راه حل لایه 2 شیباریوم (Shibarium) چیست؟

خانهمقالاتراه حل لایه...

آنچه می‌خوانید...

بلاکچین شیباریوم (Sibarium) یک زنجیره مقیاس‌پذیر لایه 2 برای میم کوین شیبا اینو (Siba Inu) است و قرار است در سال 2022 با همکاری بنیاد یونیفیکیشن (Unification Foundation) راه‌اندازی شود. راه حل لایه 2 شیباریوم علاوه بر ارائه یک پروتکل نوآورانه در حوزه استیبل‌کوین‌ها و معرفی استیبل کوینی به نام SHI، قابلیت‌های جدیدی را به توکن حاکمیتی شیبا (BONE) اضافه می‌کند.

معرفی راه حل لایه 2 شیباریوم

طراحی راه حل لایه 2 شیباریوم بر عهده تیم توسعه شیبا اینو (Shiba Inu) و در مراحل تکمیلی است. این تیم قصد دارد با تمرکز بر مقیاس پذیری زنجیره میزبانِ شیباریوم یعنی بلاکچین اتریوم، تراکنش‌های سریعتر و مقرون به صرفه را امکان پذیر کند. به علاوه، پروتکل لایه 2 شیباریوم موجب سهولت استفاده از اپلیکیشن‌های متاورس و گیمینگ ان اف تی شیبا اینو می‌‌شود. از آنجا که هنوز این پروتکل راه اندازی نشده، قصد داریم نگاهی به ویژگی‌ها و پتانسیل آینده آن داشته باشیم. با فکت کوینز همراه باشید تا ببینیم برنامۀ راه حل لایه 2 شیباریوم برای افزایش سرعت تراکنش‌های مقرون به صرفه چیست؟

مطلب مفید: شیبا در آستانه راه‌اندازی استیبل کوین خود قرار دارد

- Advertisement -
شیباریوم چیست؟ راه حل لایه 2 برای کامزد کمتر و مقیاس پذیری بیشتر
بلاکچین شیباریوم چیست؟

راه حل لایه 2 بلاکچین شیباریوم چیست؟

شیبا اینو بعد از یک راه اندازی موفق و جذب سرمایه‌گذاران وفادار برای توکن شیبا با تم سگ به قاتل دوج کوین (Dogecoin) معروف شد. اکنون، ریوشی (Ryoshi) بنیانگذار شیبا اینو قصد دارد ارزش توکن شیبا را به چیزی فراتر از یک میم کوین گسترش دهد. در واقع، شیبا اینو (SHIB) توکن کاربردی یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) مبتنی بر اتریوم به نام شیباسواپ (ShibaSwap) است. ریوشی در اواخر سال 2021 علاوه بر اعلام جدیدیترین برنامه‌های شیبا برای راه حل لایه 2 بلاکچین شیباریوم، استیبل کوین شیبا با نام SHI را معرفی کرد.

«بلاکچین شیباریوم» نام پروتکل جدید شیبا اینو برای ارائه یک راه حل لایه 2 است اما این نام توصیف دقیقی از عملکرد زیرساخت آن را شامل نمی‌شود. شیباریوم یک پروتکل لایه 2 است که روی زنجیره قرارداد هوشمند اتریوم ساخته شده و قصد دارد با ترکیبی از ویژگی‌های بلاکچین پالیگان (Polygon) و زنجیره هوشمند بایننس (BSC)، عملکرد زنجیره اصلی و زیرساختش یعنی اتریوم را بهبود دهد.

به این ترتیب، فرایند تراکنش‌ها در میان پروتکل لایه 1 و لایه 2 انجام می‌شود. شیباریوم قصد دارد هزینه تراکنش و تعامل در شبکه را به طور قابل توجهی کاهش دهد. در این صورت، مواقعی که تعداد زیادی از کاربران همزمان در حال تراکنش هستند، ازدحام شبکه هم کمتر می‌شود.

از نظر تئوری ارزش پیشنهادی توکن شیبا اینو (SHIB) بعد از عرضه و پذیرش پروتکل جدید، بیشتر می‌شود. به علاوه، راه حل لایه 2 بلاکچین شیباریوم به دلیل سرعت بیشتر و هزینه کمتر تراکنش‌ها، راهکار ایده‌آلی برای گیمینگ و کاربردهای متاورسی است. در حال حاضر، توکن SHIB با استاندارد ERC-20 روی شبکه اتریوم کار می‌کند، اما بعد از راه‌اندازی شیباریوم به پروتکل جدید منتقل می‌شود.

مطلب مفید: مقیاس پذیری در بلاک چین به چه معنا است؟

توکن شیبا اینو چیست؟

شیبا اینو (Shiba Inu) یک رمزارز مبتنی بر بلاکچین اتریوم و با تِم یک سگ محبوب نژاد ژاپنی است. شیبا اینو قصد دارد فراتر از یک میم کوین باشد و توانسته در یک سال گذشته رکورد 45 هزار درصدی را به ثبت برساند. این یعنی، افرادی که در ابتدای سال 2 دلار خود را بر روی توکن های شیبا (SHIB) سرمایه گذاری کرده بودند، با هولد کردن آن در این مدت حالا قطعاً میلیونر هستند. پروژه شیبا اینو توسط یک توسعه دهنده با نام مستعار ریوشی بنیانگذاری شد و او قصد دارد به تمرکززدایی کامل بلاکچین برسد.

راهکار لایه دوم شیباریوم چیست و چگونه کار می کند؟
راه حل لایه 2 شیباریوم چیست؟

طبق اطلاعات پلتفرم اتراسکن (Etherscan) بیش از یک میلیون آدرس فعال برای توکن SHIB وجود دارد. در ابتدا مقدار عرضه توکن شیبا به اندازه یک کوادریلیون بود که 50% آن‌ها در صرافی ارز دیجیتال یونی سواپ (UniSwap) قفل شد. باقی‌مانده توکن‌های عرضه شده نیز به آدرس کیف پول بنیانگذاران اتریوم به نام ویتالیک بوترین (Vitalik Butrin) انتقال یافت. ویتالیک در طول پاندمی کوید 19 اکثر توکن‌هایش را به امور خیریه اهدا کرد و 40% باقی‌مانده را سوزاند.

مطلب مفید: لیست کیف پول های شیبا اینو

اکوسیستم شیبا منحصر به توکن SHIB نیست. این پروژه از توکن LEASH استفاده می‌کند و در حال حاضر تعداد 107646 توکن از آن موجود است. LEASH از نوع توکن‌های ریبیس (Rebase token) و دارای عرضه انعطاف پذیر است.  پلتفرم شیبا اینو برای ایجاد انگیزه کاربران در پلتفرم صرافی شیبا سواپ (ShibaSwap) از توکن LEASH استفاده می‌کند. یکی دیگر از توکن‌های پلتفرم شیبا اینو، توکن BONE است که اعضای جامعه شیبا می‌توانند با استفاده از آن در رأی گیری‌های سازمان خودگردان غیرمتمرکز دوجی (Doggy DAO) شرکت داشته باشند.

اکوسیستم شیبا اینو در حال حاضر دارای یک صرافی غیرمتمرکز (DEX)، پلتفرم گیمینگ توکن غیرقابل تعویض (NFT) و اپلیکیشن متاورس است. شیبا اینو قصد دارد با مشارکت بنیاد یونیفیکیشن که یک شرکت ارائه دهنده راه‌حل‌های بلاکچینی است، گستره پذیرش شیبا اینو را افزایش دهد تا در نهایت منجر به افزایش ارزش ارز دیجیتال شیبا اینو شود.

مطلب مفید: توسعه دهندگان شیبا اینو از راه اندازی DoggyDAO خبر دادند

مروری بر راهکار لایه 2 و فناوری بلاکچین

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که بیشتر با جوانب اجتماعی و روایی کریپتو آشنا هستید تا موضوعات فنی رمزارزها، جای نگرانی نیست. در ادامه به مرور مختصری بر فناوری زیرساخت شیبا اینو و قابلیت جدید شیباریوم در صنعت کریپتو می‌پردازیم .

هدف از راه اندازی راه حل لایه 2 شیباریوم چیست؟
مقیاس پذیری بیشتر با استفاده از بلاکچین شیباریوم

فناوری بلاکچین، شکلی از فناوری دفترکل توزیع شده (DLT) است. به عبارت دیگر، یک جامعه جهانی از رایانه‌ها (نودها) مشترکا برای تأیید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها در یک شبکه همتا به همتا کار می‌کنند. به این ترتیب، برای تأیید تراکنش‌ها نیازی به واسطه گری هیچ شخص ثالثی نیست. همچنین، شبکه بلاکچین به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز رأی اکثریت را برای تعدیل یا به روزرسانی پروتکل به دست می‌آورد.

بنابراین، فناوری بلاک چین فرصت جدید و بدیعی برای جلوگیری از سانسور و تقلب در تراکنش‌های رمزنگاری است. به علاوه به دلیل تغییر ناپذیری تراکنش‌ها امکان تنظیم مجدد یا حذف آنها از بلاکچین وجود ندارد و در نتیجه امنیت، شفافیت و بهینه سازی امور مرتبط با اصول حسابداری بهینه سازی می‌شود.

بلاکچین بیت کوین، اولین بلاکچینی بود که در سال 2009 راه‌اندازی شد. طراحی بلاکچین بیت کوین به صورت یک کانال همتا به همتا است که امکان ارسال وجه را از کیف پول A به کیف پول B دارد. در سال 2015، راه اندازی بلاکچین اتریوم چشم انداز جدیدی را در فناوری‌های حوزه بلاکچین به وجود آورد.

اتریوم با معرفی قراردادهای هوشمند و ایجاد یک فضای غیرمتمرکز فرصت ساخت، آزمایش ومدیریت مجموعه‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) را برای توسعه‌دهندگان به وجود آورد. اما اتریوم هم مانند اکثر بلاکچین‌ها با «چالش سه‌گانه بلاکچین» مواجه است. منظور از سه گانه مقیاس پذیری، تمرکززدایی و امنیت بلاکچین است و به طورخلاصه باید گفت که مقیاس پذیری بلاکچین بدون به خطر انداختن عدم تمرکز یا امنیت کاری بس دشوار است.

به همین دلیل تا به حال انواع راه‌حل‌های مقیاس پذیری برای اتریوم ارائه شده است. به عنوان مثال؛ علاوه بر زنجیره‌های جانبی یا سایدچین‌ها (Sidechain) و شبکه لایه 2، به روز رسانی اتریوم 2.0 (Ethereum 2.0) با هدف افزایش توان عملیاتی شبکه اتریوم و راهکار مقیاس‌پذیری ارائه شده است.

کاربردهای راه حل لایه 2 بلاکچین شیباریوم

اگرچه از تابستان 2021 تبلیغات گسترده‌ای در مورد بلاکچین شیباریوم به راه افتاد اما اطلاعاتی در مورد زیرساخت، فناوری‌های خاص پروتکل یا تاریخ لانچ آن موجود نیست. به هر حال، همه ما می‌دانیم که هدف اصلی راه‌حل‌های لایه 2 کمک به مقیاس پذیری اتریوم، یعنی مهمترین زنجیرۀ سازگار با قراردادهای هوشمند است.

ریوشی قبلاً در پستی اعلام کرد که قرار است کارمزد تراکنش‌ها در شیباریوم «حداقل یا حتی صفر» باشد. سرپرست پروژه هم در دیسکورد شیبا اعلام کرد همه سرویس‌ها، بازی و یا هر برنامه‌ای که روی شیباریوم ساخته شود کارمزد پایینی دارند.  

اکوسیستم شیبااینو، راه حل لایه 2 شیباریوم را راه اندازی می‌کند
راه اندازی شیباریوم با هدف کاهش کارمزد تراکنش ها

معرفی توکن‌های اکوسیستم شیبااینو

بلاکچین شیباریوم برای رسیدن به اهدافی که دارد دو توکن اصلی به نام BONE و SHI را طراحی کرده است.

توکن BONE بلاکچین شیباریوم

توکن BONE علاوه بر نقش توکن حاکمیتی در اکوسیستم شیبا، بعد از راه اندازی راه حل لایه 2 شیباریوم ، کاربردهای جدیدی پیدا می‌کند. شیباریوم از BONE به عنوان توکن اصلی و با هدف توجه بیشتر بر تمرکززدایی و ایجاد قابلیت‌های جدیدتر استفاده می‌کند.

توکن حاکمیتی BONE شیباریوم چیست؟
BONE Token چیست؟

طبق داده‌های سایت کوین گِکو (CoinGecko) صقف عرضه توکن BONE برابر با 250000000 واحد و در حال حاضر تعداد 62343179 توکن آن در گردش است. در طراحی توکنومیک اکوسیستم شیبا سه توکن SHIB، LEASH و BONE وجود دارد. بعد از راه اندازی پروتکل راه حل لایه 2 شیباریوم یک فرصت انحصاری در اختیار همه دارندگان توکن SHIB برای ضرب توکن BONE قرارمی‌گیرد. توکن‌های SHIB و LEASH باقی‌مانده همان کاربردهای قبلی در پلتفرم شیباسواپ را خواهند داشت. به این ترتیب، از توکن BONE به عنوان توکن پایه تأمین نقدینگی شیباریوم استفاده می‌شود.

توکن SHI در بلاکچین شیباریوم

توکن SHI قرار است یک استیبل کوین باشد و بعد از راه‌اندازی پروژه، روی هر دو شبکه اتریوم و شیباریوم کار می‌کند. اصلی‌ترین هدف SHI، تبدیل شدن به یک ذخیره پول جهانی، واحد محاسبه و وسیله‌ای برای مبادله است. پشتوانه اکثر استیبل کوین‌ها دلار امریکا است اما، پشتوانه استیبل کوین SHI برابر با 0.01 دلار است تا هر کسی در هر جای دنیا بتواند دسترسی آسان‌تری به SHI داشته باشد.

به این ترتیب، استیبل کوین SHI انواع پرداخت‌ها را در کشورهای مختلف تسهیل می‌کند. ریوشی در پستی درمورد SHI گفت امیدواریم استیبل کوین SHI به یک ارز جهانی با ثبات تبدیل شود تا مردم عادی سراسر جهان بتوانند از آن به عنوان ذخیره ارزش و روش پرداخت استفاده کنند.

پیش بینی آینده شیباریوم

طبق پیش بینی شیتوشی کوساما (Shytoshi Kusama) سرپرست پروژه، انتظار می‌رود شیباریوم در طول سال جاری راه‌اندازی شود. نخستین نقطه عطف تیم توسعه دهنده شیبا اینو، راه اندازی پلتفرم بازی Oshiverse از گروه بازی‌های «بازی کن و پول به دست بیاور یا Play to Earn» است. این بازی برای دستگاه‌های اندروید و IOS قابل دسترس است و استفاده از توکن‌های خانواده شیباریوم در بازی، موجب تشویق و مشارکت بیشتر اعضای جامعه می‌شود.

شیباریوم چه توکن‌هایی دارد و ارزش آنها در آینده چقدر است؟
اینده شیباریوم

بازی Oshiverse قرار است روی پروتکل لایه 2 بلاکچین شیباریوم اجرا شود. بنابراین، پیش از غلبۀ هیاهوی کاربران بازی بر راه حل مقیاس پذیری اتریوم، شیباریوم باید راه اندازی شود. علاوه بر این، شایعاتی هم در مورد توکنومیک داخل بازی از قبیل؛ سوزاندن توکن SHIB، کاهش عرضه و درنتیجه افزایش ارزش وجود دارد.

یک عامل دیگر برای تقویت پذیرش راه حل مقیاس پذیری شیباریوم، لیست شدن شیبااینو در پلتفرم سرمایه‌گذاری خرده فروشیِ صرافی رابین هود (Robinhood Markets) است. چنین دستاوردی موجب می‌شود تا اکوسیستم شیبا و شیباریوم در معرض طیف گسترده و جدید مشتاقان سرمایه‌گذاری قرار بگیرد.

مطلب مفید: خرید زمین‌های متاورسی شیبا با توکن SHIB امکان‌پذیر شد

خلاصه‌ای از راه حل لایه 2 بلاکچین شیباریوم

پروژه شیبا اینو با نماد یک سگ نژاد ژاپنی به سرعت به یکی از محبوب‌ترین ارزهای دنیای کریپتو تبدیل شد. ریوشی، خالق ناشناس شیبا اینو در حال پیاده سازی و اجرای طیف وسیعی از پروتکل‌ها و اپلیکیشن‌های کاربردی است تا از این طریق ارزش دارایی اصلی پروژه یعنی توکن SHIB بیشتر شود. راه حل لایه 2 شیباریوم، گام بعدی برای توسعه اکوسیستم شیبا است.

از توکن حاکمیتی BONE به عنوان توکن پایه تأمین نقدینگی شیباریوم استفاده می‌شود. استیبل کوین SHI هم بعد از لانچ راه حل لایه 2 منتشر خواهد شد. بر خلاف پشتوانه یک دلاری سایر استیبل کوین‌ها، پشتوانه استیبل کوین SHI برابر با 0.01 دلار است تا همه مردم جهان بتوانند از آن به عنوان روش پرداخت در تراکنش‌های خرد استفاده کنند.

در حال حاضر فروشگاه اینترنتی Newegg و غول سینماهای زنجیره‌ای AMC Entertainment توکن شیبااینو (SHIB) را می‌پذیرند. به علاوه، اعضای جامعه شیبا (SHIBArmy) هم تلاش می‌کند تا توکن SHIB را در پلتفرم معاملاتی رابین هود (Robinhood) لیست کند. در این صورت، شیبا در صرافی جدیدی در معرض طیف وسیعی از مخاطبان و سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و به محض راه اندازی پروتکل، تقاضا و پذیرش بالا از سوی کاربران جدید را تجربه می‌کند.        

2 نظرات

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان