top banner adv

دامنه هندشیک (Handshake domain) چیست؟ آشنایی کامل با HNS

دامنه هندشیک (Handshake domain) چیست؟ آشنایی کامل با HNS
0
بازدید : 9100

هدف هندشیک ارائه یک جایگزین غیرمتمرکز برای سیستم نام دامنه (DNS) مرسوم است. در این مقاله از فکت کوینز، نحوه کار پلتفرم دامنه هندشیک و ارز دیجیتال آن HNT، را توضیح خواهیم داد.

یکی از موضوعات خاص و مورد علاقه اهالی بلاک چین، ظهور پروژه‌های بلاک چینی نام دامنه (DNS) و اکوسیستم دامین (دامنه) است. به طور خاص، پروژه هندشیک (Handshake) توجه علاقه‌مندان به فناوری غیرمتمرکز را به دلیل پتانسیل آن برای ایجاد انقلابی در نحوه تعامل مردم با دامنه‌ها، به‌ویژه در زمینه وب نسل 3 (Web3)، به خود جلب کرده است.

پلتفرم دامنه هندشیک (HNS) چیست؟

هندشیک (HNS) یک پروتکل نام‌گذاری دامنه سایت غیرمتمرکز است که امکان ارتباط همتا به همتا را فراهم می‌کند و یک جایگزین قابل دسترس برای نام‌های دامنه‌‌ای که به صورت متمرکز اجرا می‌شوند، مانند .com، دامنه‌های کدکشور (.ir) و سایر دامنه‌های عمومی ارائه می‌کند.

هندشیک به عنوان یک پروتکل نام‌گذاری دامنه P2P و غیرمتمرکز، قصد دارد به عنوان یک زنجیره DNS جایگزین روت چین (root chain) فعلی باشد. در حال حاضر ساخت دامنه‌های سطح بالا (TLD) مانند .agency، .gov، .edu و موارد مشابه توسط شرکت ICANN انجام می‌شود و برای آنها باید درخواست ثبت شود.

پلتفرم دامنه هندشیک (HNS) چیست؟

به این ترتیب، قبل از اینکه متقاضی بتواند یک دامنه TLD جدید در DNS خود ثبت کند، ابتدا باید برای دامنه TLD درخواست دهد، در مزایده آن برنده شود و منتظر تائید باشد. روند کنونی خسته کننده، پیچیده و پرهزینه است؛ ناگفته نماند که فرایند بسیار متمرکز نیز هست. این سیستم را در برابر هکرها وفساد آسیب‌پذیر می‌کند.

هندشیک امیدوار است این سیستم را تغییر دهد و دامنه‌های TLD هندشیک را به عنوان جایگزین ارائه دهد که بسیار کارآمدتر، مقرون به‌صرفه‌تر و ایمن‌تر است. هدف این است که بتوانیم از فناوری بلاکچین استفاده کنیم تا به دامنه‌های هندشیک اجازه دهیم سیستم فعلی تحت نظارت ICANN را دور بزنند و به ایجاد یک سیستم ثبت نام دامنه غیرمتمرکز کمک کنند.

بیشتر بخوانید: شبکه‌‌های متمرکز (Centralized)، غیرمتمرکز (Decentralized) و توزیع‌شده (Distributed)!

مقایسه هندشیک (HNS) و سرویس نام دامنه (DNS)

همان طور که گفته شد، زیرساخت DNS فعلی به شدت به ICANN وابسته است. این بدان معنی است که برای ثبت کردن دامنه‌های HNS، ابتدا باید یک ثبت کننده (Resolver) دامنه هندشیک در resolution chain وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید : اوربئون پروتکل (Orbeon Protocol) چیست؟ آشنایی با توکن ORBN

بیشتر بخوانید : معرفی پروژه Moonpot؛ سپرده گذاری با دریافت جایزه هفتگی

با این حال، روش کار DNS کاملاً شبیه به HNS است. تنها تفاوت فایل root zone است که اینترنت به آن اعتماد می‌کند و آن را می‌خواند، بنابراین نیاز به معرفی یک جایگزین است.

هدف این نیست که به طور کامل به root zone هندشیک روی بیاوریم، زیرا این کار دامنه‌های TLD فعلی (.com و غیره) را تغییر می‌دهد، مگر اینکه آنها نیز TLD های خود را روی بلاک چین هندشیک پیاده کنند. همین بس که بگوییم بعید است به این زودی‌ها این اتفاق بیفتد.

سازگاری یکی دیگر از مشکلات بالقوه است. هزاران TLD وجود دارد و با گسترش اینترنت همچنان رو به افزایش است. کاری که هندشیک برای اطمینان از سازگاری نام‌های دامنه غیرمتمرکز جدید با TLD های دیگر انجام داده، رزرو نام‌های دامنه برای سازمان‌های مدیریتی است تا در طی سه سال آینده آن‌ها را از آن خود کنند.

بیشتر بخوانید: شبکه اجتماعی غیرمتمرکز (Decentralized Social Media) چیست؟

بیشتر بخوانید : Airdao چیست؟آشنایی با پروژه وب ۳ Ambrosus

دامنه هندشیک چگونه کار می‌کند؟

هندشیک عمدتاً آدرس‌های وب‌سایت را از طریق مزایده‌هایی که به‌طور خودکار توسط نرم‌افزار هندشیک انجام می‌شود، توزیع می‌کند. مزایده‌ دامنه‌های TLD هر دو هفته یک‌بار برگزار می‌شود و کاربران برای شرکت باید با استفاده از ارز دیجیتال پروتکل هندشیک، HNS، پیشنهاد بدهند.

هرکسی که در مناقصه برنده شود، به سبک مزایده ویکری (Vickrey)، دومین پیشنهاد بالا را می‌پردازد. این باعث عادلانه شدن تخصیص نام دامنه شده و نام‌های دامنه به طور کارآمد و با ارزش بازار منصفانه تخصیص می‌یابند.

بیشتر بخوانید: شبکه اورین (Oryen Network) و توکن ORY چیست؟

بلاک چین هندشیک مشابه بیت‌کوین اجرا می‌شود

مشابه بلاک چین بیت‌ کوین، ماینرها نرم‌افزار Handshake را اجرا می‌کنند و برای آزاد کردن توکن‌های جدید HNS با حل یک سری معماهای ریاضی رقابت می‌کنند. هر 10 دقیقه بلاک های جدید به بلاک چین اضافه می‌شود و ماینرها با هر 10 دقیقه استخراج، 2000 ارز دیجیتال HNS دریافت می‌کنند. حداکثر عرضه HNS 2.04 میلیارد واحد است.

بیشتر بخوانید: استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ (Mining) چیست؟

موراد استفاده از دامنه HNS

موارد استفاده زیادی برای دامنه‌های هندشیک وجود دارد. آنها دقیقا مانند هر نام دامنه دیگری هستند و می‌توانند برای هر وب‌سایت یا خدمات آنلاینی استفاده شوند. مخصوصاً برای کسب‌وکارها، دامنه‌های هندشیک می‌توانند با ارائه حریم خصوصی و کنترل بیشتر بر فضای نام دامنه‌، مزیت رقابتی ایجاد کنند.

برخی از موارد استفاده هندشیک عبارت‌اند از:

  • فروش زیر دامنه‌ها (Subdomains): کسب سود از فروش زیر دامنه‌هایی که افزونه‌های دامنه TLD یک فرد (نهاد) هستند.
  • بیشتر بخوانید : تروفای (TrueFi) چیست؟ هرآنچه باید در مورد توکن TRU بدانید

  • لاگین (Login) با هندشیک: استفاده از Handshake برای لاگین (Login) امن و خصوصی بدون نیاز به رمز عبور.
  • Redirects: از Redirects به عنوان کوتاه کننده URL استفاده می‌شود.
  • dLinks: از dLinks برای ایجاد یک مرکز غیرمتمرکز برای محتوای آنلاین خود.
  • Hmail: امکان ساخت یک آدرس ایمیل روی نام دامنه هندشیک یک فرد.
  • dWord: dWord می‌تواند برای ساخت وب‌سایت‌ روی نام هندشیک استفاده شود.
  • Nomad: نامه‌ای هندشیک را می‌توان به عنوان نام کاربری در یک سایت شبکه اجتماعی استفاده کرد.
  • بیشتر بخوانید : معرفی ۱۰ بازی بلاک چین بدون سرمایه اولیه (آپدیت ۲۰۲۳)

  • ایجاد یک وب‌سایت: می‌توانید از Sia Skynet، GitHub Pages، Heroku، Vercel یا WordPress برای ایجاد یک وب‌سایت در Handshake استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: هیومنود (Humanode) چیست؟ اولین بلاک چین انسانی!

چگونه دامنه Handshake ثبت کنیم؟

همان طور که گفته شد، یکی از راه‌هایی که کاربران می‌توانند در مزایده دامنه‌های Handshake شرکت کنند، استفاده از ارز دیجیتال HNS است. به غیر از این روش، نیم چیپ (Namecheap) به عنوان ثبت کننده دامنه، خدمات ثبت نام دامنه‌های Handshake را به عموم ارائه می‌دهد.

نیم چیپ (Namecheap) در حال حاضر TLD های زیر را ارائه می‌دهد:

دامنه‌های TLD ارائه شده توسط Namecheap

برای ثبت دامنه هندشیک در Namecheap، کاربر به سادگی باید گزینه HNS را فعال کند و روند عادی ثبت نام دامنه را طی کند. جدا از ثبت عادی دامنه، انتقال یا به‌روزرسانی دامنه Handshake را نیز می‌توان در Namecheap یا از طریق HNS انجام داد.

بیشتر بخوانید: پگ (Peg) و مفهوم آن در دنیای ارزهای دیجیتال

چگونه به دامنه هندشیک دسترسی پیدا کنیم؟

دامنه‌های هندشیک در حال حاضر در مرورگرهای وب معمولی اجرا و ثبت نمی‌شوند. برای دسترسی به دامنه هندشیک ، باید از خود نرم‌افزار Handshake یا یکی از موارد زیر استفاده کرد:

  • Fingertip
  • HDNS.io
  • HNS.to
  • NextDNS
  • VPNs

مزایا و معایب دامنه‌ هندشیک

استفاده از نام دامنه‌های هندشیک مزایای متعددی دارد، از جمله حفظ حریم خصوصی و کنترل بیشتر، انعطاف‌پذیری بیشتر در استفاده از نام دامنه و امکان شرکت در مزایده نام دامنه. همچنین، حرکت به سمت اینترنت غیرمتمرکز می‌تواند باعث شود که سرویس‌های نام دامنه غیرمتمرکز مانند Handshake در نهایت در برابر هایجک نام دامنه یا قطع شدن سرور مقاوم‌تر و انعطاف‌پذیرتر شوند.

با این حال، استفاده از نام‌های دامنه Handshake دارای اشکالاتی نیز هست. برای مثال، کاربران نام دامنه باید از قبل رمزارزهای HNS داشته باشند تا در مزایده دامنه شرکت کنند یا از سایر خدمات ارائه شده توسط Handshake برخوردار شوند، که این موانعی را برای ورود کسانی که دانش فنی ندارند یا ممکن است کمتر با ارزهای دیجیتال آشنا باشند، ایجاد کند.

برای افراد ناآشنا، تنظیم و استفاده از نام‌های دامنه هندشیک می‌تواند تا حدودی پیچیده‌تر از نام‌های دامنه مرسوم باشد، به خصوص که پذیرش دامنه‌های جایگزین هنوز به جریان اصلی نفوذ نکرده است.

بیشتر بخوانید: معضل سه‌گانه بلاک چین (Blockchain Trilemma) چیست؟

آینده دامنه‌های هندشیک

حرکت به سمت پیاده‌سازی سیستم‌های نام دامنه بلاک چینی در جهت ارائه دامنه‌های ساده‌تر و کوتاه‌تر باعث می‌شود کاربران به راحتی به صورت آنلاین از آنها استفاده کنند. به این ترتیب، به عنوان مثال، دامنه‌های Handshake ممکن است برای نشان دادن یک آدرس بلاک چینی استفاده شود.

همچنین مردم می‌توانند به جای یک رشته طولانی از اعداد و الفبا، فقط بگویند: « Send the payment to joe.crypto»، که استفاده از نام دامنه را در وب راحت‌تر و کاربرپسندتر می‌کند. هدف Handshake ایفای نقش در آینده غیرمتمرکز با ارائه کنترل بهتر روی داده‌ها، امنیت و حریم خصوصی کاربران در عین غیرمتمرکز نگه داشتن سیستم است.

با این حال، باید دید که آیا دسترسی به این سیستم به مشکلی برای کاربران اولیه تبدیل خواهد شد یا خیر. همانطور که میدانید، ثبت نام دامنه و پشتیبانی مرورگر همچنان در دست زیرساخت‌های سنتی است. همچنین، اگر ICANN در آینده TLD هایی را منتشر کند که با TLD های هندشیک در تضاد باشد، استفاده از دامنه هندشیک ممکن است پیچیده‌تر شود.

در چنین شرایطی، ثبت‌کننده‌های دامنه باید تصمیم بگیرند که آیا Handshake TLD را ثبت کنند یا ICANN TLD. ICANN همچنین یک سازمان غیرقابل انکار بزرگ و قدرتمند است، آیا این سازمان تسلیم تمرکززدایی خواهد شد؟

و با چنین فرآیند پیچیده‌ای برای انتقال زیرساخت دامنه به سمت غیرمتمرکزسازی، آیا انتقال به HNS فقط به محض حذف تدریجی نام‌های دامنه ICANN، عملی خواهد شد؟ بسیاری از سؤالات باقی مانده است که باید پاسخ داده شوند، و تنها زمان نشان خواهد داد که آیا خدماتی مانند دامنه هندشیک به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند یا به مرور از بین می‌روند.

سوالات متداول

دامنه هندشیک(Handshake) چیست؟

Handshake (HNS) یک پروتکل نام‌گذاری غیرمتمرکز و بدون مجوز است که امکان برقراری ارتباط همتابه‌همتا را فراهم می‌کند و جایگزینی قابل دسترس برای نام‌های دامنه مدیریت شده مرکزی، مانند .com، دامنه‌های کد کشور و سایر دامنه‌های عمومی ارائه می‌کند.

چگونه از دامنه Handshake استفاده کنیم؟

برای استفاده از Handshake DNS، باید تنظیمات DNS را در سیستم عامل یا روتر خود تغییر دهید تا به Handshake متصل شود. راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. می‌توانید یک Handshake fullnode را اجرا کنید، از سرویس گیرنده Handshake light استفاده کنید یا از یک حل‌کننده DNS موجود که از Handshake پشتیبانی می‌کند استفاده کنید.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x