سهام صندوق سرمایه گذاری بیت کوین گری اسکیل با 36 درصد تخفیف عرضه می‌شود

خانهاخبارسهام صندوق سرمایه...

آنچه می‌خوانید...

در حالی که به نظر می‌رسد بازار نزولی بیت کوین متوقف شده باشد، ارزش سهام صندوق سرمایه گذاری بیت کوین گری اسکیل (GBTC) همچنان به ریزش خود ادامه می‌دهد. روز 30 سپتامبر و بنابر داده های دلفی دیجیتال، تخفیف در سهام رمز ارز موجود در این صندوق سرمایه گذاری به رکورد تازه 36 درصدی رسید. گفتنی است که سهام این صندوق از ماه فوریه سال گذشته وارد فاز نزولی و تخفیف شد و همچنان در قیمتی پایین تر از ارزش ذاتی دارایی خود معامله می‌شود.

گفتنی است که صندوق سرمایه گذاری بیت کوین گری اسکیل یکی  از پرطرفدارترین صندوق های سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال است و سرمایه گذاران سازمانی زیادی را به خود جذب کرده است. بدن ترتیب سرمایه گذاران بدون خرید و یا گرفتن حضانت بیت کوین از این ارز سود کسب می‌کنند.

- Advertisement -

با توجه به این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که افزایش تخفیف برای GBTC به دلیل عدم وجود تقاضای سازمانی است. با این حال باید دقت داشت که الزاما چنین موضوعی نمی‌تواند درست باشد و حداقل دلیل بخشی از این اتفاق می‌تواند بازتاب افزایش جایگزین هایی مانند ETF ها باشد.

اندرو کرون، یکی از تحلیلگرهای شرکت دلفی دیجیتال معتقد است که افزایش تخفیف این صندوق نشان دهنده کاهش علاقه سازمانی به بیت کوین و یا افزایش ETF های مختلف به عنوان ابزار سرمایه گذاری جایگزین است.

وضعیت ارزش سهام GBTC

صندوق سرمایه گذاری بیت کوین گری اسکیل یک صندوق بسته است. بدان معنا که بیت کوین های واریز شده به آن برای همیشه قفل خواهند شد. در زمان نگارش این مطلب، 635240 بیت کوین به ارزش 12 میلیارد دلار در این صندوق قرار دارد که نماینده 3.3% از موجودی در گردش این ارز است.

مطلب مفید: کدام کشورها قوانینی مبنی بر محدودیت یا ممنوعیت بیت کوین دارند؟

سرمایه گذاران معتبر می‌توانند سهام این صندوق را با واریز بیت کوین یا دلار آمریکا خریداری کنند. شرکت کارهای حضانت را مدیریت می‌کند و یک کارمزد 2 درصدی را نیز برای مدیریت سالانه از سرمایه گذاران دریافت می‌کند. سهام GBTC را می‌توان در بازارهای ثانویه و پس از مدت شش ماه به فروش رساند. در نتیجه اگر پس از شش ماه ارزش سهام کمتر شده باشد، سرمایه گذاران باید سقوط ارزش دارایی خود را تماشا کنند. یکی از بزرگ ترین هولدرهای سهام این صندوق شرکت تری اروز کاپیتال بود.

سهام صندوق سرمایه گذاری بیت کوین گری اسکیل قبل از  سال 2021 همواره در قیمتی بالاتر از ارزش اصلی دارایی معامله می‌شد. در نتیجه آن، سرمایه گذاران به خرید در قیمت اصلی مشغول می‌شدند و پس از شش ماه در سود سهام خود را می‌فروختند. با این حال پس از ماه فوریه سال 2021 و سقوط ارزش سهام این صندوق دیگر چنین روشی امکان پذیر نشد.

در کنار این اتفاق، ETF های ارزان قیمت تر در کانادا، اروپا و سپس آمریکا باعث شد تا سرمایه گذاران زیادی از GBTC خارج شوند. نکته دیگر آن است که برخلاف ETF ها صندوق گری اسکیل اجازه بازخرید نمی‌دهد و به همین دلیل سرمایه گذاران سنتی ETF ها را ترجیح می‌دهند.

ماه اکتبر سال گذشته، گری اسکیل در درخواستی از کمیسیون بورس خواست تا اجازه تبدیل این صندوق به ETF اسپات را صادر کند اما کمیسیون بورس این درخواست را رد کرد و بیان داشت که گری اسکیل نتوانسته به سوال های این نهاد درباره جلوگیری از دستکاری بازار پس از راه اندازی ETF پاسخ دهد.

برای اطلاع از  آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان