سفارش حد ضرر متحرک (Trailing Stop Order) چیست؟

خانهآموزش هاسفارش حد ضرر...

آنچه می‌خوانید...

اکثر معامله‌گران ارزهای دیجیتال در معاملات خود از سفارش حد ضرر یا استاپ لاس استفاده می‌کنند، زیرا درک و اجرای آن‌ها ساده است. اما آیا می‌دانستید که سفارش حد ضرر متحرک (Trailing Stop) اغلب می‌تواند موثرتر از سفارش توقف ضرر (Stoploss) باشد؟

زمانی که برای اولین بار وارد بازار ارز دیجیتال می‌شوید، مطمئنا درک معنا و عملکرد سفارش‌های بازار برای شما سخت خواهد بود. در ابتدای کار سفارش‌های مارکت (Market) و محدود (Limit) تمام چیزی است که در مورد انواع سفارش‌های بازار می‌دانید. اما کم‌کم شجاع‌تر می‌شوید و شروع به آزمایش راه‌های دیگر می‌کنید. در آن زمان متوجه خواهید شد که بیش از دو نوع سفارش در بازار وجود دارد.

اکثر فعالان بازار، اصول اولیه ترید یعنی سفارش‌های محدود، سفارش‌های مارکت، حد ضرر یا استاپ لاس و سیو سود یا تیک پرافیت (Take Profit) را می‌شناسند. در این مقاله از فکت کوینز می‌خواهیم شما را با یک نوع سفارش پیشرفته‌تر آشنا کنیم که برای شما بسیار مفید خواهد بود.

سفارش توقف ضرر متحرک چیست؟

سفارش توقف یا حد ضرر متحرک (Trailing Stop) یک نسخه اصلاح شده از سفارش توقف ضرر است که به شما امکان می‌دهد تا از زیان بیش از اندازه در یک بازار پرنوسان در امان بمانید و بتوانید سیو سود کنید. یک سفارش حد ضرر معمولی می‌تواند پوزیشن شما را در یک نقطه قیمتی ثابت ببندد. اما یک سفارش تریلینگ استاپ می‌تواند پوزیشن شما را با رسیدن به یک درصد (ضرر) ثابت ببندد. در اینجا با یک مثال واقعی به شما نشان دهیم که این دو سفارش چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

بیشتر بخوانید: سفارش لیمیت (Limit Order) چیست؟

1. حد ضرر معمولی (stop loss)

فرض کنید که یک پوزیشن خرید بیت کوین در قیمت 20.000 دلار باز کرده‌اید. شما حاضرید تا 10 درصد ضرر کنید و معاملاتان بسته شود. به این معنا که یک سفارش توقف ضرر با قیمت 18.000 دلار باز می‌کنید. اگر قیمت بیت کوین به سمت 25.000 دلار حرکت کند، پوزیشن خرید شما موفقیت‌آمیز خواهد بود.

با این حال، فرض کنید که به هر دلیلی موفق به فروش بیت کوین نشوید و قیمت بیت کوین کاهش یابد. بیت کوین خیلی زود از نقطه ورود سربه‌سر شما یعنی 20.000 دلار رد میشود و پس از چند ساعت به کانال 18.000 دلار می‌رسد. در چنین شرایطی است که سفارش حد ضرر شما فعال می‌شود و ضرر بیشتری نخواهید کرد.

اتفاقی که در اینجا می‌افتد این است که شما یک فرصت را از دست داده و متحمل ضرر شده‌اید. زیرا نتوانسته‌اید سود 5 هزار دلاری خود را سیو کنید و معتقد بودید که قیمت بیت کوین بالاتر خواهد رفت. درنهایت قیمت به نقطه ورود شما برگشت و استاپ لاس فعال شد. این اتفاقات منجر به زیان 10 درصدی شما خواهد شد.

سفارش حد ضرر متحرک چیست؟
سفارش تریلینگ استاپ چیست؟

2. حد ضرر متحرک (Trailing Stop)

حال بیایید ببینیم که معامله شما با سفارش حد ضرر متحرک چگونه پیش خواهد رفت. فرض کنید که همان پوزیشن را با همان قیمت در بیت کوین باز می‌کنید. تنها تفاوت در این است که شما یک سفارش Trailing stop ده درصدی را تعیین خواهید کرد. بیت کوین دوباره به حد 25.000 دلار می‌رسد و ناگهان سقوط می‌کند.

اما صرافی سفارش توقف ضرر شما را زودتر اجرا خواهد کرد. بدین ترتیب که وقتی بیت کوین 10 درصد از 25.000 دلار کاهش یافت و به 22500 دلار رسید، صرافی موقعیت شما را می‌بندد. درنهایت شما نه تنها ضرری نمی‌کنید، بلکه 12.5 درصد نیز سود خواهید کرد.

مزایای سفارش حد ضرر متحرک

در مثال قبلی، قدرت بالای یک سفارش Trailing Stop را به شما نشان دادیم. تمرکز شما در این نوع از سفارش دیگر بر روی یک نقطه قیمت نخواهد بود. در عوض، به صرافی سفارش می‌دهید تا پوزیشن شما را منحصراً در صورتی ببندد که قیمت به میزان یا درصد مشخصی کاهش یابد.

مزیت تعیین کننده در این نوع از سفارش آن است که سود شما تضمین می‌شود و از بازگشت قیمت به نقطه ورود اولیه خود جلوگیری خواهید کرد. بنابراین حتی اگر دارایی دیجیتال به هیچ وجه صعود نکند، باز هم ضررهای خود را به 10 درصد محدود خواهید کرد.

1. جلوگیری از تاخیر در سیو سود

سفارش‌های توقف ضرر متحرک در بازارهای پرطرفدار بسیار مفید است. چرا که اغلب معامله‌گران از دو سناریو یعنی عدم سیو سود به موقع و برداشت سود دیرهنگام می‌ترسند. در بازار ارزهای دیجیتال، خطر از دست دادن سود یا ضرر کردن به دلیل عدم سیو سود به موقع بسیار جدی است. زیرا قیمت یک دارایی دیجیتال ممکن است خیلی سریع جهش کند. در عین حال همان دارایی برای جبران تمام سودهای خود فقط به چند ساعت زمان نیاز دارد. بنابراین فرد می‌تواند هم با خوش‌بین بودن و هم با داشتن انتظارات زیاد دچار اشتباه شود.

مزایای سفارش تریلینگ استاپ
مزایای Trailing stop

2. جلوگیری از سیو سود زودهنگام

شما همچنین با سیو سود زودتر از موعد نیز مرتکب اشتباه خواهید شد. شما ممکن است با افتخار یک پوزیشن را پس از تضمین سود 40 درصدی ببندید، اما خیلی زود متوجه شوید که قیمت همچنان بالا می‌رود. اشتباه نکنید، به دلیل سود 40 درصدی خود هنوز هم باید لبخند بر لب داشته باشید. با این حال، درک این نکته مهم است که هر زمان که توانستید باید سودآوری خود را به حداکثر برسانید.

در حالت اول، سفارش Trailing Stop به شما کمک می‌کند تا در صورتی که بازار تصمیم به سقوط دوباره بگیرد، سود شما به طور خودکار تضمین شود. حالت دوم، این سفارش مانع از آن می‌شود که در یک بازار رو به رشد خیلی زود به سود برسید. در هر دو مورد، سفارش همراه با بازار حرکت می‌کند تا زمانی که صعود بازار متوقف شود. به طور خلاصه، سفارش تریلینگ استاپ می‌تواند میزان ضرر را محدود کرده و در عین حال سود را نیز تضمین کند.

بیشتر بخوانید: شاخص ترس و طمع (FOMO) چیست؟

معایب سفارش حد ضرر متحرک

سفارش‌های استاپ تریلینگ مطمئنا کامل نیستند و جنبه‌های منفی آن‌ها را هم باید در نظر گرفت. این نوع از سفارش‌ها در شرایط خاصی مانند بازارهای پرطرفدار ایده‌آل هستند، اما همچنین در بازارهایی با شرایط متفاوت می‌توانند اثرات مخربی در پی داشته باشند.

مثلا سفارش تریلینگ استاپ در بازارهای پرنوسان بسیار مشکل‌ساز است. زیرا وقتی دارایی می‌تواند در عرض چند ساعت 10 تا 30 درصد جابه‌جا شود، این سفارش کاربرد زیادی نخواهد داشت. شما همچنین ممکن است با مشکلات غیرمنتظره نیز روبرو شوید. به عنوان مثال، قیمت یک ارز می‌تواند 10 درصد کاهش یابد و باعث بسته شدن معامله شما شود و سپس حرکت به سمت بالا را از سر بگیرد.

تنها راه مقابله با شرایط نوسانی بازار در هنگام استفاده از سفارش‌های تریلینگ استاپ ، باز کردن پوزیشن در سطوح قیمتی پایین خواهد بود. یعنی نقطه ورود شما نباید نه در سقف‌های قیمتی و نه در وسط یک کانال قیمتی صورت گیرد. بنابراین سعی کنید در پایین‌ترین نقطه ورودی ممکن در یک دارایی دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید. اما اگر این کار امکان‌پذیر نبود، توصیه می‌کنیم به هیچ وجه از سفارش تریلینگ استاپ استفاده نکنید.

معایب سفارش حد ضرر متحرک
معایب Trailing stop

سفارش‌های حد ضرر متحرک در شریمپی

واقعیت این است که همه افراد با ارزهای دیجیتال ترید نمی‌کنند. زیرا ترید ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات آن‌ها می‌تواند کاری بسیار دشوار باشد. علاوه بر این، بیشتر مردم ترجیح می‌دهند به جای ترید سرمایه‌گذاری کنند. اما آیا سرمایه‌گذاران نیز به قابلیتی مشابه سفارش‌های تریلینگ استاپ دسترسی دارند؟

شما در پلتفرم خودکار مدیریت پرتفولیو شریمپی (Shrimpy) می‌توانید حد ضرر پورتفولیو را فعال کنید. عملکرد حد ضرر پرتفولیو مانند سفارش‌های تریلینگ استاپ است. تنها تفاوت در اینجاست که تاثیر اولی بر کل سبد سهام شما و نه بر دارایی‌های فردی یا پوزیشن‌های ترید خواهد بود.

سفارش‌های حد ضرر متحرک در شریمپی
تریلینگ استاپ در شریمپی

سفارش تریلینگ استاپ پورتفوی (Portfolio Trailing Stop)

فرض کنید 10.000 دلار در چهار ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اید. کاملا هم باور دارید که قیمت‌ها بالا می‌رود، اما همچنان می‌خواهید در صورت اشتباه از سرمایه شما محافظت شود. کاری که باید در چنین شرایطی انجام دهید این است که یک حد ضرر پرتفوی را فعال کنید تا پس از زیان ده درصدی، پرتفولیوی شما بسته شود. بنابراین اگر بازار کاهش یابد و ارزش دلاری سبد شما 10 درصد کاهش یابد، ربات شریمپی دارایی‌های شما را می‌فروشد و آن‌ها را به یک استیبل کوین انتخاب شده توسط خود شما تبدیل می‌کند.

سفارش‌های حد ضرر پرتفولیو به همان هدف سفارش‌های تریلینگ استاپ دست می‌یابد. چراکه آن‌ها نیز حدی از سود را تضمین کرده و از ضرر جلوگیری می‌کنند. شما می‌توانید یک درصد آستانه ضرر تعیین کنید و تصمیم بگیرید که آن آستانه در چه زمانی فعال شود. به عنوان مثال، اگر سبد سهام در عرض یک روز 5 درصد سقوط کند، می‌توانید دارایی‌های خود را به استیبل کوین تبدیل کنید.

جمع‌بندی

چه یک معامله‌گر باشید و چه یک سرمایه‌گذار، هدف شما همچنان یکسان و همان حفاظت از سرمایه است. در حالی که معامله‌گران تقریبا در هر صرافی به سفارش‌های حد ضرر متحرک دسترسی دارند، اما سرمایه‌گذاران به ندرت چنین ویژگی را برای محافظت از سبد خود فعال می‌کنند. اما با کمک پلتفرم‌های مدیریت سرمایه مانند شریمپی و سفارش‌های حد ضرر پرتفولیوی آن، شما نیز می‌توانید از سرمایه خود محافظت کنید.

سوالات متداول

سفارش حد ضرر متحرک چیست؟

سفارش حد ضرر متحرک (Trailing Stop) یک نسخه اصلاح شده از سفارش حد ضرر (stop loss) است که به شما امکان می‌دهد تا از ضرر بیش از حد در امان بمانید و بتوانید سیو سود کنید. سفارش حد ضرر متحرک می‌تواند پوزیشن شما را با رسیدن به یک درصد ضرر ثابت ببندد.

مزیت سفارش حد ضرر متحرک چیست؟

مزیت تعیین کننده این نوع سفارش آن است که سود شما تضمین می‌شود و از بازگشت قیمت به نقطه ورود اولیه خود جلوگیری خواهید کرد. بنابراین حتی اگر دارایی دیجیتال به هیچ وجه صعود نکند، باز هم ضررهای خود را به 10 درصد (برای مثال) محدود خواهید کرد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان