توسعه‌دهندگان ZkSync یک شبکه لایه ۳ با نام آپرتونیتی عرضه خواهند کرد

خانهاخبارتوسعه‌دهندگان ZkSync یک...

آنچه می‌خوانید...

متر لبز (Matter Labs)، توسعه‌دهنده راهکار مقیاس‌پذیری زد کی سینک (zkSync) از برنامه‌های خود برای راه‌اندازی یک بلاکچین لایه 3 برای شبکه اتریوم با نام آپرتونیتی (Opportunity) خبر داد.

به گزارش د بلاک، این شبکه لایه 3 که هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد، با هدف بهبود بیشتر مقیاس‌پذیری zkSync ساخته خواهد شد. پیش از این در اوایل ماه اکتبر متر لبز از عرضه این بلاکچین لایه 3 با نام پث فایندر (Pathfinder) خبر داده بود اما ظاهرا نام این پروژه به آپرتونیتی تغییر کرده است.

آپرتونیتی، یک لایه محاسباتی برون‌زنجیره‌ای (off-chain) خواهد بود و بر روی شبکه اصلی راهکار لایه 2 زد کی سینک فعالیت خواهد کرد. اضافه شدن این لایه بر روی شبکه اصلی زد کی سینک به افزایش مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم و کاهش کارمزدهای آن کمک شایانی خواهد کرد. متر لبز خاطرنشان کرد این شبکه سازگار با ماشین مجازی اتریوم، تا سه ماهه اول سال 2023 عرضه شده و پارامترهای کنونی شبکه اتریوم را ده برابر بهبود خواهد بخشید.

مطلب مفید: آشنایی با کلید عمومی و کلید خصوصی ؛ نحوه عملکرد آنها چگونه است ؟

تیم متر لبز قصد دارد تا سه ماهه نخست سال آتی، یک گواه اثبات مفهوم (proof of concept) برای بلاکچین لایه 3 خود عرضه نماید. این اخبار در حالی منتشر می‌شود که چندی پیش فاز اول راه‌اندازی نسخه دوم زد کی سینک (zkSync 2.0) با نام بیبی آلفا (baby alpha) با موفقیت راه‌اندازی شده است.

توسعه‌دهندگان زد کی سینک نخستین تیمی نیستند که قصد دارند یک شبکه لایه 3 برای اتریوم معرفی کنند. سال گذشته، تیم توسعه استارک ور (StarkWare) از ایده راه‌اندازی اکوسیستمی از شبکه‌های لایه 3 خبر داد که هر کدام، برای موارد استفاده مختلفی اختصاص می‌یابند.

پیش از این نیز ویتالیک بوترین، خالق اتریوم در مقاله‌ای در رابطه با راهکارهای لایه سوم و نقش آنها در مقیاس‌پذیری صحبت کرده بود. به گفته بوترین، استفاده از راهکارهای لایه 3 تنها در صورتی منطقی است که عملکرد متفاوتی نسبت به راهکارهای لایه 2 داشته باشند و معماری سه لایه‌ای که در آن لایه دوم و سوم اهداف متفاوتی دارند اثرگذار خواهد بود.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان