چرا قیمت اتریوم در طول یک هفته اخیر 40% کاهش یافت؟ بررسی 3 دلیل احتمالی

خانهاخبارچرا قیمت اتریوم...

آنچه می‌خوانید...

بازار ارز دیجیتال در طول یک هفته اخیر به رنگ قرمز درآمد و برای اولین بار از ژانویه 2021، ارزش بازار به زیر 1 تریلیون دلار سقوط کرد. امروز نیز روند سقوط بازار شدت گرفت و بیت کوین به زیر حمایت 20000 دلاری سقوط کرد. همزمان با بیت کوین، قیمت اتریوم نیز به مرز 1000 دلاری رسید.

اما چرا اتریوم در طول هفته اخیر سقوط کرد؟ در این پست سه دلیل احتمالی برای کاهش قیمت 40 درصدی اتریوم در طول یک هفته اخیر را بررسی می‌کنیم.

- Advertisement -

اصلاح گسترده بازار ارز دیجیتال

قیمت اتریوم
نمای کلی بازار ارز دیجیتال

زمانی که به بازار ارز دیجیتال نگاه می‌کنیم، متوجه سقوط گسترده قیمت‌ها در طول یک هفته اخیر می‌شویم که این سقوط در نهایت به افت 300 میلیارد دلاری مارکت کپ کل بازار ختم شد.

اما فقط بازار ارز دیجیتال نیست که با افت مواجه است. بازار سهام نیز روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و شاخص‌های مطرح اعم از S&P 500، داو جونز و نزدک کامپوزیت هر یک کاهش یافته‌اند.

چشم‌انداز اقتصاد کلان جهانی چندان مساعد به نظر نمی‌رسد که بخش زیادی از آن به دلیل رشد افسارگسیخته تورم و جنگ مداوم در اوکراین است. همین هفته، فدرال رزرو بار دیگر برای مقابله با تورم نرخ بهره را افزایش داد و با رشد 75 واحدی آن، بیشترین میزان رشد نرخ بهره در 28 سال گذشته را اعمال کرد. این اقدام فدرال رزرو در واکنش به انتشار داده‌های مرتبط با شاخص قیمت مصرف کننده این کشور انجام می‌شود. بر اساس این شاخص، در ماه مه، تورم 8.6% بوده است. اگرچه بسیاری مدعی هستند میزان تورم واقعی بسیار بالاتر از این رقم است.

به دلیل ماهیت ریسکی ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران در زمان عدم قطعیت آنها را به فروش می‌رسانند. اتریوم نیز از این قائله مستثنی نیست و بخشی از کاهش قیمت هفته اخیر خود را به همین خاطر تجربه کرده است.

بحران پلتفرم وام‌دهی سلسیوس

در رابطه با بحران پلتفرم وام‌دهی سلسیوس در وهله اول باید بگوییم که هرچه که گفته می‌شود، از زبان تحلیلگران و کارشناسان است و هنوز هیچ مقام رسمی از این پلتفرم در رابطه با وضعیت کنونی آن اظهار نظر نکرده است.

اولین نشانه‌های بحران در سلسیوس زمانی مشخص شد که این پلتفرم به دلیل شرایط نوسانی بازار، تمامی برداشت‌ها را به حالت تعلیق درآورد و به نوعی دسترسی کاربران به وجوه‌شان را قطع کرد.

پلتفرم سلسیسوس اگرچه متمرکز است، اما یکی از بزرگترین فعالان اکوسیستم دیفای محسوب می‌شود و به همین خاطر، وقوع بحران در این پلتفرم می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری را به این فضا وارد کند.

به طور خلاصه، سلسیسوس یک پلتفرم وام‌دهی است که به کاربران امکان می‌دهد ارزهای خود را سپرده‌گذاری کنند و از آنها سود کسب نمایند. در حقیقت این پلتفرم از ارزهای سپرده‌گذاری‌شده برای تولید بازدهی بالاتر استفاده می‌کنند. با این حال، آن طور که مشخص است، سلسیسوس در سرمایه‌گذاری با ارزهای کاربران دقت چندانی به مدیریت ریسک خود نداشته است به طوری که یکی از آدرس‌های متعلق به این پلتفرم، تنها 4% با لیکویید شدن 500 میلیون دلار فاصله دارد. البته از آن زمان سلسیوس وثیقه این پوزیشن را افزایش داده و خطر تا حدودی برطرف شده است.

علاوه بر تمامی موارد گفته‌شده، ظاهرا سلسیوس یکی از هولدرهای بزرگ stETH (اتریوم استیک شده در پلتفرم لیدو) است. در حال حاضر، هر واحد stETH با اتر اصلی 4% فاصله دارد و تقاضای زیاد کاربران برای برداشت ارز خود از این پلتفرم ممکن است در فشار فروش گسترده هفته اخیر نقش داشته باشد.

ورشکستگی احتمالی شرکت تری اروز کپیتال

در ادامه بحران شرکت‌های فعال در حوزه کریپتو، تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital)، یکی از بزرگترین صندوق‌های پوشش ریسک رمزارز که حجم زیادی دارایی دیجیتال دارد با چالش سختی مواجه شده به طوری که آن را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

از چند روز پیش شایعاتی مبنی بر ورشکستگی احتمالی این شرکت در فضای توییتر منتشر می‌شود. سو ژو، بنیان‌گذار این شرکت نیز با توییتی رمزآلود تا حدودی این موضوع را تایید کرد. وی در توییت خود نوشت:

ما در حال برقراری ارتباط با طرفین مربوطه هستیم و به طور کامل به انجام این کار متعهدیم.

همچنین، دیروز کایل دیویس، یکی از بنیانگذاران تری اروز کپیتال گفت که این شرکت در حال بررسی گزینه‌های مختلفی برای ادامه فعالیت است؛ از جمله این گزینه‌ها می‌توان به فروش دارایی‌ها و نجات توسط شرکتی دیگر اشاره کرد.

ظاهرا شرکت تری اروز کپیتال مقدار زیادی اتریوم دارد و گزارش‌های متعددی نشان می‌دهد در چند روز گذشته میلیون‌ها دلار اتریوم این شرکت در پوزیشن‌های معاملاتی مختلف لیکویید شده است.

نظر شما در رابطه با دلایل کاهش قیمت اتریوم چیست؟

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.  

2 نظرات

  1. سلام نمیدونم شاید برگرده به بحرانهایی که در همه کشورهای جهان هست مثل جنگ روسیه بلاهایی که سر کره زمین اومده و….

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان