دستیبل کوین (DestableCoin) یا ارز دیجیتال باثبات غیرمتمرکز چیست؟

خانهآموزش هاآشنایی با مفاهیمدستیبل کوین (DestableCoin)...

آنچه می‌خوانید...

دستیبل کوین (DestableCoin)؛ که با ترکیب کلمات غیرمتمرکز (Decentralized) و ارز باثبات (StableCoin) ساخته شده است، نوع جدیدی از کلاس دارایی در فضای ارز دیجیتال است. این نوع جدید از ارز دیجیتال، به دنبال برچسب‌گذاری دقیق‌تر ارزهای دیجیتال در چشم‌انداز فعلی استیبل‌کوین است. توسعه‌دهندگان قصد دارند نوسانات قیمتی که دارایی‌هایی مانند بیت کوین تجربه می‌کنند را در مورد این دسته جدید از ارزهای دیجیتال از بین ببرند.

دستیبل کوین‌ها از ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز و دارای لیکویید استیکینگ (Liquid Staking) فقط به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند و هدفشان دستیابی به ثبات قیمت مطلق با ارزهای مبتنی بر فیات مانند دلار نیست. این در حالی است که استیبل‌کوین‌ها دارایی‌های کاملاً باثبات و بدون نوسانی نیستند، بلکه برخی از نوسانات قیمت به آنها نیز تحمیل می‌شود. این نوسانات به این دلیل است که ارزهای فیات معمولی با نرخ‌های مرجع و نرخ‌های بهره متفاوت که توسط بازار آزاد تعریف می‌شود، پشتیبانی می‌شوند.

بر همین اساس، هلیو پروتکل با راه‌اندازی دستیبل‌کوین هی (HAY$)، به‌عنوان پیشرو در این حوزه عمل کرد. در این مطلب از فکت کوینز، قصد داریم نگاهی دقیق به مفهوم دستیبل‌کوین‌ها داشته باشیم و با هدف و مزایای آن برای کاربران و برای این صنعت بیشتر آشنا شویم. تا پایان مطلب همراه ما باشید.

دستیبل‌کوین (Destablecoin) چیست؟

اصطلاحات ارز باثبات یا استیبل کوین (StableCoin) و استیبل کوین الگوریتمی (Algorithmic Stablecoin) ممکن است کمی گمراه‌کننده باشند. زیرا همه استیبل کوین‌ها، از جمله آنهایی که با ارز فیات پشتیبانی می‌شوند نیز پتانسیل کاهش قیمت و نوسان را دارند. البته معمولاً این نوسانات به میزان بسیار کمتری نسبت به انواع دیگری از ارزهای دیجیتال ایجاد می‌شود. حالا نوع جدیدی از ارز‌های دیجیتال وارد این جهان گسترده شده است. ارزهای دیجیتالی با نام دستیبل کوین (DestableCoin) از جمله این دسته‌بندی جدید هستند.

هلیو اولین پلتفرمی است که از عبارت دستیبل کوین (DestableCoin) استفاده کرد. این عبارت با افزودن “de” به معنای «غیر متمرکز» به کلمه استیبل‌کوین، قصد دارد معنی ارز دیجیتال باثبات غیرمتمرکز را نشان دهد. در حقیقت این نام برای نشان دادن خطرات بالقوه استیبل کوین‌ها و تشویق کاربران به سرمایه‌گذاری مسئولانه‌تر و حمایت از اکوسیستم کاربری سالم‌تر و پایدارتر از طریق محصول ایجاد شده است.

دستیبل‌کوین چیست

توکن اصلی پروژه هلیو $HAY است. این تیم بر این باور است که دستیبل کوین‌ها یک کلاس دارایی جدید بالقوه در آینده خواهند بود و $HAY  اولین مورد در نوع خود است که در بازار ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید: استیبل کوین الگوریتمی (Algorithmic Stablecoins) چیست؟ دلایل پرریسک بودن آن را می‌دانید؟

تفاوت بین دستیبل کوین‌ها (DestableCoin) و استیبل کوین‌ها (StableCoin)

چهار نوع اصلی استیبل کوین در بازار کریپتو وجود دارد:

  • با پشتوانه فیات ($BUSD)
  • دارای پشتوانه ارز دیجیتال ($DAI)
  • الگوریتمی ($USDD)
  • با پشتوانه کالا ($PAXG)

همان طور که هلیو پیش‌بینی کرده است، یک دستیبل کوین از مدلی استفاده می‌کند که توسط ارزهای دیجیتال مانند $DAI پشتیبانی می‌شود، اما کاملاً غیرمتمرکز خواهد بود. در حالی که DAI از ارزهای دیجیتال متمرکز مانند USDC استفاده می‌کند، دستیبل‌کوین غیرمتمرکز هلیو از دارایی‌های غیرمتمرکزی مانند BNB به عنوان وثیقه استفاده می‌کند.  در حقیقت دستیبل‌کوین‌ها به‌طور کامل غیرمتمرکز هستند.

تفاوت stablecoin و destablecoin

ثانیاً، دستیبل‌ کوین‌ها (Destablecoin) به‌طور گسترده به دنبال دستیابی به ثبات بدون پیوند مطلق با ارزهای فیات هستند. همه ارزها متفاوت هستند و نرخ‌های مرجع متفاوتی دارند، بنابراین نوسانات قیمت باید به عنوان یک معیار تعریف‌شده در بازار در نظر گرفته شود. به طور مشابه در مورد دستیبل‌کوین‌ها، هدف دستیابی به برابری قیمت مطلق با 1 دلار آمریکا به عنوان هدف اصلی نیست و یا به دارایی‌های فیات به عنوان وثیقه مورد حمایت متکی نیست.

بیشتر بخوانید: DAI چیست؟

مزایا و مدیریت ریسک در دستیبل‌کوین‌ها (Destablecoin)

$HAY  یک کوین غیرحضانتی و دارای بیش‌وثیقه‌گذاری است که توسط لیکویید استیکینگ $BNB پشتیبانی می‌شود. برای وام گرفتن یا به دست آوردن $HAY، کاربران باید با تعامل با پروتکل‌های هلیو، $BNB را در قالب وثیقه ارائه دهند. توکن HAY با استاندارد BEP-20 را می‌توان برای استقراض، استخراج نقدینگی و پرداخت استفاده کرد.

تیم Helio چندین سیستم را برای اطمینان از ایمنی و مدیریت ریسک به کار گرفته است. این شامل سقف بدهی اولیه است، به این معنی که حداکثر سقف برداشت$HAY  وابسته به ارزش بازار وثیقه BNB است. هلیو همچنین دارای یک سیستم هشدار لیکویید شدن است، بنابراین در صورتی که پوزیشن در معرض خطر لیکویید شدن باشد، می‌توان به وام‌گیرندگان اطلاع داد. در نهایت، مکانیسم غیرفعال‌سازی اضطراری آخرین خط دفاعی در برابر حملات یا سوء استفاده‌های احتمالی در زیرساخت آن است.

بیشتر بخوانید: BNB چیست و چه کاربردی دارد؟ پیش بینی قیمت بایننس کوین

بیش‌وثیقه‌گذاری (Over-Collateralization) به چه معنی است؟

به منظور درک صحیح مکانیزم دستیبل‌کوین‌ها، باید مفهوم بیش‌وثیقه‌گذاری را درک کنیم. استیبل کوین‌ها با سقوط ترا (لونا) در میان آتش‌ بی‌اعتمادی و ابهام مردم قرار گرفته‌اند. برای اینکه این بار در مورد استیبل کوین‌ها دقت لازم را داشته باشیم، باید انواع مختلف استیبل‌کوین‌ها را در حال حاضر در بازار بشناسیم، زیرا چندین مورد از آنها وجود دارد. 3 نوع رایج استیبل کوین عبارتند از:

  • استیبل‌کوین‌هایی با پشتوانه فیات: استیبل کوین‌هایی که دارای ذخیره 1:1 ارز فیات هستند
  • دارای پشتوانه ارز دیجیتال (بیش‌وثیقه‌گذاری): این نوع استیبل کوین‌ها، توسط وثیقه ارز دیجیتال و از طریق قراردادهای هوشمند پشتیبانی می شوند. اینکه آنها بیش‌وثیقه‌گذاری می‌شوند، به این معنی است که همیشه رمزارزهای ذخیره‌شده بیشتری نسبت به استیبل کوین‌های در بازار وجود خواهد داشت.
  • استیبل‌کوین‌های الگوریتمی: استیبل کوین‌هایی که توسط هیچ دارایی پشتیبانی نمی‌شوند. درعوض، هدف آن‌ها حفظ ثبات از طریق الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمند است که گسترش و گردش کلی توکن را کنترل می‌کند.

دستیبل کوین (Destablecoin) یک استیبل کوین با بیش‌وثیقه‌گذاری است. این نوع از ارز دیجیتال توسط ذخایر BNB پشتیبانی می‌شود. به این معنی که همیشه ارزش بیشتری از BNB در قراردادهای هوشمند نسبت به دستیبل‌کوین در گردش وجود خواهد داشت. برای مثال، اگر می‌خواهید یک دستیبل‌کوین را وام بگیرید، تنها می‌توانید تا 66 درصد از ارزش وثیقه BNB را که سپرده‌اید دریافت کنید.

فرض کنید رابرت 100 دلار BNB را در هلیو پروتکل می‌گذارد، او می تواند تا 66 دلار HAY وام بگیرد. به این ترتیب استیبل کوین دارای مقدار بیشتری وثیقه BNB نسبت به ارزش $HAY است. اگر قیمت وثیقه BNB او به کمتر از 66% ارزش HAY که وام گرفته بود کاهش یابد، BNB او لیکویید می‌شود. این تضمین می‌کند که $HAY بدون توجه به اینکه قیمت BNB چقدر تغییر می‌کند، ثبات خود را حفظ می‌کند. به طور خلاصه، به همین دلیل است که استیبل کوین‌های دارای بیش‌وثیقه‌گذاری، ریسک کمتری نسبت به استیبل کوین‌های الگوریتمی دارند.

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند (Smart Contract) چیست و چه کاربردی دارد؟

درسی که از سقوط لونا (ترا) می‌گیریم

دیدیم که همه استیبل کوین‌ها به روش یکسانی ایجاد نمی‌شوند. متاسفانه بسیاری از سرمایه‌گذاران، در سقوط UST ضررهای بسیاری را متحمل شدند. اما برای پیشرفت یک فناوری باید از موقعیت‌های دشوار و پیچیده درس‌های زیادی آموخت. متأسفانه، لونا یکی از آنها بود و پیامدهای گسترده‌ای در اکوسیستم ارزهای دیجیتال داشته است.

سه نوع اصلی استیبل‌کوین‌ها را در ذهن خود مرور کنید. اکنون یک تفاوت آشکار را می‌بینید. برخی از آنها توسط دارایی‌ها پشتیبانی می‌شوند و برخی دیگر نه. استیبل کوین‌های الگوریتمی، مانند UST، با استفاده از مکانیزم‌های آربیتراژ پیچیده، جفت توکن‌ها و تاکتیک‌های کنترل عرضه تقاضا عمل می‌کنند. متأسفانه، سقوط استیبل کوین UST، 17 میلیارد دلار سرمایه را نابود کرد تا بالاخره افراد متوجه خطر واقعی ذخیره پول خود در یک استیبل کوین الگوریتمی شوند.

به‌طور خلاصه، فروپاشی UST به این دلیل اتفاق افتاد که توسط وثیقه پشتیبانی نمی‌شد. هنگامی که یک بازار نزولی آغاز شد، الگوریتم به درستی کار نکرد و سرمایه مردم نابود شد.

بیشتر بخوانید: سقوط لونا 1.6 میلیارد دلار سرمایه بایننس را به 3000 دلار تبدیل کرد

جمع‌بندی

دستیبل‌کوین‌ها دسته‌بندی جدیدی از ارزهای دیجیتال هستند که به طور جدی از خاکستر درس دشوار استیبل کوین لونا برمی‌خیزد. از طریق بیش‌وثیقه‌گذاری BNB، هلیو پروتکل‌های استیبل کوین‌های جدیدی را معرفی کرد تا اطمینان حاصل کند که $HAY ثبات خود را برای همیشه حفظ می‌کند.

باید دید آیا این نوع از ارزهای دیجیتال در آینده گسترده‌‌تر خواهند شد یا توکن $HAY به‌عنوان اولین و آخرین دستیبل کوین (DestableCoin) باقی می‌ماند؟

سوالات متداول

دستیبل کوین (Destablecoin) چیست؟

دستیبل کوین (DestableCoin)؛ که با ترکیب کلمات غیرمتمرکز (Decentralized) و ارز باثبات (StableCoin) ساخت شده است، نوع جدیدی از کلاس دارایی در فضای ارز دیجیتال است. این نوع از ارزهای باثبات قصد دارند نسبت به استیبل‌کوین‌ها بسیار باثبات‌تر باشند.

بیش‌وثیقه‌گذاری (Over-Collateralization) به چه معنی است؟

بیش وثیقه‌گذاری یا وثیقه‌گذاری بیش از حد به این معنی است که همیشه ارزش بیشتری از وثیقه در قراردادهای هوشمند نسبت به دستیبل‌کوین در گردش وجود خواهد داشت. برای مثال، اگر می‌خواهید یک دستیبل‌کوین را وام بگیرید، تنها می‌توانید تا 66 درصد از ارزش وثیقه‌ای که سپرده‌اید را دریافت کنید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان