد تله خرسی را بررسی کنیم.

بر کسی پوشیده نیست که بدون شهرت نام ایلان ماسک و استراتژی‌های بازاریابی پیچیده‌ی او، تسلا یک تولید کننده ساده خودروهای الکتریکی بود. با این حال، خودروهای گران قیمت آن، این شرکت خودروسازی را بسیار جلوتر از رقبا قرار داده است. ارزش بازار خودروسازان محبوبی مانند جنرال موتورز و فورد به ترتیب 35 و 12 میلیارد دلار است. در همین حال، ارزش بازار تسلا 650 میلیارد دلار است.

از آنجایی که تسلا از یک شرکت کوچک به شرکتی بسیار بزرگ تبدیل شده است، فروشندگان سهام آن در بازار برای فرار از لیکوئید شدن، به حساب خود در کارگزاری یا بروکر پول واریز کرده‌اند. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان معتقدند تسلا به اکوسیستمی برای تله خرسی (bear trap) تبدیل شده است. به نمودار زیر نگاهی کنید. برخی از فشارهای فروش در نمودار قیمتی سهام TSLA را نشان می‌دهد.

بررسی تله خرسی (bear trap) با مثال

نحوه شناسایی الگوی تله خرسی (bear trap) با استفاده از تحلیل تکنیکال

تله‌های خرسی می‌توانند ضررهای قابل توجهی را به معامله‌گران وارد کنند. برای به حداقل رساندن این ضررها، بهترین کار برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تازه کار است که بدانند چگونه تله خرسی (bear trap) را شناسایی کنند.

معامله‌گران می‌توانند از ابزارهای معاملاتی تکنیکال مختلفی مانند اصلاحات فیبوناچی، شاخص‌های حجم و نوسان‌گرهای قدرت نسبی برای تشخیص تله خرسی از تغییر روندهای واقعی در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنند. اگر یک روند قوی صعودی به طور ناگهانی توسط یک روند نزولی مشکوک قطع شود، معامله‌گران باید به جای تسلیم شدن در برابر آن، به پارامترهای دیگر بازار نگاه کنند تا بفهمند چرا این اتفاق افتاده است. اگر هیچ تغییر قابل توجهی در احساسات فعالان بازار نمی‌بینید که تاییدی بر معکوس شدن روند باشد، احتمالاً با یک تله خرسی (bear trap) مواجه شده‌اید. در اینجا برخی از اندیکاتورهای رایجی که می‌تواند به شما در تشخیص تله خرسی کمک کند را ارائه کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام تحلیل تکنیکال ؛ راهنمای ترید برای افراد مبتدی

بیشتر بخوانید : ارزش کل قفل شده (TVL) چیست ؟ معیار ارزیابی پروژه‌های دیفای

واگرایی

برخی از اندیکاتورهای بازار به عنوان سیگنال‌های واگرایی عمل می‌کنند. واگرایی معمولاً نشان دهنده یک تله خرسی است. برای تشخیص واگرایی، باید بررسی کنید که آیا قیمت دارایی دیجیتال مدنظر و اندیکاتور تنظیم شده در جهت مخالف حرکت می‌کنند یا خیر. معامله‌گران از این شاخص برای تصمیم گیری در مورد احتمال وقوع تله خرسی استفاده می‌کنند. عدم وجود واگرایی به این معنی است که بعید است یک تله خرسی (bear trap) در کار باشد.

اندیکاتورهای مربوط به حجم

تجزیه و تحلیل حجم معاملات ارزهای دیجیتال می‌تواند به شما کمک کند الگوی بالقوه تله خرسی را شناسایی کنید. به طور معمول، زمانی که بازار به صورت صعودی یا نزولی حرکت می‌کند، معامله‌گران ممکن است متوجه حجم بالای معاملاتِ همسو با آن حرکت شوند. دلیل این مسئله ساده است. جهت حرکت قیمت به هر سمتی که باشد، معامله‌گران سعی می‌کنند از فرصت استفاده کرده و سود کسب کنند یا به دنبال جبران زیان خود هستند.

بیشتر بخوانید : قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت چیست؟

با این حال، یک روند نزولی با حجم معاملات کم نشان دهنده یک تله خرسی به صورت بالقوه است.

بررسی تله خرسی (bear trap)

بررسی اندیکاتور فیبوناچی

سطوح اصلاحی فیبوناچی خطوط افقی‌ای هستند که نشان می‌دهد قیمت احتمالاً در کجا به سطح حمایت یا مقاومت می‌رسد. اگر قیمت دارایی مد نظر شما در بازار کاهش یابد اما سطوح فیبوناچی را نشکند، می‌توان فرض کرد که این افت مشکوک است و ممکن است تبدیل به یک روند نشود.

بیشتر بخوانید: استراتژی معامله لاک‌پشتی (Turtle Trading) چیست؟

نحوه شناسایی الگوی تله خرسی (bear trap)

سطوح فیبوناچی معکوس‌ شدن روند را در بازار نشان می‌دهد و وارونگی روند با استفاده از نسبت‌های فیبوناچی تعیین می‌شوند. همین مسئله اندیکاتور فیبوناچی را به یک شاخص عالی برای تعیین و شناسایی الگوهای تله خرسی (bear trap) در بازار رمز ارزها تبدیل می‌کند. به صورت خلاصه، اگر کاهش قیمت کندل را به هیچکدام از سطوح فیبوناچی نرساند، نشان می‌دهد که به احتمال زیاد یک تله خرسی در حال رخ دادن است.

اندیکاتور RSI

شاخص قدرت نسبی (RSI) اندیکاتوری است که به ردیابی سرعت و تغییر حرکات قیمت کمک می‌کند. RSI کمتر از 25 به طور کلی فشار فروش بیش از حد و یک حرکت بالقوه به سمت بالا را نشان می‌دهد. این اندیکاتور اگر بیش‌تر از 75 باشد، نشان می‌دهد که فشار خرید بیش از حد بوده و قیمت آماده برای حرکت به سمت پایین است. RSI علاوه بر کمک به تشخیص تله خرسی، به پیش بینی برگشت قیمت نیز کمک می‌کند.

نحوه شناسایی الگوی تله خرسی (bear trap)

بیشتر بخوانید : حملات فیشینگ چیست؟ چطور دچار این حملات نشویم؟ +ویدئو

خطوط قرمز در پایین نمودار نشان دهنده دو نوسانگر MACD و RSI است. هر دوی آنها قبل از شکست شدید قیمت به طور قابل توجهی روند صعودی دارند.

بیشتر بخوانید: بررسی عوامل تعیین‌کننده قیمت ارز دیجیتال

الگوهای نمودار تله خرسی (Bear Trap)

با مطالعه حرکت کندل‌های تله خرسی در تحلیل تکنیکال، معامله‌گران می‌توانند بیشتر الگوهای متداول تله خرسی را درک کنند. برای افرادی که با این مفهوم آشنایی ندارند، کندل تله خرسی کندلی است که یا

  • سطح حمایت را می‌شکند و زیر آن بسته می‌شود
  • سطح حمایت را می‌شکند و بالای آن بسته می‌شود

اندکی پس از تشکیل کندل تله خرسی، قیمت دارایی تمایل به افزایش دارد. در ادامه سه نمودار وجود دارد که سیگنال‌های خرید خوبی را ارائه می‌دهند و به پیش‌بینی و درک تله‌ خرسی کمک می‌کنند.

نمونه تله خرسی 1

الگوهای نمودار تله خرسی (bear trap)

این نمودار دارای یک کندل نزولی است که سطح حمایت را شکسته و زیر آن بسته می‌شود. توجه داشته باشید که یکی دو کندل بعدی می‌تواند کندل صعودی و برگشتی باشد که حرکت صعودی را نمایش می‌دهد.

نمونه تله خرسی 2

الگوهای نمودار تله خرسی (bear trap)

این نمودار دارای یک کندل صعودی است که سطح حمایت را می‌شکند و پایین می‌آید اما در نهایت بالای سطح حمایت بسته می‌شود و یک کندل صعودی را تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ۵ تکنیک برای سرمایه‌گذاری در رکود اقتصادی

نمونه تله خرسی 3

الگوهای نمودار تله خرسی (bear trap).

این نمودار دارای یک کندل نزولی است که سطح حمایت را می‌شکند و پایین می‌آید اما بالاتر از سطح حمایت بسته می‌شود. یک تا دو کندل بعدی ممکن است صعودی باشد

چگونه در دام تله خرسی (bear trap) نیفتیم؟

تله‌های خرسی می‌توانند بسیار پرخطر باشند. بهترین راه برای اینکه هنگام برخورد با این شرایط در معاملات متحمل ضرر نشوید، اجتناب از آنهاست. در اینجا چند روش که توسط متخصصان توصیه شده است وجود دارد که می‌تواند به شما در مواجهه با تله‌های خرسی کمک کند:

بیشتر بخوانید : استیکینگ رمز ارزها (Staking) ؛ کسب درآمد غیر فعال از رمز ارزها

حواستان به حجم معاملات باشد

 حجم معاملات نشان دهنده قدرت بازار نزولی است. اگر یک اندیکاتور هیچ نشانه‌ای از روند صعودی را نشان ندهد، احتمال کمی وجود دارد که قیمت تحت فشار فروش به سقوط خود ادامه دهد. بهتر است در این زمان وارد بازار نشوید.

از ورود به پوزیشن‌های شورت اجتناب کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از افتادن در دام تله خرسی (bear trap)، وارد نشدن به پوزیشن‌های شورت است که می‌تواند منجر به زیان‌های قابل توجهی شود. اگر تصمیم به معامله با استفاده از یک پوزیشن شورت دارید، یک نقطه‌ی استاپ لاس (stop-loss) را تعیین کنید و بر ریسک‌های این شرایط آگاهی داشته باشید. بر اساس اولویت‌ها و ظرفیت روانی خود و اینکه چه مقدار از سبد سرمایه گذاری خود را می‌توانید وارد این ریسک کنید، به پوزیشن ورود کنید.

از بازارهای با نقدشوندگی کم دوری کنید

 در بازارهایی که نقدشوندگی کمی داشته و سرمایه گذاران و معامله‌گران زیادی در آن حضور ندارند، احتمال به وجود آمدن تله خرسی (bear trap) بیشتر است. اجتناب از بازارهایی با نقد شوندگی کم می‌تواند به طور مستقیم از افتادن در دام تله خرسی جلوگیری کند.

ریسک خود را مدیریت کنید

مدیریت ریسک بهترین راه برای مدیریت هر معامله است. حتی سرمایه‌گذاران باتجربه نمی‌توانند روند بازار را با دقت 100% پیش بینی کنند. بنابراین بیش از آنچه که توانایی از دست دادنش را دارید، ریسک نکنید.

بیشتر بخوانید: نسبت ریسک به ریوارد (Risk/Riward) چیست؟

بهترین استراتژی‌ها در تله خرسی (Bear Trap)

در اکوسیستم رمزارزها، تله خرسی یک دام رایج است. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تازه‌کار باید در هنگام معاملات خود، مراقب تله‌های خرسی باشند. در این قسمت به نکاتی اشاره شده است که باید به خاطر داشته باشید تا بتوانید زیان احتمالی را به حداقل برسانید.

تله‌های خرسی یک تمرین خوب است که تواناییتان در گذاشتن حد ضرر یا استاپ لاس را گسترش داده و آنها را در سطح حمایت قرار ندهید. نقاط خروج شما از پوزیشن باید یک محدوده حائل فراهم کرده تا بتوانند در هنگام افت قیمت یا بروز شکست‌های کاذب (فیک اوت) از استراتژی شما پشتیبانی کنند.

تله‌های خرسی زمانی اتفاق می‌افتند که کاهش قیمت وجود دارد. بنابراین به یاد داشته باشید که طول روند نزولی را بررسی کنید. درک کنید که این روند برای چه مدت در حال وقوع است و از ورود به بازار در طول یک روند نزولی طولانی خودداری کنید.

یکی دیگر از استراتژی‌های کلیدی این است که به محض مشاهده تله‌های خرسی، از پوزیشن‌ خارج شوید. یک روش این است که یک سفارش حد ضرر بگذارید که به محض وارونگی روند اجرا شود. هنگام معامله ارزهای دیجیتال، باید چابک باشید تا در بازار دچار اشتباهات پیاپی نشوید.

در نهایت، به یاد داشته باشید که چندین ابزار معاملاتی مانند فیبوناچی، RSI، و شاخص‌های حجم را برای متمایز کردن تله خرسی از یک روند معکوس واقعی انتخاب کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

کلام آخر

بیشتر بخوانید : آلت کوین چیست ؟ با انواع Altcoin‌ ها آشنا شوید

تله خرسی (bear trap) اتفاقی است که معامله گران نمی‌توانند آن را دست کم بگیرند. اگر شما یک سرمایه‌گذار تازه کار هستید، ممکن است در ابتدا تشخیص چنین تله‌هایی در نمودار برای شما دشوار باشد. اما با کمک شاخص‌های بازار و مقداری تجربه، یاد می‌گیرید که چگونه آنها را بشناسید و از آنها دور بمانید. اگر با یک روند نزولی ناگهانی مواجه شدید و مطمئن نیستید که چگونه واکنش نشان دهید، حتماً یک استاپ لاس را اعمال کنید. در اصل، این بدان معناست که شما سرمایه بیشتری از آنچه برنامه ریزی ‌اید را از دست نخواهید داد.

معامله‌گری ذاتاً ریسکی است؛ به خصوص در فضای ارزهای دیجیتال. در برخی مواقع ممکن است به تله خرسی برخورد کنید. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که از تجربیاتتان درس بگیرید، ضرر را به حداقل برسانید و به مسیر درست بازگردید.

سوالات متداول

تله خرسی (bear trap) در معاملات رمزارزها به چه معناست؟

در فضای رمزارزها، تله خرسی یک الگوی تکنیکال است و زمانی اتفاق می‌افتد که عملکرد یک ارز دیجیتال نشان دهنده معکوس شدن روند صعودی قیمت باشد. گاهی اوقات چنین معکوس‌ شدن‌های ناگهانی در عوض به خرید دنباله‌روی تبدیل می‌شوند و معامله‌گران را در پوزیشن‌های شورت خود به دام می‌اندازند.

چطور تله خرسی را تشخیص دهیم؟

یک سرمایه گذار ممکن است یک دارایی در حال سقوط را بفروشد تا سود خود را حفظ کند، در حالی که سرمایه گذاری دیگر ممکن است سعی‌کند وارد پوزیشن شورت شود تا پس از کاهش ارزش و رسیدن به یک سطح معین، آن را مجددا بخرد. اگر آن روند نزولی رخ ندهد یا روند پس از یک دوره معکوس شود، الگوی قیمت را می‌توان به عنوان تله خرسی شناسایی کرد.

چگونه می‌توان جلوی افتادن در دام تله خرس را گرفت؟

معامله‌گران می‌توانند با استفاده از شاخص‌های حجمی یا تکنیکال مختلف، تله خرسی را شناسایی کنند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از تله خرسی، اجتناب از ورود به پوزیشن‌های شورت است. اگر تصمیم به معامله به این صورت دارید، مطمئن شوید که یک استاپ لاس تعیین کرده‌اید و خطرات آن را درک کرده‌اید.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x