top banner adv

راهکارهای مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال

راهکارهای مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال
0
بازدید : 9422

پیوستن به جامعه ارز دیجیتال به معنی گفتگو با بسیاری از کاربران و کمک به یکدیگر است تا برای پرسش‌هایمان حول سرمایه‌گذاری در یک پروژه ارز دیجیتال و مدیریت سرمایه خود، پاسخ‌هایی بیابیم؛ اما صرفاً جستجو برای راهنمایی گرفتن یا یافتن نظرات کارشناسانه در مورد سرمایه‌گذاری همیشه قابل‌قبول نیست.

هیچ‌گاه نمی‌توانید یک نسخۀ واحد برای تمام مشکلات تجویز کنید. شاید نسخه‌ای که برای سایرین مؤثر باشد، همیشه به درد شما نخورد. به همین دلیل باید یک استراتژی سرمایه‌گذاری ایجاد کنید که بتواند در نگهداری یک سبد ارز دیجیتال متوازن کمکتان کند. در این مقالۀ فکت کوینز به موضوع مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال پرداخته‌ایم.

در این بخش دربارۀ چند روش ساده بحث کرده‌ایم که با کمک استراتژیِ تنوع‌بخشی به پرتفوی می‌توانید به اهدافتان در سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال برسید؛ اما پیش از پرداختن به آن ابتدا به این پرسش پاسخ خواهیم داد که پرتفوی ارز دیجیتال چیست؟

پرتفوی ارز دیجیتال چیست؟

به عبارت ساده‌، تمام ارزهای دیجیتال و توکن‌هایی که دارید، پرتفوی ارز دیجیتال یا سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال شماست. برای مثال، اگر 10 دارایی مختلف مانند بیت کوین، ETH، دوج، USDT و از این قبیل داشته باشید، این پرتفوی از این دارایی‌های خاص تشکیل شده است. ارزش کلی پرتفوی به ارزش بازار فعلی تمام توکن‌های شما بستگی دارد.

مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال

اگر تازه به سرمایه‌گذاری در حوزۀ ارز دیجیتال وارد شده‌اید، احتمال دارد که در سبد خود فقط یک دارایی داشته باشید. وقتی سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بیشتری را شروع کنید، سبدتان متنوع‌تر خواهد شد. در این مورد برای مدیریت پورتفوی به مهارت‌ها و ابزارهایی نیاز دارید که آنها را توضیح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید:راه ‌های شناسایی ارز دیجیتال آینده دار ؛ بهترین ارزها برای سرمایه گذاری کدامند ؟

چرا باید پرتفوی ارز دیجیتال متنوعی داشته باشید؟

در میان تازه‌کارها یک تصور نادرست شایع وجود دارد. بسیاری از آن‌ها معتقدند که اگر فقط مقداری بیت کوین در سبد خود داشته باشند، در آینده میلیونر خواهند شد. بدون تردید، سرمایه‌گذاری در بیت کوین نقطۀ خوبی برای شروع است؛ اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که اکوسیستم ارز دیجیتال از بیت کوین بسیار وسیع‌تر است.

روزگاری سرمایه‌گذاران بیش‌ از حد به بیت کوین خوش‌بین بودند. در اوایل سال 2021، ارزش بیت کوین به‌طوری بی‌سابقه سر به فلک کشید و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال دنیا از لحاظ ارزش بازار اوج قیمتش را در 65000 دلار در ماه آوریل ثبت کرد. پس‌از آن یک سقوط شدید و ناگهانی روی داد. یک کاهش شدید قیمت بازار را تکان داد و پس‌ازآن بحث‌هایی در مورد مصرف انرژی بیت کوین شروع شد.

بیشتر بخوانید: بیت کوین و محیط زیست؛ خوب، بد یا زشت؟

متنوع‌سازی؛ کلید موفقیت در مدیریت سرمایه

بیشتر بخوانید : خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی کوینکس CoinEx

یکی از مزایای عمدۀ داشتن پرتفوی متوازن ارز دیجیتال، تنوع است. برای مثال، اگر همچنان به بیت کوین پایبند بمانید، در معرض فراز و نشیب‌های شدید قرار خواهید گرفت. به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، بهتر است در سبد ارز دیجیتال خود آلت کوین نیز داشته باشید، به‌ویژه اگر دوست ندارید که درگیر نوسان‌های قیمت شوید که گاه‌ و بیگاه به دلیل نوسان شدید بیت کوین ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: بلک راک، بزرگ ترین شرکت مدیریت سرمایه جهان قصد راه اندازی ETF متاورسی دارد

در سرمایه‌گذاری هوشیار باشید

بیشتر بخوانید : ارز دیجیتال SLP یا Small (Smooth) Love Potion چیست؟ بررسی معجون کوچک عشق

آینده همواره آن‌طور که انتظار داریم قطعی نیست، درواقع برعکس آن است. وقتی سبد متنوعی داشته باشید، شانستان برای انتخاب یک دارایی که در آینده عملکردش از بیت کوین بهتر باشد، بیشتر خواهد بود. درحالی‌که هیچ تضمینی وجود ندارد که واقعاً این‌طور باشد، حداقل آماده خواهید بود که شانسی برای رمزارزها و توکن‌های دیگر داشته باشید. منظورمان این است که همیشه ارزهای دیجیتال مختلفی را بررسی کرده و به پروژه‌هایی که می‌توانند مشکلات واقعی را حل کنند نیز چشم داشته باشید.

پرتفوی ارز دیجیتال خود را متوازن‌سازی کنید

با داشتن یک سبد متنوع با آزادی بیشتری می‌توانید از سود ناشی از رمزارزها برای ایجاد تعادل در سبد خود استفاده کنید. برای مثال، سه ارز دیجیتال مختلف در سبد خود دارید: کوین اول (25%)، کوین دوم (25٪) و کوین سوم (50%). حال تصمیم می‌گیرید که بخشی (%5 از هرکدام) از کوین A و B را بفروشید تا بتوانید مقدار بیشتری از کوین C بخرید که در حال حاضر %60 سبدتان را تشکیل می‌دهد. اکنون میزان کوین C افزایش می‌یابد و درنتیجه تصمیم می‌گیرید %10 از کوین C را برای خرید کوین A و B بفروشید. در این صورت پرتفوی ارز دیجیتال خود را با کمک سود ناشی از دارایی‌های خوبتان متوازن‌سازی می‌کنید.

بیشتر بخوانید: بازار خرسی (bear market) و بهترین استراتژی‌های موفقیت در آن

روش‌هایی برای مدیریت سرمایه کارآمد

در ادامه چند تکنیک مهم برای مدیریت دارایی دیجیتال را باهم مرور می‌کنیم.

استراتژی میانگین هزینه دلاری (DCA)

میانگین هزینه دلاری (DCA) یک استراتژی سرمایه‌گذاری است که در آن سرمایه‌ خود را به چند بخش مساوی تقسیم می‌کنید تا تأثیر نوسانات قیمت بر سرمایه‌گذاری کلی خود را کاهش دهید. از آنجا که DCA یک استراتژی بلندمدت است، تأثیر کمتر نوسان و متعادل‌سازی قیمت کمک می‌کند تا پرتفوی ارز دیجیتالتان در طول یک دورۀ زمانی طولانی رشد مثبت و پایداری داشته باشد.

متوسط هزینه دلاری
متوسط هزینه دلاری

این روش خوبی برای مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال است که با یک مثال توضیحش می‌دهیم. برای مثال، 1000 دلار برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین دارید، در اینجا می‌توانید هوشمندانه عمل کرده و پولتان را به 5 قسمت مساوی 200 دلاری تقسیم کنید. سپس هر قسمت را هرماه در یک تاریخ ثابت و به مدت پنج ماه در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید. زمانی که بازار نزولی است، DCA استراتژی سرمایه‌گذاری خوبی است. به‌این‌ترتیب، هزینه‌ای که درنهایت پرداخت می‌کنید، از میزانی که ممکن بود در زمان گاوی بودن بازار در پنج ماه قبل پیشاپیش بپردازید، کمتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: متوسط هزینه دلاری یا سرمایه‌گذاری یک جا؛ کدام استراتژی بهتری برای خرید بیت کوین است؟

مدیریت سرمایه با ردیاب پرتفوی ارز دیجیتال

شاید در کیف‌های پول مختلف دارایی‌های مختلفی داشته باشید که در این صورت، پایش تمام آن‌ها و سازمان‌دهی‌کردنشان کاری دشوار باشد. بنابراین، ردیابی پرتفوی ارز دیجیتال خود اهمیت زیادی دارد. ردیاب سبد ارز دیجیتال می‌تواند یک اپلیکیشن یا وب‌سایت باشد که به کاربران کمک می‌کند تغییر قیمت دارایی‌های مختلف خود را پایش کنند. به‌این‌ترتیب، امکان مدیریت سرمایه به شکلی صحیح و کارآمد میسر خواهد شد.

بیشتر بخوانید : توکن Weed Doge چیست؟ از کجا WOGE بخریم؟

ردیاب پرتفوی
ردیاب پرتفوی

ردیاب‌های پرتفوی ارز دیجیتال معمولاً با کیف‌های پول یا حتی پلتفرم‌های صرافی مختلف ادغام شده و در آن می‌توانید دارایی‌های خود را به‌آسانی ترید کنید. برخی از ردیاب‌های پرتفوی ارز دیجیتال عبارت‌اند از:

کنترل احساسات در سرمایه‌گذاری

ترس یا طمع بیش‌ازحد سرمایه‌گذاران را در برابر فراز و نشیب‌های شدید آسیب‌پذیر می‌کند. جدای از این، بلاکچین یک شبکه توزیع شده است که اکوسیستم ارزهای دیجیتال را پشتیبانی می‌کند و نسبتاً جدید است؛ یعنی در این حوزه توسعۀ زیادی در حال انجام است. درهرحال، نگذارید حباب‌های پیرامون این فناوری بر احساساتتان غلبه کنند. وقتی پای سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال و ارزشیابی پروژه‌هایی به میان می‌آید که مشکل بزرگی را حل می‌کنند، همواره سعی کنید واقع‌گرا باشید.

در مواردی که ترس یا طمع بیش‌ازحد در بازار ارز دیجیتال وجود دارد و غالباً به ترس مفرط و وضعیت‌های متزلزل منجر می‌شود، سرمایه‌گذاران باید آرامش خود را حفظ کنند. یکی دیگر از دلایل ناکامی سرمایه‌گذاران درزمینۀ مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال FOMO (ترس از دست دادن) است که از تحریک‌پذیری بیش‌ازحد ناشی می‌شود. فشار از سوی همتایان دلیل دیگری است که باعث می‌شود بسیاری از تازه‌واردان تصمیماتی عجولانه بگیرند و در قیمت‌های بالا خرید کنند.

همان‌طور که احتمالاً در جاهای دیگر شنیده یا خوانده‌اید، طبیعی است که همیشه به دنبال افزایش قیمت دارایی‌ها یک اصلاح قیمت وجود داشته باشد. به‌عنوان سرمایه‌گذار، داشتن پلن و پایبند ماندن به آن استراتژی خوبی است. درواقع، دلیل شهرت سرمایه‌گذاران موفق آن است که تا جایی که به پلن و اهداف سرمایه‌گذاری‌شان مربوط می‌شود، می‌توانند احساساتشان را کنترل کنند. تحلیل تکنیکی (Technical Analysis) به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند که در مورد تصمیم‌های سرمایه‌گذاری خود منطقی‌تر فکر کرده و به استراتژی‌های تریدینگ خود نظم و ترتیب بیشتری ببخشند.

بیشتر بخوانید : آیا استفاده از لجر کارکرده یا دست دوم امن است؟

بیشتر بخوانید: شاخص ترس و طمع: در موقع خنثی شدن احساسات بازار چه باید کرد؟

از ابتدا در مورد خروج خود فکر کنید

بیشتر بخوانید : صرافی SpookySwap چیست و چگونه کار می کند؟

از قدیم گفته‌اند که حتی تمام چیزهای خوب نیز روزی به پایان می‌رسند. منظور این است که هیچ چیزی تا ابد دوام ندارد و همه‌چیز و هر موقعیتی موقت است. بله، تفکر در مورد پلن خروج پیش از ورود به بازار یک استراتژی قانع‌کننده برای مدیریت سرمایه در بازار سرمایه‌گذاری است. اجرای موفق معامله و رزرو کردن سود باعث خوشحالی سرمایه‌گذاران شده و برای تصمیم‌گیری به آن‌ها انگیزه می‌دهد.

تنوع در پرتفوی
تنوع در پرتفوی

به‌هرحال، بیشتر وقت‌ها نداشتن استراتژی خروج باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران برای مدتی طولانی موقعیت خود را حفظ کنند، حتی اگر برایشان ضرر داشته باشد. خب، موقعیت‌هایی از این قبیل برای مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال سرنوشت‌ساز خواهد بود و در بلندمدت می‌تواند جلوی سرمایه‌گذاری‌تان را بگیرد. سرمایه‌گذاران موفق حتی پیش از ورود به بازار سرمایه در تمام مسیر در مورد استراتژی خروج خود فکر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: استراتژی DCA و Auto-DCA؛ چرا؟ چگونه؟ کجا؟

سخن پایانی

مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال خیلی پیچیده نیست. درهرحال، باید در مورد مبلغ موردنظرتان برای سرمایه‌گذاری و انتخاب دارایی‌ها برنامه سفت و سختی داشته باشید. داشتن شفافیت در مورد فرایندهای فکری کمکتان می‌کند تا سود زیادی به دست آورده و جلوی تصمیم‌گیری‌های عجولانه را بگیرید.

متعادل و متنوع سازی پرتفوی ارز دیجیتال نیز استراتژی خوب دیگری است که برای داشتن رشد و پایداری بلندمدت باید در نظر داشته باشید. شما می‌توانید از ردیاب‌های پرتفوی ارز دیجیتال برای پایشِ قیمت روزانه، حجم و ارزش بازار دارایی‌هایتان در پرتفوی استفاده کنید.

اگر تمایل ندارید که تمام پس‌اندازتان را یک‌باره سرمایه‌گذاری کنید، می‌توانید از متوسط هزینۀ دلاری استفاده کرده و پرتفوی خود را به‌طور سیستماتیک ایجاد کنید. درهرحال، بهتر است در مورد کوین‌ها و توکن‌هایی که می‌خواهید رویشان سرمایه‌گذاری کنید، خوب تحقیق کنید و مدیریت سرمایه را به بهترین روش پیاده‌سازی کنید.

سوالات متداول

پرتفوی چیست؟

تمام ارزهای دیجیتال و توکن‌هایی که دارید، پرتفوی ارز دیجیتال یا سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال شماست. برای مثال، اگر 10 دارایی مختلف مانند بیت کوین، ETH، دوج، USDT و از این قبیل داشته باشید، این پرتفوی از این دارایی‌های خاص تشکیل شده است. ارزش کلی پرتفوی به ارزش بازار فعلی تمام توکن‌های شما بستگی دارد.

DCA به چه معناست؟

DCA یک استراتژی سرمایه‌گذاری است که در آن سرمایه‌ خود را به چند بخش مساوی تقسیم می‌کنید تا تأثیر نوسانات قیمت بر سرمایه‌گذاری کلی خود را کاهش دهید. ازآنجاکه DCA یک استراتژی بلندمدت است، تأثیر کمتر نوسان و متعادل‌سازی قیمت کمک می‌کند تا پرتفوی ارز دیجیتالتان در طول یک دورۀ زمانی طولانی رشد مثبت و پایداری داشته باشد.

Portfolio Tracker چیست؟

ردیاب پرتفوی ارز دیجیتال یا Portfolio Tracker می‌تواند یک اپلیکیشن یا وب‌سایت باشد که به کاربران کمک می‌کند تغییر قیمت دارایی‌های مختلف خود و سود و زیان خود را پایش کنند.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x