top banner adv

راگ پول (Rug Pull) چیست و چطور در دام آن نیفتیم؟

راگ پول (Rug Pull) چیست و چطور در دام آن نیفتیم؟
0
بازدید : 9100

در مارس 2022، وزارت دادگستری ایالات‌متحده (DOJ) بنیانگذاران پلتفرم فراستیز (Frosties)، اتان وین (Ethan Nguyen) و اندره لیاکونا (Andre Llacuna) را به توطئه برای ارتکاب کلاهبرداری و پول‌شویی متهم کرد. پرونده‌ای که اولین پرونده راگ پول (Rug Pull) ان‌اف‌تی این نهاد محسوب می‌شد.

این پروژه با تم بستنی، که به‌عنوان کلکسیونی «خنک، خوشمزه و منحصربه‌فرد» متشکل از 8888 توکن NFT به بازار معرفی شد، به سرمایه‌گذاران وعده قرعه‌کشی و یک «صندوق ویژه برای تضمین طول عمر پلتفرم فراستیز» داد. اما آنها به هیچ کدام از این وعده‌ها عمل نکردند. پس از یک تحقیق دو ماهه، دادستان‌های نیویورک وین و لاکونای 20 ساله را دستگیر و متهم کردند. بر اساس بیانیه مطبوعاتی، این دو فرد تقریباً بلافاصله پس از فروش NFT های فراستیز وب‌سایت را بسته و پول‌ها را به جیب زدند.

کلاه‌برداری‌های ارز دیجیتال چیز جدیدی نیست. کلاه‌برداری راگ پول (RugPull) فقط نوع جدیدی از آنهاست، با این حال، این نوع کلاه‌برداری‌ها عواقب جدی داشته‌اند. طبق گزارش چین‌آنالیسیس (Chainalysis)، در سال 2021، راگ پول (RugPull) توکن‌های NFT منجر به زیان بیش از 2.8 میلیارد دلاری شد که 37 درصد از کل درآمد کلاه‌برداری ارزهای دیجیتال در سال را به خود اختصاص داد و نسبت به سال 2020 یک درصد افزایش داشت.

هم‌زمان که تعداد کاربران کریپتو همچنان سر به فلک می‌کشد، افزایش تعداد راگ پول (RugPull)، قانون‌گذاران و اعضای کامیونیتی کریپتو و NFT را مجبور کرده است که در پروژه‌های جدید بسیار محتاط و هوشیار باشند. اگر می‌خواهید در اکوسیستم NFT مشارکت داشته باشید، باید بدانید که راگ پول چیست و چگونه از خود در برابر آن محافظت کنید. در این مقاله از فکت کوینز همراه ما شوید تا به بررسی این مفهوم بپردازیم.

بیشتر بخوانید: سرقت ۶۰۰ میلیون دلاری در پی کلاهبرداری راگ پول پروتکل وام دهی کرولند (CroLend)

کلاهبرداری راگ پول (RugPull) چیست؟

بیشتر بخوانید : تورینگ کامل (Turing Complete)

مشابه طرح پامپ و دامپ، راگ پول یک نوع کلاهبرداری است که در آن تیم پروژه ابتدا سرمایه‌گذاران اولیه را فریب می‌دهند و سپس با فروش توکن‌های پیش فروش شده، پروژه را رها می‌کنند و پول‌ها را به جیب زده و فرار می‌کنند.

راگ پول (Rug Pull) چیست؟

به طور کلی، زمانی که قیمت‌ها به سقف مشخصی رسید، توسعه‌دهندگان به سرعت ارزهای دیجیتال را به خارج شبکه منتقل می‌کنند و به طور کامل ناپدید می‌شوند. به عنوان مثال، نگوین و لاکونا پس از تولید بیش از یک میلیون دلار توکن و فروش آن به اعضای کامیونیتی خود، وب‌سایت پروژه را تعطیل کردند، سرور Discord را بستند و تمام درآمدهای فروش را به کیف پول‌های دیجیتال مختلف منتقل کردند. کسانی که در این پروژه سرمایه‌گذاری کردند نتوانستند به توسعه‌دهندگان دسترسی پیدا کنند و هرگز وعده‌ای به آنها داده نشد.

بیشتر بخوانید: مواظب این کلاهبرداری ها در توییتر باشید !

متأسفانه این یک سناریوی رایج است و قطعاً اولین کلاهبرداری ارز دیجیتال از این نوع نیست. با این حال، گرچه این اولین راگ پولی نیست که هم سرمایه‌گذاران جدید و هم سرمایه‌گذاران کهنه‌کار را در فضای NFT هدف قرار می‌دهد، اما تعقیب قضایی وزارت دادگستری علیه نگوین و لاکونا اولین بار است که اتفاق میفتد. این حادثه مطمئناً سؤالات جدیدی را در مورد چشم‌انداز قانونی ارزهای دیجیتال ایجاد می‌کند. اما برای درک اهمیت حقوقی این رویداد، باید کمی عمیق‌تر به ماهیت این نوع خاص از کلاه‌برداری کریپتو و NFT بپردازیم. در کل، سیستم‌ حقوقی ایالات‌متحده با قدرت کامل به راگ پول فراستیز پاسخ دادند.

در نتیجه، اکنون سؤالات جدیدی در مورد چشم‌انداز قانون‌گذاری این حوزه مطرح شده است. مطمئناً دستگیری کلاه‌برداران و پرونده فراستیز دیگر کلاه‌برداران بالقوه را از تلاش برای کلاه‌برداری منصرف می‌کند. با این حال، قوانین فعلی ممکن است خلأهایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: بزرگترین کلاهبرداری های ارزهای دیجیتال در سال 2021

آیا راگ پول ارزهای دیجیتال و NFTها غیرقانونی است؟

اولین سوالی که باید پرسید این است که آیا NFT ها، به دلیل جدید بودن خود در فضای فینتک، قوانین متفاوتی نسبت به سایر سرمایه‌گذاری‌ها دارند؟ پاسخ البته منفی است.

توماس فاتوروسو (Thomas Fattorusso)، نماینده ویژه وزارت دادگستری نیویورک، در بیانیه ماه مارس خود گفت: «قوانین برای سرمایه‌گذاری در NFT و املاک یکسان است. شما نمی‌توانید برای یک فرصت تجاری تقاضای سرمایه کنید، آن تجارت را رها کنید و با پولی که سرمایه‌گذاران به شما داده‌اند فرار کنید.»

سوال بعدی این است که آیا راگ پول (Rug Pull) غیرقانونی است؟ همان طور که وکلا دانش حقوقی خود را در رابطه با NFT ها گسترش می‌دهند، اکثر آنها موافق هستند که پاسخ به این سوال بستگی به شکل راگ پول دارد.

بیشتر بخوانید: پلیس فتا: با تبلیغ‌کنندگان پروژه‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال برخورد قانونی خواهد شد

انواع راگ پول (Rug Pull) چیست؟

بیشتر بخوانید : ارزش کل قفل شده (TVL) چیست ؟ معیار ارزیابی پروژه‌های دیفای

متأسفانه، همه راگ پول‌ها از نظر قانون یکسان نیستند. برای مثال، هارد راگ پول (Hard Rug Pull) یا راگ پول سخت، که زمانی اتفاق می‌افتد که بنیان‌گذار پروژه از کدنویسی به عنوان راهی برای کلاه‌برداری از سرمایه‌گذاران استفاده می‌کند، کاملاً غیرقانونی است. در این مورد، قرارداد هوشمند شامل یک سری کد مخفی است که برای فریب دادن سرمایه‌گذاران به قصد سرقت وجوه طراحی شده است. این کدهای مخفی به‌عنوان شواهدی آشکار از قصد گمراه کردن و سرقت وجوه سرمایه‌گذاران عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند (Smart Contract) چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع راگ پول (Rug Pull)

از سوی دیگر، سافت راگ پول (Soft Rug Pull) یا راگ پول نرم بنا به تعریف، «غیرقانونی» نیستند، اما بسیار غیراخلاقی تلقی می‌شوند و در فضای NFT هم به‌طور کلی مورد انتقاد قرار می‌گیرند. هنگامی که شایعاتی مبنی بر اینکه موسس آزوکی (Azuki) پروژه‌های قبلی خود را رها کرده است، بسیاری از راگ پول آزوکی می‌ترسیدند. حال چه چیزی باعث می‌شود که سافت راگ پول با هارد راگ پول متفاوت باشد؟ تفاوت آنها ظریف، اما واضح است: در سافت راگ پول به جای نوشتن کد مخفی برای کلاه‌برداری، تیم پروژه توکن‌ها را به قصد سرقت یا کلاه‌برداری از سرمایه‌گذاران در آینده نگه‌داری می‌کند.

در بیشتر موارد، بنیان‌گذاران و تیم‌هایشان به سرعت دارایی‌های خود را تخلیه می‌کنند، در نهایت باعث سقوط قیمت توکن می‌شوند و از سود حاصل از خرید ارز دیجیتال توسط سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، یک پروژه که وعده اهدای توکن‌ها را می‌دهد، اما در عوض (به هر دلیلی) توکن‌ها را نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید: مجموعه NFT آزوکی چیست؟

چشم‌انداز قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال و NFT

شما همچنان می‌توانید مسئولیت کیفری داشته باشید. اگر چیزی است که ما از وزارت دادگستری یاد گرفته‌ایم، اخیراً با Frosties NFT آن، این است که وزارت دادگستری در حال خرابکاری نیست. در ماه فوریه، وزارت دادگستری اعلام کرد که اولین مدیر تیم اجرایی کریپتوی خود، یون یانگ چوی، را به عنوان سرپرست تیم ملی اجرای قانون ارزهای دیجیتال (NCET) منصوب کرده است.

بر اساس این بیانیه مطبوعاتی، NCET برای اطمینان از مقابله با چالش ناشی از سوءاستفاده از ارزهای دیجیتال و دارایی‌های دیجیتال، تأسیس شد و شامل وکلایی از سراسر این بخش، از جمله دادستان‌هایی با سابقه در زمینه ارزهای دیجیتال، جرائم سایبری، پول‌شویی، و مصادره است.

چوی در سمت خود به عنوان مدیر NCET به شناسایی، بررسی، پشتیبانی و پیگیری پرونده‌های این بخش خواهد پرداخت و به طور ویژه بر صرافی‌های ارز دیجیتال، سرویس‌های میکسر، شرکت‌های ارائه دهنده زیرساخت و سایر نهادهایی که به پروژه‌های کلاه‌بردار کمک می‌کنند، تمرکز خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : دورهای تأمین مالی؛ آشنایی با مفهوم Funding Rounds

بیشتر بخوانید: قانون گذاری nft ؛ راهنمایی برای ورود مبتدیان به بازار

قانون‌گذاری ارز دیجیتال

در حالی که در حال حاضر قانون رسمی بر NFT ها وجود ندارد، هنوز راه‌هایی وجود دارد که افراد را می‌توان از نظر کیفری مسئول راگ پول (Rug Pull) دانست و تحت تعقیب قرار داد، به ویژه برای کلاه‌برداری، پول‌شویی و البته توطئه برای ارتکاب کلاه‌برداری و پول‌شویی.

یک ماه پس از انتصاب چوی و تأسیس NCET، وزارت دادگستری اعلام کرد که پس از دستگیری یک زن و شوهر به نام‌های ایلیا لیختنشتاین و هدر مورگان در ارتباط با پول‌شویی، نزدیک به 3.5 میلیارد دلار ارز دیجیتال را ضبط کرده است.

علی‌رغم آنچه بسیاری در مورد عدم برخورداری دولت فدرال از منابع مناسب برای رسیدگی به اعمال مجرمانه با این شکل جدید از فناوری معتقدند، پرونده فراستیز باید سیگنالی واضح برای همه افراد باشد در مورد اینکه رگلاتورها به کلاه‌برداری‌های NFT توجه زیادی دارند.

بیشتر بخوانید: فروپاشی FTX به کدام کشورها و پلتفرم‌ها آسیب بیشتری وارد کرد؟

نظارت رگولاتورها و کمیسیون بورس و اوراق بهادار در جلوگیری از راگ پول‌ (Rug Pull)

اندازه بازار NFT که اکنون بیش از 40 میلیارد دلار ارزش دارد، تقریباً دو برابر شده و از 25 میلیارد دلار سال گذشته فراتر رفته و همه چیز را از آثار هنری و کلکسیونی گرفته تا آیتم‌های گیم و املاک مجازی را در بر می‌گیرد.

بنابراین، جای تعجب نیست که کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) بحث‌هایی را با سازندگان NFT و برخی از بازارهای NFT که آنها را می‌فروشند آغاز کرده است تا ببیند آیا NFT‌ها به گونه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند که باعث اجرای قانون اوراق بهادار ایالات‌متحده شود یا خیر. با وجود تجربه در قانون‌گذاری بازارها در گذشته، وب نسل سه چالش‌های منحصر به فرد جدیدی را برای SEC ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید : وب 3 چیست؟ با قابلیت های نسل سوم وب آشنا شوید

بر اساس پرونده دادگاه عالی ایالات‌متحده در سال 1946، هووی (Howie)، تراکنش‌هایی که به عنوان «قراردادهای سرمایه‌گذاری» واجد شرایط هستند، مشمول قوانین اوراق بهادار ایالات‌متحده می‌شوند. اگر تراکنش شامل (1) سرمایه‌گذاری پول در (2) یک شرکت مشترک با (3) انتظار معقول از سود حاصل از تلاش دیگران باشد.

در حالی که SEC به تحقیقات خود برای درک بهتر دارایی‌های دیجیتال و کلاهبرداری راگ پول (Rug Pull) ادامه می‌دهد، رئیس این نهاد گری گنسلر (Gary Gensler) به صراحت اعلام کرده است که او به همراه آژانس توجه خود را بر نظارت بیشتر بر رمزارزها متمرکز خواهد کرد.

پس باید ترسید؟ خیر، مگر اینکه خودتان قصد دارید کلاه‌بردار شوید. بخش بزرگی از تلاش‌های SEC در تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال و NFT با درک نحوه کار بزرگترین بازیگران در بازار شروع می‌شود. برای شروع، در اکتبر 2022، باشگاه Bored Ape Yacht Club زمانی که اخباری مبنی بر مواجهه با تحقیقات SEC به بیرون درز کرد، تیتر اخبار را به خود جلب کرد. با این حال، برخلاف کلاهبردارانی مانند Ethan Nguyen و Andre Llacuna، BAYC با آغوش باز از این خبر استقبال کرد و نشان داد که با مقررات SEC مطابقت کامل دارد. در سال‌های پیش رو، اگر فضای NFT و نهادهای قانون‌گذار مانند SEC بتوانند با هم کار کنند، به نفع همه خواهد بود.

بیشتر بخوانید : آلت کوین چیست ؟ با انواع Altcoin‌ ها آشنا شوید

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت آینده ایپ کوین (ApeCoin) تا سال 2025

جمع‌بندی

در آخر، قبل از اینکه سرمایه‌گذاری در هر پروژه ارز دیجیتال یا NFT را آغاز کنید، با یک کارشناس و وکیل مشورت کنید. داشتن یک جفت چشم دیگر که می‌تواند به شما کمک کند هوشیار، محتاط و کوشا باشید، هرگز ضرری ندارد و شما را از کلاهبرداری راگ پول (Rug Pull) در امان نگه می‌دارد.

مهم‌تر از همه، مطمئن شوید که پروژه مد نظرتان معنادار است و یک نقشه راه واضح از مسیر حرکت خود ارائه می‌دهد. بدون اینها، شما صرفاً روی ناشناخته‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنید و خود را در موقعیتی قرار می‌دهید که می‌تواند همه چیز را برای شما تمام کند.

سوالات متداول

راگ پول (Rug Pull) چیست؟

راگ پول یک نوع کلاهبرداری است که در آن تیم پروژه ابتدا سرمایه‌گذاران اولیه را فریب می‌دهند و سپس با فروش توکن‌های پیش فروش شده، پروژه را رها می‌کنند و پول‌ها را به جیب زده و فرار می‌کنند.

راگ پول سخت (Hard Rug Pull) چیست؟

هارد راگ پول (Hard Rug Pull) یا راگ پول سخت، که زمانی اتفاق می‌افتد که بنیان‌گذار پروژه از کدنویسی به عنوان راهی برای کلاه‌برداری از سرمایه‌گذاران استفاده می‌کند، کاملاً غیرقانونی است.

راگ پول نرم (Soft Rug Pull) چیست؟

در سافت راگ پول به جای نوشتن کد مخفی برای کلاه‌برداری، تیم پروژه توکن‌ها را به قصد سرقت یا کلاه‌برداری از سرمایه‌گذاران در آینده نگه‌داری می‌کند.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x