بازارهای جهانی در آستانه یک هفته بزرگ برای بانک‌های مرکزی در حال سقوط هستند

خانهاخباربازارهای جهانی در...

آنچه می‌خوانید...

بازارهای مالی جهانی پس از انتشار داده‌های مربوط به تورم ماه مه در آمریکا و نگرانی‌ها مبنی بر تشدید سیاست‌های پولی تهاجمی از طرف بانک مرکزی این کشور برای مقابله با تورم، به شدت در حال سقوط هستند.

شاخص قیمت مصرف‌کننده که روز جمعه منتشر شد بسیار بالاتر از حد انتظار بود و همین باعث شده تا نگرانی‌های بازار مبنی بر اینکه اقدامات فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی ممکن است اقتصاد را به سمت رکود سوق دهد، دوباره ظاهر شود.

- Advertisement -

سهام‌های بزرگ بزرگترین افت هفتگی خود را از ژانویه به ثبت رساندند و معاملات آتی نیز خبر از زیان بیشتر برای وال استریت می‌دهد.

سهام‌های آسیایی و اقیانوسیه نیز روز دوشنبه سقوط کرد. به طور مثال، شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ، نیکی 225 ژاپن و کسپی کره جنوبی همگی بیش از 3% کاهش یافتند. سهام‌های اروپایی نیز از این روند پیروی کردند و به رنگ قرمز درآمدند.

در همین حال، بازدهی 2 ساله خزانه‌داری آمریکا صبح روز دوشنبه به بالاترین سطح خود از سال 2007 رسید و برای اولین بار از ماه آوریل، از نرخ ده ساله خود پیشی گرفت. این اتفاق اغلب سیگنالی مبنی بر یک رکود قریب‌الوقوع تلقی می‌شود.

به احتمال زیاد در سه ماهه چهارم سال جاری با رکود مواجه خواهیم شد

دلیل اصلی واکنش نزولی بازار به شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا، ترس از گسترش و تثبیت انتظارات تورمی است که فراتر از تنگناهای زنجیره تامین و سایر مسائل، باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شده است.

فهد کمال، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری شرکت Kleinwort Hambros روز دوشنبه در گفتگویی در این رابطه گفت:

من فکر می‌کنم که احتمال سقوط به بازار نزولی و رکود به شکلی غیرقابل انکار پس از ضربه داده‌های تورمی در روز جمعه افزایش یافته است.

به گفته وی تورم هنوز به اوج خود نرسیده اما در عوض، در کل اقتصاد گسترش یافته است. کمال در این رابطه گفت:

در رابطه با جنسیت‌ها، قیمت نفت و کالاها و دیگر موارد کمتر صحبت شده است، با این حال، مبلغ پرداختی برای اجاره بخش بزرگی از این شاخص است که روندی صعودی داشته؛ این به این معنی است که تورم بیشتر از آنچه انتظار داشتیم همراه ما خواهد بود.

ریچارد کلی، یکی از مدیران شرکت TD Securities معتقد است هم بازارهای اوراق قرضه و هم بازارهای سهام اکنون به این باور رسیده‌اند که رکود اقتصادی قریب‌الوقوع است و به احتمال زیاد در سه ماهه چهارم سال 2022 و سه ماهه اول 2023 رخ خواهد داد.

وی در این رابطه گفت:

به طور کلی، اگر نگاهی به بازارهای سهام بیندازید متوجه می‌شوید که ISM (شاخص فعالیت اقتصادی ایالات متحده)، احتمالا طی دو تا سه ماه آینده به 50 یا زیر 50 کاهش خواهند یافت و تا حدی این چیزی است که فدرال رزرو و بانک‌ مرکزی باید انجام دهند تا تورم دوباره کنترل شود.

وی افزود:

در حالی که فدرال رزرو نمی‌تواند یک جا بنشیند و بگوید وظیفه‌اش پایان دادن به روند ایجاد شغل در زمان کنونی است، این کاری است که باید برای مهار تورم انجام دهند.

کلی در گفتگوی خود خاطرنشان کرد بازارهای مالی جهانی به این امید که بانک‌های مرکزی می‌توانند تورم را تحت کنترل خود درآورند در ماه‌های اخیر مقداری آرامش داشتند. با این حال، داده‌های روز جمعه نشان داد که فدرال رزرو آمریکا چقدر از منحنی تورم عقب مانده است و به چه میزان تورم پایدار خواهد بود.

همزمان با سقوط بازارهای جهانی، شاخص دلار آمریکا بار دیگر در تلاش سرمایه‌گذاران برای یافتن پناهگاهی امن برای حفظ ارزش سرمایه‌شان، در برابر اکثر ارزهای جهانی افزایش یافت.

همه نگاه ها به بانک‌های مرکزی است

هفته پیش‌رو برای بانک‌های مرکزی و بازارهای جهانی در نبرد با تورم گسترده بسیار مهم خواهد بود. مقامات فدرال رزرو امروز و فردا برای بحث در رابطه با سیاست‌های پولی خود ملاقات خواهند کرد. انتظار می‌رود کمیته بازار آزاد فدرال رزرو روز چهارشنبه حداقل 50 واحد نرخ بهره را افزایش دهد. نرخ بهره در سال جاری دو بار افزایش یافته است. البته گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر افزایش 75 واحدی نیز وجود دارد.

کمیته سیاست پولی بانک انگلستان نیز آخرین تصمیم خود در رابطه با نرخ بهره را روز پنجشنبه اعلام خواهد کرد. در همین حال، بانک مرکزی ژاپن، سوئیس و برزیل نیز در این هفته جلسه خواهند داشت.

آمارهای رسمی روز دوشنبه نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی انگلستان در ماه آوریل 0.3% نسبت به ماه قبل کاهش یافته است، این در حالی است که انتظار می‌رفت این شاخص 0.1% رشد کند. این موضوع نگرانی‌ها را پیش از تصمیم پنجنشنبه بانک مرکزی انگلستان افزایش می‌دهد.

سقوط قیمت‌ها در بازار ارز دیجیتال

بازارهای مالی جهانی در واکنش به رکود احتمالی سقوط کردند و به رنگ قرمز درآمده‌اند و بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال نیز از این قائله مستثنی نیستند.

البته سقوط اخیر قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال تا حد زیادی تحت تاثیر تصمیم عجیب مدیران پلتفرم وام‌دهی سلسیون مبنی بر به حالت تعلیق درآوردن برداشت کاربران است. گفته می‌شود این پلتفرم وام‌دهی چیزی حدود 3.5 میلیارد دلار بیت کوین دارد.

در همین حال، صرافی بایننس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان روز گذشته به دلیل نقص فنی، موقتا برداشت‌های بیت کوین را متوقف کرد. صرافی کریپتو دات کام و پلتفرم بلاکفای نیز اعلام کردند در این شرایط تصمیم دارند تعداد زیادی از کارمندان خود را اخراج کنند.

نظر شما در رابطه با سقوط اخیر بازارهای مالی جهانی چیست؟ آیا رکود اقتصادی نزدیک است؟

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان