ویتالیک بوترین: با کارمزدهای بالا می‌توان جلوی تسلط نهنگ ها در استیکینگ اتریوم 2.0 را گرفت

خانهاخبارویتالیک بوترین: با...

آنچه می‌خوانید...

فکت کوینز: بسیاری از علاقه مندان به شبکه اتریوم نگرانی هایی درباره احتمال متمرکز شدن فرایند استیکینگ در اتریوم 2.0 دارند به همین دلیل در حال بحث درباره روش هایی هستند که به وسیله آن بتوان دامیننس و یا سلطه نهنگ ها در استیکینگ را به حداقل رساند.

کارمزد بالا برای نهنگ ها

یکی از علاقه مندان ناشناس به اتریوم در فضای مجازی با نام Superphiz.eth که در جامعه زنجیره بیکن اتریوم نیز فعال است در حساب توییتری درباره متمرکز شدن شبکه اتریوم 2.0 ابراز نگرانی کرده است. وی در این باره می‌گوید:

«باید دید که چه کسی اولین فراهم کننده استیکینگ در شبکه خواهد بود که خود را به کمتر از 22 % از اعتبارسنج ها محدود می‌‎کند و تصمیم به استیک بیشتر نمی‌گیرد. دوست دارید چه کسی پا پیش بگذارد و سلامت زنجیره بیکن را به سود گرفتن از آن ترجیح دهد و بدین صورت اولویت بندی کند.»

وی همچنین حدس زد که کدام استخرهای اتریوم توانایی و قدرت استیکینگ خود را محدود خواهند کرد. چنین تصمیمی منجر به کاهش سود استیک کنندگان ابتدایی در شبکه می‌شود. اما از سویی دیگر کمک شایانی به سلامت شبکه ‌می‌کند و احتمال حملات 51 درصدی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

ویتالیک بوترین بنیانگذار اتریوم نیز برای این محدود سازی طرح انگیزشی اقتصادی را پیشنهاد داد. از نظر وی افزایش کارمزدها برای مشارکت کنندگانی که کنترل بیش از 15 % شبکه را در اختیار دارند امری معقول به نظر می‌رسد و باعث کاهش دامیننس نهنگ ها در امر استیکینگ در اتریوم 2 خواهد شد. هر زمان که میزان کنترل یا سهم مشارکت کننده به زیر 15 % بازگردد، کارمزدها نیز به حد عادی خود بازخواهد گشت.

توییت ویتالیک بوترین

کاردانو این مسئله را چگونه حل می‌کند؟

باید توجه داشت که اتریوم حتی با اجماع اثبات کار هم مورد انتقادات زیادی مبنی بر متمرکز بودن قرار گرفته است چرا که استخرهای بزرگ ماینینگ کنترل سهم بزرگی از هش ریت شبکه را در اختیار دارند. پس از راه اندازی استیکینگ کاردانو، کاردانو نیز با چنین مشکلی مواجه شد و در نتیجه آن شرکت IOHK به صورت مرحله به مرحله محدودیت هایی را معرفی کرد که باعث کاهش سود استخرهای بزرگ می‌شد.

کاردانو در سال 2021 با تنظیم کردن پارامتری به نام K به استخرهای کوچک و متوسط اجازه داد تا در زمینه کاردانوهای استیک شده از 10 نهنگ برتر شبکه پیشی بگیرند.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارزهای دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان