تمایل سرمایه‌ گذاران به برداشت سود بیت کوین؛ تحلیل آنچین ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

خانهتحلیل ارز دیجیتالتحلیل هفتگیتمایل سرمایه‌ گذاران...

آنچه می‌خوانید...

پس از یک عملکرد چشمگیر در سه‌ماهه اول سال 2023، بیت کوین اکنون در حال استراحت است. در این تحلیل آنچین به گزارش فکت کوینز، الگوی توزیع و فروش فعالان بازار را بررسی می‌کنیم تا اطمینان سرمایه‌گذاران به روند صعودی غالب را ارزیابی کنیم. ضمن اینکه احتمال برداشت سود بیت کوین توسط سرمایه‌گذاران را با بررسی جریان عرضه در سود و ضرر ارزیابی می‌کنیم.

بازار بیت کوین در این هفته به سقف قیمت هفتگی 30,456 هزار دلار واکنش منفی نشان داد و سپس به کف قیمت 27,169 هزار دلار بازگشت. گفتنی است، شروع بیت کوین در سال 2023 از نظر عملکرد قیمت قوی بود و اصلاحات اندکی در طول مسیر که بزرگترین آنها 18.6- درصدی بوده اتفاق افتاده است. و اگر کف قیمت ماه نوامبر را کف قیمت بلندمدت بیت کوین فرض بگیریم، می‌توان گفت که اندازه اصلاحات قیمت در طول این روند صعودی تاکنون، نسبت به چرخه‌های گذشته کوچک‌تر است.

- Advertisement -
نمودار اصلاحات قیمت بیت کوین در بازار صعودی

با شروع پرقدرت سال 2023، کلیت بازار به طور قاطع از حالت «ضرر نقد نشده» وارد وضعیت «سود نقد نشده» شده است که این امر از واگرایی شدید بین عرضه در سود و عرضه در ضرر پیداست؛ از همین رو، انگیزه سرمایه‌گذاران بیت کوین برای برداشت سود بیت کوین بیشتر شده است. گفتنی است، نسبت بین عرضه در سود و عرضه در ضرر امسال به سرعت تغییر کرده و از حالت ضرر غالب خارج شده است.

بیشتر بخوانید: Collection.xyz چیست؟ آشنایی با صرافی غیرمتمرکز NFT

عرضه در سود/ضرر بیت کوین

این افزایش شدید سود محقق نشده در حالی رخ می‌دهد که بیت کوین به بالای قیمت خرید بیت‌کوین‌های خریداری‌شده در طی فاز کف سازی، صعود کرده است. ما می‌توانیم این موضوع را با بررسی تغییرات ۱۰۰ روزه عرضه در سود مشاهده کنیم:

  • کف قیمت سیکلی 2011: +1.99 میلیون  BTC (19.8%)
  • کف قیمت سیکلی 2015: +4.94 میلیون  BTC (32.2%)
  • کف قیمت سیکلی 2019: +6.86 میلیون بیت کوین (38.4٪)
  • کف قیمت سیکلی 2022: +4.87 میلیون  BTC (25.5%)

چرخه فعلی شاهد انتقال حجم قابل‌ملاحظه‌ای از عرضه بیت کوین به سود نقد نشده است که نشان دهنده قدرت کف قیمت سیکل فعلی است.

تمایل سرمایه‌گذاران بیت کوین به برداشت سود ؛ تحلیل آنچین هفته هفدهم سال 2023

بیشتر بخوانید: سوپرنت (Supernet) چیست و چگونه کار می‌کند؟

الگوی برداشت سود بیت کوین

قیمت لحظه‌ای بیت کوین در حال حاضر بین دو مدل قیمت محبوب آنچین در حال نوسان است. قیمت واقعی (Realized Price) 19.9 هزار دلار که میانگین قیمت خرید عرضه را نشان می‌دهد و نسبت Realized-to-Liveliness در 33 هزار دلار.

این نشان می‌دهد که بازار از ناحیه «کف قیمت» خارج شده است، همانطور که از نوسان بیت کوین زیر قیمت واقعی پیداست و به سمت «قیمت منصفانه» ضمنی هولدرها بازگشته است. علاوه بر این، می‌توان انتظار افزایش احتمال برداشت سود کوین‌های خریداری‌شده در قیمت‌های ارزان‌تر را نیز داشت.

نمودار نسبت  ealized-to-Liveliness

با استفاده از نمودار زیر می‌توانیم تغییرات در الگوی انباشت و فروش گروه‌های مختلف را در شش ماه گذشته ارزیابی کنیم:

  • فاز 1: انباشت سنگین بیت کوین پس از فروپاشی FTX در همه گروه‌ها، که به طور موثر تشکیل کف چرخه را شروع می‌کند.
  • فاز 2: توزیع (فروش) بیت کوین بین ژانویه و فوریه درحالی‌که اولین رالی قابل توجه پس از ریزش شدید سال 2022 آغاز شد.
  • فاز 3: افزایش جنبش بازار و انباشت سبک در رالی به سمت 28 هزار دلار که قیمت در نهایت به بالای 30 هزار دلار رسید.

در هفته‌های اخیر، ما می‌توانیم ترکیبی از این الگوها را ببینیم که نشان دهنده بلاتکلیفی در همه گروه‌ها ازجمله آدرس‌های با موجودی بیش از ۱۰ هزار بیت کوین است. این با تثبیت قیمت، شکست موقت سطح 30 هزار دلار و پس از آن افت مجدد به 27 هزار دلار در این هفته مطابقت دارد.

در ادامه، شاخص SOPR را برای اندازه‌گیری میزان برداشت سود و ضرر در بازار مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • ضرر غالب: رقم‌های زیر 1.0 شاخص SOPR نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در حال نقد کردن ضررهای خود هستند، در حالی که هر برگشت به نقطه سربه سر به عنوان نقطه خروج (تشکیل مقاومت) استفاده می‌شود.
  • سود غالب: رقم‌های بالاتر از 1.0 شاخص SOPR نشان دهنده برداشت سود است. این اغلب با بازگشت SOPR به نقطه سربه سر همراه است که به عنوان یک سطح کوتاه‌مدت در نظر گرفته می‌شود.

تغییر آشکار بین این دو وضعت در ژانویه مشاهده شد، چنانکه بازار شروع به نشان دادن الگوی سود غالب کرد.

بیشتر بخوانید: صرافی تریدر جویی (Trader joe) چیست؟ آشنایی با توکن JOE

نمودار شاخص SOPR

ما می‌توانیم همین ساختار را در شاخص SOPR هولدرهای کوتاه‌مدت نیز مشاهده کنیم، چراکه بیت کوین‌های تازه خریداری‌شده نیز به سود نقد نشده بازگشته‌اند.  این الگوی SOPR معمولاً در طول پولبک‌های مفید قیمت بیت کوین مشاهده می‌شود. با این حال، قرارگیری SOPR زیر سطح 1 به مدت طولانی می‌تواند نشان دهنده سناریوی سخت‌تری باشد که در آن هولدرهای روی ضرر شروع به وحشت می‌کنند و باعث افزایش فروش می‌شوند.

شاخص SOPR هولدرهای بلندمدت تغییرات کلان بازار را بهتر منعکس می‌کند. پس از یک دوره طولانی ضرر تحقق یافته (LTH-SOPR < 1.0)، هولدرهای بلندمدت در نهایت در حال انتقال به الگوی برداشت سود هستند، ساختاری که بار دیگر شبیه به نقاط گذار چرخه گذشته است.

بیشتر بخوانید: قابلیت همکاری بلاک چین (interoprability) به چه معناست؟

بازگشت جریان سرمایه ورودی

نمودار زیر نشان می‌دهد که میزان سود دلاری در سال جاری بسیار پایین‌تر از اوج‌های چرخه 2021 است. با این حال، با آنچه در سال 2019 مشاهده شد مشابه است. توجه به این نکته مهم است که قیمت‌ بیت کوین در سال 2019 از 4 هزار دلار به 14 هزار دلار افزایش یافت، که اوج آن 50٪ کمتر از قیمت فعلی بیت کوین است که کمی پایین‌تر از 28 هزار دلار است.

همین الگو در ضررهای تحقق یافته که همچنان در حال کاهش است نیز مشاهده می‌شود. میزان کل ضررها نسبت به ریزش‌های سال‌های 2021-2022 بسیار کمتر است. این امر نشان می‌دهد که در مقیاس کلان به درجه‌ای از فرسودگی فروش رسیده‌ایم.

ضرر تحقق یافته بیت کوین

بیشتر بخوانید: لیست ۱۴ جایگزین تریدینگ ویو با امکانات مشابه

در نهایت، می‌توانیم مجموع انباشته تمام سودها و زیان‌های تحقق یافته را که معمولاً به عنوان Realized Cap شناخته می‌شود، ارزیابی کنیم. شبکه بیت‌کوین پس از یک رشد قابل‌توجه در هر دو مرحله بازار صعودی سال‌های 2020-21، خروج سرمایه خالص قابل‌توجهی را در سال 2022 تجربه کرد و به سطوح جولای 2021 کاهش یافت.

Realized Cap سرانجام در سال 2023 تثبیت شد و بار دیگر شاهد رشد و جریان سرمایه مثبت است.

نمودار شاخص Realized cap

خلاصه و نتیجه‌گیری

پس از شروع فوق‌العاده قوی سال 2023، بیت کوین در برابر اولین مقاومت قابل توجه خود در 30 هزار دلار قرار گرفته است. این در حالی است که بخش بسیار بزرگی از بازار دوباره به سود بازگشته‌اند و این حاکی از احتمال برداشت سود بیت کوین توسط سرمایه‌گذاران است.

به طور کلی، ارزش کل سودهای محقق شده (نقد شده) در مقایسه با اندازه بیت کوین نسبتاً ناچیز است، با این حال، ارزش آن ها معادل رالی سال 2019 به 14 هزار دلار است. ضمن اینکه با الگوی انباشت و فروش فعلی در بین گروه‌های مختلف سرمایه‌گذاران، در حال حاضر بازار نسبت به سه‌ماهه اول سال از قاطعیت کمتری برخوردار است.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان