دارک وب (Dark Web) چیست ؟ آیا میدانید در این بازار سیاه سایبری چه گذشت؟

خانهمقالاتدارک وب (Dark...

آنچه می‌خوانید...

سیلک رود یا جاده ابریشم (Silk Road) یک بازار سیاه سایبری بدنام برای تجارت کالاهای غیرقانونی و اولین بازار دارک وب در عصر اینترنت بود. دارک وب جاده ابریشم در سال 2011 راه‌اندازی و در سال 2013 توسط اف بی آی تعطیل شد. این بازار راه را برای دنیای زیرزمینی امروزی بازارهای دارک وب هموار کرد. در این مقاله از فکت کوینز تاریخچه سیلک رود و نحوه عملکرد بازارها در فضای Dark Web را خواهید آموخت. همچنین می‌توانید برای رمزگذاری اتصالات و ایمن‌سازی تمام فعالیت‌های خود در درون وب به یک ابزار امنیت سایبری مانند آواست متوسل شوید.

دارک وب جاده ابریشم چیست؟

سیلک رود یک بازار سیاه آنلاین بود که در آن کاربران می‌توانستند کالاهای غیرقانونی را به صورت ناشناس خرید و فروش کنند. این بازار در شبکه‌های ناشناس و از طریق دارک نت‌ها کار می‌کرد که فقط از طریق نرم‌افزارهای تخصصی مانند مرورگر Tor قابل دسترسی بود. درواقع این دارک نت‌ها هستند که محتوای Dark Web را تشکیل می‌دهد و سیلک رود نیز اولین بازار مدرن در فضای دارک وب بود.

- Advertisement -

بازار سیلک رود از طریق یک ویژگی دارک نت پنهان در مرورگر ناشناس Tor عمل می‌کرد. مرورگر Tor که به صورت اپلیکیشن موبایل نیز قابل دسترسی است، به کاربران این امکان را می‌داد تا به صورت ناشناس و بدون تهدید نظارت بر ترافیک به سیلک رود وارد شوند. همه تراکنش‌ها نیز با ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین انجام می‌شد که ناشناس ماندن کاربر را بیشتر تضمین می‌کرد.

دارک وب جاده ابریشم نام خود را بر اساس شبکه تاریخی مسیرهای تجاری بین آسیا، خاورمیانه، شرق آفریقا و اروپا تعریف کرد. اگرچه سیلک رود سال‌هاست که فعالیتی نمی‌کند، اما پایه و اساس دیگر بازارهای دارک نت را بنا نهاد. امروزه، سیلک رود یک مطالعه موردی مهم و موثر برای تحلیل رشد سایر بازارهای Dark Web به شمار می‌رود.

دارک وب جاده ابریشم چیست؟

بنیان‌گذار دارک وب کیست؟

سیلک رود در سال 2011 توسط راس اولبریخت (Ross Ulbricht) تاسیس شد که از نام مستعار “Dread Pirate Roberts” استفاده می‌کرد. اولبریخت سیلک رود را ایجاد کرد تا تجارت آنلاین ناشناس را فعال کند و در عین حال از هویت، تراکنش‌ها و آزادی‌های فردی کاربران محافظت نماید. این کار به رونق تجارت کالاهای غیرقانونی کمک فراوانی می‌کرد.

راس اولبریخت تا سال 2013 بازار دارک وب خود را با موفقیت اداره می‌کرد تا اینکه اداره اف بی آی در سال 2013 وب‌سایت سیلک رود را تعطیل نمود. در آن سال، اولبریخت دستگیر و به پولشویی، هک رایانه، توطئه برای قاچاق مواد مخدر و تلاش برای کشتن حداقل پنج نفر متهم شد. زیرا آن‌ها تهدید کرده بودند که حقیقت پشت پرده سیلک رود را افشا خواهند کرد.

اولبریخت قبل از صدور حکم در نامه‌ای به قاضی اظهار داشت که اقداماتش تعهدی به آرمان‌های آزادی‌خواهانه وی بوده است. زیرا او معتقد است که بازاری مثل سیلک رود به مردم آزادی انتخاب می‌دهد. اما قاضی او را در پنج عنوان اتهامی محکوم کرد و حکم دو بار حبس ابد بدون امکان آزادی مشروط و 183 میلیون دلار جریمه را برای وی صادر نمود.

بنیان‌گذار دارک وب جاده ابریشم کیست؟

روش کار دارک وب

بازار دارک وب بر روی شبکه Tor کار می‌کرد که هویت شما را از طریق ناشناس بودن آدرس IP و فناوری رمزگذاری پنهان می‌کند. این در حالی است که Tor به شما امکان می‌دهد تا وب‌سایت‌های دیگری را نیز در فضای Dark Web پیدا کنید. کاربران در شبکه Tor می‌توانستند به سیلک رود دسترسی داشته باشند. سپس به‌طور ناشناس با فروشندگان ارتباط برقرار کرده و کالاهای غیرقانونی مورد نیاز خود را با ارز دیجیتال خریداری کنند.

مرورگر Tor از طریق وب‌سایت torproject.org دانلود می‌شود. زمانی که Silk Road در حال اجرا بود، می‌توانستید آن را در Tor جستجو کرده و به صفحه ثبت نامی هدایت شوید که به نام کاربری و رمز عبور نیاز داشت.

فروشندگان و مشتریان پس از اعطای دسترسی توسط وب‌سایت سیلک رود از آن برای انجام تراکنش‌ها با ارزهای دیجیتال استفاده می‌کردند. البته پرداخت‌ها از طریق یک درگاه پرداخت شخص ثالث قابل اعتماد نیز میسر بود. تمامی اقلام خریداری شده نیز برای جلوگیری از شناسایی افراد به آدرس‌های جایگزین مانند صندوق‌های پستی ارسال می‌شدند.

روش کار دارک وب جاده ابریشم

اقلام قابل خرید در دارک وب جاده ابریشم

فرد در بازار سیلک رود می‌توانست نوشیدنی‌های انرژی‌زای ممنوعه، خدمات هک، کالاهای دیجیتال مانند بدافزارها و نرم‌افزارهای غیرقانونی و جعلیات مانند مجوزهای جعلی و سایر اسناد غیرقانونی را خریداری کند. البته کالاها و خدمات قانونی مانند هنر، کتاب، جواهرات نیز برای خرید و فروش در دسترس افراد قرار داشت. اما رایج‌ترین و پرسودترین تجارت در سیلک رود به مواد مخدر مربوط می‌شد. مواد مخدر تا سال 2013 حدود 70 درصد از محصولات خرید و فروش شده را در سیلک رود به خود اختصاص می‌داد.

کاربران سیلک رود مانند اکثر پلتفرم‌های اصلی تجارت الکترونیک می‌توانستند محصولات و فروشندگان آن‌ها را ارزیابی کرده و مورد بررسی قرار دهند. این امر به ارتقای فروشندگان قابل اعتماد و از بین بردن کلاهبرداران کمک زیادی می‌کرد.

زمانی که دارک وب جاده ابریشم افتتاح شد، فروش هرگونه اقلام مربوط به آسیب رساندن یا کلاهبرداری مانند هرزه‌نگاری کودکان، ترور یا اسلحه در آن ممنوع بود. البته شاخه‌های منشعب شده از سیلک رود در این موارد سختگیر نبودند و قوانین کمتر بازدارنده‌ای داشتند. سایر بازارهای Dark Web در کنار داروهای غیرمجاز، سلاح‌های سایبری، سلاح و ارزهای تقلبی نیز عرضه کرده‌اند.

اقلام قابل خرید در دارک وب جاده ابریشم

اطلاعات شخصی دزدیده شده

اطلاعات شخصی دزدیده شده می‌توانند منجر به سرقت هویت شوند و بنابراین یک کالای کمیاب و گران به شمار می‌روند. با اجرای یک اسکن دارک وب، ممکن است از پیدا کردن اطلاعات شخصی خود برای فروش شگفت‌زده شوید.

اما وب تاریک چیزی فراتر از بازارهای سیاه و مشکوک آنلاین است. می‌توانید از موتورهای جستجوی وب تاریک برای یافتن وب‌سایت‌های دارک مفید نیز استفاده کنید. همچنین می‌توانید سرویس‌های ایمیل امن، پلتفرم‌های روزنامه‌نگاری مستقل و حتی ویکی Dark Web را هم بیابید.

اطلاعات شخصی دزدیده شده در دارک وب جاده ابریشم

آیا دارک وب سیلک رود هنوز فعال است؟

دارک وب دیگر فعال نیست، اما الگوی آن توانست برای ایجاد بازارهای دیگری الهام‌بخش باشد که پا جای پای آن گذاشتند. بسیاری از آن‌ها نیز از مرورگر Tor برای دسترسی ناشناس استفاده می‌کنند و تراکنش‌ها را از طریق بیت کوین و خدمات امانی انجام می‌دهند. برخی نیز مانند سیلک رود اصلی از یک سیستم رتبه‌بندی برای فروشندگان برخوردار هستند.

مدت‌ها پس از بسته شدن بازار سیلک رود، بسیاری از درآمدهای آن هنوز گم شده بود. در سال 2020، اعتبارسنج‌های بلاکچین بیت کوین دو تراکنش انجام شده از آدرس بیت کوین مرتبط با سیلک رود را به ارزش تقریبی 1 میلیارد دلار پیدا کردند.

بیانیه مطبوعاتی از سوی دولت آمریکا مشخص کرد که این میزان بیت کوین توسط یک کیف پول ناشناس با نام “Individual X” و با هک کردن سیلک رود دزدیده شده بود. در اینجا به سرنوشت سایر بازارهای Dark Web اشاره می‌شود که در پی سیلک رود پدیدار شدند. البته بعدا مشخص شد که دولت ایالات‌متحده این انتقالات را در یک اقدام مدنی مصادره کرده است.

پایان کار دارک وب جاده ابریشم

1. سیلک رود 2.0 (Silk Road 2.0)

سیلک رود 2.0 نیز توسط همان مدیران سیلک رود اصلی اجرا و مدیریت می‌شد و درواقع یک نسخه بازسازی شده از آن بود. در سال 2014، حساب‌های امانی سیلک رود 2.0 به خطر افتاد که منجر به سرقت 2.7 میلیون دلار از بیت کوین‌های آن شد. بعدا و در همان سال، بلیک بنتال، مالک و اپراتور ادعایی سیلک رود 2.0 با نام مستعار و مجازی “Defcon” دستگیر شد.

2. اتوپپا (Utopia)

بازار دارک وب اتوپیا در سال 2014 راه‌اندازی و تنها پس از 8 روز تعطیل شد. یعنی زمانی که ماموران مخفی توانستند مقادیر زیادی از انواع داروها را از آن خریداری کنند. اتوپیا برای تجارت مواد مخدر، اسلحه، کارت‌های اعتباری دزدیده شده و سایر کالاهای غیرقانونی مورد استفاده قرار می‌گرفت. ماموران همچنین حدود 610.900 دلار را به صورت بیت کوین از این پلتفرم غیرقانونی کشف و ضبط کردند.

3. بلک گابلین (Black Goblin)

بازار بلک گابلین نیز در سال 2014 راه‌اندازی شد و ناشناس بودن کاربران را از طریق یک نظارت امنیتی تامین می‌کرد. بلک گابلین تاییدیه را از طریق ایمیل برای کاربران جدید ارسال می‌کرد. آن هم با هدرهایی که آدرس IP یک سرور واقعی آلمانی را با سایر جزییات نشان می‌داد. این وب‌سایت نیز خیلی زود به وسیله دولت بسته شد.

اگر بخواهید به بازارهای دارک وب دسترسی داشته باشید یا در فضای آنلاین ناشناس بمانید، می‌توانید از VPN یا بهترین مرورگرهای حفظ حریم خصوصی مانند Tor استفاده کنید. مرورگر Tor هنوز هم برای دسترسی به Dark Web در دسترس است و می‌تواند به محافظت از حریم خصوصی و امنیت شما کمک کند.

تلاش‌های دولت‌ها علیه بازارهای دارک وب

امروزه و در دوران پس از Dark Web جاده ابریشم، بسیاری از بازارهای سیاه آنلاین به رونق خود ادامه می‌دهند. بازارهای دارک وب به عنوان صنعت میلیارد دلاری که با کالاهای غیرقانونی سر و کار دارند، همچنان یک نگرانی بزرگ برای دولت‌ها به شمار می‌روند. آژانس‌های ایالات‌متحده، مانند اف بی آی به طور مداوم با سازمان‌های مجری قانون بین‌المللی کار می‌کنند تا از رشد بازارهای دارک وب در سراسر جهان جلوگیری شود. در اینجا به برخی از تلاش‌های موفق دولت‌ها در برابر بازارهای دارک وب اشاره شده است.

1. عملیات اونیموس (Onymous) سال (2014)

این عملیات بزرگ با مشارکت 17 کشور توانست چندین بازار وب تاریک را هدف قرار دهد. مقامات در این عملیات توانستند حدود 27 وب‌سایت ازجمله سیلک رود 2، کلود 9 (Cloud9) و هیدرا (Hydra) را تعطیل کنند. همچنین یک میلیون دلار بیت کوین به همراه 180.000 یورو پول نقد، طلا، نقره و مواد مخدر در این عملیات کشف و ضبط شد.

2. عملیات بایونت (Bayonet) سال (2017)

عملیات چندملیتی سرنیزه توانست بازارهای دارک وب آلفا بی (AlphaBay) و هانسا (Hansa) را مورد هدف قرار دهد. تعطیلی آن‌ها درنهایت منجر به افزایش محبوبیت سایر بازارهای سیاه مانند ترید روت (TradeRoute) و دریم مارکت (Dream Market) شد.

3. عملیات سابوتور (SaboTo) سال (2019)

عملیات سابوتور در سال 2019 به سرکوب چندین آژانس بلک مارکت و دستگیری 61 نفر و 50 حساب Dark Web منجر شد. در این عملیات با اجرای 65 حکم تفتیش، بیش از 299 کیلوگرم مواد مخدر، 51 قبضه سلاح گرم و 7 میلیون دلار بیت کوین، پول نقد، طلا و غیره کشف و ضبط شد.

4. عملیات دریم مارکت (Dream Market) سال (2019)

دریم مارکت یکی از پرطرفدارترین بازارهای مواد مخدر Dark Web در آن زمان و متخصص در خرید و فروش مواد مخدر و داده‌های سرقت شده بود. بنابراین مقامات عملیاتی را به راه انداختند که منجر به دستگیری دلالان مواد مخدر و متهم به فروش مت آمفتامین و هروئین نیز شد.

5. عملیات بازار دارک (Dark Market) سال (2021)

بزرگ‌ترین بازار دارک وب جهان در سال 2021 و توسط یک عملیات بین‌المللی به رهبری مقامات آلمانی از بین رفت. فروشندگان این بازار عمدتا داروها، پول‌های تقلبی، جزئیات کارت اعتباری دزدیده شده، سیم‌کارت‌های ناشناس و بدافزارها را می‌فروختند. در این عملیات بیش از 140 میلیون یورو رمز ارز نیز توسط مقامات مصادره شد.

حتی اگر به بازارهای دارک نت علاقه‌ای ندارید، مرور ناشناس اینترنت می‌تواند شما را از چشمان کنجکاو مانند دولت‌ها و ISP در امان نگه دارد. راهنمای ما برای مرور خصوصی و امن اینترنت تنها یک شروع است. شما می‌توانید از نرم‌افزارهای رمزگذاری و بهترین افزونه‌های امنیتی و حریم خصوصی گوگل کروم برای تقویت امنیت و حریم خصوصی خود استفاده کنید.

بزرگ‌ترین بازار دارک نت

دارک وب جاده ابریشم در زمان خودش به بزرگ‌ترین بازار دارک نت جهان تبدیل شده بود. اما امروزه، انواع بیشتری از بازارهای دارک نت وجود دارد. این بازارهای جدید Dark Web به احتمال زیاد در کالاهای خاص یا یک سیستم تراکنش منحصر به فرد تخصص دارند. برخی نیز از روش‌های سیلک رود تقلید می‌کنند، در حالی که برخی دیگر نیز راه‌هایی برای نوآوری پیدا کرده‌اند. بنابراین تا زمانی که عرضه و تقاضا برای کالاهای غیرقانونی وجود داشته باشد، بازارهای دارک نت نیز وجود خواهند داشت. در اینجا به برخی از بزرگ‌ترین بازارهای دارک نت امروزی اشاره خواهیم کرد.

1. آلفا بی (AlphaBay)

بازار سیاه آلفا بی در سال 2017 و در طی عملیات سرنیزه حذف شد، اما توانست دوباره و در سال 2021 راه‌اندازی شود. این بازار دارای یک سیستم حراجی شبیه به بازار ای‌بی (eBay) است. در عین حال، تمامی تراکنش‌های آن از طریق یک سیستم امانی و امن انجام می‌شود. البته آلفا بی برخلاف سایر بازارهای دارک نت، انواع دیگری از ارزهای دیجیتال را نیز علاوه بر بیت کوین می‌پذیرد.

2. ورسوس مارکت (VersusMarket)

ورسوس مارکت یکی از بزرگ‌ترین بازارهای Dark Web همه منظوره است. این بازار داروهای غیرمجاز را به همراه طیف گسترده‌ای از اقلام تقلبی، مانند جواهرات، طلا، نرم‌افزار و اقلام کارتی (که از طریق خرید غیرقانونی کارت به دست آمده‌اند) ارائه می‌دهد. ورسوس مارکت یک پروژه اجتماعی در نظر گرفته می‌شود و خریداران را در توسعه پلتفرم شامل می‌شود.

3. وایس سیتی مارکت (Vice City Market)

بازار وایس سیتی مارکت، بازخورد مشتری و فروشنده را در اولویت قرار می‌دهد تا بتواند بهترین تجربه کاربری را ارائه کند. وایس سیتی مارکت ظاهرا به پشتیبانی عالی از مشتریان و امنیت عملیاتی خود افتخار زیادی می‌کند. این بازار همچنین از خریدهای بدون کیف پول نیز پشتیبانی می‌کند. بنابراین مشتریان نیازی به واریز ارزهای دیجیتال اضافی در کیف پول‌های رمزنگاری خود ندارند.

4. ایسپ (ASAP)

این بازار که قبلا به عنوان بازار ASEAN نیز شناخته می‌شد، عمدتا بر داد و ستد دارو و مواد مخدر متمرکز است. برای مرور وب‌سایت ایسپ نیازی به حساب کاربری نیست، اما برای خرید باید حتما ثبت نام کنید. یکی از مزایای بازار ایسپ در این است که سیستم آن برای شناسایی کلاهبرداران و بررسی‌های جعلی عالی عمل می‌کند.

دلیل بی ثباتی بازارهای دارک نت

دنیای بازارهای دارک نت علیرغم تقاضای مشروعیت خود با شخصیت‌های مشکوک، کلاهبرداری و عدم ثبات احاطه شده‌اند. این بازارها همچنین کانونی برای حملات سایبری هستند و تهدید اجرای قانون نیز پشت سر آن‌ها است و امکان دارد که در هر زمانی تعطیل شوند. همه این‌ها به نوسانات و جرم انگاری بازارهای سیاه سایبری کمک می‌کند.

از زمان ظهور بازارهای وب تاریک، کلاهبرداری‌ها همیشه عنصر مرکزی آن‌ها بوده و منجر به خسارات مالی هنگفتی شده است. در اینجا به بزرگ‌ترین کلاهبرداری‌ها و تعطیلی‌های بازار Dark Web در تاریخ اشاره خواهیم کرد.

1. بازار تکامل (The Evolution Marketplace)

این بازار در اوج کار خود در دارک وب به خاطر قابلیت اطمینان و امنیت خود شناخته می‌شد. بنابراین وقتی در سال 2015 به طور ناگهانی سایت از کار افتاد، کاربران بسیار نگران شدند. درنهایت، مشخص شد که این تعطیلی یک «کلاهبرداری خروج» بوده است. یعنی اپراتورهای سایت وب‌سایت را از کار انداختند و تقریبا 12 میلیون دلار بیت کوین سپرده شده را به سرقت بردند.

2. بازار رئال دیل (RealDeal)

بازار رئال دیل در فروش کدهای مخرب و حملات روز صفر تخصص داشت. این بازار یکی از بسیار مواردی بود که توسط یک حمله به سرویس توزیع شده (DDoS) در کمین افتاد. بعدا صاحبان بازار متوجه شدند که مهاجم با مالک یک بازار رقیب به نام Mr. Nice Guy’s همکاری داشته است. البته خود مالک بازار Mr. Nice Guy’s نیز از کاربران خود کلاهبرداری کرد.

3. بازار هسته (Nucleus)

این بازار قابل توجه که شباهت‌هایی به Dark Web جاده ابریشم داشت، در سال 2016 و پس از اختلاف بین ناظران و یک تاجر آفلاین شد. ادعا شده است که آن تاجر پس از ممنوعیت فروش در بازار، Nucleus را هک کرده است. بازار هسته در حالی تعطیل شد که حدود 5000 سکه بیت کوین سپرده شده از حساب‌های مشتریان را نگهداری می‌کرد.

4. بازار ترید روت (Trade Route)

عملیات اونیموس با سرکوب عمده خود، مشتریان را از بازارهای دیگر منحرف کرد و منجر به ظهور ترید روت شد. اما این بازار Dark Web نیز پس از هک شدن و اخاذی از آن در سال 2017 تعطیل شد.

ایمنی تمام فعالیت‌های آنلاین با Avast

بسیاری از جذابیت‌های Dark Web جاده ابریشم و دیگر بازارهای تاریک وب به ناشناس بودن آن‌ها برمی‌گردد. اما حتی اگر فعالیت آنلاین شما کاملا قانونی هم باشد، حفظ حریم خصوصی برای جلوگیری از هکرها و سایر جاسوسان ضروری به نظر می‌رسد. نرم‌افزار آواست وان (Avast One) یک راه‌حل جامع امنیت سایبری با نرم افزار رفع تحریم داخلی است. آواست می‌تواند اتصال اینترنت شما را به طور کامل و برای حفظ حریم خصوصی آنلاین به شکلی واقعی رمزگذاری کند.

نرم‌افزار آواست وان به شما کمک می‌کند تا فعالیت آنلاین خود را کاملا پنهان کنید. این در حالی است که مجموعه‌ای از ابزارهای امنیتی و حریم خصوصی دیگر ازجمله حفاظت از بانکداری آنلاین، نظارت بر نقض داده‌ها و تشخیص بدافزار هم دارد. پس آواست وان را همین امروز و برای حفظ حریم خصوصی و امنیت آنلاین خود دانلود کنید.

جمع‌بندی

نوسانات معمول در بازارهای سیاه مانند دارک وب جاده ابریشم منجر به درخواست بیشتر برای تمرکززدایی معاملات و محافظت از خریداران و فروشندگان شده است. اما اگر ارز دیجیتال در یک حساب کاربری متعلق به یک پلتفرم دارک نت نگهداری شود، همیشه در خطر بسته شدن سایت قرار خواهد داشت. کارشناسان پرداخت‌های رمزنگاری «مولتی سیگ» را پیشنهاد کرده‌اند که برای تایید پرداخت به کلیدهای متعدد نیاز دارد. همچنین اوپن بازار (OpenBazaar) نیز یک بازار کاملا غیرمتمرکز برای تراکنش‌های تجارت الکترونیک محسوب می‌شود.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان