top banner adv

۵ تکنیک برای سرمایه‌گذاری در رکود اقتصادی

۵ تکنیک برای سرمایه‌گذاری در رکود اقتصادی
0
بازدید : 8988

ممکن است بازار ارزهای دیجیتال روزهای سختی را تجربه کند، اما این نباید شما را از یافتن راه‌هایی برای کسب سود باز دارد. اقتصاد با چشم‌انداز تیره‌ و تاری مواجه است و تعداد کمی از مردم جرات خرید دارایی‌های پرریسک را دارند. سرمایه‌گذاری در رکود به سادگی سرمایه‌گذاری در دوران عادی نیست و نیازمند آموزش است. به همین دلیل، در این مقاله از فکت کوینز چند نکته کلیدی برای سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال در هنگام رکود اقتصادی را با شما در میان خواهیم گذاشت.

رکود اقتصادی چیست؟ سرمایه‌گذاری در رکود چگونه باید انجام شود؟

رکود به دوره‌ای از کاهش تولید ناخالص داخلی یک کشور اشاره دارد و به طور کلی برای دو یا چند فصل متوالی ادامه دارد. رکود فقط به دلیل رشد اقتصادی پایین رخ نمی‌دهد، بلکه اغلب با چندین ویژگی دیگر همراه است: از دست دادن شغل به‌طور گسترده، کاهش فرصت‌های شغلی و کمک‌های دولتی بیشتر (بسته‌های محرک اقتصادی و تسهیلات بیکاری).

بیشتر بخوانید : آموزش صفر تا صد ساخت ربات تریدر ارز دیجیتال

با در نظر گرفتن تمام این موارد، ممکن است سوال کنید که آیا سرمایه‌گذاری در رکود اقتصادی ایده خوبی است؟ یا بهتر است که هر پولی که به دست می آورید را به شکل نقد نگه دارید؟ رکود اجتناب‌ناپذیر است. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران باید یک سبد سرمایه‌گذاری واقعاً متنوعی را ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: رکود تورمی (Stagflation) چیست و چه تأثیری بر بازار ارزهای دیجیتال دارد؟

آیا سرمایه‌گذاری در رکود بی‌خطر است؟

در دوران رکود، ارزش سهام و ارزهای دیجیتال اغلب کاهش می‌یابد. از لحاظ تئوری، این خبر بدی برای سبد سرمایه‌گذاری شماست، اما اگر سرمایه خود را نفروشید، ضرر خود را نقد نکردید و فرصت دارید ضررهای خود را با گذشت زمان و افزایش قیمت جبران کنید.

علاوه بر این، کاهش قیمت ارزهای دیجیتال، فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری ارزان (به طور نسبی) ارائه می‌دهد. به این ترتیب، سرمایه‌گذاری در رکود می‌تواند ایده خوبی باشد اما فقط در شرایط زیر:

پس‌انداز اضطراری زیادی داشته باشید. باید همیشه پول کافی در بانک داشته باشید تا سه تا شش ماه از هزینه‌های زندگی شما را پوشش دهد. اگر در این وضعیت قرار دارید و پول اضافی در اختیار دارید، می‌توانید با خیال راحت آن را سرمایه‌گذاری کنید. اگر نه، حتماً ابتدا یک صندوق اضطراری محکم بسازید.

بیشتر بخوانید: ایلان ماسک: اقتصاد آمریکا به زودی دچار رکود خواهد شد

بیشتر بخوانید : الگوریتم Proof of Coverage چیست؟ چه تفاوتی با الگویتم های دیگر دارد؟

سرمایه‌گذاری در رکود جهانی

شما نباید تا حداقل هفت سال به صندوق اضطراری خود دست بزنید. سرمایه‌گذاری در رکود برای افراد ضعیف نیست. ممکن است فکر کنید در حال خرید در کف قیمت هستید، اما چند روز بعد شاهد کاهش ارزش پرتفوی خود خواهید بود.

بهترین راه برای جلوگیری از ضرر و زیان در رکود اتخاذ یک رویکرد بلندمدت برای سرمایه‌گذاری است. برنامه‌ریزی کنید که حداقل هفت سال پول خود را کنار بگذارید و به آن دست نزنید.

قرار نیست با وسواس سبد خود را هر روز چک کنید. وقتی وضعیت اقتصادی بد است و تحرکات زیادی در بازار ارز دیجیتال و بورس وجود دارد، ممکن است تمایل بیشتری داشته باشید که هر روز به حساب صرافی خود وارد شوید و ببینید که وضعیت سبد ارزهای دیجیتال شما چگونه است. اما، اگر قصد دارید در دوران رکود، سرمایه‌گذاری کنید، به سادگی نباید این کار را انجام دهید. هرچه بیشتر سرمایه‌گذاری‌های خود را دنبال کنید، احتمال وحشت شما بیشتر می‌شود. و هنگامی که وحشت می‌کنید، در خطر تصمیم‌گیری‌های عجولانه، مانند فروش سهام با قیمت پایین قرار می‌گیرید که شما را مجبور به نقد کردن ضرر می‌کند.

سرمایه‌گذاری در رکود می‌تواند ایده خوبی باشد، اما فقط در صورتی که در موقعیت مالی مناسب برای انجام این کار قرار داشته باشید و تنها در صورتی که نگرش و رویکرد درستی داشته باشید. هرگز نباید امنیت مالی کوتاه‌مدت خود را برای سود بلندمدت به خطر بیندازید. به یاد داشته باشید که اگر از نظر مالی آسیب دیده‌اید، اشکالی ندارد که فرصت‌ها را از دست بدهید. در عوض، روی پرداخت قبوض خود و حفظ سلامت جسمی و روانی تمرکز کنید. همیشه می‌توانید سرمایه‌گذاری‌های خود را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهید، زمانی که شغلتان امن‌تر شد، درآمدتان ثابت بود و در کل خیالتان راحت‌تر بود.

بیشتر بخوانید: معامله بر اساس اخبار چطور انجام می‌شود؟ آیا این معامله سودآور خواهد بود؟

سرمایه‌گذاری بلندمدت در طول رکود

سرمایه‌گذاران بلندمدت که در دوران رکود سرمایه‌گذاری می‌کنند، در طول زمان عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند. با نگاهی به داده‌های 3 دوره قبل از همه‌گیری کرونا، رکود بزرگ از 2007-2009، رکود سال 2001 ناشی از سقوط .com و حملات 11 سپتامبر و رکود اقتصادی 1990-91، ممکن است از نتایج بلندمدت آن شگفت‌زده شوید.

اگر در این دوره در پایین‌ترین نقطه بازار سرمایه‌گذاری کنید، احتمالاً با گذشت زمان عملکرد خوبی خواهید داشت. اما یک چیزی که سرمایه‌گذاران باید بدانند این است که تلاش برای زمان‌بندی بازار تقریباً همیشه به شکست می‌انجامد. هیچ گوی جادویی وجود ندارد که بتواند به شما بگوید چه زمانی بازار به کف خود خواهد رسید. به عبارت دیگر، شما قرار نیست در بهترین زمان ممکن سرمایه‌گذاری کنید.

بیشتر بخوانید: راهکارهای مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال

در دوران رکود در کدام حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم؟

ارزهای دیجیتال می‌توانند راه بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در این وضعیت باشند. با خرید ارزهای دیجیتال  به ویژه بیت کوین می‌توانید در بلندمدت سود بسیار خوبی نصیب خود کنید. بسیاری از افراد نیز ترجیح می‌دهند در سهام‌ بین‌المللی سرمایه‌گذاری کنند. بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری این است که سهام‌ خوب را پیدا و خرید کنید و آنها را نگه دارید. اما تمرکز بر کیفیت به ویژه در شرایط رکود بسیار مهم است.

به‌عنوان مثال، در طول همه‌گیری کرونا و رکود متعاقب آن، شرکت‌هایی در صنایع آسیب‌دیده که ترازنامه‌های قوی‌تری داشتند، نسبت به صنایعی که ترازنامه‌ قوی نداشتند، برتری داشتند. برای شرکت‌هایی که انعطاف‌پذیری مالی برای نجات پیدا کردن از یک بحران طولانی‌مدت داشتند، فرصت‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت عالی به نظر می‌رسند، در حالی که شرکت‌هایی با تجارت خوب اما نقدینگی پایین جزو سهام‌هایی بودند که بیشترین ضربه را خوردند، و برخی از آنها دوام نیاوردند.

بیشتر بخوانید : بی ان بی چین ( BNB Chain): تکامل زنجیره هوشمند بایننس

در شرایط رکود، نحوه سرمایه‌گذاری شما بسیار حائز اهمیت است. در طول رکود اقتصادی، ارزهای دیجیتال نسبتاً بی‌ثبات هستند.

به جای تلاش برای زمان‌بندی بازار، به صورت تدریجی سرمایه‌گذاری کنید. این استراتژی که به عنوان میانگین‌گیری هزینه دلاری (DCA) شناخته می‌شود، به سرمایه‌گذاری مبالغ یکسان در بازه‌های زمانی معین اشاره دارد (در مقابل خرید یکباره). به این ترتیب، اگر قیمت رمز ارزها همچنان کاهش پیدا کند، می‌توانید از فرصت استفاده کنید و بیشتر خرید کنید. پس  اگر قیمت‌ها شروع به افزایش کنند، ارز دیجیتال کمتری را با قیمت‌های بیشتر خریداری می‌کنید و بالعکس. در ادامه بیشتر با این تکنیک آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید: تفاوت معاملات مارجین (Margin) و فیوچرز (Futures) در چیست؟

۵ تکنیک سرمایه‌گذاری در شرایط رکود اقتصادی

حالا که می‌دانید رکود اقتصادی چیست و کدام حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری طی این رکود مناسب‌تر هستند، بیایید نگاهی به ۵ تکنیک سرمایه‌گذاری در این دوره داشته باشیم:

۱. میانگین‌گیری هزینه دلاری (DCA)

آیا تا به حال فیزیوتراپی رفته‌اید؟ شما به یک درمان سریع و آسان امید دارید، اما در عوض، به شما یک سری تمرینات خسته‌کننده داده می‌شود که باید روزانه به مدت سه ماه انجام دهید.

خوب، میانگین‌گیری هزینه دلاری معادل سرمایه‌گذاری آن است. این روش خیلی جذاب نیست، اما هنگام رکود و در بلندمدت شانس بسیار بالایی دارد که به نفع شما عمل کند. و این روزها، ربات‌های خودکاری وجود دارند که این کار را برای شما انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید : فرآیند تایید تراکنش بیت کوین

رکود جهانی

دو گزینه اول را می‌توان برای ایجاد یک استراتژی ترکیب کرد. به عنوان مثال، کنار گذاشتن 50 درصد سرمایه در قالب استیبل کوین‌ در انتظار بازگشت روند صعودی بازار، و تخصیص 50 درصد دیگر به صورت دوره‌ای برای سرمایه‌گذاری در رکورد . این تاکتیک می‌تواند به مقاومت شما در برابر فومو (ترس از دست دادن سود) در هنگام صعود بازار کمک کند، حتی اگر دیدگاه کلی شما نزولی باقی بماند.

بیشتر بخوانید: ربات معاملاتی یا استراتژی DCA؛ کدامیک سودآورترند؟

۲. ارزهای دیجیتالی را پیدا کنید که عملکرد بهتری دارند

توکن‌های اختصاصی صرافی‌های غیرمتمرکز فیوچرز بهترین‌های این بازار نزولی بوده‌اند. پس از ورشکستگی صرافی FTX، معامله‌گران به صرافی‌های غیرمتمرکز هجوم آوردند و فریاد زدند: «کجا می‌توانم شورت (Short) کنم؟» بسیاری به سراغ پروتکل‌هایی مانند GMX و ApeX رفتند که امسال به ترتیب حدود 70 و 50 درصد رشد داشته‌اند.

همیشه توکن‌هایی وجود دارند که در بازارهای نزولی عملکرد بهتری داشته باشند، اما یافتن آنها نیازمند تلاش است و لانگ (Long) گرفتن در طول یک روند نزولی خطرناک است. بنابراین، این استراتژی باید با احتیاط مورد توجه قرار گیرد و سرمایه‌گذارانی که هشیار و باتجربه هستند با شناسایی یک پروژه خوب و مدیریت ریسک به بهترین وجه از آن استفاده می‌کنند. این یک روش فنی برای سرمایه‌گذاری در رکود است.

بیشتر بخوانید: نگاهی به پلتفرم پرحاشیه جی ام ایکس (GMX) و توکن‌های GMX و GLP

۳. پس‌انداز ارز

در حاشیه نشستن و پس‌انداز پول نقد یا استیبل کوین به هیچ وجه ایده بدی نیست. چون وقتی روند صعودی به بازار برگشت، مقدار زیادی پول آماده برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ خواهید داشت. در این حین، تا زمانی که به استراتژی که استفاده می‌کنید پایبند باشید، فرصت‌های زیادی برای کسب سود در بازار کریپتو خواهید داشت.

بیشتر بخوانید : چرا باید Enjin Coin داشته باشیم؟

اما آیا زمان‌بندی دقیق بازار غیرممکن نیست؟ بله هست. اما بحث اصلی شناسایی شتاب قیمت و روند کلی بازار است و نه هدف‌گذاری دقیق روی قیمت. روندهای کلان‌تر راحت‌تر شناسایی می‌شوند. با این حال، اگر برایتان ریسک زیادی دارد، گزینه دیگری هم وجود دارد.

بیشتر بخوانید: استیبل کوین الگوریتمی (Algorithmic Stablecoins) چیست؟ دلایل پرریسک بودن آن را می‌دانید؟

۴. از مشتقات استفاده کنید

استراتژی‌های زیادی با استفاده از مشتقات و ترکیبی از قراردادها برای اطمینان از کسب سود در بازارهای نزولی و جانبی وجود دارد. به عنوان مثال، استفاده از قراردادهای آپشن (اختیار معامله) به شما امکان می‌دهد زمانی که دارایی سقوط می‌کند، با قفل‌ کردن قیمت فروش برای یک تاریخ مشخص، درآمد کسب کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش معاملات آپشن بیت کوین (Option)؛ خرید ارز دیجیتال با قیمت کمتر!

همچنین استراتژی‌هایی وجود دارد که کشاورزان سود (Yield farmers) از آن برای لانگ کردن و شورت کردن استخرهای نقدینگی (Liquidity Pools) استفاده می‌کنند. این استراتژی به آنها کمک می‌کند تا کارمزدهای استخر را جمع‌آوری کنند و در عین حال از قرار گرفتن در معرض افت قیمت دوری کنند.

بخش سخت آن این است که این استراتژی‌ها چندان عملی نمی‌شوند، آموزش‌هایی وجود دارد که به‌راحتی در اینترنت در دسترس هستند، اما مدیریت آن‌ها پیچیده است. مدیریت اشتباه استراتژی و پوزشن شما می‌تواند باعث شکست این نوع معاملات شود. آنها می‌توانند در بازار نزولی سودآور باشند اما باید با احتیاط استفاده شوند.

۵. پس‌انداز اضطراری تهیه کنید

اگر مانند الکس هونالد یک کوهنورد حرفه‌ای نباشید، بدون تجهیزات ایمنی خوب نمی‌توانید از هیچ نوع صخره‌ای بالا بروید. همین امر در مورد سرمایه‌گذاری در شرایط رکود در بازار ارز دیجیتال نیز صدق می‌کند.

نکات سرمایه‌گذاری در رکود جهانی

چه تجهیزات ایمنی؟ خوب، یک پس انداز اضطراری به صورت نقدی. این پس انداز باید حدود شش ماه از هزینه‌های زندگی اولیه شما را پوشش دهد و نباید برای کسب سود، وام گرفتن یا سپرده‌گذاری استفاده شود.

شما همچنین باید یک پس انداز یا صندوق سرمایه‌گذاری داشته باشید که برای پرداخت هزینه‌های سنگین مانند تعمیر خودرو یا مثلاً گیر افتادن در یک شهر گران قیمت به مدت یک هفته در حالی که ویزای خروجی شما به تأخیر افتاده است، از آن استفاده کنید. این پس انداز به عنوان پشتیبان پس انداز اضطراری شما عمل می‌کند تا آن را دست‌نخورده نگاه دارید و فقط برای موارد اضطراری واقعی از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: توکن تأمین نقدینگی (LP) چیست و چگونه کار می‌کند؟

جمع‌بندی

به‌طور خلاصه، رکود اقتصادی می‌تواند زمان خوبی برای خرید ارزهای دیجیتال با قیمت‌های مطلوب باشد. در نهایت، رکودهای اقتصادی سخت هستند، بنابراین به یاد داشته باشید که هنگام سرمایه‌گذاری در رکود مراقب سلامت روان خود باشید. اگر نگران پرتفوی خود هستید یا دائماً قیمت‌ها را دنبال می‌کنید، در این صورت سلامت روان خود را از بین می‌برید و شانس تصمیم‌گیری‌های خوب در زمان مناسب را کاهش می‌دهید. بنابراین، به بیرون بروید، کامپیوتر را خاموش کنید و از چک کردن مداوم قیمت‌ها دست بردارید.

سوالات متداول

رکود اقتصادی چیست؟

رکود اقتصادی، به کاهش تولید ناخالص داخلی کشور اشاره دارد و به طور کلی برای دو یا چند فصل متوالی ادامه دارد. رکود فقط به دلیل رشد اقتصادی پایین رخ نمی‌دهد، بلکه اغلب با بیکاری گسترده مردم همراه است.

تکنیک‌های سرمایه‌گذاری در شرایط رکود اقتصادی چیست؟

۱. میانگین‌گیری هزینه دلاری (DCA)
۲. ارزهای دیجیتالی را پیدا کنید که عملکرد بهتری دارند
۳. پس‌انداز ارز
۴. از مشتقات استفاده کنید
۵. پس‌انداز اضطراری تهیه کنید

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x