راهنمای قدم‌به‌قدم ساخت ارز دیجیتال

خانهآموزش هاراهنمای قدم‌به‌قدم ساخت...

آنچه می‌خوانید...

وب‌‌سایت کوین مارکت کپ تا به این لحظه چیزی حدود 20000 رمز ارز را لیست کرده است! از زمان معرفی بیت کوین در سال 2009 بازار مالی جهان دستخوش تغییرات زیادی شد. حالا رمزارزها در دنیای ما جا خوش کرده‌اند و هر روز به تعداد آنها اضافه می‌شود. به نظر می‌رسد ساخت ارز دیجیتال کار راحتی باشد با این حال نکاتی وجود دارد که باید قبل از شروع کار بدانید.

ساخت رمز ارز قانونی است؟ برای ساخت یک رمز ارز به چه چیزهایی نیاز خواهیم داشت؟ کجا می‌توانیم رمز ارز جدیدمان را لیست کنیم؟ اینها سوالاتی است که در این مقاله به سراغ آنها خواهیم رفت. پس تا انتهای مقاله همراه فکت کوینز باشید.

- Advertisement -

ارز دیجیتال چیست؟

قبل از ساخت ارز دیجیتال باید با مفهوم آن آشنا شویم. رمزارزها واحدهای دیجیتالی هستند که انتقال پول بین افراد مختلف را بدون مجوزهای خاص ممکن می‌کنند. در واقع این ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال است که آن را به یکی از جذاب‌ترین اتفاقات دنیای مدرن تبدیل کرده است.

ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال با بهره‌گیری از فناوری بلاک‌چین، سیستم‌های سنتی بانکی را کنار می‌زنند و روشی سریع و کم هزینه را برای انجام پرداخت‌های بین‌المللی ارائه می‌دهند. در کنار سرعت و هزینه پایین، شفافیت معاملات انجام شده با ارزهای دیجیتال است که آنها را تا به این اندازه کاربردی کرده است.

نکته دیگری که باید در رابطه با رمز ارزها بدانید این است که بدون وجود بلاک‌ چین (شبکه‌ای غیرمتمرکز و همتا به همتا) نمی‌توان به سراغ ساخت ارز دیجیتال و استفاده از آنها رفت. در واقع این بلوک‌های بلاک‌ چین هستند که داده‌های مربوط به معاملات را در خود ذخیره و صحت معاملات را تایید می‌کنند. تصویر زیر به صورت خلاصه نحوه کار بلاک چین را نمایش می‌دهد.

ساخت ارز دیجیتال یا توکن؟

یکی دیگر از مواردی که باید قبل از ساخت ارز دیجیتال بدانید تفاوت ارز دیجیتال با توکن است. اغلب افراد این دو اصطلاح را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند؛ با این حال معنا و مفهوم این دو به طور کامل با یکدیگر متفاوت است. ارزهای دیجیتال به طور اختصاصی برای کار روی یک بلاک چین ساخته می‌شوند اما توکن‌ها توسط برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و پروتکل‌های غیرمتمرکز و برای استفاده روی بلاک‌ چین ساخته می‌شوند.

ساخت ارز دیجیتال یا توکن؟

به زبان ساده‌تر رمز ارزها با این هدف طراحی می‌شوند تا به عنوان ارز قالب یک بلاک چین کار کنند. این ارزها دقیقا مانند ارزهای فیات عمل می‌کنند و به نوعی ارزش ذخیره می‌کنند. به علاوه، این ارزهای دیجیتال هر بلاک چین هستند که برای مبادلات هر شبکه استفاده می‌شوند. برای مثال بیت کوین یک رمز ارز است نه یک توکن!

آن طرف ماجرا توکن‌ها را داریم؛ این دارایی‌های دیجیتال در قراردادهای هوشمند کدگذاری می‌شوند و در برنامه‌های غیرمتمرکز و پلتفرم‌های همان بلاک چین قابل استفاده‌اند. به عنوان مثال، توکن‌های ERC-20 روی بلاک چین اتریوم ساخته می‌شوند. به یاد داشته باشید که انواع مختلفی از توکن‌ها وجود دارند؛ توکن‌های مخصوص بازی، استیبل کوین‌ها، توکن‌های حاکمیتی و دارایی‌های دیجیتالی مانند توکن‌های غیر قابل تعویض یا همان NFT ها هستند.

ساخت توکن یا ارز دیجیتال

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که ساخت ارز دیجیتال به مراتب از توکن‌ سخت‌تر است چرا که توکن‌ها روی بلاک چین‌های موجود ساخته می‌شوند. به بیان ساده‌تر، توکن‌ها می‌توانند با استفاده از فناوری‌ بلاک چینی که از قبل موجود است ساخته شوند اما رمزارزها به بلاک چین اختصاصی خود نیاز دارند. همین باعث می‌شود فرآیند ساخت توکن به اندازه‌ای آسان باشد که بتوانید با استفاده از برنامه‌ای مثل CoinTool بدون هیچ دانش برنامه نویسی، یک توکن ERC-20 بسازید.

روش‌های ساخت ارز دیجیتال

روش‌های ساخت ارز دیجیتال

سه راه برای ساخت یک ارز دیجیتال وجود دارد که ما از سخت‌ترین تا آسان‌ترین آنها را به ترتیب بررسی خواهیم کرد.

  1. از صفر شروع کنید و ارز دیجیتال و بلاک چین خود را توسعه دهید.
  2. یکی از بلاک چین‌های موجود را انتخاب کنید و با اعمال تغییرات، بلاک چین خود را ایجاد کنید.
  3. رمزارزی توسعه دهید که روی یکی از بلاک چین‌های موجود کار کند.

گزینه شماره 1: از صفر شروع کنید و ارز دیجیتال و بلاک چین خود را توسعه دهید.

می‌توانید با کدنویسی بلاک چین خود را بسازید و رمز ارز بومی خود را توسعه دهید. انتخاب این گزینه به شما اجازه می‌دهد خلاقیت خود را به حداکثر برسانید. با همه مزایا به کار گرفتن این روش به دانش فنی بسیار خوبی نسبت به برنامه نویسی و توسعه بلاک چین نیاز دارد. به علاوه برای توسعه صفر تا صدی به بودجه بسیار زیادی نیاز خواهید داشت.

گزینه شماره 2: یکی از بلاک چین‌های موجود را انتخاب کنید و با اعمال تغییرات، بلاک چین خود را ایجاد کنید.

گزینه دوم پیش روی شما تغییر کد منبع یک بلاک چین دیگر یا همان فورک کردن (Forking) است. در این روش ارز دیجیتال خود را با هزینه و انرژی کمتری توسعه خواهید داد. برای مثال لایت کوین (LTC) و بیت کوین کش (BCH) از بیت کوین فورک شده‌اند (انشعاب پیدا کرده اند). البته باید به این نکته توجه کنید که این کار نیز به دانش فنی نیاز دارد.

گزینه شماره 3: رمزارزی توسعه دهید که روی یکی از بلاک چین‌های موجود کار کند.

اگر تنها هدف شما ساخت یک توکن است، نیازی به ایجاد یک بلاک چین جدید یا تغییر زیرساخت بلاک چین موجود نخواهید داشت. بلاک‌چین‌هایی مانند اتریوم به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به افراد اجازه می‌دهند تا روی اکوسیستم آنها توکن خود را بسازند. این گزینه مناسب افرادی است که با کدنویسی آشنا نیستند. توکن محبوب میم، توکن شیبا اینو (SHIB)، در واقع روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است.

مراحل ساخت ارز دیجیتال

برای ساخت یک ارز دیجیتال باید مراحل زیر را دنبال کنید.

مراحل ساخت ارز دیجیتال

1. هدف خود را مشخص کنید

قبل از انجام هر کاری باید هدف خود را مشخص کنید. باید ببینید می‌خواهید از از رمزارز خود برای مبادله استفاده کنید یا به عنوان ذخیره ارزش. در واقع این هدف شما است که مسیر شما را مشخص می‌کند و راه‌حل‌های مناسب در اختیارتان می‌گذارد.

برای مثال، سازندگان CELO که توکنی مبتنی بر موبایل است، کاربران گوشی‌های هوشمند را هدف قرار دادند. سازندگان این توکن فکر می‌کردند گوشی‌های تلفن همراه می‌توانند پذیرای حجم انبوهی از ارزهای دیجیتال باشند. بنابراین رمز ارزی ایجاد کردند که به دارندگان گوشی‌های هوشمند اجازه می‌داد با استفاده از لیست مخاطبین، پرداخت‌ انجام دهند.

مثال دیگری که می‌توانیم در این مورد بزنیم، بیت کوین است که به عنوان جایگزینی غیرمتمرکز برای ارزهای فیات توسعه یافت. در مقابل، اتریوم به عنوان پلتفرمی که ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) را ممکن می‌کند، توسعه یافته است.

هدف گذاری‌تان که تمام شد باید برای ارز دیجیتال خود نام و لوگوی مناسبی آماده کنید. فراموش نکنید که نام و لوگو چهره رمزارز شما است و هیچکس چیزهای زشت را دوست ندارد. بعد از انجام این مراحل باید به سراغ طرح اولیه یا همان وایت یپر (White Paper) بروید. دقت کنید که سرمایه گذاران با مطالعه همین طرح اولیه تصمیم می‌گیرند روی ارز دیجیتال شما سرمایه گذاری کنند یا خیر!

سعی کنید طرح اولیه را به شکلی بنویسید که تمامی اطلاعات مهم مربوط به پروژه در آن جای بگیرد. البته می‌توانید به سراغ استخدام متخصصین این حوزه نیز بروید. سایت‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند با دریافت شرح پروژه و اهداف آن وایت پیپر مناسبی برای آن بنویسند.

2. انتخاب بین مکانیزم گواهی کار یا گواهی سپرده

مرحله بعدی ساخت ارز دیجیتال انتخاب یکی از مکانیزم‌های اعتبار سنجی مثل مکانیزم گواهی کار (POW) یا مکانیزم گواهی سپرده (POS) است که با نام اثبات کار و اثبات سهام نیز شناخته می‌شوند. تصویر زیر به خوبی نحوه کار این دو مکانیزم را به نمایش می‌گذارد.

ساخت ارز دیجیتال - POW یا POS

تا همین چند وقت پیش رایج‌ترین مکانیزم اعتبارسنجی، مکانیزم گواهی کار (POW) بود. بیت کوین و بسیاری دیگر از رمز ارزها از این پروتکل سنگین کامپیوتری به عنوان زیربنای اصلی شبکه خود استفاده می‌کنند. در این پروتکل، ماینرها تلاش می‌کنند با شرکت در یک رقابت شدید و حل معادلات ریاضی، تراکنش‌های شبکه را تایید کنند. به محض اینکه یکی از ماینرها تراکنش را تایید کرد، پاداش دریافت می‌کند و داده‌های مربوط به آن تراکنش در بلاک چین ذخیره می‌شوند.

با این همه مکانیزم POW بی‌عیب نیست! مصرف برق و اثرات آن بر روی محیط زیست مورد انتقادی جدی بسیاری از انسان‌ها قرار گرفته است.این انتقادات باعث توسعه مکانیزم‌های دیگری شد که تاثیرات منفی بسیار کمتری روی کره زمین می‌گذارند. مکانیزم POS یکی از این مکانیزم‌های نسل جدید است که در آن کاربران با سپرده‌گذاری رمز ارزهایشان در رقابت تایید تراکنش‌ها شرکت می‌کنند.

همانطور که گفتیم مکانیزم‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. برای مثال DPoS یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های PoS است که توسط Tron و EOSIO استفاده می‌شود. مکانیزم‌های گواهی اعتبار (PoA) و گواهی سوزاندن (PoB) نیز وجود دارند که در صورت نیاز می‌توانید از انها استفاده کنید.

3. بلاک چین خود را انتخاب کنید

صرف نظر از روشی که برای ساخت ارز دیجیتال استفاده می‌کنید باید بلاک چین داشته باشید. بسته به مکانیزم اعتبارسنجی که انتخاب کرده‌اید یک بلاک چین انتخاب کنید. برای مثال اگر قصد استفاده از پروتکل PoS را دارید می‎‌توانید از بلاک چین کاردانو یا Near استفاده کنید.

به این نکته دقت کنید که چهار نوع بلاک چین داریم: بلاک چین عمومی، خصوصی، ترکیبی و کنسرسیومی (مشارکتی). با توجه به مزایا و معایب هر کدام از این بلاک چین‌ها یکی را برای ادامه کار خود انتخاب کنید. برای مثال اگر قصد ایجاد یک ارز یا توکن خصوصی را دارید نمی‌توانید به سراغ یک بلاک چین عمومی بروید.

4. راه‌اندازی نودها

بعد از طی کردن مراحل قبل باید به سراغ دانلود نرم افزار پیکر بندی نودها (Node Configuration) بروید و نودهای شبکه خود را راه اندازی کنید. نودها کامپیوترهایی هستند که نرم‌افزار بلاک چین را اجرا می‌کنند. در واقع همین کامپیوترها هستند که اعتبار سنجی و تایید تراکنش‌ها را انجام می‌دهند و داده‌های مربوط به آن را در بلوک‌های بلاک چین ذخیره می‌کنند.

نودهای مختلفی برای اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه وجود دارند. در واقع هنگام توسعه ارز دیجیتال خود باید بدانید قصد دارید از چه نودهایی برای بلاک چین خود استفاده کنید. این نکته را فراموش نکنید که راه اندازی نودها به دانش فنی زیادی نیاز دارد؛ چرا که تمام فعالیت‌های شبکه به آنها وابسته است.

5. ساختار بلاک چین را مشخص کنید

در این مرحله از ساخت ارز دیجیتال باید برای زیرساخت‌ها برنامه ریزی کنید. در واقع باید به این سوال پاسخ دهید: شبکه رمز ارزی که قصد ساخت آن را دارم چطور کار خواهد کرد؟ تراکنش‌ها، پروتکل شبکه و الگوریتم اعتبار سنجی باید به درستی در کنار هم کار کنند.

اگر قصد دارید ارز دیجیتال خود را روی یکی از بلاک چین‌های موجود بسازید، می‌توانید از همان معماری شبکه استفاده کنید و در وقت خود صرفه جویه کنید. این نکته را در ذهن خود داشته باشید که اکثر بلاک چین‌های فعلی از یک معماری‌ تغییر ناپذیر، ثابت و غیر متمرکز بهره می‌برند.

علاوه بر موارد بالا باید توکنومیک ارز دیجیتال خود را در این مرحله شفاف سازی کنید. برای این کار باید به این سوالات جواب بدهید: قصد تولید چه مقدار ارز دیجیتال را دارید؟ حجم منابع در گردش چقدر باشد؟ دقت کنید که همین سوال‌های ساده توکنومیک ارز دیجیتال شما را مشخص می‌کنند. سعی کنید تعادل را بین عرضه و تقاضا برقرار کنید.

6. API ها را یکپارچه سازی کنید

حالا که معماری شبکه مشخص شده است می‌توانیم به سراغ API ها برویم و آنها را به شبکه خود اضافه کنیم. استفاده از API به شبکه کمک می‌کند ارتباط بین نودها را مدیریت کند. علاوه بر این، استفاده از API درک نرم افزار برای کاربران نهایی شبکه را آسان‌تر می‌کند.

یکپارچه سازی API ها نقش مهمی در تضمین امنیت و حفظ حریم خصوصی شبکه ارز دیجیتال شما دارد. این مورد را هم نباید فراموش کرد که این رابط‌ها یکپارچگی کل شبکه را افزایش می‌دهند و همکاری تمام کاربران در تراکنش‌ها را تضمین می‌کنند. نکته دیگری که باید در این مرحله بدانید این است که API ها نیز باید از ساختار شبکه شما پشتیبانی کنند. برای مثال اگر بلاک چین شما از مکانیزم PoW استفاده می‌کند باید API بیت کوین را در شبکه خود ادغام کنید.

7. طراحی رابط کاربری

طراحی رابط کاربری یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت ارز دیجیتال است! کاربران به سمت رمزارزهای می‌روند که در دسترس هستند و از رابط‌های کاربری ساده و زیبا استفاده می‌کنند. در واقع همین رابط کاربری است که شما را به کاربران نهایی یا مشتریان‌تان وصل می‌کند.

به این نکته دقت کنید که ارزهای دیجیتال هنوز برای بخش زیادی از مردم جهان ناشناخته‌اند. همین نکته باعث می‌شود کاربران به دنبال پلتفرم‌هایی باشنده که ساده و کاربردی هستند. برای مثال سعی کنید انجام تراکنش‌ها در شبکه را پیچیده نکنید و با ناوبری کار را برای کاربر ساده کنید.

8. آدرسی برای کیف پول ایجاد کنید

بعد از راه‌اندازی گره‌ها و مشخص کردن ساختار شبکه باید آدرسی برای کیف پول ایجاد کرد. این کار به تسهیل انجام تراکنش‌ها کمک می‌کند. آدرس کیف پول رشته‌ای منحصر به فرد از حروف و اعداد مرتبط با یک ارز دیجیتال خاص است. انجام این کار آنچنان سخت نیست؛ می‌توانید با استفاده از یک سرویس آنلاین یا نصب یک برنامه روی سیستم خود آدرس کیف پول بسازید.

9. ارز دیجیتال خود را قانونی کنید

ارزهای دیجیتال بدون دخالت دولت‌ها کار خود را شروع کردند با این حال قانون گذاران نتوانستند این بخش را نادیده بگیرند و قانون گذاری برای این حوزه را نیز آغاز کردند. این قوانین بسته به کشوری که در آن زندگی می‌کنیم متفاوت خواهد بود. بنابراین باید قوانین کشوی که درآن قصدر ساخت ارز دیجیتال را دارید، مطالعه کنید.

اگر در کشوری زندگی می‌کنید که ساخت رمز ارز غیر قانونی است؛ دنبال کردن هدف‌هایتان به شدت سخت و گاهی ناممکن خواهد شد. در برخی کشورها نیز باید ارز دیجیتال خود را ثبت کنید؛ در هر صورت قبل از راه اندازی پروژه از قانونی بودن آن اطمینان حاصل کنید.

10. ارز دیجیتال خود را رشد دهید

همه کارها را هم که درست انجام دهید، این بازاریابی است که سرنوشت ارز دیجیتال شما را مشخص می‌کند. شما می‌توانید با کمک ایردراپ (Airdrop)، تبلیغات رسانه‌ای یا استفاده از افراد مشهور فضای مجازی عرض دیجیتال خود را با سر و صدای زیاد به بازار معرفی کنید.

تلگرام، ردیت و توییتر می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند. علاوه بر این از قدرت وایت پیپر خود در این مورد غافل نشوید. سعی کنید از کمپین‌های مختلف استفاده کنید و تا جای ممکن ارز دیجیتال خود را به همه معرفی و برای کاربران شبکه اعتماد سازی کنید.

هزینه ساخت ارز دیجیتال چقدر خواهد شد؟

هزینه ساخت رمز ارز به پیچیدگی پروژه بستگی دارد. قبل‌تر هم به این نکته اشاره کردیم که هزینه ساخت توکن‌ها نسبت به هزینه ساخت ارزهای دیجیتال کمتر است؛ چرا که هزینه‌های توسعه و نگه داری رمزارزها بسیار بالا است. ساخت یک ارز دیجیتال جدید می‌تواند بین 10,000 تا 30,000 دلار هزینه داشته باشد. البته اگر سفارشی سازی‌ها نسبت به حالت معمول افزایش پیدا کنند این هزینه بیشتر هم می‌شود. در حال حاضر نرخ استخدام توسعه دهنده بلاک چین ساعتی 81 تا 100 دلار است. این در حالی است که شما برای پیش بردن پروژه خود طراحان و مشاوران حقوقی نیز نیاز خواهید داشت.

هزینه ساخت ارز دیجیتال چقدر خواهد شد؟

البته اگر به سراغ توکن‌ها بروید، این هزینه‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کنند. توکن‌ها تنها به یک قرارداد هوشمند نیاز دارند که می‌توانید با کمتر از 500 دلار و با استفاده از یک قرارداد هوشمند بسیار ابتدایی، توکن‌های خود را ضرب کنید.

ساخت ارز دیجیتال چقدر زمان می‌برد؟

اینکه ساخت رمز ارز اختصاصی شما چقدر زمان می‌برد به پروژه شما و ویژگی‌هایش بستگی دارد. با این همه توسعه یک ارز دیجیتال از صفر تا صد می‌تواند تا 6 ماه زمان ببرد. البته این میزان به تخصص توسعه دهندگانی که استخدام می‌کنید نیز بستگی دارد.

ساخت ارز دیجیتال چقدر زمان می‌برد؟

آن طرف ماجرا، ساخت ارز دیجیتال با ابزارهای خودکار چیزی در حدود چند دقیقه طول می‌کشد. خیلی راحت می‌توانید کد رمز ارزی مثل بیت کوین را کپی کنید، یک متغیر به آن اضافه کنید و رمزارز خود را بسازید. البته اگر قصد تغییر و ویرایش کد را داشته باشید باید وقت و انرژی بیشتری صرف کنید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که ساخت یک رمز ارز جدید با مراحل ابتدایی تمام نمی‌شود. ممکن است ساخت ارز دیجیتال یک هفته طول بکشد اما تنظیم اکوسیستم و رابط کاربری آن چندین ماه زمان ببرد.

چرا باید ارز دیجیتال خود را بسازیم؟

ارزهای دیجیتال در صنایع مختلفی مانند سرگرمی، ورزش، بازی‌های رایانه‌ای و زنجیره تامین نفوذ کرده‌اند. به زودی با روی کار آمدن Web 3.0، این نفوذ بیشتر نیز خواهد شد. علاوه بر این شرکت‌های مختلفی به دنبال استفاده از فناوری بلاک چین برای حل مشکلات خود هستند. این می‌تواند به گسترش این فناوری و افزایش کاربرد آن کمک کند.

چرا باید ارز دیجیتال خود را بسازیم؟

آزادی مالی

ارزهای دیجیتال تحت کنترل‌ بانک‌ها و یک سیستم مرکزی مشخص نیستند. همین باعث می‌شود انعطاف پذیری مالی ارزهای دیجیتال نسبت به ارزهای فیات بیشتر باشد. در واقع این شما هستید که هدف ارزهای دیجیتال را مشخص می‌کنید. اگر به صورت بین المللی تجارت می‌کنید، دسترسی به ارزهای دیجیتال می‌تواند در مقایسه با سیستم‌های بانکی سریع‌تر و کم هزینه‌تر باشد.

برندسازی تجاری

اینکه برند شما یک ارز دیجیتال اختصاصی داشته باشد، به اعتبار آن می‌افزاید. اگر به اطراف خود نگاهی بیاندازید، متوجه می‌شوید که شرکت‌هایی مثل تسلا، جی پی مورگان، متا و … به سمت استفاده از ارزهای دیجیتال می‌روند و قصد دارند این حوزه را در برنامه‌های بلند مدت خود جای دهند.

این نکته را هم در نظر بگیرید که وجود یک رمز ارز اختصاصی کارایی کسب و کار شما را افزایش می‌دهد و تجربه بهتری برای مشتری‌هایتان رقم می‌زند. همین که این تصور در مشتریان ایجاد شود که دانش شما نسبت به این فناوری بالا است، باعث جلب اعتماد آنها می‌شود. این را هم در نظر بگیرید که با ساخت ارز دیجیتال اختصاصی، جایگزینی مناسب برای بانک‌ها و سرویس‌های مالی متفرقه به مشتریان خود ارائه می‌دهید.

جذب سرمایه جمعی

ارزهای دیجیتال می‌توانند یکی از بهترین روش‌های جذب سرمایه جمعی برای پروژه‌های شما باشند. ساخت یک ارزد دیجیتال اختصاصی به شما اجازه می‌دهد برای کمپین‌های مالی و دسترسی به سرمایه گذاران بالقوه بازار آزادانه عمل کنید. یکی از مزایای این روش عدم وجود تفاوت بین ICO و IDO برای جمع آوری سرمایه است؛ چرا که می‌توانید از هر دو این روش‌ها برای جذب سرمایه گذاران دولتی و خصوصی استفاده کنید.

امنیت و پس انداز

رمز ارزها به جغرافیای یک کشور یا منطقه محدود نمی‌شوند. همین باعث می‌شود هزینه تبدیل آنها به یکدیگر و انجام تراکنش‌های مختلف با استفاده از آنها آسان‌تر و ارزان‌تر باشد. این را هم در نظر بگیرید که ارزهای دیجیتال مشکلات تورمی ارزهای فیات را ندارند؛ در نتیجه می‌توان از آنها برای پس انداز استفاده کرد.

آینده یعنی ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین به سرعت در حال رشد و همه گیر شدن هستند. این ارزها غیر متمرکز هستند و به حریم شخصی تمام افراد احترام می‌گذارند؛ در واقع همین ویژگی‌ها است که رمز ارزها را به آینده جهان گره زده است.

کلام آخر

یادگیری نحوه ساخت ارز دیجیتال کار ساده‌ای نیست. قبل از قدم برداشتن برای ساخت و توسعه رمز ارز اختصاصی‌تان باید با این حقیقت که به زمان و بودجه زیادی نیاز خواهید داشت رو به رو شوید. ساخت یک رمز ارز به درکی اساسی از فناوری بلاک چین و مهارت‌های بازاریابی نیاز دارد. حتی با تمام این ویژگی‌ها و آمادگی نمی‌توان صد در صد مطمئن بود که ارز دیجیتال‌تان موفق می‌شود. نظر شما چیست؟ فکر می‌کند باید به سراغ ساخت ارز دیجیتال برویم یا نه؟

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان