آیا میدانید تا کنون چه مقدار BNB سوزانده شده ؟ تاریخ بعدی توکن سوزی چه زمانیست ؟

خانهمقالاتآیا میدانید تا...

آنچه می‌خوانید...

در این مقاله به بررسی توکن سوزی بایننس کوین (BNB) در سه ماهه اخیر می‌پردازیم. همچنین اینکه تاکنون چند BNB سوزانده شده است و درنهایت چه تعدادی در گردش باقی خواهد ماند.

بسیاری از پروژه‌های ارز دیجیتال به معرفی نوعی از مکانیسم کاهش تورم در توکنومیک (اقتصاد توکنی) خود می‌پردازند. این کار برای بخش بزرگی از پروژه‌ها معمولاً از طریق توکن سوزی صورت می‌پذیرد. بایننس بدون شک مشهورترین عضو صنعت کریپتو است که به سوزاندن بخشی از ارز دیجیتال بومی شبکه هوشمند خود یعنی بایننس کوین (Binance Coin – BNB) می‌پردازد.

البته روش انجام این کار توسط بایننس در طول پنج سال دچار تغییراتی شده و به نوعی تکامل پیدا کرده است. این صرافی بزرگ ارز دیجیتال تاکنون میلیاردها دلار از ارز دیجیتال بایننس کوین (BNB) را سوزانده است. این کار در جهت رسیدن به هدف بایننس برای کاهش 50 درصدی عرضه کل ارز دیجیتال بومی آن‌ها صورت گرفته است.

فکت کوینز قصد دارد به نحوه عملکرد فرآیند توکن سوزی ، تعداد توکن سوزی‌های انجام شده تاکنون، زمان توکن سوزی بعدی و مواردی از این دست بپردازد.

توکن سوزی به چه معناست؟

سوزاندن یک توکن اساساً فرآیندی برای حذف بخشی از میزان در گردش آن ارز دیجیتال است. این کار با ارسال تعداد مورد نظر به آدرس‌های مشخص شده‌ای صورت می‌پذیرد که فقط می‌توانند ارز دیجیتال را دریافت کنند. به این آدرس‌ها درواقع سوزاننده یا خورنده ارز دیجیتال نیز اطلاق می‌شود.

نزدیک‌ترین مورد به توکن سوزی یا سوزاندن سکه در امور مالی سنتی، زمانی است که یک شرکت سهام خود را از بازار بازخرید می‌کند. این کار در جهت کاهش عرضه سهام در گردش صورت می‌گیرد تا اساساً ارزش سهام موجود افزایش یابد. توکن سوزی بایننس کوین نیز از جمله مهم‌ترین‌ها در این بخش است که با اهداف مشابهی صورت می‌پذیرد.

بااین‌حال، یک تفاوت اصلی در اینجا وجود دارد و آن این است که سهام بازخرید شده، موجود و در مالکیت شرکت باقی می‌ماند. درحالی‌که سکه‌های سوزانده شده اساساً از بین می‌روند. زیرا هیچ‌کسی دیگر نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی پیدا کند.

تا به امروز پروژه‌های ارز دیجیتال قابل توجهی از مکانیسم توکن سوزی استفاده کرده‌اند. از بین این پروژه‌ها می‌توان به میم کوین شیبا اینو (Shiba Inu)، اتریوم و استیبل کوین‌های الگوریتمی اشاره کرد.

معنا و علت توکن سوزی بایننس کوین

ارز دیجیتال بایننس کوین

بایننس کوین (BNB) ارز دیجیتال بومی بزرگ‌ترین صرافی رمز ارز در جهان است. بایننس کوین ارز دیجیتال اصلی مورد استفاده در کل اکوسیستم بایننس به شمار می‌رود. این اکوسیستم شامل بی ان بی بایننس چین (BNB Beacon Chain) و بایننس اسمارت چین (زنجیره هوشمند بایننس) می‌شود.

بایننس کوین (BNB) در سال 2017 و در کنار آغاز به کار این صرافی عرضه شد. این ارز دیجیتال به عنوان یک توکن ERC-20 در شبکه اتریوم عمل می‌کرد تا اینکه بایننس دو سال بعد، این ارز دیجیتال را به زنجیره بایننس (BNB Chain) متعلق به خود منتقل کرد.

توکن سوزی بایننس کوین و ارز دیجیتال BNB

توکن سوزی بایننس کوین

در وایت پیپر این ارز دیجیتال آمده است که در ابتدا با محدودیت دقیق 200 میلیون سکه عرضه می‌شود و این عدد هرگز افزایش نخواهد یافت. درعین‌حال صرافی بایننس پایه‌های مکانیسم توکن سوزی خود را نیز در همان وایت پیپر ارائه کرده است.

بایننس در این زمینه نوشت:

«ما هر سه ماه با 20 درصد از سود خود به بازخرید بایننس کوین می‌پردازیم و آن‌ها را از بین می‌بریم. این کار تا زمانی ادامه می‌یابد که 50 درصد از کل عرضه یعنی 100 میلیون کوین بایننس را پس بگیریم. تمام تراکنش‌های بای‌بک یا بازخرید در بلاکچین به صورت عمومی اعلام می‌شوند. توکن سوزی بایننس کوین درنهایت به حذف 100 میلیون BNB و باقی ماندن 100 میلیون آن منجر خواهد شد.»

توکن سوزی بایننس کوین در وایت پیپر آن

توکن سوزی خودکار بایننس

گروه بایننس پس از راه‌اندازی این ارز دیجیتال، مکانیسم سوزاندن اصلی سه ماهه آن را بر اساس حجم معاملات ارز دیجیتال BNB و سود بایننس از آن تعیین کرد. اما صرافی سپس استدلال کرد که شفافیت و قابلیت پیش‌بینی کافی در این زمینه وجود ندارد. بنابراین فرآیند توکن سوزی خود را به حالت سه ماهه خودکار تغییر خواهد داد.

این روش جدید در دسامبر سال 2021 معرفی شد و اتکای خود برای Coin Burning را بر روی محاسبات خودکار درون زنجیره‌ای قرار می‌داد. این محاسبات خودکار به بررسی قیمت بایننس کوین و تعداد بلاک‌های تولید و اضافه شده به زنجیره هوشمند بایننس در طول سه ماه می‌پردازد. سپس تعیین می‌کند که چه مقدار از این سکه باید با فرایند سوزانده شدن از گردش خارج شود.

پس اگر قیمت بایننس کوین (BNB) کاهش یابد، مقدار سکه‌های سوزانده شده افزایش خواهد یافت تا عرضه و تقاضا به صورت متعادل باقی بماند. البته این فرایند از درآمدهای ارز دیجیتال بومی بایننس در حوزه غیرمتمرکز (دیفای) تأثیر نمی‌پذیرد. صرافی بایننس تأکید می‌کند که توکن سوزی بایننس کوین به صورت خودکار در هر سه ماه کاملاً عینی و قابل تایید خواهد ماند.

توکن سوزی بایننس کوین از اهداف مدیریت صرافی بایننس

تغییرات توکن سوزی بایننس کوین

هدف 100 میلیونی برای سوزاندن سکه و میزان کل عرضه بایننس کوین (BNB) تغییری نکرده است. اما صرافی بایننس مجبور شد چندین تغییر فنی را در طول مسیر برای تعادل بیشتر اعمال کند. این شرکت فرآیندهای جدیدی را به غیر از توکن سوزی خودکار فوق‌الذکر ترسیم کرد تا سرعت سوزاندن بایننس کوین افزایش یابد.

برای مثال، پروتکل BEP-95 در نوامبر 2021 اجرا شد و مکانیسم Coin Burning آنی را به زنجیره هوشمند بایننس اضافه کرد. این پروتکل به قرارداد هوشمند اجازه می‌دهد تا به طور خودکار بخشی از هزینه‌های گس جمع‌آوری شده توسط اعتبار سنجی‌ها را از هر بلوک بسوزاند. این زنجیره به طور متوسط ​​در هر 3 ثانیه یک بلوک تولید می‌کند.

این امر یعنی هرچه افراد بیشتری از زنجیره هوشمند بایننس استفاده کنند، بایننس کوین بیشتری سوزانده خواهد شد. حساب توییتری دنبال کننده تعداد بایننس کوین‌های سوخته شده نشان می‌دهد که از طریق این مکانیسم و تا پایان ژوئیه 2022 بیش از 106.000 بایننس کوین سوخته شده است. این توکن سوزی بایننس کوین در هر روز تقریباً 285 بایننس کوین را از چرخه گردش حذف می‌کند.

البته شایان ذکر است که مکانیسم توکن سوزی BEP-95 حتی پس از رسیدن به حد 100 میلیون سکه نیز ادامه خواهد داشت، زیرا به وضعیت زنجیره هوشمند بایننس بستگی دارد.

تغییرات توکن سوزی بایننس کوین

میزان توکن سوزی بایننس کوین (BNB) تاکنون

همان‌طور که در بالا ذکر شد، بایننس در سال 2017 با عرضه 200 میلیون بایننس کوین شروع کرد. اما هدف نهایی این صرافی کاهش 50 درصدی عرضه سکه‌های در گردش خواهد بود. صرافی بایننس با مکانیسم Coin Burning روزانه توانسته تاکنون 106.000 سکه را از بازار خارج کند. اما این 20 دوره سه ماهه برنامه‌ریزی شده برای توکن سوزی نیز کار را تکمیل خواهد کرد.

آخرین مورد از این توکن سوزی‌های برنامه‌ریزی شده در اوایل ماه جولای و بر اساس رویدادهای اکوسیستم بایننس در طول سه ماهه دوم سال 2022 رخ داد. در این Coin Burning شاهد سوختن و حذف 29/1.959.595 ارز دیجیتال بایننس کوین بودیم. این میزان رمز ارز BNB بر اساس قیمت‌های محاسبه شده در 13 جولای به ارزش فیات 444 میلیون دلار می‌رسد.

در زمان نوشتن این مقاله تعداد کل توکن سوزی بایننس کوین چیزی کمتر از 39 میلیون سکه (معادل 9.3 میلیارد دلار با قیمت امروز) است. به این معنی که سکه‌های باقی‌مانده در گردش هنوز بالای 161 میلیون عدد قرار دارد. رویداد توکن سوزی بعدی بعد از پایان سه ماهه سوم سال 2022 خواهد بود و برآوردها نشان می‌دهد که بیش از دو میلیون BNB سوزانده خواهد شد.

میزان توکن سوزی بایننس کوین

جمع‌بندی

توکن سوزی می‌تواند رمز ارزها را از گردش خارج کند و از این طریق بر عرضه و تقاضا و قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد. به‌طورکلی، این توسعه‌دهندگان هستند که توکن‌ها را می‌سوزانند تا از نظر تئوری به افزایش قیمت ارز دیجیتال و سود سرمایه‌گذاران یاری برسانند. توکن سوزی بایننس کوین نیز با مکانیسم‌های مختلفی قصد دارد تا عرضه و تقاضای این سکه را کنترل کند.

باید ببینیم بایننس با روند فعلی چه زمانی به 100 میلیون کوین مورد نظر خود خواهد رسید و آیا بعد از آن نیز به Coin Burning ادامه می‌دهد یا خیر.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان