top banner adv

سرنوشت ماینرهای اتریوم پس از اتریوم 2.0 چه خواهد شد؟

سرنوشت ماینرهای اتریوم پس از اتریوم 2.0 چه خواهد شد؟
0
بازدید : 12852

با روی‌آوردن اتریوم به اثبات سهام، چه اتفاقی برای ماینرهای اتریوم خواهد افتاد؟ آیا دوباره می‌توان از آنها استفاده کرد؟ سرنوشت ماینرهای اتریوم در آینده موضوعی است که در این مقالۀ فکت کوینز به آن پرداخته و اطلاعات مفیدی را درباره‌اش فراهم کرده‌ایم، با ما همراه باشید.

سرنوشت ماینرهای اتریوم
سرنوشت ماینرهای اتریوم

انتقال اتریوم

اکنون بیش از یک سال است که اتریوم در مسیر طولانی انتقال از پروتکل اجماع اثبات کار به اثبات سهام قرار دارد. این انتقال تأخیرهای زیادی داشته و بااین‌حال، به نظر می‌رسد که تیم توسعۀ اتریوم به ایجاد تحول نزدیک‌تر شده است. اتریوم در سال ۲۰۲۲ با یک به‌روزرسانی به نام «مرج» (merge) که همراه با مِین نِت (Mainnet) به بیکن چین (Beacon Chain) ملحق می‌شود، به اثبات سهام تغییر خواهد کرد.

بیکن چین همان چیزی است که امکان سرمایه‌گذاری در ETH را فراهم می‌کند و از اواخر سال ۲۰۲۰ دایر است. در آن موقع، افراد زیادی با هدف پشتیبانی از این انتقال و کسب سود در سهامشان، اتر خود را استیک (stake) می‌کردند. پس از وقوع مِرج، به دلیل وجود «بمب سختی» (difficulty bomb) استخراج بسیار دشوارتر خواهد شد؛ بمب سختی سازوکاری برای ازبین‌بردن انگیزۀ استخراج اتریوم به نفع استیکینگ است.

چند ماه قبل، بنیاد اتریوم شبکۀ تست کینتسوگی (Kintsugi) را مستقر کرد که تغییرات مِرج را به یک تست نت (testnet) عمومی می‌آورد. این تست نت برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن طراحی شده است تا در محیط پس از مرج، کار بر روی به‌روزرسانی‌های اپ خود را شروع کند؛ این بدان معناست که تیم توسعه در یک عرضۀ عمومی در حال پیشرفت است.

از مدت‌ها پیش، به‌ویژه به دلیل وقوع تأخیرهای مکرر در سال گذشته، بحث این بوده است که اتریوم ۲ هرگز نخواهد آمد. درهرحال، انتشار کینتسوگی گامی بلند به‌سوی اولین راه‌اندازی در امسال خواهد بود. از زمان راه‌اندازی بیکن چین در دسامبر ۲۰۲۰، بیش از ۳۵ میلیارد دلار در آن به اشتراک گذاشته شده است که تقریباً 7.5 درصد از کل عرضۀ ETH را تشکیل می‌دهد. با اطمینان می‌توان گفت که در این به‌روزرسانی منابع هنگفتی سرمایه‌گذاری شده و توسعه‌دهندگان به تکمیل آن نزدیک شده‌اند.

سرنوشت ماینرهای اتریوم چه خواهد بود؟

بازار کریپتوکارنسی اخیراً کمی رو به افول است و به همین دلیل، استخراج کریپتوکارنسی به اندازۀ سال ۲۰۲۱ سودآور نیست. یک کارت گرافیک Nvidia 3080 ، بسته به هزینه‌های محلی انرژی همچنان می‌تواند با استخراج اتریوم روزانه حدود 3.50 دلار سود تولید کند که این مقدار نصف سود در اواخر سال ۲۰۲۱ است. درهرحال، حتی اگر ارزش اتریوم بار دیگر افزایش پیدا کند، مِرج باعث می‌شود که استخراج دیگر سودآور نباشد.

بمب سختی، استخراج اتریوم را به کاری بی‌ارزش تبدیل می‌کند؛ یعنی هرکسی که در این زمان مشغول استخراج آن است، مجبور می‌شود به سراغ یک کوین دیگر برود یا کارت گرافیکش را برای استیکینگ بفروشد. البته کریپتوکارنسی‌های اثبات کار دیگری هم وجود دارند که برای به‌دست‌آوردن سود می‌توان با سخت‌افزار مصرف‌کننده (consumer hardware) استخراج کرد.

به‌هرحال، ازآنجاکه بسیاری از ماینرهای اتریوم به دنبال کوین‌های جدید برای استخراج هستند، شاید این جایگزین‌ها چندان سودآور نمانند. احتمالاً تداوم روند استخراج سودآور کریپتوکارنسی همچنان دشوار باقی بماند، مگر آن که محبوبیت کوین‌های معین تغییر کند که در موردش بحث خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید : سرمایه‌گذاری در بیبی دوج، آیا سرمایه‌گذاری در Baby Doge پیشنهاد می‌شود؟

کوین‌های جایگزین اثبات کار

علاوه بر اتریوم چندین کریپتوکارنسی دیگر نیز وجود دارند که با استفاده از سخت‌افزار مصرف‌کننده می‌توان به‌طوری سودآور استخراجشان کرد. آنها عبارت‌اند از اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic)، ریون کوین (Ravencoin)، فیرو (Firo)، بیم (Beam) و موارد دیگر. استخراج این کوین‌ها در حال حاضر سودآور است، اما سودشان به اندازۀ اتریوم نیست و ارزش بازار کمتری دارند. در فوریه ۲۰۲۲، سودآوری ۲۴ ساعته چندین کوین برای یک کارت گرافیک Nvidia 3080 بدون اورکلاک (overclocking) و با هزینۀ برق 0.07 دلار به‌ازای هر کیلووات‌ساعت به شرح زیر است:

سودآوری استخراج
سودآوری استخراج w/ 1 RTX 3080 در 4 فوریه 2022

در اینجا مشاهده می‌کنیم که عجالتاً استخراج اتریوم از هر جایگزین دیگری سودآورتر است. سودآوری استخراج این کوین‌های جایگزین (آلت‌کوین‌ها) بالا و پایین می‌شود، اما در کل سودآوری‌شان در هر زمان معینی ۳۰ تا ۵۰ درصد از استخراج اتریوم کمتر است. یکی از بزرگ‌ترین نقص‌های استخراج کوین‌های کوچک‌تر آن است که ارزششان از اتریوم بسیار ناپایدارتر است که نشان می‌دهد نسبت به کوین‌های بزرگ‌تر افت‌وخیز بسیار زیادی دارند. چنین کوین‌هایی در فهرست صرافی‌های کمتری هم قرار دارند که فروششان برای سود را کاری پردردسر می‌کند. خارج از این فهرست، Crypto.com از اتریوم، اتریوم کلاسیک و ریون کوین پشتیبانی می‌کند.

فهرست این کوین‌ها پایدار نیست

ازآنجاکه کوین‌های کوچک‌تر چندان پایدار نیستند، ترتیب این فهرست بیشتروقت‌ها تغییر می‌کند. چند ماه پیش، ریون کوین برندۀ واضح بود و اتریوم کلاسیک در جایی بسیار پایین‌تر از آن قرار داشت. این نوسان‌ها انتخاب کوین برای استخراج را دشوار می‌کند. این یکی از حوزه‌هایی است که نایس هش (NiceHash) بر اساس انتخاب موارد استخراج باتوجه‌به تقاضا و سود دارای مزیت است.

صرف‌نظر از سودآوری فعلی، سؤال بزرگ این است که وقتی اتریوم به طور ناگهانی به اثبات سهام تبدیل شود، چه اتفاقی برای این نمودار خواهد افتاد؟ سرنوشت ماینرهای اتریوم چه خواهد بود؟ در این مورد چند سناریو محتمل وجود دارد که هر یک را بررسی خواهیم کرد.

مطلب مفید: آیا استخراج اتریوم در سال 2022 به صرفه است؟

بیشتر بخوانید : روز پیتزا بیت کوین؛ یک داستان خوشمزه از انقلاب دیجیتال!

سناریو اول: استخراج با GPU به‌تدریج منقرض می‌شود

هر GPU که در حال استخراج کریپتوکارنسی است، به هش ریت کلی شبکه کمک می‌کند. در جدول بالا می‌توانیم هش‌ریت‌های کل کوین‌های برتر را ببینیم که در آن، اتریوم با یک حاشیۀ امن بقیه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. منظور این است که در حال حاضر GPUها دارند اتریوم را بسیار بیشتر از سایر جایگزین‌ها استخراج می‌کنند. اکنون اتریوم کلاسیک بالاترین هش ریت بعدی را دارد، اما هنوز 40 برابر از هش ریت اتریوم کمتر است.

ازآنجاکه GPUهای بسیار زیادی در حال استخراج ETH هستند، با انتقال اتریوم ماینرهای بسیار زیادی در انتظار بهترین گزینۀ بعدی هستند. بعید به نظر می‌رسد که ارزش هر یک از این کوین‌های دیگر آن‌قدر بالا برود که بتواند بدون لطمه زدن به سودآوری این میزان هش ریت را جذب کند. اگر پس از تغییر وضعیت تمام ماینرها هیچ جایگزین سودآوری برای اتریوم وجود نداشته باشد، سرنوشت ماینرهای اتریوم چیزی جز نابودی نخواهد بود.

سختی استخراج

شاید از خود پرسیده باشید که چرا افزایش ناگهانی ماینرهای مشغول به استخراج این کوین‌های کوچک به سودآوری لطمه می‌زند. این امر به موضوعی به نام سختی استخراج (mining difficulty) مربوط می‌شود. سختی، سازوکار نسبتاً آسانی است که تضمین می‌کند بلوک‌ها در آهنگ نسبتاً ثابتی ساخته می‌شوند. اگر هش ریت شبکه بالا رود، حل کردن بلوک‌ها سخت‌تر می‌شود تا افزایش هش ریت جبران شود. از سوی دیگر، اگر به هر دلیلی بخش زیادی از هش ریت ناگاه از بین برود، سختی کاهش خواهد یافت تا تضمین شود که بلوک‌ها همچنان در آهنگ ثابتی حل می‌شوند.

سختی متوسط اتریوم
سختی متوسط اتریوم

بیشتر بخوانید : کاربرد گسترده NFT ها

افزایش سختی استخراج و دلایل آن

در سال گذشته، سختی استخراج در بلاک‌چین اتریوم، پیوسته و یکنواخت بیشتر شده است. دلیلش آن است که تعداد کل GPUهای در حال استخراج ETH دائماً در حال افزایش است. در ژوئن ۲۰۲۱، به دلیل ممنوعیت ناگهانی استخراج کریپتوکارنسی در چین این تعداد شدیداً افت کرد. این ممنوعیت، نحوۀ کاهش یافتن سختی در صورت افت ناگهانی هش ریت را به‌خوبی نشان می‌داد. علاوه بر این، نشان می‌دهد که کاهش ناگهانی قدرت ماینینگ به قدرت عملکرد شبکه لطمه وارد نمی‌کند. وجود ماینرهای بیشتر امنیت شبکه را افزایش نمی‌دهد، بااین‌حال، برای حفظ عملکرد آن نیز خیلی مهم نخواهد بود.

بیشتر بخوانید : الگوریتم اثبات اهمیت (POI) چیست؟

هنگام انتقال اتریوم به اثبات سهام، ماینرهای فراوانی به‌سوی آلت‌کوین‌هایی که در حال حاضر سودآور هستند، هجوم خواهند آورد. اضافه‌کردن هم‌زمان چندین ماینر سختی استخراج را تا حد زیادی افزایش خواهد داد. ازآنجاکه شبکه‌ها نمی‌توانند میزان تولید بلوک‌های خود را افزایش دهند و افراد بسیار بیشتری برای به‌دست‌آوردن همین پاداش رقابت خواهند کرد، احتمال حل کردن یک بلوک و دریافت پاداش بسیار کاهش خواهد یافت.

مطلب مفید: بمب سختی اتریوم باز هم به تاخیر افتاد؛ مرج اتریوم بین مرداد تا آبان انجام خواهد شد

سناریو دوم سرنوشت ماینرهای اتریوم: استخراج با GPU یک مورد دلخواه جدید پیدا می‌کند

اگر در چند سال گذشته یک مطلب مفید آموخته باشیم، آن است که بازار کریپتوکارنسی پیش‌بینی نشدنی است. بسیاری از ماینرها مایل‌اند با سخت‌افزاری درآمد کسب کنند که از قبل داشتند و گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که ارزش این آلت‌کوین‌ها با افزایش نرخ هش آنها بیشتر می‌شود. منظور این است که اگر جامعه استخراج به این مورد بیشتر اهمیت دهند، ارزش کوین بیشتر خواهد شد. این امر دور از ذهن نیست، اما ممکن است قدرت ماینرهای بازار خیلی دست بالا گرفته شود.

احتمال وقوع این سناریو چندان بالا نیست. ارزش یک کوین از سودآوری استخراج آن بسیار پیچیده‌تر است. باتوجه‌به اینکه گزینه‌های دیگر کوین های نسبتاً کوچکی هستند، به نظر نمی‌رسد که ارزششان خیلی بالا رود. دلیلش این است که آنها تنها کوین‌های مقرون‌به‌صرفه برای ماینرها بوده‌اند. برخی از این کوین‌ها ایده‌های جالبی دارند که از سایر پروژه‌ها متمایزشان می‌کند و بااین‌حال، هیچ یک محبوبیت زیادی ندارند.

آشنایی با برخی کوین‌های جایگزین

در این فهرست، بزرگ‌ترین سهم بازار (market share) به اتریوم کلاسیک تعلق دارد که کوین بحث برانگیزی است. تنها کوین دیگر این فهرست که صرافی‌های اصلی مانند Crypto.com از آن پشتیبانی می‌کنند، ریون کوین است. این کوین یک فورک از بیت‌کوین است که برای ایجاد و مبادلۀ آسان توکن‌های سفارشی مانند NFTها طراحی شده است. بزرگ‌ترین مشکل این جایگزین‌ها آن است که هیچ یک در مقایسه با سایر بلاکچین‌هایی که اکنون ارزش بازارشان بیشتر است، مزایای عمده‌ای ندارند.

به اعتقاد ما ارزش کوین به میزان مفید بودن آن بستگی دارد، اما همیشه در مورد دارایی‌های ریسک‌پذیر (speculative asset) این‌طور نیست. اگر افراد زیادی به این کوین‌ها روی آورده و شروع به خرید و نگهداری‌شان کنند، ممکن است همچنان سودآور باقی بمانند. تا زمانی که ماینرها بتوانند ۶۰ تا ۷۰ درصد از سودآوری خود را پس از مرج حفظ کنند، استخراج GPU ادامه می‌یابد و این امر بر سرنوشت ماینرهای اتریوم اثر خواهد گذاشت.

حتی اگر میزان سود آن‌قدر زیاد نباشد، هر GPU در حین کار بیشتر از هزینه‌ای که برای اجرا صرف می‌کند، درآمد خواهد داشت. ازآنجاکه استخراج کار پرزحمتی نیست، پیش‌بینی می‌شود که چند ماینر تا زمان به‌دست‌آوردن مقداری سود به این مشارکت ادامه دهند.

استخراج با GPU
استخراج با GPU

بهترین گمانه‌زنی‌ها در مورد سرنوشت ماینرهای اتریوم

هر دو سناریو افراطی هستند، خواه استخراج با GPU ادامه داشته باشد یا خیر. درهرحال، حدس می‌زنیم که ترکیبی از این دو رخ دهد.

پیش‌بینی می‌شود که اکثر ماینرها هنگام نزدیک بودن ادغام یا مدت کوتاهی پس از آن، سخت‌افزار خود را بفروشند. در سرتاسر سال ۲۰۲۱ بازار کارت‌های گرافیک به‌غایت رقابتی بود، طوری که کارت‌های دست‌دوم به‌صورت آنلاین با قیمتی بسیار بیشتر از کارت‌های نو فروخته می‌شدند. منطقی به نظر می‌رسد که ماینرها قبل از اشباع شدن بازار ثانویه از این قیمت‌های تورمی سود برده و در استیکینگ سرمایه‌گذاری کنند یا آن را رها کنند. شاید تغییر توجه به استیکینگ  از راه اجرای یک نود اعتبارسنج (validator node) در بلاک‌چین اتریوم، معقول‌ترین گزینه‌ای است که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند.

برخی ماینرهای اتریوم ممکن است GPUهای خود را بفروشند. در این صورت می‌توان سرنوشت ماینرهای اتریوم باقیمانده را حدس زد: ممکن است کوین‌های جایگزین را امتحان کنند. شاید این کار در ابتدا سودآور نباشد، اما احتمال دارد سودآوری یک اجتماع کوچک استخراج ادامه یابد؛ زیرا قیمت کوین با سختی استخراج مواجه می‌شود. تمام این موارد به میزان رشد کوین‌هایی مانند ریون کوین بستگی دارد. یعنی آن‌قدر رشد خواهند کرد تا بتوانند هجوم ماینرها را پاسخگو باشند یا خیر. بعید است شاهد پاداش استخراجی که اتریوم در طول سال ۲۰۲۱ به دست آورده باشیم.

بیت کوین چه سرنوشتی خواهد داشت؟

تا اینجای مقاله نکاتی در مورد سرنوشت ماینرهای اتریوم بیان کردیم. اما بهتر است در مورد آیندۀ بیت‌کوین هم مطالبی گفته شود.

دلیل قرار نداشتن بیت کوین در فهرست استخراج آن است که امکان استخراجش با کارت‌های گرافیک مصرف‌کننده وجود ندارد. بیت‌کوین با استفاده از ماینرهای ASIC استخراج می‌شود. ASIC مخفف ماینرهای مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (application-specific integrated circuit) است. ASIC یک قطعه سخت‌افزار تخصصی است که برای استخراج یک کریپتوکارنسی خاص طراحی شده است. این ماینرها کاملاً برای استخراج کارآمد یک کریپتوکارنسی توسعه یافته‌اند، به این معنی که با مصرف برق کمتر می‌توانند هش ریت بیشتری تولید کنند.

بیشتر بخوانید : تئوری CAP و بلاکچین

دلایل استفادۀ محدود از ASIC

به چند دلیل ASIC برای هر کوین با ساز و کار اثبات کار توسعه داده نمی‌شود. یک دلیل آن است که برخی بلاک چین‎ها مانند اتریوم، طوری طراحی شده‌اند که «مقاوم در برابر ASIC» باشند. ASICها می‌توانند استخراج را کارآمدتر کنند، بااین‌حال، مرکزگراییِ (centrality) استخراج را افزایش می‌دهند؛

زیرا سازمان‌های بزرگ می‌توانند بسیاری از ASICها را فقط برای استخراج بیت‌کوین بخرند. بااین‌حال، وقتی کارت‌های گرافیک دست‌دوم می‌شوند، کاربران فرصت بیشتری خواهند داشت تا بدون نیاز به خرید سخت‌افزار گران‌قیمتِ مخصوصِ استخراج کریپتوکارنسی این کار را ادامه دهند.

این مرکزگرایی را می‌توان در ممنوعیت استخراج کریپتو در چین هم مشاهده کرد. ارزش اتریوم حدود ۲۰ درصد کاهش یافت، اما بیت‌کوین نزدیک به ۵۰ درصد از کل قدرت هش (hashpower) خود را از دست داد که نشان می‌دهد بخش عظیمی از بیت کوین در برخی مناطق چین استخراج می‌شد.

دلیل اصلی دیگری که ASICها برای سایر کوین‌های اثبات کار استفاده نمی‌شوند این است که برای توسعه‌شان به زمان و منابع زیادی نیاز است. ساخت یک ASIC برای کوینی که در درازمدت سودآوری مشخصی ندارد، خیلی به‌صرفه نیست؛ بنابراین عمدتاً فقط برای بیت‌کوین که یک کوین نسبتاً پایدار است، به کار می‌روند.

سرنوشت ماینرهای اتریوم
سرنوشت ماینرهای اتریوم

فراز و نشیب‌ها در مقولۀ سرنوشت ماینرهای اتریوم

استخراج کریپتوکارنسی مقوله‌ای پرحاشیه است و به همین دلیل، جوانان نسبت به آن احساسات متفاوتی دارند. اثبات کار روشی بسیار مطمئن و آزمایش شده برای ایمن‌سازی یک شبکۀ غیرمتمرکز است، اما انرژی زیادی مصرف می‌کند. با جستجو در اینترنت می‌توانید مقالات زیادی را در مورد مصرف بسیار زیاد برق لازم برای استخراج بیت کوین بیابید.

یکی از دلایل ممنوع شدن استخراج کریپتوکارنسی در چین فشاری بود که این کار بر شبکۀ برق وارد می‌کرد. برخی افراد استدلال می‌کنند که تمام سیستم‌های مالی برای فعالیت به منابع قابل‌توجهی نیاز دارند که درست است. به‌هرحال، این نیز درست است که برای ایمن‌سازی شبکۀ غیرمتمرکز راه‌های دیگری هم وجود دارد که انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

تغییرات اتریوم و دلایل آن

تغییر عمده‌ای که اتریوم ۲ به همراه دارد، انتقال به پروتکلی به نام اثبات سهام است. مصرف برق اثبات سهام تقریباً صفر است و چندین بلاک‌چین بزرگ – کوردانو (Cardano) – چندین سال است که از این پروتکل استفاده می‌کنند. باتوجه‌به اینکه اتریوم با اختلاف زیاد دومین بلاک چین بزرگ است، انتقال از اثبات سهام به پروتکلی که انرژی مصرف نمی‌کند، برای محیط‌زیست بسیار مفید خواهد بود. علاوه بر این، حجم عظیم کاری که تیم توسعۀ اتریوم انجام می‌دهند به هموار شدن راه برای سایر بلاک چین‌ها برای اجرای تغییرات مشابه در آینده کمک می‌کند.

انگیزۀ اتریوم نیز صرفاً کمک به محیط‌زیست نیست. اثبات سهام برای نوع شبکه‌ای که اتریوم به آن تبدیل شده، مناسب‌تر است و امیدواریم به کاهش کارمزد تراکنش‌ها کمک کند.

فاصله‌گرفتن اتریوم از استخراج نیز بدان معناست که مصرف‌کنندگان در نهایت می‌توانند یک کارت گرافیک را با قیمت خرده‌فروشی بخرند. گیمرها، متخصصان خلاق و مهندسان با دانستن اینکه چقدر استخراج اتریوم در یک سال و نیم گذشته سودآور بوده، برای دستیابی به GPU-ها در تلاش بوده‌اند.

کلام آخر

در این مقاله نکاتی را در مورد آمدن اتریوم ۲ و سرنوشت ماینرهای اتریوم در آن زمان بیان کردیم. بدون شک با آمدن این نسخه از اتریوم تحولی در بازار آن رخ خواهد داد که باید از آن مطلع باشید. در مقالات بعدی مطالب بیشتری را در این حوزه منتشر خواهیم کرد. نظرات خود درباره روی کار آمدن اتریوم 2.0 را با ما در میان بگذارید.

2
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x