رویکرد بانک مرکزی در قبال فین‌تک‌های ایرانی چیست؟

خانهاخباررویکرد بانک مرکزی...

آنچه می‌خوانید...

با ورود فناوری‌های جدید مالی و سرمایه‌گذاری، مفهوم پول در ایران معنایی دگرگونه پیدا کرده است و خرید ارزهای دیجیتال چون بیت‌کوین و اتریوم در ذهن عده بسیاری جای خود را به سرمایه‌گذاری‌های پیشین در زمینه‌هایی چون طلا و سکه و مسکن داده است. بر این اساس محمدجواد نعناکار، کارشناس حقوقی فناوری اطلاعات در مصاحبه‌ای در خصوص مفاهیمی چون رمزارز ملی و نیز وضعیت فین‌تک‌های ایرانی توضیح داده است.

محمدجواد نعناکار در گفت‌وگو با گسترش نیوز در خصوص وضعیت فین‌تک‌های ایرانی گفت:

در حوزه فین‌تک، ایران جز کشورهای پیشرو محسوب می‌شود. مهم‌ترین دغدغه فعالان فین‌تک، بحث عدم ریسک‌پذیری بانک مرکزی در تدوین قوانین برای صنایع جدید است. باید صرافی‌های آنلاین داشته باشیم تا بتوانیم پول‌های کشورهای همسایه را به یکدیگر تبدیل کنیم. بخش خصوصی نیز در این حوزه فعال شده است و اکنون خدمات متنوعی وجود دارد.

نعناکار با اشاره به رویکرد بانک مرکزی و نهاد قانون‌گذار در برخورد با فین‌تک‌ها اظهار کرد:

طراحی صندوق‌های درآمد ثابت از سوی بانک مرکزی می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا در یک محیط آزمایشگاهی محصولات خود را توسعه دهند. در این حوزه نیازمند قانون‌گذاری مناسب نیز هستیم. مدیران و معاونان بانک مرکزی در زمینه با فین‌تک‌ها منفعلانه عمل کرده‌اند. باید شهامت اعتماد به حوزه فین‌تک را پیدا کنند. در این صورت نیاز به قانون تازه نداریم.

وی افزود:

نکته اینجاست که قوانین قبلی کشور، قابلیت پشتیبانی از صنعت جدید فین‌تک را نیز دارد. فقط حوزه نظارت و پایش باید مدیریت بیشتری داشته باشد. بانکداری و فین‌تک در ایران از قوانین فقهی بانک مرکزی تبعیت می‌کنند. مجوزها هم توسط سازمانی صادر می‌شود که زیر نظر قوانین کشور است. تمامی این قواعد اسلامی است.

این کارشناس حقوقی فناوری اطلاعات ضمن اشاره به وضعیت فین‌تک‌های ایرانی با رونمایی از رمزارز ملی بانک مرکزی تاکید کرد:

باید مشخص شود که رمزارز ملی برای چه موجودیتی خرج خواهد شد. ارز دیجیتال ملی، زیرساخت‌های مرسوم مثل شتاب و شاپرک را ندارد. با زیرساخت‌های فعلی ما نیازی به رمزارز ملی نداریم، مگر اینکه این رمزارز ملی تمرینی برای نظام حاکمیتی باشد. این رمزارز از نظر کارکردی مشکلی را حل نخواهد کرد و باید با صبوری در این حوزه ورود کنیم.

به عقیده این کارشناس، نظام مالی و بانکی کشور با استفاده از تکنولوژی‌های نوین سرعت و عملکرد بهتری خواهد داشت. شرکت‌های فین‌تک با پتانسیل بالایی که دارند، انبوه اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند و ضمن تحلیل و پردازش آن‌ها، بهره‌وری خدمات مالی را افزایش می‌دهند. فناوری فین‌تک صنعت بانکداری، کسب و کار و مردم را با دنیایی تازه آشنا می‌کند. بانکداری با نیروی کار کمتر اما متخصص فعال می‌شود. کسب‌وکارها هزینه‌های مالی خود را کاهش می‌دهند و با سرعت بیشتری حرکت می‌کنند. افراد هم با ریسک کمتر مباحث مالی خود را مدیریت می‌کنند.

گفتنی است فین‌تک یا فناوری مالی (Financial technology یا FinTech) به معنای کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی است. فین‌تک یک صنعت در فضای اقتصادی است و به شرکت‌هایی اشاره می‌کند که با استفاده از تکنولوژی تلاش می‌کنند خدمات مالی را کارآمدتر کنند.

شرکت‌های فعال در زمینه فناوری‌های مالی عموما استارت‌آپ‌هایی هستند که تلاش می‌کنند خود را در سیستم‌های مالی جا بیندازند و شرکت‌های سنتی را به چالش بکشند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان