top banner adv

دوج کوین چیست ؟ چرا قیمت آن هر لحظه رو به افزایش است

بازدید : 11279

دوج کوین ارز دیجیتالیست که در ابتدا تنها از روی یک میم جهانی ساخته شد و چیزی جز خنده و شوخی نبود. اما کم کم آنقدر طرفدار پیدا کرد که اکنون ارزش بازار آن بیش از چند صد میلیون دلار است. در این مقاله هر آنچه برای شناخت این رمزارز محبوب نیاز دارید، و کلا اینکه بدانید دوج کوین چیست را در اختیار شما قرار خواهیم داد. از تاریخچه ی آن گرفته تا استخراج و چگونگی خرید و ذخیره ی آن در کیف پول ها. پس تا انتها با ما همراه باشید.

داستان و ماجرای پشت ساخت دوج کوین چیست و چه تفاوتی با دیگر ارزهای دیجیتال دارد؟ نام اختصاصی دوج کوین، DOGE است و به عبارت ساده یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین برای انتقال ارزش (پول) است. با وجود این، این ارز دیجیتال تفاوت‌های اساسی و عمده با بیت کوین و دیگر رمز ارزها دارد. از مهم‌ترین این تفاوت‌ها می‌توان به هدف اولیه آن که پیش‌تر ذکر شد، اشاره کرد.

این ارز دیجیتال به دلیل رتبه نسبتا خوب خود و همچنین قیمت بسیار پایین آن، افراد زیادی را مجاب به خرید می‌کند. افراد بسیار زیادی به قصد سرمایه گذاری و با رویای ثروتمند شدن برای خرید دوج کوین اقدام می‌کنند. اما افراد زیادی نیز این رمز ارز را به خاطر خودش و اهداف پشت آن خریداری می‌کنند. خیلی‌ها dogecoin را «پول خودمانی» یا «پول فقرا» می‌نامند. زیرا عقیده دارند این رمز ارز واقعا برای خود مردم است. اگر شما هم به DOGE علاقه داریدو قصد دارید در این کوین سرمایه‌گذاری کنید توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

ارز دیجیتال دوج کوین 

دوج کوین یک ارز رمزنگاری شده ایست که نماد آن بر اساس یکی از معروف‌ترین میم‌ها (meme) در جهان ساخته شده است. نکته قابل توجه این است که ماهیت کمدی این رمز ارز به ماندگاری آن صدمه ای نزده است. DOGE دارای یک انجمن اختصاصی از کاربران است که طی چندین سال سرمایه جمع کرده اند.

ورود بیت کوین در سال 2009 دروازه سیل ارزهای دیجیتالی را باز کرد. از زمان راه اندازی آن، هزاران رمزارز جایگزین یا آلتکوین‌ (altcoins) ظهور یافته اند. تا طیف وسیعی از موارد استفاده را در خود جای دهند. برخی به دنبال تایید خود به عنوان جایگزینی برای پول هستند. در حالی که هدف برخی دیگر تأمین سیستم عامل‌های قرارداد هوشمند مانند اتریوم (Ethereum) است.

در میان رمز ارزهای قبلی، dogecoin شاید یکی از بی نظیرترین عرضه ها باشد. دوج ، علاقمندان به ارزهای رمزنگاری شده را از سال 2014 مجذوب خود کرده است. در این مقاله به بررسی دلایل آن می‌پردازیم.

نماد دوج کوین چیست؟

دوج کوین(DOGE) یک ارز رمزپایه‌ی منبع‌باز(open-source) است که زیربنایی آن از لایت‌کوین(Litecoin) ریشه گرفته. همانطور که از نامش پیداست، نماد دوج کوین بر اساس میم دوج (Doge meme) ساخته شده که در سال 2013 در فضای مجازی غوغا به پا کرد. تصویری از سگی از نژاد شیبا اینو(Shiba Inu) که مونولوگ روی تصویر با فونتِ طنز نوشته شده بود.

در ابتدا بیلی مارکوس، برنامه نویسی از ایالت اورگن، ایده نوعی ارز رمزنگاری شده «شوخی» را ارائه داد. او استدلال کرد که این نوع کوین شانس بیشتری برای جلب توجه جریان اصلی نسبت به بیت کوین را دارد. تقریباً در همان زمان، جکسون پالمر در توییتی که اکنون از اکانت توییتر او حذف شده، گفت او «در دوج سرمایه گذاری می‌کند چون مطمئناً دوج کوین اتفاق بزرگ بعدیست».

نماد دوج کوین چیست؟
نماد دوج کوین چیست؟

به دنبال برخی تشویق ها، پالمر اقدام به ایجاد dogecoin.com کرد. بیلی مارکوس اندکی پس از راه اندازی وب سایت، به وب سایت پالمر پیوست تا آن ایده را به واقعیت تبدیل کند و کار بر روی آنچه اکنون به عنوان دوج کوین شناخته می شود را آغاز کرد.

پس از راه اندازی، این ارز رمزنگاری شده به سرعت در شبکه های اجتماعی گسترش یافت و در عرض چند ماه، سرمایه‌ی چند میلیون دلاری را تجربه کرد.

آیا dogecoin کلاهبرداریست؟

جواب این سؤال کاملاً منفیست. چرا که دوج هم مثل دیگر رمزارزها تنها یک پول دیجیتال است و هیچ تفاوتی با آلتکوین های دیگر ندارد. عده ای بر این باورند که dogecoin همان سایتهای سرمایه گذاری یا استخراج ابریست. که این باور کاملاً اشتباه است. به یاد داشته باشید که تمام سایتهای استخراج ابری با نام دوج که به کاربران وعده ی  سودهای هنگفت را میدهند کلاهبرداری هستند. چرا که دوج تنها یک ارز دیجیتال است. اما به خاطر قیمت پایینی که داشت بسیاری از طرح های پانزی و این گونه سایت ها از آن سوء استفاده میکردند.

پس دوج کوین هم مثل بیت کوین، اتریوم و لایت کوین رمزارز و قابل معامله در صرافی های معتبر میباشد. البته برای اینکه از آنچه توسعه دهندگان این ارز در سر دارند با خبر شوید پیشنهاد میکنیم ادامه ی این مقاله را از دست ندهید. چرا که بسیاری از تحلیل گران بنا بر ویژگی های خاص این کوین سرمایه گذاری در آن را پیشنهاد نمیکنند.

مطلب مفید:اتریوم(Ethereum) چیست؟ ویدئو راهنمای جامع آشنایی با اتریوم

جامعه دوج کوین و هوادارانش 

بیشتر بخوانید : توکن dYdX؛ بررسی صرافی غیرمتمرکز dYdX و توکن آن

جامعه دوج کوین با کمک‌های خیرخواهانه خود شهرت کسب کرده است. این سیستم به عنوان یک سیستم اطلاع رسانی در سایت‌هایی مانند Reddit ظاهر شد. جایی که کاربران مقادیر کمی dogecoin برای یکدیگر ارسال می‌کردند تا به سازندگان محتوا دوج پاداش دهند.

جامعه دوج کوین و هوادارانش 
جامعه دوج کوین و هوادارانش

این روحیه بخشندگی همراه با بزرگترین جمع آوری کمک‌های مالی نیز مورد توجه قرارگرفت:

“در سال 2014، بیش از 30,000 دلار دوج برای تیم Bobsled جامائیکا، به منظور شرکت در بازی های المپیک زمستانی سوچی جمع آوری شد. با اینکه این تیم واجد شرایط بود، اما توانایی حضور در روسیه را نداشت.

در همان سال، جامعه دوج دو اقدام دیگر را نیز آغاز کرد. جنبش Doge4Water، تقریباً 30،000 دلار دیگر برای حفر چاه در کنیا جمع کرد. و علاقمندان به دوج کوین بعداً از راننده NASCAR ، شخصی به نام جاش ویز(Josh Wise) ، با بیش از 50,000 دلار ارز رمزنگاری شده حمایت مالی کردند. در نتیجه، ویز مشهور، ماشین خود را با نماد dogecoin نقاشی کرد.

بیشتر بخوانید : پیش بینی قیمت MATIC، تاریخ 8 تیر

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا قبلاً توییت کرده بود که دوج می‌تواند یکی از ارزهای رمزپایه مورد علاقه او باشد. به دنبال یک نظرسنجی در جامعه doge coin، او به شوخی مؤسس این کوین اعلام شد.

 قیمت DOGE و تاثیر اپلیکیشن تیک تاک TikTok بر آن

در زمان انتشار این مقاله یعنی اول اردیبهشت ماه سال 1400، هر واحد DOGE حدود ۰.41 دلار معامله میشود. و در پی طرفداری ثروتمند ترین فرد جهان یعنی ایلان ماسک از آن با افزایش چشمگیری  روبرو شد. البته برخلاف بیت کوین برخی از آلتکوین ها، برای این ارز دیجیتال هیچ‌گونه محدودیتی در تعداد واحدها مشخص نشده و احتمالاً استخراج آن تا ابد ادامه پیدا خواهد کرد.

قیمت DOGE
دوج کوین چیست؟ و چرا قیمت آن هر لحظه رو به افزایش است + ویدئو

در اواسط سال 2020، یک فیلم پربیننده در اپلیکیشن تیک تاک TikTok واکنش گسترده ای ایجاد کرد. و باعث افزایش قابل توجه قیمت دوج کوین شد. یک کاربر با بیان اینکه همه آنها با خرید کوین و فروش آنها پس از رسیدن قیمت dogecoin به 1 دلار ثروتمند می شوند، از دیگران خواست که به او در خرید دوج کوین بپیوندند. این هیاهوی تبلیغاتی فراگیر شد و باعث شد دوج کوین بیش از 2.5 برابر آنچه در هفته‌های گذشته داشت معامله کند. با این حال، عمر این اتفاق کوتاه بود و پس از آن قیمت doge coin به شدت کاهش یافت.

توجه داشته باشید که این نوع فعالیت را می توان پامپ و دامپ (pump and dump) دانست که برای آشنایی با این واژه ها میتوانید مقاله pump و dump در بازارهای مالی را مطالعه نمایید. این نوع طرح در بازارهای سنتی به دلیل خطراتش، غیرقانونیست. مروجین مقادیر زیادی از کوین را خریداری می‌کنند و باعث می شوند دیگران نیز سرمایه گذاری انجام دهند. در نتیجه، قیمت به طور قابل توجهی افزایش می یابد (پامپ). سپس، مروجین دارایی‌های خود را می‌فروشند که منجر به اتفاقی مانند «دامپ» می‌شود . یعنی با چنین فشار فروش بالا، قیمت سقوط می‌کند و سرمایه گذاران بعدی با ضررهای هنگفت روبرو می شوند.

مثل همیشه، تحقیقاتی درباره سرمایه گذاری های احتمالی انجام دهید. آکادمی بایننس (Binance) منابع زیادی در زمینه تجارت و اقتصاد دارد که می تواند به شما در درک بهتر بازارهای ارزهای رمزپایه کمک کند.

عملکرد دوج کوین چگونه است؟

dogecoin فورکی از بلاک‌چین لایت کوین (LTC) به نام لاکی‌کوین است. با این حال، از آن زمان تغییرات قابل توجهی در پروتکل آن اعمال شده. پس بیایید در ادامه این مقاله ببینیم عملکرد آن چگونه است.

بیشتر بخوانید : آیوتا (IOTA) چیست و چگونه کار می‌کند؟

مشابه بیت کوین، دوج کوین از بلاکچین استفاده می‌کند و بلاک‌ها از طریق اثبات کار (Proof-of-Work) به آن اضافه می‌شوند. درست است که تعداد مشخصی از این کوین اعلام نشده ولی تا کنون بیش از 129,251,963,658  دوج کوین در گردش است. شرکت کنندگان در شبکه، نرم افزارهای منبع‌ باز را بر روی دستگاه‌های خود نصب می‌کنند. تا بتوانند به عنوان گره‌های کامل عمل کنند. افرادی که با فناوری بلاکچین آشنا نیستند باید بدانند که هر یک از شرکت‌کنندگان یک نسخه کامل از پایگاه داده (که شامل تمام تراکنش هاست) را نزد خود دارد.

سیستم کاملاً غیرمتمرکز است. زیرا هیچ سرپرستی وجود ندارد که آن را کنترل کند. در عوض، کاربران مستقیماً اطلاعات را به یکدیگر ارسال می‌کنند و با تکیه بر روش‌های رمزنگاری، تشخیص می‌دهند که هم رده‌هایشان صادقانه عمل می کنند یا خیر. مقاله ی سیستم های غیرمتمرکز تمام خصوصیات این سیستم را به صورت کاملاً واضح و با جزئیات توضیح میدهد.

استخراج دوج کوین چیست و به چه شکلی است؟

در بلاکچین های اثبات کار (Proof-of-work) مانند بیت کوین، فرایندی به نام استخراج برای ایجاد کوین‌های جدید استفاده می‌شود. شرکت‌کنندگان باید به شبکه ثابت کنند که کاری انجام داده‌اند. مثلا جواب یک معمای پیچیده را می توانید فاش کنید. معمایی که با مخلوط کردن اطلاعات حل می‌شود. تا زمانی که کاربر بتواند خروجی‌ای ارائه دهد که شبکه به عنوان یک خروجی معتبر آن را بپذیرد. این راه حل را نمی‌توان به صورت واقعی و یدی به دست آورد. بنابراین کاربران در عوض، برق و توان محاسباتی را به یافتن آن اختصاص می‌دهند.

یک تفاوت عمده بین بیت کوین و لایت کوین(Litecoin) این است که مورد دوم از عملکرد SHA-256 برای استخراج استفاده نمی‌کند. این یک تصمیم عمدی بود – در عوض لایت کوین برScrypt ، که الگوریتم اثبات کار ASIC است، متکی است.

دوج کوین چیست
دوج کوین چیست؟

به بیان ساده، این بدان معناست که ماشین آلات هدفمندی که برای استخراج بیت کوین استفاده می‌شوند، قادر به رقابت با رایانه‌ها و GPU های معمولی که برای استخراج لایت کوین استفاده می‌شود نیستند. از نظر تئوری، این امر منجر به ایجاد فضای غیرمتمرکز و متنوعی برای استخراج می‌شود. طولی نکشید که مدارهای مخصوصی از Scrypt پدیدار شدند.

 استخراج ترکیبی

در اواسط سال ۲۰۱۴، به‌دلیل پایین آمدن قیمت دوج، سود حاصل از  استخراج این ارز تا حد زیادی کاهش یافت. پس جامعه دوج کوین نگران اعمال حمله ۵۱ درصد به شبکه شد. حمله ۵۱٪  زمانی رخ می‌دهد که یک ماینر خرابکار بتواند بیش از ۵۰٪ از قدرت پردازش شبکه را به دست آورد.  پس با دستکاری کردن بلاک چین میتواند همه چیز را به نفع خود تغییر دهد. این شد که توسعه دهندگان این شبکه به فکر «استخراج ترکیبی» (merge mining) افتادند . که در ادامه به توضیح  آن میپردازیم.

دوج کوین به عنوان مشتقی از لایت کوین، الگوریتم Scrypt را به ارث برد. برای جلوگیری از هرگونه رقابت و کاهش خطرات امنیتی، توسعه دهندگان دوج کوین به یک مدل استخراج ترکیبی روی آوردند. به این معنی که ماینرهای لایت کوین می‌توانند به طور همزمان dogecoin نیز کسب کنند. برای تجزیه و تحلیل این مطلب، مقاله Binance Research’s Merged Mining in Dogecoin & Litecoin را مطالعه کنید.

استخراج dogecoin یک بلاک یک دقیقه‌ای را هدف قرار می‌دهد و پاداشی معادل 10,000 دوج را دریافت می‌کند. در حال حاضر بیش از صد میلیارد واحد تامین کننده فعال هستند. علاقمندان از برداشتن هر محدودیتی استقبال می‌کنند، زیرا این کار باعث افزایش قیمت کوین می‌شود و از سودهای نامتناسب پذیرنده‌های اولیه جلوگیری می‌کند.

آینده دوج کوین

همانطور که در بالا هم گفتیم تعداد DOGEهایی که در آینده استخراج خواهد شد اعلام نشده است. پس همین امر میتواند سرمایه گذاری بلند مدت بر روی این کوین را پر مخاطره و پر ریسک سازد. چرا که قاعدهی عرضه و تقاضا رد بازارهای مالی برای این کوین صادق نخواهد بود. البته طرفداران این رمزارز استخراج نامحدود  آن را جنبه مثبت آن میدانند. چون از طرفی  با وجود پاداش بلاک برای استخراج این ارز دیجیتال، کارمزدهای شبکه افزایش زیادی پیدا نمی‌کند .و اینرمزارز میتواند گزینه‌ی محبوبی برای هدیه، انعام و امور خیریه باشد.

مانند بسیاری از ارزهای رمزپایه، روش های مختلفی برای دستیابی به این رمزارز وجود دارد. می توانید خودتان آن را استخراج کنید یا آن را به عنوان پرداخت کالا و خدمات بپذیرید. آسان‌ترین روش، خرید آن از طریق صرافی ارز دیجیتال است. به طور معمول، ابتدا باید بیت کوین یا کوین معروف دیگری خریداری کنید. و سپس آن را با دوج معامله کنید.

بیشتر بخوانید : بلاک چین وکس (WAXP)؛ یک بلاک چین NFT با کربن خنثی

دوج کوین

هنگامی که دوج  خود را دریافت کردید، می‌توانید همانند سایر ارزهای رمزنگاری شده از آن استفاده کنید . مثلاً آن را برای مدت طولانی روی کیف پول دیجیتال خود نگه دارید. آن را با کوین‌های دیگر معامله کنید، آن را با کالا عوض کنید. شاید ساده‌ترین راه برای استفاده از دوج خرج کردن آن باشد. زیرا شما می‌توانید کارت های هدیه و کوپن های طیف وسیعی از خرده فروشان را با دوج تهیه کنید.

دوج  علی رغم اینکه یک دارایی است که وجودش حول میم (meme) در اینترنت می‌چرخد، یک جامعه اختصاصی از کاربران ایجاد کرده است. که شش سال بعد، این بازار صدها میلیون دلار آمریکا را حفظ می‌کند.

نمی‌توان با اطمینان نظری در مورد آینده dogecoin داد. کاملاً مشخص نیست که آیا بازار، دوج را به عنوان یک رمزارز جدید، یک دارایی مالی مناسب یا چیزی مانند اینها قبول می‌کند یا نه. اما تعداد کمی از ارزهای رمزپایه تأثیری که ارز شیبا اینو (Shiba Inu) یا همان دوج  ایجاد کرده را داشته اند.

مطلب مفید:قیمت و آینده شیبا اینو چطور خواهد بود؟ +ویدئو

کیف پول

DOGE هم درست مثل سایر ارزهای دیجیتال قابل ذخیره سازی بر روی انواع کیف پولهاست.ولت یا کیف پول ارز دیجیتال یک برنامه نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری جهت مدیریت رمزارزها است. یک کیف پول یا والت کلیدهای خصوصی و عمومی کاربر را ذخیره می‌کند. این کلیدها برای کاربر این امکان را فراهم می‌کنند که ارزهای دیجیتال خود را مبادله کند. پیشنهاد میکنم  مقاله ی آشنایی با انواع والت یا کیف پول در سایت ما را مطالعه فرمایید. لیست  برخی از بهترین کیف پول های مناسب برای ذخیره سازی دوج کوین در اینجا برای شما فراهم شده است:

  • تراست ولت 
  • کوینومی 
  • اتمیک 
  • کیف پول موبایل DOGE
  • کیف پول سخت افزاری لجر 
  • کیف پول سخت افزاری ترزور

به یاد داشته باشید که نحوه کار کردن با کیف پول های ارزهای دیجیتال بسیار فراتر از اینهاست. شما باید از عبارات بازیابی خود بک آپ داشته باشید. و آن را در مکانی امن نگهداری کنید. چرا که در صورت وقوع هر گونه اتفاقی اعم از حذف شدن کیف پول از سیستم یا تلفن همراهتان بتوانید والت خود را بازیابی کنید.

آینده دوج کوین

به عنوان یکی از بهترین میم کوین های، گذشته‌ای بسیار پر نوسان داشته که بعا یا لفزایش قیمت های چشمگیر و در عین حال با سقوط های فاجعه بار همراه بوده است. البته توسعه دهندگانش هم چنین آینده‌ای را برای DOGE پیش بینی نمی‌کردند و فکرش را هم نمی‌کردند طرفداران آن اینقدر زیاد شوند.

در تاریخی که این مقاله به روز رسانی می‌شود ( 31 خرداد 1401) دوج کوین از اوج تاریخی خود یعنی 0.65 دلار حدود 90 درصد فاصله گرفته و اکنون به قیمتی معادل 0.06 دلار معامله می‌شود. االبته هنوز هم افراد مطرح و سرشناس بازار همچون ایلان ماسک حمایت خود از این کوین را قطع نکرده و همچنان حامی آن هستند. همین چند روز پیش بود که ایلان با توییت خود توانست در بازار ریزشی باعث افزایش 12 درصدی DOGE شود.

جالب است بدانید که  روز 16 ژوئن، دادگاهی در نیویورک شکایتی را علیه ایلان ماسک و شرکت های تسلا و اسپیس ایکس دریافت کرد که در آن، ماسک و شرکت هایش متهم به راه اندازی یک طرح پانزی با استفاده از توکن های دوج کوین شده بودند. اما با وجود این شکایت هم ایلان همچنان طرفدار پرو پا قرص dogecoin است.تحلیل گران تا سال 2023 تارگت 0.6 دلاری را برای این میم کوین پیش بینی کرده‌اند، که این افزایش قیمت مستلزم رالی 393 درصدی از قیمت کنونی آن است.

خرید دوج کوین در ایران

بیشتر بخوانید : شبکه Bancor Network راه حلی برای عدم نقدینگی کافی صرافی ها

دوج کوین چیست ؟ چگونه آن را بخریم؟ برای خرید دوج کوین در ایران باید به صرافی‌های ارز دیجیتال مراجعه کنید. بیشتر کاربران ساکن در ایران، برای خرید دوج کوین به یکی از دو روش زیر عمل می‌کنند:

  1. خرید مستقیم ارز dogecoin از سایت‌های ایرانی با ریال و با استفاده از کارت بانکی
  2. خرید تتر یا بیت کوین با ریال از برخی سایت‌های ایرانی و سپس تبدیل آن به dogecoin در برخی صرافی‌های خارجی مانند کوکوین.

(در یک برگه جدید مرورگر باز میکند)

 جمع بندی 

دوج کوین (DOGE) یک ارز رمزپایه‌ی منبع‌باز(open-source) است که زیربنایی آن از لایت‌کوین(Litecoin) ریشه گرفته. همانطور که از نامش پیداست، نماد dogecoin بر اساس میم دوج (Doge meme) ساخته شده که در سال 2013 در فضای مجازی غوغا به پا کرد. تصویری از سگی از نژاد شیبا اینو(Shiba Inu) که مونولوگ روی تصویر با فونتِ طنز نوشته شده بود.جواب این سؤال کاملاً منفیست.

چرا که دوج هم مثل دیگر رمزارزها تنها یک پول دیجیتال است و هیچ تفاوتی با آلتکوین های دیگر ندارد. عده ای بر این باورند که دوج کوین همان سایتهای سرمایه گذاری یا استخراج ابریست. که این باور کاملاً اشتباه است. به یاد داشته باشید که تمام سایتهای استخراج ابری با نام دوج که به کاربران وعده ی  سودهای هنگفت را میدهند کلاهبرداری هستند. چرا که دوج تنها یک ارز دیجیتال است. اما به خاطر قیمت پایینی که داشت بسیاری از طرح های پانزی و این گونه سایت ها از آن سوء استفاده میکردند.

تحلیلگران به نام حوزه رمز ارزها معتقدند که dogecoin با توجه به ریزش 100 درصدی که از اوج تاریخی خود داشته میتواند تا سال 2024 به قیمت تقریبی 0.6 دلار برسد. در زمان ادیت این مقاله دوج کوین از سقف تاریخی خود بسیار فاصله گرفته و به قیمتی معادل 0.0629 دلار معامله می‌شود. ایلان ماسک شخص پر نفوذ بازار رمز ارزها هم به تازگی باز هم حمایت خود از این رمز ارز را اعلام کرده و باعث پامپ 10 درصدی آن در بازار نزولی شده است.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x