جریان ورشکستگی 3AC چه بود؟ آیا ممکن است این اتفاق برای سایر شرکت‌های ارز دیجیتال نیز رخ دهد؟

خانهمقالاتجریان ورشکستگی 3AC...

آنچه می‌خوانید...

شرکت تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital) صندوقی که در مقطعی بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه را مدیریت می‌کرد، دو هفته‌ گذشته دچار ورشکستگی شد و به یک بدهکار بزرگ تبدیل شد. اما این‌ اتفاق چگونه رخ داد؟ آیا ممکن است این اتفاق برای سایر شرکت‌های ارز دیجیتال نیز رخ دهد؟ ورشکستگی 3AC و شرکت های امثال آن چه تأثیری بر آینده بازار ارزهای دیجیتال خواهد داشت؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به جواب همه این پرسش‌ها دست یابیم.

3AC چه شرکتی بود؟

قبل از اینکه به بررسی اتفاقات پیرامون این پروژه بپردازیم، به کمی اطلاعات پیش زمینه‌ای در مورد این صندوق سرمایه‌گذاری نیاز داریم. شرکت تری اروز کپیتال یا 3AC در سال 2012 توسط سو ژو (Su Zuhou) و کارل داویس (Carl Davis) تأسیس شد.

- Advertisement -

آنها 3AC را با 1.2 میلیون دلار سرمایه شروع کردند و اولین دفتر آنها در اتاق نشیمن آنها بود. تمرکز اولیه آنها بر معامله‌گری ارزهای سنتی نوظهور بود. این شرکت طی سه سال به بیش از 30 کارمند گسترش یافت. با این حال، بعد از ورود به حوزه ارزهای دیجیتال بود که همه چیز شروع به تغییر کرد. سو اعلام کرد که وی از پتانسیل رمزارزها در سال 2017 آگاه شده است. او در مصاحبه با بلومبرگ گفت:

«در اواخر سال 2017، برای من کاملاً محرز شد که ارزهای دیجیتال روند دات کام را دنبال خواهند کرد و در نهایت سیستم مالی، فناوری، فرهنگ و سیاست را متحول خواهند کرد.

در سال 2018، 3AC تقریباً به یک شرکت متمرکز بر رمزارز تبدیل شد. سو هنگامی که قیمت بیت‌کوین نزدیک به 3800 دلار بود، کف قیمت بازار نزولی را پیش‌بینی کرده بود. همه می‌دانیم که طی دو سال بعد چه اتفاقی افتاد. بعد از آن بازار صعودی فوق العاده که یک ثروت هنگفت برای 3AC به ارمغان آورد، استراتژی سرمایه گذاری 3AC بر روی ترید بیت‌کوین و اتریوم در بازارهای مشتقات متمرکز شد.

طبق مصاحبه بلومبرگ، مشتقات ارز دیجیتال هنوز منبع درآمد این شرکت هستند. اما بعد از گذشت چند سال، 3AC استراتژی سرمایه گذاری خود را بسیار تنوع بخشیده است. این صندوق شروع به سرمایه گذاری در شرکت‌های ارز دیجیتال، بلاکچین‌های لایه یک، دیفای، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بازی‌های بلاکچینی و NFT ها کرد.

بیشتر بخوانید: آیا پس از سلسیوس و ترا، این بار نوبت بحران در شرکت 3AC است؟

جدا از مسئله ورشکستگی 3AC، وقتی نگاهی به سبد پرتفوی این شرکت می‌اندازید بسیار جذاب به نظر می‌رسد. و با توجه به اینکه سو و کارل چهره‌هایی شناخته شده در این فضا بودند، می‌توان با اطمینان گفت که آنها در بسیاری از این پروژه‌ها، سرمایه‌گذاری کرده بودند آن هم در قیمت‌هایی بسیار پایین.

جای تعجب نیست که AUM (دارایی های تحت مدیریت) آنها توانست از 10 میلیارد دلار عبور کند. همچنین گفتنی است که بنیانگذاران 3AC در بین اهالی ارز دیجیتال بسیار معروف بودند و به طور مرتب در مورد معاملات و موضع‌گیری‌های خود در بازار توئیت می‌کردند.

بسیاری از کاربران توییتر تصور می‌کردند که اظهارات عمومی آنها نوعی عملیات روانی برای گمراه کردن سرمایه‌گذاران خرد برای ترید در جهت مخالف آن‌ها است. این امر به ویژه در سال گذشته که سو ادعا کرد از اتریوم خارج شده مشهود شد. چراکه طبق داده‌ها، شرکت3AC پس از آن بیش از 150،000 ETH خریداری کرد. اما چگونه سقوط بازار ارز دیجیتال این‌قدر سریع اتفاق افتاد؟ خب، باید گفت همه چیز از یک شرط‌بندی بد شروع شد و این شرط‌بندی روی ترا (Terra) بود.

ورشکستگی 3AC
3AC چه شرکتی بود؟

ورشکستگی ترا

بنیاد ترا (LFG) بیش از 1 میلیارد دلار بیت‌کوین خریداری کرده بود که با 1 میلیارد دلار توکن LUNA مبادله ‌شد.

3AC از طرفداران بزرگ بلاکچین ترا (Terra) بود و همکاری نزدیکی با LMG برای خرید آن بیت‌کوین ها داشت. اما با ریزش قیمت استیبل‌کوین ترا (UST) توکن لونا نیز دچار سقوط شد. به همین دلیل ارزش سرمایه‌گذاری شرکت 3AC از یک میلیارد دلار به حدود 670 دلار سقوط کرد و این امر این شرکت را یک قدم دیگر به ورشکستگی نزدیک کرد. این نکته را هم باید خاطرنشان کرد که اقدامات LFG در پی فروپاشی ترا پیامدهای گسترده‌ای برای بازار ارزهای دیجیتال نیز داشت.

صندوق تراست گری‌اسکیل (GBTC)

3AC بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار صندوق تراست بیتکوینِ شرکت گری‌اسکیل یا GBTC بود . این صندوق سالها با یک اختلاف قیمت معامله می‌شد. این اختلاف قیمت برای شرکت‌هایی مانند 3AC سودآور بود، چراکه می‌توانستند روی آن آربیتراژ کنند (کسب سود از اختلاف قیمت یک دارایی در دو بازار مختلف). اما با راه‌اندازی صندوق‌های ETF بیتکوین طی یک سال گذشته، اختلاف قیمت یا پریمیوم صندوق GBTC کاهش یافت.

گری‌اسکیل که می‌دانست صندوق‌های جدید ETF سهم آنها از بازار را کاهش خواهند داد و باعث ضرر آن‌ها خواهند شد، به سرعت شروع به تبدیل صندوق تراست خود به صندوق ETF کرد. با این حال، SEC هر بار درخواست آنها را رد کرد.

3AC به این نتیجه‌گیری رسید که به محض تائید شدن صندوق ETF گری‌اسکیل؛ اختلاف بهای (Premium) صندوق GBTC دچار افزایش خواهد شد. در هفته‌های پس از فروپاشی شرکت ترا، 3AC توجه زیادی را به آربیتراژ روی GBTC متمرکز کرد.

اما با ادامه کاهش پریمیوم صندوق GBTC، سرمایه‌گذاری 3AC در GBTC با ضرر هنگفت همراه شد و مسئله ورشکستگی 3AC پیش آمد. ما دقیقاً نمی‌دانیم که 3AC چه زمانی از صندوق GBTC خارج شد. اما در هفدهم ژوئن، بلومبرگ گزارش کرد که 3AC دیگر در لیست سرمایه‌گذاران صندوق GBTC قرار ندارد. شاید آنها مجبور شده بودند برای جلوگیری از نابودی سرمایه خود تمام سرمایه خود در این صندوق را نقد کنند.

سقوط stETH

شرکت 3AC مدتها بود که روی توکن STETH سرمایه گذاری کرده بود. اما متأسفانه قیمت STE هم در برابر ETH سقوط کرد. این امر باعث شد تا شرکت‌های بزرگی همچون آلامدا ریسرچ، STETH خود را به ETH تبدیل کنند. اما این فقط آلامدا نبود که در حال فروش STETH بود و 3AC نیز از موقعیت سرمایه‌گذاری خود با ضرر خارج شد.

ورشکستگی 3AC
stETH

و چندی نگذشت که سلسیوس هم اعلام کرد که برداشت‌های کاربران خود را متوقف کرده است، و پس از این شایعه فروپاشی 3AC آغاز شد.

بیشتر بخوانید: شرکت تری اروز کاپیتال (3AC) اعلام ورشکستگی کرد

فروپاشی 3AC

پس از آن مشخص شد که 3AC از اهرم‌های سنگینی در معاملات خود پس از سقوط LUNA استفاده کرده بود و مبالغ هنگفتی نیز از شرکت‌های وام دهنده بزرگ دریافت کرده بود. ظاهراً با وخیم‌تر شدن اوضاع 3AC تصمیم گرفت ریسک خود را بالا ببرد تا اندکی از ضررهای خود را جبران کند. اما این فقط اوضاع را بدتر کرد و ضررهای این شرکت افزایش یافت.

توجه بازار به دیگر شرکت‌هایی معطوف شد که در معرض 3AC قرار داشتند. ظاهراً، این شرکت وام‌های هنگفتی از بسیاری از پلتفرم‌های وام ارز دیجیتال دریافت کرده بود. علاوه بر این، آنها در صرافی‌های متعددی حساب‌های معاملاتی داشتند که در آستانه لیکویید شدن (نابودی سرمایه) بودند. هنگامی که شایعات شروع به پخش شدن کرد، برخی از آن وام‌دهندگان مجبور شدند در مورد اقداماتی که انجام داده بودند بیانیه صادر کنند.

شرکت‌های بلاک فی (Block phi) و جنسیس (Genesis) هر دو اعلام کردند که وثیقه یکی از شرکای تجاری خود را نقد کرده‌اند. البته آن‌ها اسمی از شرکت مورد نظر(3AC) نبردند.

با این حال، یکی از پلتفرم‌های وام‌دهی که به نظر می‌رسید از پیامدهای 3AC متضرر شده بود، فین بلاکس (fin blocks) بود، 3AC در فین بلاکس سرمایه‌گذاری کرده بود، و به مردم سود 90 درصدی از رمزارزهایشان ارائه می‌کرد. اما مشکل چه بود؟

فین بلاکس مجبور شد برداشت‌ها از پلتفرم خود را به 1500 دلار در روز محدود کند. این احتمالاً برای جلوگیری از افزایش شدید خروج سرمایه بود. با این حال، گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه چه شرکت‌های دیگری در معرض 3AC قرار داشتند و چه کسی به آنها وام داده بود ادامه داشت، اکنون واضح بود که این شرکت‌ها دیگر نمی‌توانند پول خود را پس بگیرند و مجبورند آن را به زور پس بگیرند.

نتیجه‌گیری

ورشکستگی 3AC این شرکت را در در یک چاله عمیق گرفتار کرد که به راحتی نمی‌تواند از آن بیرون بیاید. همچنین با توجه به قیمت حال حاضر ارزهای دیجیتال، احیای این شرکت از طریق فروش رمزارزها دشوار خواهد بود. با توجه به اتفاقات اخیر، اکنون نگاه رگلاتورها به این بخش دوخته شده است و اگر بخواهیم صادق باشیم، باید گفت کمی مقررات در این فضا لازم است.

با این حال، یکی از مهم‌ترین چیزهایی که از این فروپاشی برای ما ماندگار شد این است که مؤسسات چقدر می‌توانند بی‌ملاحظه و نسنجیده عمل کنند. ما همیشه در مورد پذیرش سازمانی و تأثیر آن روی بلوغ بازار ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنیم. اما در این مورد سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها بازار را به زانو درآورده است.

در آخر باید گفت ورشکستگی 3AC یک درس دردناک برای فضای کریپتو بود، اما یک درس مهم. این حادثه ما را مقاوم‌تر و برای بازار صعودی بعدی آماده‌تر می‌کند. امیدوارم از این مقاله در فکت‌کوینز لذت برده باشید. حال دوست داریم بدانیم نظر شما در مورد حادثه 3AC چیست؟ و پیامدهای آن را چگونه میبینید؟ در بخش زیر نظرات خود را بنویسید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان