رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin) چیست؟ انتقال بیت کوین با کارمزد کم

آنچه می‌خوانید...

 رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin) یک توکن با استاندارد ERC-20 است که از ارزشی معادل با یک بیت کوین برخوردار است.

قابلیت همکاری در میان سیستم‌ها و نرم‌افزارها، یکی از اصلی‌ترین قطعات پازل فناوری بلاک چین به‌حساب می‌آید. اساساً شبکه بلاک چین بیت کوین، از بسیاری از جهات همچون شبکه بلاک چین اتریوم، شبکه‌ای عالی است، ولی در شرایط کنونی، شما قادر نیستید تا یک بیت کوین (BTC) را به بلاک چین اتریوم انتقال داده یا بالعکس. در حقیقت، این امر نحوه تعامل این اکوسیستم‌های بلاک چینی و پروتکل‌هایی که تحت نظر آن‌ها قرار دارند را محدود می‌کند. مگر اینکه از راه‌حل‌های هوشمندانه‌ای مانند رپد بیت کوین  (WBTC) استفاده کنیم.

بصورت کلی، از زمان معرفی رپد توکن‌ها به بازار، این دسته از توکن‌ها به شدت مورد استقبال کاربران و پلتفرم‌های مختلف ارز دیجیتال قرار گرفته‌اند. از این رو، در این مطلب از فکت کوینز قصد داریم تا به طور کامل این فناوری جدید حوزه بلاک چین و رمز ارزها را مورد بررسی قرار دهیم.

توکن‌های رپد شده از میزانی برابر از پشتوانه دارایی‌های زیربنایی تشکیل می‌شوند

آشنایی با مفهوم توکن‌های رپد شده (Wrapped Tokens)

اساساً توکن‌های رپد، نسخه توکنیزه شده یک ارز دیجیتال هستند که ممکن است بر بستر همان بلاک چین ایجاد شده باشند یا خیر. در اغلب موارد، توکن‌های رپد شده، بر بستر شبکه بلاک ‌چین متفاوتی از بلاک چین اصلی خود، ایجاد می‌شوند و کاربرد آنها نیز غالباً استفاده به عنوان راه‌حلی سریع جهت رفع مشکل قابلیت اآن شبکه با یک شبکه بلاک چین دیگر است. از طرفی، قیمت این توکن‌ها مستقیماً به ارزش رمز ارزی که نماینده آن هستند مربوط می‌شود. اگرچه در ابتدا، این توکن‌ها تنها محدود به بلاک چین اتریوم می‌شدند، ولی با مرور زمان گستره استفاده از آنها به شکل قابل توجهی توسعه یافته است.

رشد تصاعدی در مقدار بیت کوین قفل شده در بلاک چین اتریوم؛ منبع: exodus

علاوه بر این، این توکن‌ها از بسیاری از جهات کاملاً مشابه رمز ارزهای با ثبات یا استیبل کوین‌ها (StableCoins) هستند؛ به این معنا که ارزش آنها مستقیماً به دارایی که نماینده آن هستند وصل می‌شود. حال اینکه در خصوص استیبل کوین‌ها، ارزش این رمز ارزها به‌طور مستقیم وابسته به یک ارز فیات مثل دلار است. ولی در مورد توکن‌های رپد شده یا رپد به این شکل نبوده و ارزش توکن‌های رپد شده مستقیماً وابسته به قیمت یک ارز دیجیتال دیگر (یعنی نماینده آن در شبکه اصلی) است.

بیشتر بخوانید: پروتکل اینترنت کامپیوتر به دنبال ادغام با بیت کوین و اتریوم است

اساساً با توجه به اینکه اکوسیستم‌های بلاک چینی در حال حاضر کاملاً ایزوله و منزوی هستند، پردازش تراکنش‌های بین زنجیره‌ای، به یک مشکل بزرگ برای کاربران و توسعه دهندگان مختلف بدل گشته است. از طرفی برای رشد هر اکوسیستم جدیدی، یکی از پیش‌نیازهای اساسی قابلیت همکاری (interoperability) است.

اساساً اکوسیستم‌های غیرمتمرکز یاز مبرمی به چنین خصوصیتی دارند و امروزه و به‌وسیله توکن‌های رپد شده، دارایی‌های مختلف این امکان را دارند تا ضمن حفظ ماهیت اصلی خود، با دیگر زنجیره‌های بلاکی نیز تعامل داشته باشند.

همچنین بخوانید: تبادل میان زنجیره‌ای چیست و به چه شکل کار می‌کند؟

جدا از این موارد، اگر زمانی نیز قصد داشته باشید تا این توکن‌ها را به شکل اصلی خود برگردانید، به راحتی می‌توانید آن را از حالت رپد خارج کنید. در حقیقت، کاربران حوزه ارزهای دیجیتال، می‌توانند به راحتی و از طریق فرایند رپد و آنرپد کردن رمز ارزها، به راحتی این دارایی‌های دیجیتال را بین شبکه‌های بلاک چینی مختلف جابجا کنند. همچنین این فرآیند به مرور زمان آسان‌تر نیز خواهد شد؛ چراکه در آینده‌ای نزدیک، اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال، از این توکن‌ها نیز درست مثل سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: راه حل‌ میان زنجیره‌ای (Cross-chain)

 رپد بیت کوین (WBTC) چیست؟

بیت کوین شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال در سرتاسر جهان است و آشنایی بسیاری از افراد با مفهوم بلاک چین در واقع به واسطه بیت کوین است. با این حال، جدا از معرفی مفهوم فناوری بلاک چین به جهانیان، بیت کوین پایه‌گذار بسیاری از پیشرفت‌های دیگر نیز بوده است.

توکن‌های رپد شده، نسخه توکن شده یک ارز دیجیتال هستند که بر بستر همان بلاک چین یا بلاک چینی دیگر ایجاد می‌شوند

در حال حاضر، ما شاهد پیدایش انواع بلاک چین ها و ارزهای دیجیتال مختلف هستیم که قادر هستند تا مجموعه‌ای از عملکردهای گوناگون را ارائه دهند. با این وجود، اگر بیت کوین نتواند با این بلاک چین ها تعامل داشته باشد، ارتباط آن زیر سوال خواهد رفت و بالعکس؛ اگر یک بلاک چین نتواند تراکنش‌های مربوط به  BTC را به آسانی انجام دهد، زنجیره ارتباطی آن به کلی از بین می‌رود.

در واقع این‌گونه بود که رپد بیت کوین به وجود آمد. افرادی که دارای ذخایر عظیمی از بیت کوین هستند، اکنون می‌توانند بدون تحمل تأخیرها و کارمزدهای هنگفت تراکنش‌های این شبکه ارز دیجیتال، اقدام به انتقال یا استفاده از بیت کوین بر بستر بلاکچین‌های دیگر مثل شبکه اتریوم کنند.

همچنین بخوانید: گنجایش شبکه لایتنینگ بیت کوین اوج جدیدی را ثبت کرد

نحوه کارکرد رپد بیت کوین

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، توکن‌های رپد از میزانی برابر از پشتوانه دارایی‌های زیربنایی تشکیل می‌شوند. جهت درک بهتر، WBTC را در نظر بگیرید که یک توکن با استاندارد ERC-20 است که ارزش آن مشابه با ارز دیجیتال بیت کوین است.

فرایند ضرب کردن یا مینتینگ توکن‌ها (Minting)

در حقیقت، اگرچه که هر دوی این رمز ارزها بر بستر بلاکچین‌های مختلفی اجرا می‌شوند، ولی هم‌زمان با نوسانات قیمت BTC، ارزش WBTC نیز تغییر می‌کند. به صورت کلی، یک رپد بیت کوین، مستقیماً ارزشی معادل با یک بیت کوین دارد، انجام تراکنش‌های بیت کوین را بر بستر بلاک چین اتریوم تسهیل می‌کند و به این ترتیب در زمان و هزینه نیز صرفه‌جویی می‌شود.

حالا سوال مهم این است که چه کسی بر این تراکنش‌ها نظارت دارد؟ اساساً در اینجا مسئولیت نظارت بر تراکنش‌های یک رپد بیت کوین، بر عهده شرکت متولی (custodian) است که به اندازه مقدار توکن‌های رپد شده، دارایی قفل شده در شبکه داشته باشد. حال منظور از شبکه می‌تواند یک سازمان خود مختار غیرمتمرکز (DAO) یا یک قرارداد هوشمند (Smart Contract) باشد. حتی در برخی موارد نیز، این شبکه می‌تواند یک کیف پول ارز دیجیتال چند امضایی (multisig wallet) یا حتی یک صرافی ارز دیجیتال باشد. برای درک بهتر این موضوع، به مثال زیر توجه داشته باشید.

همچنین بخوانید: میکر دائو (MakerDAO) چیست؟

فرض کنید قصد دارید تا 10 BTC را به 10 WBTC تبدیل کنید. جهت انجام این کار، در ابتدا بایستی 10 بیت کوین خود را به متولی انتقال دهید و این تراکنش انتقال به صورت آنچین (روی بلاک چین) ثبت خواهد شد. در قدم بعدی نیز متولی 10 توکن WBTC را ضرب یا مینت (Mint) می‌کند و سپس توکن‌ها را برای شما ارسال می‌کند. به همین سادگی!

اگرچه در اینجا شما 5 توکن از WBTC های خود را خرج کرده‌اید، اما پیش از این، این شانس را نداشتید تا پنج توکن باقی مانده خود را در بستر شبکه جدیدی خرج کنید. همچنین اگر زمانی تصمیم بگیرید تا WBTC های خود را مجدداً به BTC تبدیل کنید، نیاز است تا درخواست توکن سوزی (Token Burning)  به متولی داده تا بدین ترتیب پنج توکن WBTC خود را از ذخیره آزاد کرده و به BTC تبدیل کنید. در اصل، در اینجا متولی نقش رپر (کسی که فرایند Wrap را انجام می‌دهد) و آنرپر یا آزادکننده (کسی که فرایند آزادکردن توکن‌ها را انجام می‌دهد یا Unwrapper) را ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: کاربرد توکن سوزی چیست؟ بررسی کاربردهای سوزاندن کوین یا توکن سوزی

بیت کوین در مقابل رپد بیت کوین؛ چرا از WBTC استفاده کنیم؟

اساساً فرایند رپد کردن بیت کوین، در چند قدم ساده، قابلیت ارتباط و استفاده از بیت کوین در شبکه بلاک چین اتریوم را فراهم می‌سازد. در حقیقت توکن WBTC این امکان را برای شرکت کنندگان یک شبکه ارز دیجیتال فراهم می‌کند تا کاربردهای رمز ارز بیت کوین را بر بستر بلاک چین اتریوم گسترش دهند؛ چراکه امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) و همچنین توکن‌های غیر مثلثی (NFT)، غالباً بر بستر شبکه اتریوم ایجاد شده‌اند و با استفاده از این فرایند، می‌توان قابلیت‌های بیت کوین را در این عرصه‌ها هم سنجید.

رپد بیت کوین

اگر شما جزء آن دسته از کاربرانی هستید که مالک مقدار زیادی از بیت کوین هستید، جهت مشارکت در فعالیت‌های مربوط به حوزه دیفای، بایستی اول در ازای پرداخت یک کارمزد تراکنش هنگفت، از معضلی مثل تبدیل بیت کوین خود به ETH یا دیگر توکن‌هایی با استاندارد ERC-20 عبور کنید.

همچنین مشکلات دیگری مثل تأخیر در تراکنش‌های بلاک چین بیت کوین نیز برای شما بسیار آزاردهنده خواهد بود. جدا از این موارد، نوسانات بازار نیز وضعیت بدتری را برای شما ایجاد می‌کند و در برخی موارد، تنها یک نوسان کوچک در قیمت بیت کوین، می‌تواند کاملاً شما را شوکه کند. پس جهت رفع تمامی این مشکلات، می‌توانید به‌سادگی BTC خود را به WBTC تبدیل کنید.

مزایای رپد بیت کوین

تراکنش‌های سریع‌تر

اساساً این امکان وجود دارد که برخی تراکنش‌های بیت کوین بسیار کند باشند و این اتفاق علی‌الخصوص در زمانی که شبکه بیت کوین شلوغ باشد نیز محتمل‌تر است. از این رو، در چنین شرایطی، شبکه اتریوم جایگزین بسیار بهتری نسبت به بلاک چین بیت کوین است.

بیشتر بخوانید: چگونه سرعت تراکنش‌های بیت کوین را افزایش دهیم؟

نقدینگی بهتر

کماکان اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز مثل بایننس، با مشکل نقدینگی مواجه هستند. این در حالی است که AMM ها یا بازار سازهای خودکار (Automated Market Maker)، راه‌حلی هستند که صرافی‌های غیرمتمرکز به واسطه آنها توانسته تا چنین مشکلی را از میان بردارند. با این وجود، از آنجایی که اکثر صرافی‌های غیرمتمرکز مختص یک زنجیره بخصوص هستند، استخرهای استخراج بیت کوین توانایی ارتباط با آنها را ندراند و اینجا است که راه حل رپد بیت کوین به کار می‌آید.

همچنین بخوانید: اعلام حمایت استخرهای استخراج بیت کوین برای به روزرسانی تپ روت

گستردگی کاربردها

اساساً بیت کوین به عنوان راه‌حلی جهت تسهیل پرداخت‌های دیجیتال ایجاد شد و از زمان شکل‌گیری آن، دامنه فناوری بلاک چین به شدت گسترده‌تر شده است. در حقیقت امروزه از طریق رپد، کاربردهای بیت کوین می‌تواند به قراردادهای هوشمند اتریوم که برای اهداف مختلفی ساخته شده‌اند نیز گسترش پیدا می‌کند.

معایب رپد بیت کوین

پیش نیاز آن عنصر اعتماد است

جهت رپد و آنرپد کردن بیت کوین، همواره نیاز است تا از یک متولی کمک بگیرید. در حقیقت تراکنش‌های مربوط به این فرآیندها، به معنای واقعی بین زنجیره‌ای (Cross-chain) نبوده شما بایستی به فردی (متولی) که توکن‌های شما را در اختیار دارد اعتماد کنید. اگرچه پلتفرم‌های معتبر بسیاری وجود دارند که اقدام به ارائه WBTC به کاربران می‌کنند، اما این موضوع یکی از نقاط ضعف اساسی ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال است.

بیشتر بخوانید: تبادل میان زنجیره‌ای چیست و به چه شکل کار می‌کند؟

مسئله مقیاس پذیری

اگرچه WBTC گاهی اوقات در مقایسه با تراکنش‌های BTC از نظر هزینه و زمان کارآمدتر است، اما همیشه هم این‌طور نیست. در حقیقت اتریوم نیز به همان اندازه بیت کوین با مشکل مقیاس پذیری مواجه است.

کاربردهای رپد بیت کوین

کسب سود

شما می‌توانید توکن‌های WBTC خود را در اختیار استخرهای نقدینگی پروتکل‌های وام‌دهی و استقراض قرار دهید و از این طریق به کسب سود بپردازید.

کشت سود یا ییلد فارمینگ (Yield Farming)

اساساً کشت سود نقش کلیدی در پیشبرد اهداف دیفای و رسیدن این حوزه به جایگاه بی سابقه آن داشته است. از طرفی استخرهای کشت سود غالباً بر بستر شبکه‌هایی همچون بلاک چین اتریوم یا زنجیره هوشمند بایننس (BSC) اجرا می‌شوند. اما این بدان معنا نیست که این استخرها بیت کوین را کنار گذاشته باشند. در واقع امروزه شاهد مجموعه‌ای از استخرهای WBTC هستیم که در صرافی‌های غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند و به‌وسیله آنها می‌توانید به میزان قابل توجهی از درآمد غیرفعال دست پیدا کنید.

همچنین بخوانید: استیک بهتر است یا کشت سود؟ تفاوت این دو در چیست؟

ترید حاشیه ای یا مارجین (Margin Trading)

بسیاری از پلتفرم‌ها همچون فالکرام (Fulcrum)، این امکان را در اختیار دارندگان توکن WBTC قرار می‌دهند تا ETH، استیبل کوین‌ها و دیگر توکن‌های ERC-20 را به روش مارجین، ترید کنند. در واقع این روش نیز یکی از چندین راه موجود جهت کسب سود از طریق WBTC است. با این حال، لازم به ذکر است که معاملات مارجین با میزان ریسک بسیار بالایی همراه هستند و انجام چنین معاملاتی برای تریدرهای غیرحرفه‌ای، بسیار خطرناک و همراه با ریسک از دست دادن تمامی سرمایه آنها خواهد بود.

همچنین بخوانید: آموزش سایت بایننس (معاملات مارجین)

جایگزین‌های رپد بیت کوین: بیت کوین BEP2 یا BTCB و renBTC

RENBTC نوعی بیت کوین رپد شده است که بر بستر پلتفرم رن (Ren) ایجاد شده است. اساساً رن به عنوان یک پروتکل باز، قادر است تا نقدینگی بین بلاک چینی (cross-blockchain) را در دسترس همگان قرار ‌دهد. در حقیقت به وسیله این پروتکل می‌توان به آسانی دارایی‌ها از سایر بلاک چین ها به اپلیکیشن های غیر متمرکز (DApps) شبکه اتریوم انتقال داد.

همچنین بخوانید: الگوی نزولی که خبر از سقوط 50 درصدی قیمت REN می‌دهد

از زمان شکل‌گیری RENBTC تا به امروز، این توکن رشد بسیاری را تجربه کرده و هم اکنون به یکی از رقبای اصلی WBTC تبدیل شده است. اساساً به علت اینکه فرآیند ضرب یا مینت کردن RENBTC بسیار ساده تر از WBTC است، این توکن قادر است تا برتری خود را در بازار حفظ کند. در حقیقت جهت تبدیل BTC به RENBTC، کاربران بایستی بیت کوین‌های خود را به RenVM ارسال کنند و تمام. نهایتاً اینکه علیرغم برخورداری از عملکردهایی یکسان و همچنین اجرا بر روی بلاک چینی یکسان (شبکه بلاک چین اتریوم)، بسیاری RENBTC را جایگزینی به مراتب بهتر از WBTC می‌دانند.

حال اگر قصد داشته باشیم تا از ارز دیجیتال بیت کوین در دیگر بلاک چین ها استفاده کنیم، چه؟ در اینجا منظور ما از دیگر بلاک چین ها، به طور دقیق‌تر زنجیره هوشمند بایننس یا BSC است. اساساً زنجیره هوشمند بایننس به مراتب سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه تر از شبکه اتریوم است و این قابلیت‌ها افزایش محبوبیت این زنجیره را در چند ماه گذشته (به خصوص با معرفی تعدادی صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز) به خوبی توجیه می‌کند. حال اینکه، این زنجیره جهت ادغام BTC در شبکه خود، اخیراً BSC BTCB یا Bitcoin BEP2 را نیز ارائه کرده است.

Wrapped Bitcoin؛ منبع: beincrypto

سرمایه‌گذاری، خرید و نگهداری رپد بیت کوین

بصورت کلی کسب سود از طریق سرمایه‌گذاری بر روی توکن WBTC، کاملاً به نحوه سرمایه‌گذاری بر روی این رمز ارز بستگی دارد و تفاوتی با دیگر ارزهای دیجیتال ندارد؛ چراکه ارزش WBTC در بازار، مستقیماً به ارزش BTC وابسته است و عملکرد بازار بیت کوین، به‌طور مستقیم بر میزان رشد یا نزول قیمت WBTC نیز تأثیرگذار خواهد بود.

با این وجود، اگر تمایل به خرید این توکن داشته باشید، در حال حاضر می‌توانید WBTC را از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال معتبری همچون بایننس (Binance) یا کوین بیس (Coinbase) خریداری کنید. همچنین کیف پول‌هایی مثل آرجنت (Argent) و کیپ کی (KeepKey) نیز مدتی است که از توکن WBTC پشتیبانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: کیف پول قرارداد هوشمند؛ برترین کیف پول های دیفای

سخن پایانی

رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin) توانسته است تا نقشی کلیدی را در مرتبط نگه داشتن بیت کوین به بازار ارزهای دیجیتال که بازاری با سرعت رشد و توسعه بالا است، ایفا کند. همچنین WBTC توانسته تا حد زیادی به از میان برداشتن مشکلاتی همچون قابلیت همکاری و نقدینگی بیت کوین نیز کمک کند. حال اینکه علیرغم تمامی کاربردهایی که این فناوری با حضور خود به ارمغان آورده است، پیچیدن غیرمتمرکز (decentralized wrapping) کماکان نتوانسته تا تمامی پتانسیل‌های خود را به معرض نمایش بگذارد. از این رو، انتظار می‌رود تا در سال‌های پیش رو، این فناوری بتواند به خوبی با ماهیت غیرقابل‌اعتماد (trustless) فناوری بلاک چین وقف پیدا کند.

رپد بیت کوین چیست؟
رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin) یک توکن ERC20 از بیت کوین (BTC) است که در بلاکچین اتریوم کاربرد دارد. به عبارتی این توکن پلی بین بلاکچین بیت کوین و اتریوم است. قیمت این توکن نیز همواره معادل قیمت بیت کوین بوده و همراه با نوسانات آن بالا و پایین می‌شود.

هدف از ساخت رپد بیت کوین چیست؟

هدف از ایجاد رپد بیت کوین ورود نقدینگی بیت کوین به بازار دیفای و استفاده از این ارز دیجیتال در برنامه‌های مالی غیرمتمرکز بوده است.

بنیانگذار رپد بیت کوین کیست؟

رپد بیت کوین پروژه مشترک سه شرکت کایبرنتورک (Kyber Network)، بیتگو (Bitgo) و رن (Ren) بوده است اما در حال حاضر این پروژه تحت مدیریت و کنترل سازمان خود مختار و غیرمتمرکز WBTC DAO قرار دارد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان