خروج بیت کوین از قلمرو نزولی ؛ تحلیل آنچین هفته دوازدهم

خانهتحلیل ارز دیجیتالخروج بیت کوین...

آنچه می‌خوانید...

بیت کوین در این هفته عملکرد بسیار خوبی داشته و به‌رغم شرایط چالش‌برانگیز سیستم مالی و بانکی سنتی، 35.8 درصد رشد کرده است. در این تحلیل آنچین به گزارش فکت کوینز، وضعیت بازار بیت‌کوین را بررسی خواهیم کرد که به ظاهر در حال خروج از قلمرو نزولی عمیق خود است.

بیت‌کوین این بار یکی از بهترین عملکردهای هفتگی تاریخ خود را تجربه کرده و 35.8 درصد افزایش یافته است. این عملکرد قوی بیت‌کوین در شرایط چالش‌برانگیز سیستم مالی و بانکی سنتی رخ می‌دهد. نگرانی‌ها در مورد آسیب‌پذیری بانک‌های کوچک‌تر همچنان بالاست و تسهیلات نقدینگی جدید نیز بین فدرال رزرو ایالات متحده، بانک‌های ایالات متحده و خطوط مبادلاتی با سایر بانک‌های مرکزی در حال اجرا است.

با این گفته‌ها، در تحلیل آنچین این هفته بررسی خواهیم کرد که سرمایه‌گذاران بازار ارز دیجیتال چگونه به شرایط کنونی واکنش نشان می‌دهند و بیت کوین را از زوایای زیر تحلیل خواهیم کرد:

  • فعالیت آنچین و میزان استفاده از شبکه
  • خروج بیت کوین از فاز خرسی عمیق
  • ردیابی پول سرد با ارزیابی اینکه آیا خطر فروش در کوتاه‌مدت در حال افزایش است یا خیر

خروج بیت کوین از قلمرو نزولی ؛ تحلیل آنچین هفته دوازدهم

فعالیت آنچین

ما تحلیل خود را با بررسی فعالیت آنچین شروع خواهیم کرد. نظر به اینکه افراد بیشتری در شبکه بیت کوین تعامل و تراکنش دارند، معمولاً این امر با افزایش پذیرش، اثرات شبکه‌ای و فعالیت سرمایه‌گذاران همراه است.

میانگین ماهانه تعداد تراکنش‌ها در این هفته به 309.500 عدد در روز رسیده است که بالاترین سطح از آوریل 2021 است و عبور آن از میانگین سالانه یک نشانه مثبت به شمار می‌رود.

فعالیت آنچین

با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته‌ گلسنود، می‌توانیم تعداد آدرس‌های یکتای جدیدی را برای تخمین تعداد کاربران جدید شبکه بررسی کنیم. این معیار به 122 هزار آدرس جدید در روز رسیده است، به طوری که تنها در 10.2٪ از روزهای تاریخ معاملات بیت کوین نرخ پذیرش کاربر جدید بالاتر از این رقم بوده، یعنی در اوج سال 2017 و در طول دوره صعودی 2020-21.

آدرس‌های جدید بیت کوین

بنابراین، ازدحام شبکه در حال افزایش است و فشار افزایشی بر کارمزد تراکنش‌ها وارد می‌کند. ضمناً، با  افزایش تقاضا برای توکن‎‌های ان اف تی Ordinals و Inscriptions، شاخصZ-Score  2 ساله که نمایانگر درآمد ماینرها از محل کارمزدها است، مثبت شده است.

گفتنی است، افزایش کارمزدهای شبکه نشانه سلامت بازار است که با موج‌ جدید پذیرش بیت کوین همزمان شده است.

Z-score 2year

البته ماینرها ذینفعان اصلی این افزایش کارمزد هستند چراکه مجموع درآمد آنها به 22.6 میلیون دلار در روز افزایش یافته است. در این هفته، درآمد ماینرها به بالاترین سطح از ژوئن 2022 رسیده و بالاتر از میانگین سالانه قرار گرفته است. این امر معمولاً در نزدیکی انتقال بازار به یک فاز مثبت‌تر و خروج از قلمرو نزولی مشاهده می‌شود.

نمودار درآمد ماینرها

عرضه هولدرهای کوچکتر

توزیع عرضه بیت کوین همچنان یک معیار مهم برای تجزیه و تحلیل جریان سرمایه و همچنین بررسی رفتار گروه‌های مختلف سرمایه‌گذار است. در این بخش، عرضه بیت کوین را بر اساس اندازه کیف پول‌ها و پراکندگی BTCها در طول زمان بررسی می‌کنیم و نشان می‌دهیم که هولدرهای کوچک‌تر چگونه به رشد سهم خود از کیک بیت‌کوین ادامه داده‌اند.

خروج از قلمرو نزولی عمیق

همانطور که در گزارش اوایل فوریه (WoC 6) بررسی کردیم، چندین اندیکاتور آنچین از وضعیت خرسی (نزولی) عمیق به حالت خنثی و گاوی تغییر کرده‌اند. MVRV یکی از این معیارها است که سود نقد نشده (تحقق نیافته) سرمایه‌گذاران را ارزیابی می‌کند.

نمودار زیر نشان می‌دهد که MVRV تا 1.36 افزایش پیدا کرده است که بین میانگین تاریخی 1.82 و سطح اشباع فروش (1) قرار دارد. از لحاظ تاریخی، بیت کوین 54 درصد از کل روزهای معاملاتی خود را در این محدوده قرار داشته، هم در دوره رکود اواخر بازارهای خرسی و هم در دوره ریکاوری اوایل بازارهای گاوی.

نمودار شاخص MVRV

با توجه به اینکه MVRV نسبتی است که از قیمت تحقق یافته (قیمت واقعی) بدست می‌آید، می‌توانیم سطح قیمتی را که با سطوح کلیدی MVRV مطابقت دارد، محاسبه کنیم. با شکستن قیمت بیت کوین به بالای 27 هزار دلار در این هفته، بازار اکنون در منطقه خنثی 0.5± انحراف استاندارد از میانگین بلندمدت قرار دارد. این نشان می‌دهد که بیت کوین‌ دیگر خیلی پایین‌تر از میانگین قیمت خرید بازار نیست و در حال خروج از قلمرو نزولی عمیق خود است.

قلمرو نزولی

اندیکاتور MVRV Momentum ابزاری قدرتمند برای شناسایی این تغییرات فازی کلان است و در حال حاضر در حال شکستن به بالای 0 است. این اندیکاتور زمانی که بخش زیادی از عرضه بیت کوین بالا یا زیر قیمت اسپات خریداری می‌شود و به سرعت وارد ضرر یا سود نقد نشده می‌شوند، به خوبی واکنش نشان می‌دهد.

MVRV Momentum به تازگی مثبت شده است و نشان می‌دهد که بخش بزرگی از عرضه BTC زیر قیمت فعلی بازار خریداری شده و اکنون وارد سود شده است. مشابه معیارهای بالا، مثبت شدن شاخص MVRV Momentum نیز با افزایش در پذیرش شبکه و فعالیت آنچین مرتبط است.

ردیابی پول سرد

یکی از ابزارهای قوی‌ در تحلیل آنچین، رصد زمان نگهداری کوین‌ها است که Lifespan یا «طول عمر» نام دارد. این به ما امکان می‌دهد تشخیص دهیم که چه زمانی BTC‌های قدیمی‌تر (که معمولاً توسط هولدرهای بلندمدت و باایمان نگهداری می‌شوند) در حال جابجایی هستند.

نمودار زیر نسبت ثروت دلاری نگهداری شده در «کوین‌های گرم» را نشان می‌دهد که به عنوان بیت کوین‌هایی تعریف می‌شود که در ۷ روز گذشته معامله شده‌اند. این شاخص عمدتاً زمانی افزایش می‌یابد که BTC ‌های قدیمی به فروش رفته، سود آنها برداشت شده و با قیمت‌های گران‌تر به خریداران جدید منتقل می‌شوند.

در حالی که یک افزایش جزئی در نسبت «کوین‌های گرم» وجود داشته است، اما این شاخص همچنان نزدیک به پایین‌ترین سطح سیکلی خود قرار دارد، که باز هم مشابه دوره‌های انتقالی پس از روندهای نزولی طولانی‌مدت است. این نشان می‌دهد که به‌رغم عملکرد قوی قیمت، این هنوز برای ترغیب اکثریت هولدرهای قدیمی بیت کوین به برداشت سود کافی نیست.

ما می‌توانیم این را در شاخص Long-Term Holder SOPR ببینیم که در حال بازگشت به قلمرو خنثی است. هولدرهای بلندمدت (LTHs) عمدتاً خریداران دوره 2020-22 هستند و تقریباً 12 ماه متوالی متحمل ضرر شده‌اند.

میانگین ماهانه LTH-SOPR در حال حاضر بالاتر از میانگین سالانه است که نشان‌دهنده بازگشت اعتماد و همچنین تحرکات مثبت در الگوهای فروش آنها است.

نمودار شخص SOPR بیت کوین

SOPR شاخصی است که می‌تواند برای ردیابی میزان سود و زیان نقد شده سرمایه‌گذاران مختلف استفاده شود.

خاطرنشان می‌کنیم که یک ساختار ریکاوری مشابه چرخه 2018-19 در حال حاضر در حال شکل‌گیری است. یک «پاکسازی» سالم در  هفته گذشته اتفاق افتاد که همه واریانت‌های SOPR را به زیر سطح 1.0 کاهش داد. این نشان‌دهنده ضرر سنگین بازار در طول ریزش قیمت به ۱۹.۸00 دلار است.

با این حال، این هفته با افزایش شاخص SOPR به بالاترین حد خود از نوامبر 2021 همراه شد، که نشان می‌دهد در حالی که بدون شک بازار در حال سیو سود است، هنوز روند صعودی غالب بیت کوین را متوقف نکرده است.

SOPR bitcoin

خلاصه و نتیجه گیری

سرمایه‌گذاران بیت کوین در میان تنش و تزریق نقدینگی در سراسر سیستم بانکی جهانی، یکی از قوی‌ترین سودهای هفتگی را تجربه کرده‌اند. چندین شاخص آنچین نشان می‌دهد که بازار بیت کوین از قلمرو نزولی عمیق خود خارج شده و در حال بازگشت به وضعیتی سالم‌تر است.

پذیرش کاربران جدید در حال افزایش است و اکثر هولدرهایی که بیش از 5 ماه بر نوسانات غلبه کرده‌اند هنوز دست به اندوخته‌های خود نزده‌اند. به نظر می‌رسد که تعداد کمی از سرمایه‌گذاران بلندمدت انگیزه سیو سود در این رالی صعودی را داشته باشند، که این یک نشانه بسیار مثبت و بازتابی از باور مردم به نقش مهم بیت کوین در آینده سیستم مالی جهانی است.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان