دورهای تأمین مالی؛ آشنایی با مفهوم Funding Rounds

خانهآموزش هاآشنایی با مفاهیمدورهای تأمین مالی؛...

آنچه می‌خوانید...

دورهای تأمین مالی یا Funding Rounds به سرمایه‌گذاری‌هایی گفته می‌شود که یک استارت آپ از جانب سرمایه‌گذاران خصوصی یا سرمایه‌گذاران خطرپذیر دریافت می‌کند.

فرض کنید که یک استارت آپ با یک ایده کسب‌وکار درخشان، قصد دارد عملیات خود را راه‌اندازی کند. این شرکت از آغاز کار می‌تواند شایستگی مدل کسب‌وکار و محصولات خود را ثابت کرده و به لطف دوستان، آشنایان و منابع مالی بنیان‌گذاران آن، به‌طور پیوسته رشد می‌کند. اما باگذشت زمان، پایگاه مشتریان و کاربران آن شروع به رشد کرده و کسب‌وکار شروع به گسترش عملیات و اهداف خود می‌کند. نتیجتاً اینکه، خیلی زود این شرکت (یا پروژه) نسبت به دیگر رقبای خود ارتقا یافته و ارزش بالایی پیدا کرده و این رشد، فضا را برای گسترش‌های آتی آن فراهم می‌سازد.

- Advertisement -

تمامی مراحل اولیه کسب‌وکار فرضی که در بالا در خصوص آن توضیح دادیم، بیش‌ازحد خوب به نظر می‌رسند؛ این در حالی است که تعداد بسیارکمی از شرکت‌ها و پروژه‌های خوش‌شانس وجود دارند که طبق مدلی که در بالا توضیح داده شد، رشد می‌کنند. درواقع اکثریت استارت آپ های موفق، تلاش‌های زیادی برای جذب سرمایه از طریق دورهای تأمین مالی انجام داده‌اند که این دورهای تأمین مالی یا Funding Rounds به سرمایه‌گذاران خارجی فرصتی می‌دهد تا در راستای ارتقاء بیشتر یک شرکت در حال رشد، بر روی آن شرکت یا پروژه سرمایه‌گذاری نقدی کرده و در ازای آن، سهام یا مالکیت جزئی آن را دریافت کنند.

با توجه به موارد بالا، زمانی که صحبت از دورهای سرمایه‌گذاری سری A، سری B و سری C می‌شود، اساساً این مفهوم به روند رو به رشد یک کسب‌وکار یا یک پروژه منحصربه‌فرد، از طریق سرمایه‌گذاری خارجی اشاره می‌کند.

ازاین‌رو، در این مطلب از فکت کوینز، قصد داریم تا مفهوم دورهای تأمین مالی را توضیح داده و ضمن توضیح انواع آن، تمامی زوایای این مفهوم را موردبررسی قرار دهیم.

مفهوم دورهای تأمین مالی

اساساً یک تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال که از ایده‌ای درخشان و یک استراتژی استثنایی برای پروژه خود برخوردار است، اغلب با به‌دست آوردن سرمایه از طریق دورهای تأمین مالی، خیلی زود می‌تواند پروژه خود را به مرحله کسب سود برساند. در حقیقت این دورهای تأمین مالی، روشی عالی برای جمع‌آوری سرمایه هستند تا از طریق آنها، جهت پرداخت حقوق کارمندان، استخدام افراد جدید، توسعه پلتفرم‌ها، انتشار اخبار در جهت بازاریابی و دیگر موارد این‌چنین استفاده کرد.

از منظر یک سرمایه‌گذار، به‌خصوص از دید یک تحلیلگر بنیادی، دورهای تأمین مالی برای تعیین ارزش یک پروژه، مورد بسیار عالی به‌حساب می‌آیند. به‌هرحال، اگر یک شرکت سرمایه‌گذاری یا یک پروتکل شتاب‌دهنده (Accelerator) معتقد باشد که یک پروژه ارز دیجیتال بخصوص، ارزش سرمایه‌گذاری میلیون‌ها دلار را دارد، چرا نباید این کار را انجام داد؟

در یک تعریف ساده، دورهای تأمین مالی یا Funding Rounds به سرمایه‌گذاری‌هایی گفته می‌شود که یک استارت آپ از جانب سرمایه‌گذاران خصوصی یا سرمایه‌گذاران خطرپذیر دریافت می‌کند. این شکل از تأمین مالی، معمولاً مرحله دوم تأمین مالی (پس از تأمین سرمایه اولیه پروژه) و اولین دور اصلی تأمین مالی، در مرحله سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.

نحوه بررسی دورهای تأمین مالی

اساساً دورهای تأمین مالی، یکی از فاکتورهای بازاریابی بسیار عالی به‌حساب می‌آیند که اخبار مربوط به آنها غالباً در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود. اما ازآنجایی‌که قطعاً شما نیز تمایل ندارید تا ساعت‌ها از وقت خود را صرف جستجو جو در صفحه اصلی توییتر (Twitter) یا صفحات مربوطه در وب‌سایت میدیم (Medium) کنید، پیشنهاد ما به شما این است که از طریق وب‌سایت Crunchbase، اقدام به جستجوی این پروژه‌ها کنید.

می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر، وارد صفحه اصلی این وب‌سایت شوید:

https://www.crunchbase.com/

به‌طور کلی، Crunchbase وب‌سایتی است که در آن، کاربران می‌توانند اهداف و راهبردهای مدنظر یک شرکت، استارت آپ یا یک پروژه ارز دیجیتال دریافته و آنها را موردبررسی قرار دهند. درواقع این پلتفرم مخصوصاً برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، گزینه‌ای عالی به‌حساب می‌آید؛ چراکه از داده‌های زیادی در خصوص دورهای تأمین مالی حوزه رمز ارزها برخوردار است.

به‌عنوان‌مثال، با کلیک روی اینجا می‌توانید نمونه‌ای از آخرین دور سرمایه‌گذاری مربوط به کمپانی لجر (Ledger) را ببینید که مربوط به کیف پول ارز دیجیتال سری C این شرکت است. این تولیدکننده کیف پول‌های سخت‌افزاری، در ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۱) طی دوری که به رهبری هولدینگ تن تی (10T Holdings) انجام گرفت، توانست تا رقمی بالغ‌بر سیصد و هشتاد میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کند.

Funding Rounds
دورهای تأمین مالی

اگر روی لینک فوق کلیک کرده باشید، همچنین مشاهده می‌کنید که درمجموع، ۳۳ سرمایه‌گذار که نام همگی آنها نیز ذکر شده است، در این دور تأمین مالی شرکت کرده‌اند. جدا از این، با جستجوی بیشتر در این صفحه، همچنین می‌توانید فهرستی از آخرین اخبار مرتبط با این دور تأمین مالی را مشاهده کنید که نشان‌دهنده جزئیات دقیق‌تر در خصوص این دور تأمین مالی خواهند بود.

علت اهمیت دورهای تأمین مالی

اساساً دورهای تأمین مالی یا Funding Rounds، ازاین‌جهت حائز اهمیت هستند که بیانگر دو دسته از اطلاعات حیاتی هستند:

  • داده‌های مربوط به پروژه‌ای که تأمین مالی برای آن انجام‌شده
  • داده‌های مربوط به سرمایه‌گذاران روی پروژه مدنظر

خب. بیایید در ابتدا، اطلاعات دسته اول را بررسی کنیم. به‌طور کلی، یک دور سرمایه‌گذاری (تأمین مالی) میزان سود صرف شده برای یک ارز دیجیتال، آخرین ارزیابی آن و میزان سرمایه‌ای که می‌تواند برای توسعه آینده آن مورداستفاده قرار بگیرد را به ما نشان دهد.

از سوی دیگر، در دسته دوم، داده‌های مربوط سرمایه‌گذاران نیز نشان‌دهنده این است که چه کسانی به این پروژه علاقه‌مند هستند. در حقیقت یک تفاوت اساسی در سرمایه‌گذاری به‌وسیله یک شتاب‌دهنده استارت آپ محلی و یک سرمایه‌گذاری به‌وسیله صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital) شناخته‌شده همچون کوین بیس ونچرز (Coinbase Ventures) وجود دارد.

درواقع اگر این توکن، پیش‌ازاین در بازار فهرست شده باشد، سرمایه‌گذاری روی آن به‌وسیله نام‌های بزرگی همچون کوین بیس یا یک شرکت غیر بلاک چینی شناخته‌شده، می‌تواند تأثیر زیادی بر رشد قیمت توکن (چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت) داشته باشد.

ازجمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیری که در عرصه رمز ارزها شناخته‌شده هستند، می‌توانیم به لیست زیر اشاره داشته باشیم که البته نام‌های بزرگی در بین آنها قرار دارند:

  • A16z کریپتو (A16z Crypto)
  • پالی چین کپیتال (Polychain Capital)
  • پنترا کپیتال (Pantera Capital)
  • گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital)
  • درپر اسوشیتس (Draper Associates)
  • تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital)
  • آلامدا ریسرچ (Alameda Research)
  • و بسیاری موارد دیگر

انواع دورهای سرمایه‌گذاری

اگر پیش‌ازاین نیز با مفهوم Funding Rounds برخورده باشید، احتمالاً در خصوص سری‌های مختلفی شنیده‌اید که معمولاً در کنار نام دورهای تأمین مالی آورده می‌شوند. اما سؤال این است که معنای آنها چیست و برای مثال، تفاوت بین دور سرمایه‌گذاری سری A و سری B چیست؟ در ادامه قصد داریم تا ضمن توضیح انواع دورهای تأمین مالی، هرکدام از این سری‌ها را نیز به‌طور کامل توضیح دهیم.

تأمین مالی سری A

اساساً سری A، یک دور تأمین مالی رایج است که بسیاری از پروژه‌ها پس از توسعه ابتدایی پروژه خود و دست‌وپا کردن نامی برای خود در بازار، جهت تأمین مالی، آن را انتخاب می‌کنند. از طرفی، سرمایه جمع‌آوری‌شده در طول دورهای تأمین مالی سری A، جهت بهینه‌سازی محصولات و خدمات یا مقیاس بندی آنها در بخش‌های گوناگون مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به بیان دقیق‌تر، سری A به یک مدل تجاری (یک پروژه تجاری) نیاز دارد که از برنامه‌های مشخصی جهت سودآوری بلندمدت برخوردار باشد. بااین‌وجود، سرمایه جمع‌آوری‌شده در این دورها، به‌طور میانگین رقمی بین ۳ الی ۲۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

تأمین مالی سری B

به صورتک کلی، یک دور تأمین مالی سری B، زمانی استفاده می‌شود که یک شرکت یا یک پروژه به خوبی در بازار تثبیت‌شده و آماده مقابله با مشکلات و دستیابی به فرصت‌های پس از مرحله توسعه خود باشد. در حقیقت این دور تأمین مالی پس از یک دور سری A انجام‌شده و سرمایه‌گذاران باهدف گسترش دامنه آن شرکت یا پروژه و ارتقاء آن به سطحی که بتواند در مقیاسی بزرگ‌تر موفق بماند، به پروژه یا شرکت مدنظر کمک مالی می‌کنند.

برای این سری از دورهای تأمین مالی، شرکت یا پروژه‌ها جهت ایجاد تیم‌های توسعه‌دهنده بیشتر، استخدام کارشناسان و مشاوران و همچنین برخورداری از منابع مالی کافی جهت ساخت یک محصول در حد و اندازه‌های نام شرکت یا پروژه، به سرمایه نیاز دارند. در حوزه رمز ارزها، در دور تأمین مالی سری B، معمولاً رقمی بین ۳۰ الی ۸۰ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری می‌شود.

تأمین مالی سری C

دور تأمین مالی سری C، آخرین مرحله ممکن است که یک پروژه می‌تواند جهت تأمین مالی، طی کند. این نوع از دورهای تأمین مالی، برای شرکت‌ها و پروژه‌های بسیار موفقی است که در راستای ساخت محصولات جدید، ورود به بازارهای جدید، خرید شرکت‌ها و پروژه‌های دیگر و صرف سرمایه بیشتر در عرصه‌های فعلی، به بودجه بیشتری نیاز دارند.

لازم است ذکر کنیم که دور تأمین مالی سری C، عموماً برای تأمین بودجه یک شرکت جهت خرید یک شرکت دیگر (معمولاً یک استارتاپ) مورداستفاده قرار می‌گیرد. از طرفی، دورهای سری C توسط صندوق‌های تأمین مالی، شرکت‌های سهامی خصوصی، بانک‌های سرمایه‌گذاری، گروه‌های تجاری و سایر نهادهایی در سطح سازمانی، انجام می‌گیرد. جدا از این، میزان سرمایه جمع‌آوری‌شده در یک دور تأمین مالی سری C، بسیار متنوع خواهد بود؛ ولی معمولاً سرمایه جمع‌آوری‌شده در این دورها، دست‌کم صد میلیون دلار خواهد بود.

سخن پایانی

اساساً درک تمایز بین Funding Rounds مختلف (سری A، B و C)، به شما کمک کرده تا در خصوص رمزگشایی از اخبار استارتاپ های ارز دیجیتال و ارزیابی چشم‌اندازهای پروژه‌های مختلف، دید بازتری داشته باشید. در حقیقت دورهای تأمین مالی مختلف اساساً به یک روش اساسی عمل می‌کنند؛ سرمایه‌گذاران در ازای میزان سهامی که در آن شرکت یا پروژه دارند، به آن شرکت یا پروژه به‌صورت نقدی کمک می‌کنند. جدا از این، در دورهای تأمین مالی مختلف (بسته به اینکه دور تأمین مالی در کدام سری باشد)، سرمایه‌گذاران از شرکت، پروژه یا استارت آپ مد نظر خود، تقاضاهای متفاوتی خواهند داشت.

علاوه بر این، جزئیات مربوط به میزان مشارکت و سرمایه جمع‌آوری‌شده در هرکدام از دورهای تأمین مالی انجام‌شده، متفاوت است؛ اما چیزی که بسیار واضح است، این است که هرکدام از این Funding Rounds که تاکنون انجام شده‌اند، دارای میزان ریسک و سطح سوددهی متفاوتی بوده‌اند.

بااین‌وجود، سرمایه‌گذاران اولیه و سرمایه‌گذاران سری A، B و C همگی به تحقق ایده‌های یک شرکت یا پروژه کمک می‌کنند. درواقع راندهای تأمین مالی، سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد تا از کارآفرینان با بودجه مناسب، جهت تحقق اهداف و رؤیاهایشان حمایت کنند؛ شاید هم خیلی زود بتوانند از طریق یک عرضه اولیه سهام (IPO)، تمامی سرمایه‌گذاری اولیه خود را به کمک سود آن دریافت کنند.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان