رپد اتر (WETH) چیست؟ چطور اتر را به WETH تبدیل کنیم؟

آنچه می‌خوانید...

رپد اتر (WETH) توکنی است که به ارز دیجیتال اتر (ETH) پیوند خورده است. این توکن در تعداد زیادی از پلتفرم‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکزی که از توکن‌های ERC-20 پشتیبانی‌ می‌کنند، استفاده می‌شود. گرچه ETH برای پرداخت کارمزد تراکنش‌های شبکه استفاده می‌شود، اما عملکردی مشابه توکن‌های ERC-20 ندارد. فکت کوینز شما را با چیستی این توکن آشنا می‌کند.

اتریوم را به راحتی می‌توان از طریق فرآیندی به نام رپینگ (wrapping) به WETH تبدیل کرد. درعین‌حال، می‌توان WETH را نیز در هر زمانی به ETH تبدیل نمود. هر دو توکن رپد و غیر رپد از نسبت 1:1 پیروی می‌کنند، به این معنی که هیچ هزینه اضافی به‌جز کارمزد تراکنش وجود ندارد. در واقع قرارداد هوشمند WETH اتر شما را ذخیره می‌کند و دقیقاً معادل آن WETH به شما بازمی‌گرداند. بنابراین با آن می‌توانید اتر خود را به صورت دستی رپ کنید.

- Advertisement -

اکوسیستم دیفای اتریوم به‌ خودی‌ خود بزرگ است. اما استفاده از رپد اتر (WETH) می‌تواند فرصت‌های بیشتری را برای سپرده‌گذاری (استیکینگ) و سرمایه‌گذاری فراهم کند. نسخه‌های زیادی از رپد اتر وجود دارد، اما برخی از آن‌ها محبوب‌تر از بقیه هستند. حتی می‌توانید اتریوم رپ شده را در سایر بلاک چین‌ها برای استفاده در اکوسیستم آن‌ها بیابید. از کاربردهای رایج WETH می‌توان به ترید NFT، مشارکت در استخرهای نقدینگی و وام ارز دیجیتال است.

رپد اتر (WETH) چیست؟

تقریباً بیشتر توکن‌های قابل معامله در بلاک چین اتریوم از استاندارد توکن ERC-20 استفاده می‌کنند. این استاندارد فنی به گزینه‌ای محبوب برای برنامه‌های غیرمتمرکز، کیف پول‌ها و پروژه‌ها تبدیل شده است. با این حال، این امر برای ارز دیجیتال بومی اتریوم یعنی اتر (ETH)، مشکل ایجاد می‌کند.

اتر از قوانین مشابه با توکن‌های ERC-20 پیروی نمی‌کند، اما تقاضا برای استفاده از آن در دی اپ‌های ERC-20 نیز وجود دارد؛ رپد اتر راه‌حل این مشکل است.

رپد اتر چیست

رپد اتر (WETH) یک توکن ERC-20 در اتریوم است که قیمت آن به قیمت ارز دیجیتال ETH وابسته است. در حالی که کوین بومی ETH می‌تواند برای پرداخت کارمزد گس (Gas) استفاده شود، اما WETH این امکان را ندارد. با این حال، WETH کاربردهای وسیع‌تری از ETH دارد و در سیستم مالی غیرمتمرکز (دیفای) بسیار محبوب است. این توکن توسط کیف پول‌های متامسک (MetaMask)، تراست والت (TrustWallet) و تقریباً هر کیف پول دیگری در شبکه اتریوم پشتیبانی می‌شود. در ادامه مطلب برخی از کاربردهای این توکن را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: گس یا سوخت در شبکه اتریوم چیست؟

چرا باید اتر (ETH) را رپ کنیم؟

فلسفه وجودی توکنی مانند WETH در ابتدای امر کمی گیج‌کننده به نظر می‌رسد. آیا وجود ETH در بلاک چین اتریوم کافی نیست؟ اولین چیزی که باید درک کنید این است که همه توکن‌های موجود در اتریوم از نظر فنی یکسان نیستند. بلاک چین اتریوم به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا قوانین و استانداردهای جدیدی را برای ارزهای دیجیتال ایجاد کنند.

یک مثال می‌تواند استاندارد ERC-721 باشد که به ما توکن‌های تعویض‌ناپذیر (NFT) می‌دهد. این توکن‌ها بسیار متفاوت از توکن‌های اتر یا ERC-20 عمل می‌کنند. توسعه‌دهندگان در هنگام ایجاد این دارایی‌های دیجیتال از امکانات زیادی برای سفارشی‌سازی برخوردار هستند. بنابراین درحالی‌که می‌توان از ETH برای پرداخت کارمزد گس در شبکه اتریوم استفاده کرد، اما ETH نمی‌تواند در همه دی اپ‌ها استفاده شود.

بیشتر بخوانید: بررسی جامع بهترین استاندارد توکن؛ ERC-20، TRC-20 و BEP-20

اتریوم رپ شده چیست

امروزه اکثر دی اپ‌ها برای خدمات استیکینگ و سرمایه‌گذاری خود، توکن‌های ERC-20 مانند رپد اتر (WETH) را قبول می‌کنند. پس اگر بخواهیم ETH را به استخر نقدینگی بریزیم یا از آن به عنوان وثیقه استفاده کنیم، داشتن آن در نسخه ERC-20 بسیار ساده‌تر است. این امر می‌تواند بیشترین سازگاری را در سراسر بلاک چین فراهم کند و زمان توسعه قراردادهای هوشمند جدید را به حداقل برساند.

چگونه اتر (ETH) را رپ کنیم؟

فرآیند تولید WETH بسیار ساده است؛ شما ETH خود را به یک قرارداد هوشمند می‌فرستید و در ازای آن WETH دریافت می‌کنید. یعنی تمام WETH ایجاد شده به طور کامل توسط ذخایر ETH پشتیبانی می‌شوند. بنابراین ETH شما در یک قرارداد هوشمند قفل می‌شود و می‌توان آن را در هر زمان با WETH مبادله کرد. وقتی هم که ETH شما بازخرید شد، قرارداد هوشمند اقدام به سوزاندن WETH عرضه‌شده می‌کند.

برای رپ کردن اتر، می‌توانید مستقیما از قرارداد هوشمند WETH استفاده کنید. یعنی ETH را تحویل آن داده و کیف پول خودتان را با نسبت 1:1 از WETH پر کنید. (برای این نوع از تراکنش هم باید کارمزد بپردازید).

نحوه رپ کردن اتر

با این حال، استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال برای تعویض توکن‌ ETH با WETH بسیار ساده‌تر است. بیایید ببینیم چگونه می‌توانید ETH خود را با استفاده از صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ یا مستقیما از طریق کیف پول متامسک به WETH تبدیل کنید.

بیشتر بخوانید: باگ در طراحی رپد اتریوم؛ آیا کاربران باید نگران باشند؟

نحوه رپ کردن ETH در یونی‌سواپ (Uniswap)

برای رپ کردن ETH در یونی سواپ باید مراحل زیر را طی کنید.

  1. به وب‌سایت Uniswap رفته و کیف پول خود را به آن وصل کنید. مطمئن شوید که اتریوم را به عنوان شبکه خود انتخاب کرده‌اید.
  2. ETH را در قسمت بالا و WETH را در قسمت پایین انتخاب کنید. اگر روی [Select a Token] کلیک کنید، می‌توانید WETH را در بالای فهرست ببینید.
  3. مقدار ETH را که می‌خواهید به WETH تبدیل کنید وارد کرده و روی دکمه [Swap] کلیک نمایید.
  4. اکنون باید تراکنش را در کیف پول خود تایید کنید. فراموش نکنید که باید هزینه گس را هم بپردازید، بنابراین باید ETH اضافی داشته باشید. جزئیات تراکنش را بررسی کرده و روی [تایید] کلیک کنید.
  5. حالا باید منتظر بمانید تا تراکنش شما در بلاک چین تایید شود. زمان انتظار شما به ترافیک شبکه بستگی دارد. اگر عجله دارید، می‌توانید تراکنش را تسریع کنید، یعنی کارمزد بیشتری بپردازید تا سریع‌تر تایید شود.

بیشتر بخوانید:یونی سواپ چیست؟ معرفی صرافی غیرمتمرکز Uniswap

نحوه رپ کردن ETH در متامسک (MetaMask)

برای رپ کردن ETH در کیف پول متامسک نیز مراحل زیر را انجام دهید.

  1. کیف پول MetaMask خود را باز کرده و مطمئن شوید که شبکه شما [Ethereum Mainnet] باشد. سپس، بر روی گزینه [Swap] کلیک کنید.
  2. سپس قسمت تبدیل به WETH را جستجو نمایید.
  3. مقدار اتریومی را که می‌خواهید مبادله کنید وارد کرده و روی [Review Swap] کلیک نمایید.
  4. اکنون تذکری را مشاهده خواهید کرد که نرخ تبدیل را نشان می‌دهد و باید 1:1 باشد. برای نهایی کردن تراکنش بر روی گزینه [Swap] کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش جامع و کامل کیف پول متامسک (Metamask)

رپد-اتر-WETH-در-متامسک

روش آنرپ کردن (Unwrap) رپد اتر (WETH)

همان‌ طور که قبلا ذکر شد، می‌توانید رپد اتر را به صورت دستی و در تعامل با یک قرارداد هوشمند آنرپ (Unwrap) کنید. با این حال، تعویض WETH با ETH ساده‌تر و ایمن‌تر خواهد بود. برای انجام این کار می‌توانید دستورالعمل‌های قبلی درباره یونی سواپ یا متامسک را دنبال کنید. اما این بار گزینه انتخابی شما باید تبدیل WETH به ETH باشد. با روش زیر می‌توانید از بایننس هم برای تبدیل WETH استفاده کنید.

1. به پورتال Binance Convert & OTC بروید. WETH را در قسمت [From] و ETH را در قسمت [To] انتخاب کرده و سپس روی [Preview] کلیک کنید.

2. اکنون جزئیات تراکنش را خواهید دید. قبل از پذیرفتن مبادله حتما آن را به دقت بررسی کنید. توجه داشته باشید که بایننس اجازه تبدیل ETH به WETH را با استفاده از این روش به شما نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: آموزش صرافی بایننس (Binance) و برجسته‌ترین نکات آن برای تازه‌کارها

امکان رپ کردن ETH در سایر بلاک چین‌ها

دیگر نسخه‌های رپ شده ETH نیز در اکثر بلاک چین‌های بزرگ وجود دارند که قابلیت ارتباط بین بلاک چینی اتر را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، استفاده از رپد اتر (WETH) در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) به شما امکان می‌دهد تا در اکوسیستم دیفای بایننس نیز از WETH استفاده کنید. برای انجام این کار باید ETH را از بایننس یا صرافی دیگری به کیف پول BSC خود واریز کنید. قبل از واریز مطمئن شوید که صرافی شما از تبدیل ETH به WETH پشتیبانی می‌کند.

رپد-اتر-WETH-در-سایر-بلاک-چین-ها

از طرف دیگر، می‌توانید از خدمات پل (Bridge) هم بهره ببرید. پل‌ها درواقع برنامه‌های واسطه‌ای هستند که توکن‌های شما را می‌گیرند و آن را در بلاک چین اصلی ذخیره می‌کنند. سپس توکن‌های رپ شده را با نسبت 1:1 در بلاک چین مقصد تحویل می‌دهند.

البته توجه داشته باشید که جابجایی توکن‌ها در بین بلاک چین‌ها ممکن است خطراتی را هم به همراه داشته باشد. مواردی وجود داشت که برخی از پل‌ها موجب به خطر افتادن قراردادهای هوشمند شدند. اگر می‌خواهید رپد بیت کوین، رپد اتریوم یا هر توکن دیگری را با Bridge منتقل کنید، پلتفرم مورد نظر خود را به دقت بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: پل کراس‌چین یا پل بین بلاکچین (Cross Chain Bridge) چیست؟

چگونه قیمت WETH با ETH یکسان است؟

کلید حفظ پیوند قیمتی WETH با اتر را باید در نرخ تبدیل‌پذیری 1:1 آن جستجو کرد. اگر WETH ارزان‌تر از ETH شود، مردم برای کسب سود آن را می‌خرند و با نرخی گران‌تر به ETH تبدیل می‌کنند. این کار باعث افزایش تقاضا و درنتیجه تعدیل قیمت WETH و یکسان شدن آن با اتریوم می‌شود.

اگر هم رپد اتر (WETH) گران‌تر از ETH شود، مردم ETH را می‌خرند و آن را به WETH تبدیل می‌کنند. این اقدام به افزایش عرضه WETH می‌انجامد که به نوبه خود قیمت آن را کاهش خواهد داد. بنابراین اصل عرضه و تقاضا تضمین می‌کند که قیمت رپد اتر نسبتا پایدار باقی بماند.

استفاده از رپد اتر (WETH) در دیفای

اتریوم گزینه‌های متعددی را در حوزه دیفای ارائه می‌کند. یکی از این گزینه‌ها را باید اضافه کردن WETH به استخر نقدینگی موجود در یک صرافی غیرمتمرکز مانند یونی سواپ دانست.

شما پس از تامین نقدینگی می‌توانید به دریافت کارمزد از کاربرانی بپردازید که توکن‌های خود را با استفاده از آن استخر مبادله می‌کنند. با این حال، همیشه درجه‌ای از ریسک وجود دارد که می‌تواند منجر به کاهش تعداد توکن‌های سپرده‌گذاری شده شما شود. میزان این ریسک را می‌توان با سپرده‌گذاری (استیک کردن) در استخرهای با حجم نقدینگی بالا کاهش داد.

دیفای و Weth

همچنین می‌توانید رپد اتر (WETH) خود را در پلتفرم‌هایی نظیر آوی (Aave) وام دهید. کاربران چنین پلتفرم‌هایی می‌توانند توکن‌های شما را قرض بگیرند، اما ابتدا باید وثیقه‌ای برای وام خود ارائه دهند. در ازای آن و تا زمانی که تصمیم به حذف سپرده خود بگیرید، سود دریافت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin) چیست؟ انتقال بیت کوین با کارمزد کم

جمع‌بندی

اتریوم یکی از قدیمی‌ترین و پیشرفته‌ترین اکوسیستم‌های دی اپ موجود در بازار کریپتو را ارائه می‌دهد. این امر می‌تواند خرید رپد اتر (WETH) را به یک ضرورت تبدیل کند. زیرا بسیاری از دارندگان اتریوم می‌خواهند از ETH خود در پروژه‌های مختلف دیفای استفاده کنند. اگر تصمیم دارید آزمایش WETH را شروع کنید، توصیه می‌کنیم آن را با اتریوم یا توکن‌های دیگر خریداری کنید. زیرا ساده‌تر و راحت‌تر از تعامل با قراردادهای هوشمند رپ کردن توکن خواهد بود.

سوالات متداول

رپد اتر (WETH) چیست؟

رپد اتر توکنی است که به ارز دیجیتال اتر (ETH) پیوند خورده است. این توکن در تعداد زیادی از پلتفرم‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکزی که از توکن‌های ERC-20 پشتیبانی‌ می‌کنند، استفاده می‌شود.

چگونه اتر را رپ کنیم؟

شما ETH خود را به یک قرارداد هوشمند می‌فرستید و در ازای آن WETH دریافت می‌کنید. یعنی تمام WETH ایجاد شده به طور کامل توسط ذخایر ETH پشتیبانی می‌شوند. بنابراین ETH شما در یک قرارداد هوشمند قفل می‌شود و می‌توان آن را در هر زمان با WETH مبادله کرد.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان