جدیدترین شرایط خرید و فروش ارز با کارت ملی؛ یارانه خریداران قطع خواهد شد

خانهاخبارجدیدترین شرایط خرید...

آنچه می‌خوانید...

بانک مرکزی در آخرین ابلاغیه خود، جدیدترین شرایط خرید و فروش ارز با کارت ملی را در سال 1402 اعلام کرده و بر این اساس افتتاح حساب ارزی برای خرید و فروش ارز الزامی شده است.

به گزارش فکت کوینز به نقل از همشهری آنلاین، بانک مرکزی روز گذشته سیاست‌های جدید ارزی خود را برای سال جاری اعلام کرد که شامل تغییرات مهمی نسبت به روال پیشین است. برای مثال، طبق این ابلاغیه جدید سهمیه خرید ارز با کارت ملی از ۵ هزار یورو به ۲ هزار یورو کاهش یافته و همچنین متقضیان برای خرید و فروش ارز با کارت ملی باید حتما حساب ارزی افتتاح کنند، چرا که از این پس ارز سهمیه‌ای فقط به حساب ارزی خریداران واریز خواهد شد.

- Advertisement -

در این ابلاغیه آمده است:

از روز دوشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۴، روش فروش ارز به صورت اسکناس در سرفصل «تأمین نیازهای ضروری کد ۵۶» به متقاضیان از روش «پرداخت مستقیم اسکناس به متقاضی» به روش «واریز به حساب ارزی متقاضی نزد بانک‌ها» تغییر می‌کند.

همچنین افزوده شده:

متقاضیان خرید ارز سهمیه‌ای، برای افتتاح حساب ارزی باید معادل ریالی ۱۰۰ دلار را به حساب خود واریز کنند؛ ضمن اینکه امکان برداشت اسکناس دلار از حساب ارزی، پنج روز کاری پس از خرید و واریز ارز به حساب ممکن است.

در دیگر بخش‌های این بخشنامه ابلاغی به صرافی‌ها، درباره جزئیات خرید و فروش ارز با کارت ملی تاکید شده است: 

۱. کلیه بانک‌ها مکلفند جهت فروش و پرداخت ارز بابت سرفصل تأمین نیازهای ضروری (کد ۵۶) به صورت اسکناس، بنا به درخواست متقاضی نسبت به افتتاح حساب سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز ارزی بدون اخذ موجودی اولیه با رعایت مقررات مربوط اقدام کنند.

تبصره: افتتاح حساب به درخواست وکیل متقاضی مجاز نیست.

۲. پرداخت به صورت اسکناس از محل حساب ارزی موضوع این دستورالعمل صرفاً به صاحب حساب (اصیل) امکان‌پذیر است.

۳. حساب‌های مذکور صرفاً به ارزهای دلار‏/ یورو و با منشاء اسکناس و جهت استفاده برای واریز اسکناس موضوع سرفصل تأمین نیازهای ضروری (کد ۵۶) خواهد بود.

۴. برداشت اسکناس از حساب مذکور، صرفاً پس از گذشت ۵ روز کاری پس از زمان واریز به حساب ارزی متقاضی (T+۵) امکان‌پذیر است. بانک‌ها مکلف هستند پس از دوره مذکور، نسبت به پرداخت اسکناس موضوع حساب‌های این دستورالعمل در هر زمان حسب درخواست مشتری اقدام کنند.

۵. کارمزد برداشت از حساب به صورت اسکناس معادل ۵ درصد معادل ریالی مقدار برداشت است. نرخ تسعیر برابر با نرخ فروش اسکناس دلار/ یورو سامانه معاملات الکترونیکی ارز به اضافه یک درصد در روز برداشت خواهد بود.

۶. دریافت هرگونه کارمزد از مشتری برای ارائه خدمات موضوع این دستورالعمل به جز موارد تعیین شده در دستورالعمل، ممنوع است.

۷. حساب ارزی موضوع این دستورالعمل، باید حداقل به مدت شش ماه مفتوح بماند.

تبصره: حداقل موجودی لازم برای استمرار حساب ارزی موضوع این دستورالعمل ۱۰۰ دلار‏/یورو خواهد بود.

یارانه خریداران قطع می‌شود؟

در حالی که بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی خطاب به صرافی‌ها چیزی در خصوص قطع یارانه افرادی که اقدام به خرید و فروش ارز با کارت ملی می‌کنند نمی‌گوید، با این حال امروز سخنگوی دولت از قطع یارانه این افراد خبر داده است.

علی بهادری جهرمی امروز پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت:

طبیعتا دریافت ارز یکی از منابع اطلاعاتی است که وزارت رفاه می‌تواند از آن بهره‌برداری کند تا مشخص شود آن فرد یا خانواده جزو دهک‌های بالا هستند یا پایین. کسانی که ارز می‌گیرند، عموما جز افرادی هستند که در دهک بالا قرار می‌گیرند.

وی همچنین با هشدار به افرادی که کارت ملی خود را برای خرید و فروش ارز در اختیار دیگران قرار می‌دهند، تاکید کرد:

کسی از کارت ملی دیگران چه برای تراکنش‌های بانکی و چه برای حساب‌های بانکی داخل مغازه و چه برای دریافت ارز سوءاستفاده نکند. این موارد جزو منابع اطلاعاتی هستند که برای دهک‌بندی افراد و خانواده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گفتنی است در ماه‌های آخر سال گذشته (1401) بازار ارزی کشور شاهد جهش‌های تاریخی در قیمت ارزهای خارجی بود، به طوری که دلار رکورد تاریخی 60 هزار تومانی را هم به خود دید. پس از آن و به دنبال تصمیماتی همچون افتتاح مرکز مبادله طلا و ارز و همچنین توافق سیاسی جدید میان ایران و عربستان، نرخ ارزها با اندکی کاهش مواجه شده و در محدوده قیمتی حدود 44 هزار تومانی متوقف شد. حالا به نظر می‌رسد بانک مرکزی با انتشار این ابلاغیه، سیاست‌های جدیدی را در راستای کنترل بازار ارزی کشور دنبال می‌کند، هرچند باید منتظر ماند و دید این اقدامات تازه چقدر می‌تواند در کنترل قیمت‌ها موفق باشد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان