برنامه ایلان ماسک از خرید توییتر چیست؟

خانهمقالاتبرنامه ایلان ماسک...

آنچه می‌خوانید...

توییتر به تازگی اعلام کرد که پیشنهاد 44 میلیارد دلاری ایلان ماسک را برای تصاحب این رسانه اجتماعی پذیرفته است. بنابراین ایلان ماسک به زودی کلید توییتر را در دست خواهد گرفت. اما آنچه در آینده توییتر پیش می‌آید، موجب حدس و گمان‌های زیادی شده است. حدس و گمان‌ها برای تغییرات توییتر در دوره ایلان ماسک چیست؟ ایلان با خرید توییتر چه ایده‌هایی در سر دارد؟

خود ایلان ماسک نیز در چند هفته گذشته، به تغییراتی اشاره کرده است که قصد دارد به این پلتفرم اعمال کند. اما او به یک نقشه راه برای مسیر آینده توییتر اشاره‌ای نکرده است. با فکت کوینز همراه باشید تا حواشی پیرامون این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

- Advertisement -

خرید توییتر توسط ایلان ماسک

ثروتمندترین فرد جهان که تمایل زیادی به نمایش و رفتارهای جنجالی دارد، در شرف تغییر شکل و گفتمان در یک شبکه اجتماعی بزرگ است. شبکه‌ای که بیش از 200 میلیون نفر هر روز از آن استفاده می‌کنند. ایلان ماسک سرانجام توییتر را پس از یک حماسه چندهفته‌ای تصاحب کرد. وی ابتدا بزرگ‌ترین سهامدار این شرکت شد و سپس پیشنهاد خرید کامل آن را داد. ثروتمندترین فرد جهان روز دوشنبه با خرید توییتر به قیمت 54.20 دلار به ازای هر سهم موافقت کرد.

اگرچه هیئت‌مدیره توییتر به اتفاق آرا این فروش را تایید کرد، اما این معامله همچنان باید توسط سهامداران تایید شود و تحت بازنگری نظارتی قرار گیرد. مدیرعامل پاراگ آگراوال گفت که انتظار دارد این معامله در سه تا شش ماه آینده بسته شود.

ماسک در بیانیه خود پس از خرید توییتر، این شبکه اجتماعی را شهری دیجیتالی خواند که در آن موضوعات حیاتی برای آینده بشریت مطرح می‌شود. او گفت که مشتاقانه منتظر بهره‌برداری از پتانسیل فوق‌العاده این رسانه اجتماعی فراگیر است. در ادامه مطلب به تغییرات احتمالی توییتر در دوره ایلان ماسک اشاره خواهیم کرد.

1. خصوصی شدن توییتر

ماسک می‌گوید تغییرات مد نظر او تنها در صورتی قابل اجراست که توییتر یک شرکت خصوصی باشد. ماسک به یکی از بنیانگذاران و مديرعامل سابق توییتر یعنی جک دورسی گفت که توییتر به پلتفرم تبلیغاتی وال استریت تبدیل شده است. دورسی نیز جواب داد که خصوصی شدن توییتر می‌تواند یک گام مقدماتی و صحیح باشد.

خرید توییتر در دوره ایلان ماسک

2.خرید توییتر و آزادی بیان بیشتر

ایلان ماسک، حفظ آزادی بیان در این شبکه اجتماعی را بسیار ضروری می‌داند. اگرچه او به طور مشخص نگفته که چه چیزی را می‌خواهد تغییر دهد، اما در گذشته انتقادهای زیادی از توییتر کرده است. زیرا به نظر او، توییتر آزادی بیان را خفه می‌کند و درگیر سانسور شده است.

ماسک احتمالا سیاست‌های تعدیل محتوای توییتر را کاهش می‌دهد و از تلاش‌های قبلی برای خلاصی از کاربران نقض‌کننده دستورالعمل‌های این سرویس، عقب‌نشینی خواهد کرد. ثروتمندترین فرد جهان امیدوار است که مالکیت او بر توییتر باعث بیرون انداختن هیچ کاربری نشود.

خرید توییتر و آزادی بیان در توییتر در دوره ایلان ماسک

3. اضافه شدن دکمه ویرایش توییت

وی گفت پس از خرید توییتر اضافه شدن دکمه ویرایش توییت را باید یکی از اساسی‌ترین درخواست‌های کاربران توییتر دانست. زیرا برخلاف فیس‌بوک، اینستاگرام و سایر رسانه‌های اجتماعی، امکان تغییر محتوای توییتر پس از انتشار آن وجود ندارد. ماسک از اجازه دادن به مردم برای تغییر توییت‌های خودشان حمایت می‌کند.

این پیشنهاد موجب راه افتادن بحث‌های داغی در میان دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران و دیگر کاربران قدیمی این پلتفرم شده است. این افراد می‌ترسند که افزودن ویژگی ویرایش توییت توسط بازیگران بد به یک سلاح تبدیل شود. زیرا آن‌ها می‌توانند از این ویژگی برای پوشاندن توییت‌های خشن یا آزار و اذیت‌های خود استفاده کنند.

اما موافقان این ویژگی می‌گویند که می‌توان تدابیر امنیتی ایجاد کرد تا بتوان توییت‌ها را برای پاک کردن اشتباهات تایپی ویرایش کرد. اما در عین حال تاریخچه‌ای از نحوه ویرایش توییت‌ها برای حفظ محتوای اصلی وجود داشته باشد.

4. جنگ با ارتش‌های رباتی

تغییر دیگری که ایلان با خرید توییتر اعمال خواهد کرد، مبارزه با تکثیر ربات‌ها در این پلتفرم است. ربات‌ها همان حساب‌های جعلی هستند که برای پاسخ به توییت‌ها در موضوعات خاص برنامه‌ریزی شده‌اند.  البته امپراتوری تجاری ماسک نیز سهم عادلانه‌ای از ربات‌ها را در اختیار دارد. ازجمله ربات‌های حامی شرکت خودروهای الکتریکی او یعنی تسلا که به منتقدان ماسک حمله می‌کنند.

او نگفته است که می‌خواهد این نوع ربات‌ها را تعدیل کند، اما معتقد است که باید با ربات‌های کلاهبردار در حوزه ارزهای دیجیتال برخورد شود. ماسک هفته گذشته توییت کرد و افزود که مایل است تا همه انسان‌های واقعی را در توییتر احراز هویت کند.

خرید توییتر و جنگ با ارتش های رباتی در توییتر در دوره ایلان ماسک

5. باز شدن الگوریتم توییتر برای عموم

ماسک از قرار دادن الگوریتم توییتر در گیت هاب (GitHub) پشتیبانی می‌کند. گیت هاب سایتی است که بین برنامه نویسان برای به اشتراک‌گذاری کدهای کامپیوتری محبوبیت دارد. برخی از حامیان شفافیت بیشتر در رسانه‌های اجتماعی معتقدند که این کار می‌تواند گامی به سوی شفافیت بیشتر این بخش باشد. اما برخی دیگر می‌گویند افشای الگوریتم متراکم و پیچیده توییتر برای عموم مردم، نتیجه بسیار کمی خواهد داشت. علاوه بر این، اجازه دادن به همگان برای دیدن الگوریتم توییتر می‌تواند راهی برای نفوذ هرزنامه‌ها و عوامل مخرب به سیستم باشد.

6.خرید توییتر و کمتر شدن تبلیغات

در حال حاضر، تقریبا 90 درصد از درآمد توییتر با تبلیغات به دست می‌آید. اما جذب تبلیغ‌کنندگان متعدد به این پلتفرم، اغلب به طوفان‌های سیاسی و نزاع‌های زشت آنلاین تبدیل می‌شود. با خصوصی شدن توییتر دیگر شاهد افزایش مستمر درآمد تبلیغاتی تحت فشار سهامداران نخواهیم بود.

احتمالا توییتر در دوره ایلان ماسک به مدل اشتراکی منتقل خواهد شد. البته توییتر قبلا و با معرفی توییتر بلو گام‌هایی را در این راستا برداشته است. توییتر آبی یک سرویس ممتاز است که هزینه آن 2.99 دلار در ماه خواهد بود. ماسک می‌گوید که توییتر بلو باید ارزان‌تر باشد. همچنین اگر مردم پول می‌دهند، نباید مجبور باشند که تبلیغات را ببینند.

ارز دیجیتال دوج کوین که به عنوان یک شوخی شروع شد، احتمالا به اصلی‌ترین روش پرداخت قابل قبول برای اشتراک توییتر تبدیل خواهد شد. او از کاربرانی که مشترک توییتر بلو هستند می‌خواهد تا هزینه اشتراک خود را با ارز دیجیتال مورد علاقه‌اش یعنی دوج کوین پرداخت کنند.

خرید توییتر و کمتر شدن تبلیغات در توییتر در دوره ایلان ماسک

7. بازگرداندن دونالد ترامپ به توییتر؟

ماسک علنی نگفته است که اجازه بازگشت به این پلتفرم را به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا خواهد داد یا نه. ترامپ به دلیل لفاظی و زیر پا گذاشتن قوانین توییتر که باعث محاصره ساختمان کنگره آمریکا در 6 ژانویه شد، برای همیشه از این پلتفرم اخراج گشت.

ترامپ روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز، ماسک را مرد خوبی خواند و گفت که از خرید توییتر توسط این میلیاردر خرسند است، اما برنامه‌ای برای بازگشت به این پلتفرم ندارد. در عوض، بر روی ارائه شبکه اجتماعی جایگزین خود به نام Truth Social تمرکز خواهد کرد.

خرید توییتر و بازگشت ترامپ به توییتر در دوره ایلان ماسک

جمع‌بندی

توییتر در دوره ایلان ماسک مطمئنا تغییرات فراوانی خواهد کرد و کاربرپسندتر خواهد شد. البته هیچ‌کدام از تغییرات ذکر شده در این مطلب قطعی نبوده و حاصل گفته‌ها و شنیده‌ها هستند. برای دیدن تغییرات قطعی پس از خرید توییتر باید منتظر روزها و ماه‌های آینده بمانیم.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!