دستگاه ماینر ارز دیجیتال چیست؟

آنچه می‌خوانید...

دستگاه ماینر (Miner) چیست؟ کار دستگاه ماینر چیست؟ کدام دستگاه ماینر سود بیشتری دارد؟ سوالاتی که حتی اگر ذهن خود شما را درگیر نکرده اما حتما در جمع دوستان و همکاران شنیده‌اید. روش‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال محدود به هولد یا ترید کریپتو کارنسی‌ها نیست و می‌توان با ایجاد مراکز استخراج در مقیاس بزرگ یا حتی با Miner خانگی هم درآمد داشت. به زبان ساده، ماینینگ حل معادلات پیچیده رمزنگاری در دنیای کریپتو است. حل این معادلات نیازمند تجهیزاتی است که ما آنها را به نام دستگاه ماینر می‌شناسیم. با فکت کوینز همراه باشید تا اول بفهمیم ماینینگ چیست و سپس انواع تجهیزات دستگاه ماینر را بررسی کنیم.  

استخراج کریپتو چیست؟ کار دستگاه ماینر چیست؟

استخراج کریپتو با دستگاه ماینر چگونه است
Miner چیست

اکثر افراد تصور می‌کنند که استخراج ارزهای دیجیتال راهی آسان برای به دست‌آوردن رمزارزها است. اما موضوع به همین سادگی نیست. یک ماینر برای استخراج رمزارزها باید تراکنش‌های شبکه بلاکچین را اعتبار سنجی کند و بعد از تایید اعتبار، آن‌ها را به دفترکل اضافه کند. فرایند تراکنش‌ در بلاکچین شبیه به تراکنش با ارزهای فیزیکی است.

هر زمان یکی از اعضای شبکه بلاکچین ارز دیجیتالی را خرج کند دفتر کل باید به‌ازای برداشت از یک حساب و افزایش اعتبار حساب طرف مقابل آپدیت شود. مهم‌ترین چالش این جاست که پلتفرم‌های دیجیتال به راحتی دستکاری می‌شوند. بلاکچین بیت کوین برای حل این مشکل از طریق پروتکل اجماع اثبات کار (Proof of Work) فقط به ماینرهای تایید شده اجازه اعتبار سنجی تراکنش‌ها را می‌دهد.

مطلب مفید: ماینر ارز دیجیتال (Cryptocurrency Miner) چیست؟

- Advertisement -

اثبات کار (PoW) چیست؟

دستگاه ماینر چطور کار می کند
ماینینگ چیست

استخراج رمزارزها تا حد زیادی شبیه به استخراج فلزات گرانبها است. استخراج کننده‌های فلزات؛ طلا، نقره یا الماس را از زیر خاک بیرون می‌آورند و ماینرهای کریپتو باعث انتشار کوین‌های جدید می‌شوند. درواقع، ماینرها با استفاده از تجهیزات رایانه‌ای معادلات پیچیده را که در قالب‌های هش رمزنگاری هستند حل می‌کنند.

هش‌ یک امضای دیجیتال کوتاه شده از یک قطعه داده است. هش‌ها داده‌های منتقل‌شده روی یک شبکه عمومی را ایمن می‌کنند. هر ماینر با سایر ماینرها رقابت می‌کند تا ارزش هش تولید شده را به صفر برساند. اولین ماینری که بتواند کد را بشکند و بلاک را به دفتر کل اضافه کند پاداش استخراج را می‌گیرد.

هرچه تکنولوژی پیشرفته‌تر شود و استخراج‌کننده‌ها دستگاه miner پیشرفته‌تری برای حل PoW استفاده کنند معادلات شبکه‌ هم سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند. این چرخه با افزایش رقابت ماینرها و کمیاب‌شدن ارزهای دیجیتال ادامه پیدا می‌کند.

تجهیزات دستگاه ماینر چیست؟ دستگاه ماینر چطور کار میکند؟

انتخاب یک دستگاه ماینر پیش‌نیاز کسب درآمد از طریق استخراج ارزهای دیجیتال است. استخراج ارزهای دیجیتال نیازمند رایانه‌هایی با نرم‌افزارهای ویژه برای حل معادلات ریاضی رمزنگاری‌های پیچیده است. ما این رایانه‌ها را با نام Miner می‌شناسیم. در اوایل ظهور این فناوری امکان استخراج ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین با یک تراشه CPU ساده در رایانه‌ها یا دستگاه‌های ماینر خانگی ممکن بود. اما در گذر زمان و به دلیل افزایش سختی شبکه، استخراج ارزهای دیجیتال با یک دستگاه استخراج ساده تقریبا غیرممکن و بدون سود است.

امروزه، برای استخراج کریپتوکارنسی‌ها به یک کارت گرافیک (GPU) تخصصی یا یک دستگاه ماینر اسیک (ASIC) نیاز داریم. ASIC نماد اختصاری عبارت Application Specific Integrated Circuits است که درواقع مدارهای مجتمع با کاربرد خاص هستند و قابلیت حل الگوریتم‌های خاص را دارند. پردازنده‌های گرافیکی موجود در ریگ ماینینگ هم باید همیشه به اینترنت ثابت و مطمئن متصل باشند. به‌علاوه، هر ماینر کریپتو باید عضو یک استخر استخراج آنلاین کریپتو هم باشد.

مطلب مفید: ماینینگ به زبان ساده (استخراج ارز دیجیتال )

روش‌های استخراج ارزهای دیجیتال و انتخاب Miner مناسب

روش‌ استخراج با استفاده از دستگاه ماینر

استخراج با استفاده از CPU

روش‌های مختلف ماین کریپتوکارنسی‌های به زمان‌های متفاوتی نیاز دارد. به طور مثال در سال‌های ابتدایی ظهور این فناوری، ماین با CPU گزینه خوبی بود. اما حالا دیگر ماینرها استخراج ارزهای دیجیتال با CPU را غیرعملی می‌دانند. زیرا از طرفی هزینه‌ انرژی مصرفی و دستگاه‌های خنک کننده بسیار سرسام‌آور است و از طرف دیگر سختی شبکه استخراج بیشتر شده و حتی به‌دست‌آورن یک سود اندک و ناچیز ماه‌ها زمان می‌برد.

استخراج با استفاده از GPU

استخراج با استفاده از دستگاه استخراجدارای GPU یکی دیگر از روش‌های استخراج ارزهای دیجیتال است. در این حالت، قدرت محاسباتی از طریق کنارهم قرار دادن مجموعه‌ای از پردازنده‌های گرافیکی در یک ریگ ماینینگ به حداکثر می‌رسد. برای GPU ماینینگ به یک مادربرد و سیستم خنک‌کننده ریگ نیاز داریم.

دستگاه اسیک ماینر

استفاده از دستگاه ماینر اسیک یکی دیگر از روش‌ها استخراج است. بر خلاف دستگاه ماینر GPU، اسیک ماینرها دقیقا برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شدند. به همین جهت یک Miner اسیک در مقایسه با GPUها واحد ارز دیجیتال بیشتری تولید می‌کند. اما مشکل اینجاست که به دلیل بیشتر شدن سختی استخراج و گران بودن دستگاه Miner اسیک، استفاده از این روش هم به سرعت منسوخ می‌شود.

استخراج ابری (cloud Mining)

کلود ماینینگ یا استخراج ابری گزینه جدیدتری برای استخراج ارزهای دیجیتال است و با توجه به هزینه‌های روزافزون دستگاه ماینر GPU و اسیک ماینینگ، استخراج ابری هر روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند. در روش استخراج ابری ماینرها می‌توانند به صورت مشترک از قدرت و امکانات شرکت‌های بزرگ برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کنند.

ماینرها بعد از شناسایی هاست‌های استخراج ابری رایگان یا پولی آنلاین می‌توانند یک ریگ ماینینگ را برای مدت زمان مشخص اجاره کنند. این روش بهترین گزینه بدون دردسر برای استخراج ارزهای دیجیتال است.

مطلب مفید: ماینینگ ارزهای دیجیتال چیست؟ +ویدئو

استخرهای استخراج (Mining Pool)

استخرهای استخراج مثل یک گزینه شانس هستند. درواقع، ماینرها می‌توانند منابع محاسباتی‌شان را در یک استخر ترکیب کنند تا شانس بیشتری برای پیدا کردن و استخراج بلاک داشته باشند. در صورتی که یک استخر موفق به ماین بلاک شود پاداش استخراج متناسب با مقدار منابع هر ماینر توزیع می‌شود.

اکثر اپلیکیشن‌های استخراج کریپتو همراه با یک استخر استخراج عرضه می‌شوند. با این حال، علاقه‌مندان به کریپتو و فعالان حوزه استخراج می‌توانند با تشکیل گروه‌های آنلاین استخرهای استخراج خودشان را ایجاد کنند. از آنجایی که بعضی از استخرها پاداش بیشتری دارند ماینرها می‌توانند هر زمان که مایل باشند استخرشان را تغییر دهند.

از نظر ماینرها استخرهای ماینینگ رسمی قابل اعتمادتر هستند چراکه شرکت هاست علاوه بر انجام به‌روز‌رسانی‌های مکرر، پشتیبانی فنی هم به ماینرها ارائه می‌دهد. کریپتو کامپر (Crypto Compare) بهترین گزینه برای بررسی و مقایسه قابلیت اطمینان و سودآوری یک استخر و کوینی است که در آن استخر ماین می‌شود.

تجهیزات دستگاه ماینر چیست
انواع دستگاه ماینر چیست

آیا استخراج ارزهای دیجیتال سودآور است؟ کدام دستگاه ماینر سود بیشتری دارد؟

سودآوری ماینینگ ارزهای دیجیتال به عوامل مختلفی بستگی دارد. با توجه به نرخ هش ریگ ماینینگ، مصرف برق و هزینه‌های کلی دستگاه‌های ماینر می‌توانیم بگوییم که انتخاب دستگاه‌ ماینر و نوع ماینینگ (CPU ،GPU، اسیک ماینر یا کلود ماینینگ) مهم‌ترین عامل موفقیت و سودآوری یک ماینر است. به طور کلی تجهیزات و دستگاه‌های ماینینگ مقدار مصرف برق و تولید گرمای قابل توجهی دارند.

به عنوان مثال؛ یک دستگاه Miner اسیک متوسط برای تولید یک بیت کوین در زمان حدودا 10 دقیقه 72 تراوات انرژی مصرف می‌کند. البته این ارقام ثابت نیستند و قطعا با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سختی استخراج شبکه تغییر می‌کنند.

گرچه قیمت دستگاه استخراج مهم است اما قیمت هر دستگاه را باید با توجه به فاکتورهای مختلفی بسنجید. مثلا یک دستگاه ماینر چقدر برق مصرف می‌کند؟ هزینه انرژی مصرفی در آن منطقه چقدر است؟ هزینه خنک کننده‌ها چطور؟ اگر قصد دارید از ریگ ماینینگ ASIC یا GPU استفاده کنید توجه به این نکات اهمیت بیشتری دارد. به علاوه، سطح سختی استخراج ارز موردنظر یکی دیگر از فاکتورهای موثر در میزان سودآوری استخراج ارزهای دیجیتال است.  

مالیات استخراج رمزارزها

معمولا ماینرها در دو مرحله دریافت پاداش استخراج و فروش یا مبادله توکن‌ها مشمول مالیات می‌شوند. به هر حال، قوانین مالیاتی استخراج با توجه به قوانین هر کشور متفاوت است.

آیا استخراج ارزهای دیجیتال قانونی است؟

مراجع قانونی و قضایی اکثر کشورها هنوز در مورد ارزهای دیجیتال قوانین مشخصی وضع نکرده‌اند. از این رو قانونی بودن ماینینگ موضوع بحث بسیاری از کشورها است. استخراج رمزارزها از سال 2018 در ایران هم موضوعی قابل بحث بوده و به دلیل مصرف انرژی سخت‌گیری‌هایی نسبت به مراکز استخراج و ماینرها اعمال می‌شود.

دستگاه ماینر چیست ؟

در بازار ارزهای دیجیتال با دونوع ارز روبرو هستیم. دسته اول ارزهای قابل استخراج هستند که به وسیله دستگاهی به نام ماینر تولید میشوند. در مقابل ارزهای غیر قابل استخراج هستند که از راه هایی مثل عرضه اولیه ها یا ایردراپ به بازار ارائه می‌شوند.

آیا استخراج ارز دیجیتال در ایران قانونیست ؟

در زمان انتشار این مقاله هنوز قانون و مصوبه مشخصی در رابطه با استخراج رمزارزها صادر نشده است اما اگر دستگاه با مجوز باشد و در فارم های قانونی راه اندازی شود استخراج رمزارز بلا مانع است.

اصولا پاداش ماینرها چگونه به آنها پرداخت میشود ؟

ماینرهای یک رمزارز خاص در زای انجام فرآیند استخراج یعنی تایید تراکنش ها و اضافه کردن اطلاعات به بلوک های بلاک چین همان رمزارز تازه استخراج شده را به عنوان پاداش دریافت می ‌کنند.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان