مدیر سابق کوین بیس: اپل و گوگل برای صنعت کریپتو خطرناک هستند

خانهاخبارمدیر سابق کوین...

آنچه می‌خوانید...

بالاجی سرینواسان (Balaji Srinivasan)، مدیر فناوری سابق شرکت کوین بیس به‌تازگی درباره غول‌های حوزه فناوری و نقش آن‌ها در فضای ارزهای دیجیتال ابراز نگرانی کرده است. وی اشاره داشت که شرکت‌هایی مانند اپل و گوگل ممکن است توسط دولت مسلح شوند تا کلیدهای خصوصی در دستگاه‌های آیفون و اندروید را دست‌کاری کنند.

به نقل از فینبولد، سرینواسان روز 19 مه و در یک پست توییتری اعلام کرد که اپل و گوگل دارای خطر و ریسک سیستمی برای صنعت ارزهای دیجیتال هستند. این دو شرکت می‌توانند با مسلح شدن از طرف دولت، درهای پشتی در دستگاه‌های اندرویدی و آیفون ایجاد کنند و به کلیدهای خصوصی کاربران دسترسی داشته باشند.

- Advertisement -

وی در ادامه به افزایش اهمیت ارزهای دیجیتال در دنیای سیاست اشاره داشت و توضیح داد که همانند نقش متا و توییتر در بهار عربی در سال 2010، با پایان این دهه، بیت کوین می‌تواند برای کشورهایی که با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند به مشکلی سیاسی و بزرگ تبدیل شود.

سرینواسان افزود که در سال 2023 و حتی با وجود پذیرش بیت کوین توسط دولت آل سالوادور به‌عنوان ارز قانونی، مردم همچنان فکر می‌کنند که گفتن این جمله غیرقابل‌قبول است که تا پایان این دهه مهم‌ترین مشکل سیاسی موجود در جهان آن است که آیا دولت‌های ورشکسته بیت کوین کافی برای تکمیل عملیات‌های خود دارند یا خیر.

احتمال اجبار اپل و گوگل

سرینواسان با اشاره به مسائل بالا، توضیح داد که دولت‌ها ممکن است برای جلوگیری از فروپاشی از روی اجبار اقداماتی را صورت دهند. وی افزود که به جای اتکا به حملات سنتی 51 درصدی از طریق ماینینگ، دولت می‌تواند اپل و گوگل و دیگر شرکت‌های فناوری را مجبور کند تا در سرورها، مرورگرها و دستگاه‌های خود به دنبال کلیدهای خصوصی بگردند.

مطلب مفید: روز پیتزا بیت کوین؛ یک داستان خوشمزه از انقلاب دیجیتال!

سرینواسان معتقد است که این روش دولت را قادر می‌سازد تا از وجوه به دست آمده به‌عنوان یک راه نجات برای جبران کمبود نقدینگی خود استفاده کند. وی همچنین تأکید کرد که در این سناریو شاهد تروریسم سایبری نخواهیم بود بلکه جنگ سایبری رخ می‌دهد. چرا که در این سناریو دیگر یک هکر به‌طور اتفاقی فایل یا سرمایه کاربر را به سرقت نمی‌برد، بلکه مدیرعامل شرکت از طرف دولت اجازه قانونی دارد تا مشتری خود را هک کند.

از نظر وی، مقیاس سیاسی چنین حمله‌ای بسیار گسترده است و در صورت همکاری اپل و گوگل و دیگر شرکت‌ها شاهد هک شدن میلیاردها تلفن اندرویدی، آیفون، لپتاپ، مرورگرها و … خواهیم بود. سرینواسان در ادامه گفت که علاوه بر آمریکا، چین نیز می‌تواند اقدامی مشابه را برای دستگاه‌های تلفن همراه تولید شده در این کشور صورت دهد.

در رابطه با دفاع در برابر چنین حملاتی نیز پیچیدگی‌های زیادی وجود دارد. سرینواسان در این رابطه به مقاومت تیم کوک، مدیرعامل فعلی اپل در مقابل فشارهای دولت برای رمزنگاری و اسکن موارد سوءاستفاده از کودکان اشاره داشت. با این حال، وی افزود که اگر سیستم‌عامل غیرقابل‌اعتماد باشد مقاومت نیز بیهوده خواهد بود و چالش‌های بیشتری ایجاد خواهد شد.

برای دفاع در برابر چنین حمله‌ای، سیستم‌عامل لینوکس و صرافی‌های مبتنی بر آن می‌توانند انتخاب مناسبی باشند اما پذیرش گسترده لینوکس زمان‌بر است و ذات حضانتی آن خود دارای آسیب‌پذیری‌های جداگانه‌ای است. علیرغم خطرات موجود از سمت اپل و گوگل و فشار دولت آمریکا بر آن‌ها، سرینواسان نسبت به آینده ارزهای دیجیتال خوش‌بین است.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان