مدت زمان استخراج یک بیت کوین چقدر است؟

خانهمقالاتمدت زمان استخراج...

آنچه می‌خوانید...

استخراج بیت کوین برای کسانی که به دنبال سودهای کلان هستند، یکی از محبوب­ترین روش‌های سرمایه­ گذاری در حوزه کریپتو است. آنقدر پر سود که در حال حاضر هزاران ماینر سرمایه ­های خود را صرف خرید دستگاه‌های ماینر و پرداخت مبالغ هنگفت هزینه برق و انرژی می­‌کنند. اگر خیال پیوستن به دنیای ماینینگ را در سر دارید یا صرفاً کنجکاو هستید که بدانید مدت زمان استخراج یک بیت کوین چقدر است، تا انتهای این مقاله از فکت کوینز همراه ما باشید.

مدت زمان استخراج یک بیت کوین در یک نگاه

بیت کوین (BTC) از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) به عنوان مکانیزم امنیتی خود استفاده می‌­کند. این بدان معناست که همانند بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، یک شبکه از گره‌ها تلاش می‌­کنند بلوک­‌ها را کشف کنند و به ازای آن پاداشی دریافت ‌­کنند.

- Advertisement -

شاید تعجب کنید که فرایند کشف بیت کوین نهایتاً 10 دقیقه طول می‌­کشد و پاداش ماینری که بلوک جدید را کشف کرده، معادل 6.25 بیت کوین (در حال حاضر) است؛ اما مهم است بدانیم که کل شبکه ماینرهای بیت کوین بر سر کشف بلوک جدید رقابت می­‌کنند. این یعنی در نهایت فقط یک ماینر بلوک را با موفقیت کشف می‌کند و از آنجا که احتمالاً هزاران ماینر همزمان در حال تلاش هستند، شانس کشف یک بلوک برای یک فرد تنها بسیار کم است. هرچه تعداد ماینرهای بیشتری در شبکه وجود داشته باشد، سختی فرآیند ماینینگ بیشتر خواهد بود. در نتیجه هر بلوک برای آنکه حل شود به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز دارد.

به همین دلیل اکثریت قریب به اتفاق ماینرهای بیت کوین در قالب یک استخر استخراج (ماینینگ پول) با هم کار می­‌کنند. این افراد هش ریت خود با هم ترکیب کرده تا شانس بیشتری برای کشف بلوک جدید داشته باشند و مدت زمان استخراج یک بیت کوین برای آنان کوتاه‌­تر باشد.

در نهایت صرف نظر از اینکه کدام ماینر در استخر بلوک را کشف کرده، پاداش به طور مساوی بین همه ماینرهای استخر توزیع می­‌شود. یعنی ماینری که 1% از هش ریت استخر را تامین می­‌کند، 1% از پاداش بلوک را دریافت خواهد کرد.

زمان استخراج یک بیت کوین
استخراج بیت کوین

مطلب مفید:مصرف برق بیت کوین؛ بیت کوین چیست و این ارز دیجیتال چه ارتباطی به برق دارد؟

نرخ هش به چه معناست؟

این اصطلاح می‌­تواند چندین معنی داشته باشد. هم می‌تواند به مقدار هش (رشته الفبایی که توسط الگوریتم SHA-256 تولید می‌شود) اشاره کند، هم ممکن است منظور قدرت هشینگ (حدس زدن) رایانه باشد.

مدت زمان استخراج یک بیت کوین با مثال

برای روشن کردن این مسئله، توجه کنید که استخراج یک بیت کوین به تنهایی معادل راه اندازی 2331 دستگاه آسیک ماینر Antminer مدل S17e 64Th است که در نوامبر 2020 وارد بازار شد. این تجهیزات به احتمال زیاد حدود 1.86 میلیون دلار هزینه دارد، با فرض اینکه هر واحد متوسط 799 دلار هزینه داشته باشد که تا حدودی چالش برانگیز است. یک مشکل دیگر اینجاست که امتیاز Antminer S17e در حال حاضر فروخته شده و تنها از طریق نمایندگی‌­های فروش در دسترس است.

برای کسانی که بودجه کمتری دارند و به یک استخر استخراج پیوسته اند، تولید 1 بیت کوین با یک Antminer مدل S19 Pro (نسل قدیمی، اما در دسترس) مجموعاً 1،356 روز طول می­کشد که معادل تولید روزانه 0.00073 بیت کوین یا حدود 13.28 دلار است. برای محاسبه مدت زمان استخراج بیت کوین، کافی است هش ریت آن را در معادله زیر قرار دهید:

0.0066 × (نرخ هش در واحد پتاهش بر ثانیه)1 /

با این معادله تعداد روزهایی که طول می­‌کشد تا 1 بیت کوین تولید شود به دست می‌­آید.

پس از استخراج بیت کوین چه اتفاقی می افتد؟

استخراج بیت کوین در واقع به معنی تایید تراکنش­‌ها است. به عنوان یک ماینر، وظیفه شما این است که تراکنش‌ها را قبل از افزودن به شبکه بیت کوین، جستجو، تأیید و اعتبارسنجی کنید. این کار از طریق حل معادلات ریاضی انجام می‌شود و در مقابل بیت کوین پاداش دریافت می‌­کنید.

زمان استخراج یک بیت کوین
پس از استخراج بیت کوین چه اتفاقی می افتد؟

آیا ماینرها می توانند به تنهایی کار کنند؟

اگرچه اکثر ماینرهای بیت کوین تمایل دارند که بخشی از یک استخر استخراج باشند و به صورت گروهی تلاش کنند، اما این امکان هم وجود دارد که به تنهایی به ماین کردن بیت کوین بپردازید. برخلاف استخرهای استخراج بیت کوین که پرداخت­های جزئی اما منظم دارند و بیشتر خطرات مربوط به استخراج بیت کوین را از میان برمی‌­دارند، استخراج انفرادی بیشتر شبیه به یک قمار است؛ که البته اگر به سودآوری برسد، سود آن هم کلان خواهد بود.

از آنجا که ماینرهای انفرادی نیاز ندارند به افراد دیگر مبلغی بپردازند، سودآوری کلی آن­ها هم در مقایسه با کار تیمی در استخر بیشتر است. خصوصاً برای افرادی که عملیات ماینینگ را در مقیاس بزرگ انجام می‌دهند. به لحاظ آماری، ماینری تنها که قصد دارد مدت زمان استخراج یک بیت کوین را به یک روز کاهش دهد، یعنی بتواند روزانه 1 بیت کوین تولید کند، باید بیش از 0.11 درصد کل هش ریت بیت کوین را به خود اختصاص دهد.

همان­طور که قبلاً اشاره کردیم، این مقدار معادل 149.2 پتاهش بر ثانیه (PH/s) یا ترکیب توان خروجی 2334 واحد ماینر Antminer مدل S17e است. این عملیات به طور متوسط هر 6.25 روز پاداشی معادل 6.26 بیت کوین دریافت می­کند، یعنی روزی یک بیت کوین!

از آنجا که حتی برای عملیات ماینینگ در مقیاس بسیار بزرگ با بیش از 2000 ماینر، حل یک بلوک تقریباً یک هفته طول می­کشد، ماینرهایی که به صورت انفرادی و تنها با چند دستگاه کار می­کنند، به احتمال زیاد سال­‌ها باید منتظر بمانند تا یک بیت کوین استخراج کنند و با توجه به هزینه ‌های مربوط به انرژی و برق مصرفی، ریسک این کار تا حد زیادی بالا است.

مطلب مفید: آموزش استخراج بیت کوین؛ راهنمای گام به گام استخراج

میزان استخراج بیت کوین در سال 2020 و پس از آن

پیش از این فعالیت یکی از بزرگ­ترین استخرهای استخراج بیت کوین به نام استخر OKEx بین اکتبر تا نوامبر 2020 تا 99.5% کاهش یافت. از آن پس این استخر شاهد افزایش نرخ هش SHA256 بوده و در حال حاضر با بیش از 3400 ماینر فعال هش ریت آن معادل 196.8 PH/S است. این عدد بیش از ده برابر بالاتر از پایین­ ترین سطح نرخ هش این استخر در ماه نوامبر است.

با وجود سرمایه ­گذاران عظیمی نظیر، PayPal و Cash App که اکنون بیش از 100% کل بیت کوین تازه منتشر شده را خریداری کرده ­اند و با افزایش مجموع بیت کوین­هایی به عنوان رپد توکن (Wrapped Token) در بلاکچین­های دیگر (مانند اتریوم و ترون) قفل شده ­اند، میزان تقاضا برای بیت کوین در سال 2020 به میزان قابل توجهی افزایش یافته و این به معنای افزایش مدت زمان استخراج بیت کوین است.

مطلب مفید: معرفی بهترین سخت افزارهای ماینر بیت کوین

سخن پایانی

استخراج بیت کوین فرآیندی است که در آن کامپیوترهای قدرتمند برای کشف بلوک بیت کوین رقابت می‌کنند و برای این کار پاداش دریافت می­کنند. ماینرها عموماً به صورت تیمی از تجهیزات تخصصی مانند پلتفرم­های ماینر ASIC استفاده می­کنند تا سریع­تر بتوانند یک بلوک جدید کشف کنند. اما برخی از آن­ها سختی­های ماینینگ انفرادی را به جان می­خرند تا در نهایت سود بیشتری عایدشان شود.

در این مطلب به بررسی مدت زمان استخراج یک بیت کوین هم به صورت گروهی و هم به صورت انفرادی یا سولو پرداختیم و دیدیم که حتی ممکن است چندین سال طول بکشد تا ماینری بتواند یک بیت کوین استخراج کند. در نهایت انتخاب اینکه به یک استخر ماینینگ بپیوندید یا به صورت انفرادی به ماین کردن ادامه دهید، با خود شماست.

مطلب مفید: آموزش کار با ماشین حساب محاسبه استخراج

4 نظرات

  1. من اصلآ نفهمیدم چی به چی بود.این توضیحات برا کسانی هست ‌که حداقل فوق لیسانس یا دکترا داشته باشند وگرنه یه آدم آماتور اصلآ این چیزا رو متوجه نمیشه.بهتر بود یه مقاله با توضیحات ساده تر میذاشتید تا همه متوجه می‌شدند.الان شما گفتید برا تولید هر بیت کوین یکسال زمان نیاز است.این ‌املا اشتباه است.دوستان من دستگاه دارن بصورت انفرادی کار می‌کنند و ماهانه به سوددهی میرسند.

    • سلام دوست عزیز.
      این مقاله کاملا تخصصی هست . پیشنهاد میکنیم اگر برای شما قابل فهم نیست مقاله استخراج به زبان ساده را مطالعه بفرمایید. همانطور که فرمودید افراد با مدارک بالا همچون فوق لیسانس و دکتری هم مخاطب سایت ما هستند.
      https://factcoins.com/what-is-mining/
      ممنون از همراهیتون.

    • دکتر.. به نظرم یک بار دیگه بخون مقاله رو
      فرآیند سوددهی و ماین کردن با تولید ۱ عدد بیت کوین توی شبکه خیلی فرق می‌کنه!!
      در ضمن، بازدهی هر دستگاه ماینر با یک دستگاه دیگه از زمین تا آسمون متفاوته
      دوستان شما احتمالا به سوددهی ماهانه مثلا ۱۰۰ دلار رسیده باشن.. اما به این معنی نیست که هر ماه ۱ دونه بیت کوین کامل ماین می‌کنن!!

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان