خالق اتریوم: بزرگ‌ترین چالش کنونی شبکه اتریوم، حفظ حریم خصوصی است

خانهاخبارخالق اتریوم: بزرگ‌ترین...

آنچه می‌خوانید...

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم به‌تازگی راهکاری احتمالی را برای مشکلی به اشتراک گذاشته است که ازنظرش بزرگ‌ترین چالش برای شبکه اتریوم است. بوترین روز 20 ژانویه در یک پست وبلاگی اشاره داشت که بزرگ‌ترین چالش اتریوم حفظ حریم خصوصی است. وی در ادامه افزود که باید سریعاً راهی برای این معضل پیدا کرد چراکه به‌طور پیش‌فرض تمامی اطلاعات وارد شده به یک بلاک چین عمومی در حقیقت اطلاعات عمومی محسوب می‌شوند.

راهکار ویتالیک بوترین برای حل معضل حفظ حریم خصوصی در اتریوم

به نقل از کوین تلگراف، یکی از راهکارهای بوترین برای حل مشکل حفظ حریم خصوصی در اتریوم، آدرس‌های مخفیانه (stealth addresses) هستند که ازنظر وی پتانسیل ناشناس کردن تراکنش‌های نظیر به نظیر، انتقال NFTها و ثبت‌نام‌های سرویس نام اتریوم را دارند و به‌طور کلی می‌توانند از کاربران حفاظت کنند.

- Advertisement -

در پست خود، بوترین به توضیح این موضوع پرداخت که چگونه می‌توان تراکنش‌های آنچین میان دو طرف را به‌طور ناشناس انجام داد. در ابتدا کاربری که قصد دریافت دارایی را دارد یک کلید یک‌بارمصرف تولید کرده و آن را نگه‌داری می‌کند تا از طریق آن یک متا آدرس مخفیانه ایجاد کند.

این آدرس که در سرویس نام اتریوم نیز می‌توان آن را ثبت کرد، برای فرستنده دارایی‌ها ارسال می‌شود تا با انجام محاسبات رمزنگاری آدرس مخفیانه‌ای بسازد که متعلق به دریافت‌کننده است. فرد ارسال‌کننده می‌تواند دارایی‌ها را به آدرس مخفیانه دریافت کننده انتقال دهد و در کنار آن یک کلید موقتی را نیز منتشر کند که تأیید می‌کند آدرس مخفیانه متعلق به دریافت کننده است. گفتنی است که تأثیر این راهکار ایجاد یک آدرس مخفیانه برای هر تراکنش جدید است.

نحوه کار آدرس‌های مخفیانه

بوترین در ادامه اشاره داشت که تبادل کلید باید به شیوه Diffie Hellman و با مکانیسم کور کردن کلید اجرا شود تا اطمینان حاصل شود که پیوند بین آدرس مخفیانه و متا آدرس کاربر قابل مشاهده نیست. خالق اتریوم افزود که می‌توان از تکنولوژی گواه رمزنگاری ZK-SNARKs نیز برای انتقال سرمایه‌ها و پرداخت کارمزد تراکنش‌ها استفاده کرد. گفتنی است که این تکنولوژی دارای قابلیت‌های حفظ حریم خصوصی است.

مطلب مفید: ۷ نکته مهم برای هولدرهای بیت کوین در سال ۲۰۲۳

بوترین توضیح داد که استفاده از این روش حداقل برای کوتاه‌مدت می‌تواند مشکلات خاص خود را داشته باشد که شامل هزینه سنگین کارمزدها تنها برای یک تراکنش می‌شود. آدرس‌های مخفیانه یکی از روش‌هایی است که در چند وقت اخیر از آنها به‌عنوان راهکار حل معضل حریم خصوصی یاد شده است. اولین بار کار روی آنها از سال 2014 آغاز شد اما تاکنون راهکارهای بسیار کمی وارد بازار شده است.

همچنین قابل‌توجه است که بوترین در گذشته نیز به مفهوم آدرس‌های مخفیانه اشاره کرده بود. در ماه اوت، وی آنها را رویکردی با تکنولوژی پایین توصیف کرد که می‌توان از آنها برای انتقال مالکیت NFTها استفاده کرد. وی اشاره داشت که حریم خصوصی عرضه شده توسط این مفهوم تفاوت زیادی با تحریم‌های دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی بر تورنادو کش دارد.

تورنادو کش می‌تواند نقل و انتقالات دارایی‌های قابل تعویض اصلی مانند اتریوم یا دیگر توکن‌های ERC20 اصلی را پنهان کند، اما در افزودن حریم خصوصی به انتقال توکن‌های ERC20 مبهم بسیار ضعیف است و به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند حریم خصوصی را به نقل و انتقالات NFT ها اضافه کند.

ویتالیک بوترین به پروژه‌های وب 3 که به دنبال راهکاری برای مشکل حریم خصوصی هستند نیز توصیه کرد که آدرس‌های مخفیانه امروزه می‌توانند به سرعت پیاده‌سازی شوند و تقویت قابل‌توجهی برای حفظ حریم شخصی کاربران در شبکه اتریوم ایجاد کنند.

وی افزود که این کار نیازمند کار بیشتری از سمت کیف پول‌ها است تا بتواند از آنها پشتیبانی کند. ازنظر بوترین، کیف پول‌ها باید به سمت مدل چند آدرسی حرکت کنند که برای دیگر دلایل و مسائل مربوط به حریم شخصی نیز مناسب‌تر است. او اشاره داشت که این آدرس‌ها می‌توانند در بلندمدت نگرانی‌هایی در استفاده مانند مسائل مربوط به بازیابی اجتماعی ایجاد کنند اما تمامی این موارد در زمان خود قابل‌حل خواهد بود.

او توضیح داد که در درازمدت، این مشکلات قابل‌حل هستند، اما اکوسیستم آدرس مخفیانه در بلندمدت شبیه اکوسیستم‌هایی است که به‌شدت به تکنولوژی دانش صفر وابسته است.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان