پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، پیروزی بیت کوین است!

خانهمقالاتپیروزی دونالد ترامپ...

آنچه می‌خوانید...

ماه گذشته، دونالد ترامپ به یکی از بزرگ‌ترین اهداف خود اشاره و اعلام کرد که قصد دارد دوباره به میدان ریاست‌جمهوری آمریکا بازگردد. در صورتی که یکی از پرحاشیه‌ترین رؤسای جمهور آمریکا در انتخابات اخیر پیروز شود، توجه افراد زیادی به بیت‌ کوین و ارزهای دیجیتال جلب می‌گردد. بر همین اساس، شرایط بالقوه آینده بیت کوین را در این مطلب تحلیل می‌کنیم.

دونالد ترامپ در یک کمپین انتخاباتی در شهر سیوکس سیتی ایالت آیووا گفت:

برای اینکه کشورمان را دوباره به موفقیت، امنیت و شکوه بازگرداینم، احتمالاً باید دوباره این کار را انجام دهم.

آمریکا در حال حاضر، درگیر انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر (آبان) است و شهروندان این کشور قرار است اعضای جدید کنگره تا سال ۲۰۲۴ را انتخاب کنند.

 برخی از نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که جمهوری‌خواهان پیروز خواهند شد و سپس اطلاعیه نامزدی ترامپ برای ریاست جمهوری ۲۰۲۴ فاش می‌گردد. این پیش‌بینی‌ها بر اساس گزارش‌های رسانه‌های اصلی و به نقل از نزدیکان رئیس‌جمهور سابق انجام شده است و طبق گزارش‌ها در ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) اعلام خواهد شد.

طبق اطلاعات موجود، ترامپ همچنان در حزب جمهوری‌خواه بسیار محبوب است. البته چگونگی نامزدی احتمالی دونالد ترامپ هنوز کاملاً روشن نیست.

تاثیر دونالد ترامپ بر بازارهای مالی

 ترامپ بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا بود. در این دوره چهارساله حوادث زیادی رخ داد. او به‌عنوان یک میلیاردر فعال در بازار املاک‌ و‌ مستغلات تقریباً همه قراردادهای ریاست‌جمهوری مستقیم ایالات متحده را زیر پا گذاشت. ترامپ حتی از توییتر هم برای برقراری ارتباط با افراد سیاسی استفاده می‌کرد.

 باراک اوباما در حالی از ریاست‌جمهوری کنار رفت که با توافق هسته‌ای ایران به‌عنوان یکی از تصمیمات دیپلماتیک مهم و استادانه‌ی آمریکا تلاش کرد صلح ایجاد کند. با این حال، ترامپ دوست نداشت این توافق را به ارث ببرد و تحریم‌های ظالمانه علیه تهران را تمدید کرد.

ترامپ توافق‌نامه‌های مهم تغییرات اقلیمی مثل توافق‌نامه پاریس را در سال ۲۰۱۵ لغو کرد. او مستقیماً با کسانی که با آنها مخالف بود‌، روبه‌رو می‌شد و روش غیرعادیش برای انجام کارها به‌شدت مورد انتقاد قرار می‌گرفت.

تنها کسانی که به او انتقاد نمی‌کردند، افرادی بودند که در بازارهای ارزهای دیجیتال و مالی سنتی فعالیت می‌کردند. در طول دوران ریاست جمهوری او، بازار بیت کوین به‌شدت رشد کرد.  قیمت این ارز دیجیتال در طول چهار سال ریاست جمهوری ترامپ بیش از ۲,۶۰۰ درصد افزایش یافت و از حدود ۱,۱۰۰ دلار به کم‌تر ۳۰,۰۰۰ دلار رسید.

بیشتر بخوانید: رشد تقاضا در سطوح مقاومت بیت کوین- تحلیل آنچین هفته چهل و پنجم

رشد بازارهای مالی در دوران ترامپ

علاوه بر این، بازارهای سهام امریکا هم در این دوره به اوج خود رسیدند که بخشی از آن به خاطر بسته‌های محرک اقتصادی کرونا بود.  به‌عنوان مثال، شاخص «S&P 500» تنها چند روز بعد از پیروزی غیرمنتظره ترامپ بیست درصد رشد کرد.

بازارهای مالی

پس از آن هم بازارهای سهام به رشد خود ادامه دادند. به گفته براین لیم (Bryan Lim) از دپارتمان بازرگانی و اقتصاد دانشگاه ملبورن، بازارهای مالی «تمامِ ترس‌های قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ترامپ و نامنظم بودن و خودکامگی او را نادیده گرفتند».

 لیم در این باره گفته است:

هرچند که نمی‌شد کارهای ترامپ را پیش‌بینی کرد، بازار راهی برای کسب سود در این دوره حساس پیدا کرد. این نتیجه تفسیر دسته دوم تحلیلگران از کارایی بازار است. دسته اول می گویند که اگر بازارها کارآمد باشند، قیمت‌ها در بازارها به طور دقیق تمام اطلاعات موجود را منعکس می‌کنند. دسته دوم می‌گویند که اگر بازارها کارآمد باشند، سرمایه‌گذاران نمی‌توانند با معامله‌گری بر اساس اطلاعات موجود سودهای غیرعادی به دست آورند.

بیشتر بخوانید: روز خونین بازار و سقوط بیت کوین به 15600 دلار؛ تحلیل BTC (19 آبان 1401)

رابطه پیچیده ترامپ و بیت کوین

 ترامپ اما به فرضیات دیگران اهمیتی نمی‌داد.  او در سخنرانی خود در کنگره اظهار داشت:

همه آن میلیون‌ها نفر با حقوق‌های بازنشستگی با رشدهای ۶۰، ۷۰، ۸۰، ۹۰ و ۱۰۰ درصدی و حتی بیشتر، بسیار بهتر از قبل عمل می‌کنند. 

منظور ترامپ از این حرف، افزایش قیمت سهام در دوران ریاست جمهوری او و تأثیر آن بر صندوق‌های بازنشستگی بود.  با این حال، به گفته کارشناسان، مقایسه تأثیر سیاست‌های ترامپ بر بازارهای مالی بزرگ‌تر و علی‌الخصوص اکوسیستم ارزهای دیجیتال، بسیار دشوارتر است.

 بن شارون (Ben Sharon)، مدیر عامل پلتفرم ارز دیجیتال ایلومیشر (Illumishare)، به بلن‌کریپتو (BeInCrypto) گفته است:

با توجه به پیشینه ترامپ و این واقعیت که او از پول نقد به‌عنوان تسهیل‌کننده موقتی استفاده می‌کرد، اکوسیستم ارزهای دیجیتال ممکن است شانس زیادی برای رشد هدفمند در بلندمدت تحت ریاست‌جمهوری وی داشته باشد.

با این حال، ترامپ رابطه پیچیده‌ای با ارزهای دیجیتال دارد.  هرچند که او دوست داشت بر بازارها تاثیر بگذارد، هرگز وانمود نکرد که بیت کوین را دوست دارد.  او در سال ۲۰۱۹ در توییتی نوشت:

من طرف‌دار بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال که پول نیستند، نوسان زیادی دارند و ارزششان بر باد هوا است، نیستم.

او افزود:

دارایی‌های دیجیتال غیرقانونی می‌تواند رفتاورهای غیرقانونی مثل تجارت مواد مخدر و سایر فعالیت‌های غیرقانی را تسهیل کند.

از آن زمان این توییت به همراه حساب ترامپ که در سال ۲۰۲۱ به حالت تعلیق درآمد، حذف شد. در اواخر همان سال، ترامپ بیت کوین را «بسیار خطرناک» خواند.

بیشتر بخوانید: ایلان ماسک: توییتر در ماه‌های آتی کارهای احمقانه زیادی انجام خواهد داد!

در مسیر کمپین

اخیراً ترامپ در مناظره‌های سیاسی شرکت می‌کند و به مهمت اوز (Mehmet Oz) در کمپین انتخاباتیش کمک می‌کند. اوز، مانند ترامپ، روایتی از مبارزات انتخاباتی را پیش می‌برد که در آن برتری آمریکا در مرکز قرار دارد. او برای کرسی سنا در پنسیلوانیا با جان فترمن (John Fetterman) رقابت می‌کند. اوز مجبور شده است به حمله‌های شخصی متوسل شود؛ یعنی همان ترفندی که ترامپ مستقیماً از آن استفاده می‌کرد. این احتمالاً نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور سابق آمریکا هنوز احساسات و رفتارهای عجیب خود را کنار نگذاشته است.

از این نظر، پیروزی ترامپ در سال ۲۰۲۴ می‌تواند نشان‌دهنده بازگشت سیاست جدایی‌طلبانه و غیرقابل پیش‌بینی او باشد؛ که گویا در اولین دوره ریاست‌جمهوری او تأثیر مثبتی بر بیت کوین و بازارهای مالی سنتی داشته است. هیچ پاسخ مستقیمی در مورد اینکه چرا بازارها اینگونه رفتار کردند، وجود ندارد.

 با توجه به اولین تفسیر، آیا بازارهایی که زمانی از ریاست‌جمهوری ترامپ می‌ترسیدند و مدت کوتاهی بعد آن را پذیرفتند، ناکارآمد بودند؟ براین لیم، کارشناس دانشگاه ملبورن پاسخ می‌دهد:

شاید بله، شاید نه. جواب این سؤال به این بستگی دارد که اعتقاد داشته باشید برای «دقیق بودن» باورهای سرمایه‌گذاران باید منسجم باشد یا نه. آنچه ریاست‌جمهوری ترامپ به وضوح بیان کرده، این است که تفسیر دوم از کارایی بازار تقریباً به طور قطع درست است.

برد دونالد ترامپ برد بیت کوین است

لیم در این باره گفته‌ است:

رؤسای جمهور آمریکا با توجه به محدودیت‌هایی که دارند، به‌ندرت می‌توانند تأثیر چندانی بر قیمت سهام داشته باشند. با این حال، خوب یا بد، دونالد ترامپ یک رئیس‌جمهور معمولی نیست و بیت کوین رشد چشمگیری را در دوران ریاست‌جمهوری او تجربه کرد.

 با وجود این، در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) و طی ریاست‌جمهوری جو بایدن، بیت کوین توانست به اوج قیمتی خود یعنی بیش از ۶۹,۰۰۰ دلار برسد.

بن شارون (Ben Sharon)، مدیر عامل ایلومیشر (Illumishare) به بلن‌کریپتو (BeInCrypto) گفته‌ است که برخی می‌گویند تعدادی از رای‌دهندگان از «سیاستمداران طرفدار ارزهای دیجیتال، صرف نظر از وابستگی‌های حزبیشان» حمایت می‌کنند.

بیت کوین و دونالد ترامپ

 او در این باره گفته‌‌ است:

زمانی که سرمایه‌گذاران به پتانسیل بازگشت ترامپ پی ببرند، قیمت دارایی‌های دیجیتال ممکن است این خبر را در میان‌مدت منعکس کنند. در نتیجه، برخی از ارزهای دیجیتال مشهور و بزرگم ممکن است تا انتهای امسال به رشد بسیار زیادی دست یابند.

 شارون پیش‌بینی کرده است:

در صورت تحقق این پیش‌بینی‌ها، ممکن است بیت‌ کوین و اتریوم سال ۲۰۲۲ را به‌ترتیب در بالای محدوده ۳۰,۰۰۰ و ۲,۰۰۰ دلار به اتمام برساند.

بیشتر بخوانید: روانشناسی بازار ارز دیجیتال چیست و چرا مهم است؟

سیاست‌گذاری ارزهای دیجیتال: دموکرات‌ها در مقابل جمهوری‌خواهان

 با وجود تمام شکاف‌های سیاسی، بیت کوین طرف‌دارانی را هم از حزب دموکرات و هم از حزب جمهوری‌خواه به دست آورده‌ است.  نمایندگانی مانند ریچی تورس (Ritchie Torres) و جیم هیمز (Jim Himes) از حزب دموکرات‌ها مدام در مورد ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنند.

 تورس در مقاله‌ای گفته‌ بود:

‌ارزهای دیجیتال یعنی آینده. ارزهای دیجیتال باعث می‌شوند که فقرا بدون صرف زمان زیاد و کارمزدهای بالا پرداخت‌ها و حواله‌های خود را انجام دهند. آنها باعث می‌شوند که هنرمندان و نوازندگان بتوانند درآمد کسب کنند و قدرت متمرکز شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فناوری و وال استریت را به چالش بکشند.

در همین حزب افراد بدبینی مانند سناتور الیزابت وارن (Elizabeth Warren) حضور دارند. وارن از نوسانات بیت‌ کوین انتقاد و اعلام کرده که این ارز دیجیتال به‌شدت به هوا و هوس تعداد انگشت‌شماری از اینفلوئنسرها حساس است. منظور او تصمیم شرکت فیدلتی (Fidelity) بود که به بازنشستگان اجازه می‌داد بخشی از پول خود را در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنند. دموکرات‌ها عموماً به‌عنوان مخالفان بیت کوین در نظر گرفته‌ شده‌اند. این نشان‌دهنده جهتی است که سیاست ارزهای دیجیتال در دوران دموکرات‌ها می‌تواند دنبال کند.

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاران خرد برخلاف نهنگ‌ها در حال خرید و انباشت بیت کوین هستند

رابطه جمهوری‌خواهان با ارزهای دیجیتال

 در مقایسه، جمهوری‌خواهان به‌عنوان دوستداران ارزهای دیجیتال شناخته شده‌اند. چندی پیش، پاتریک مک‌هنری (Patrick McHenry) و بیل هویزنگا (Bill Huizenga) از کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) به دلیل تجاوز از وظایفش انتقاد کردند.

 آنها در نامه سرگشاده‌ای به گری جنسلر (Gary Gensler)، رئیس SEC نوشتند:

ما نگران هستیم که قوانین پیشنهادی به‌گونه‌ای تفسیر شوند که صلاحیت SEC را فراتر از اختیارات قانونی موجود برای تنظیم بازار دارایی‌های دیجیتال، از جمله در دیفای گسترش دهد.

 در ۸ نوامبر (۱۷ آبان)، آمریکایی‌ها ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و تنها ۳۵ سناتور از مجموع ۱۰۰ کرسی موجود را انتخاب خواهند کرد. نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که جمهوری‌خواهان به پیروزی می‌رسند.

با توجه به اینکه تورم  آمریکا به بالاترین میزان خود در ۴۰ سال گذشته، یعنی ۸.۲ درصد رسیده‌، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بسیاری از طرف‌داران خود را از دست داده‌ است و اکنون شانس ترامپ برای پیروزی بالاست. طبق نظرسنجی رویترز، حدود ۵۵ درصد از آمریکایی‌ها با بایدن مخالف هستند. به نظر می‌رسد بایدن مجلس نمایندگان را به‌خاطر فشارهای اقتصادی موجود از دست خواهد داد. باید دید رابطه بیت کوین و ترامپ در نهایت به کجا ختم خواهد شد؟

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان