سقوط قیمت بیت کوین به زیر 19 هزار دلار؛ تریدرهای حرفه ای از معاملات خرید پرهیز می‌کنند

خانهاخبارسقوط قیمت بیت...

آنچه می‌خوانید...

قیمت بیت کوین و اکثر آلت کوین ها از زمان جلسه فدرال رزرو و صحبت های رئیس این نهاد در مسیری نزولی قرار گرفته و در خارج شدن از این روند با چالش همراه بوده‌اند. در همین حین، روز گذشته و در اتفاقی ناگهانی در فاصله تنها دو ساعت با اصلاحی 860 دلاری رو به رو شد و با سقوطی از سطح 19820 دلاری به محدوده 18960 دلاری رسید.

نمودار بیت کوین
نمودار بیت کوین

این حرکت نزولی منجر به لیکوئید شدن 74 میلیون دلار معاملات فیوچرز در صرافی های مشتقه نیز شد که بزرگ ترین حجم معاملات لیکوئید شده در سه هفته اخیر است. همچنین سطح قیمتی 18733 دلاری فعلی بیت کوین، پایین ترین سطحی است که قیمت از 13 جولای و زمان آغاز رالی تا 25000 دلار در آن قرار گرفته است.

- Advertisement -

باید توجه داشت که در صبح روز گذشته شاهد رشد 2 درصدی قیمت و حرکت به سمت 20200 دلار بودیم اما این حرکت ادامه دار نبود و دوباره شاهد بازگشت بیت کوین به محدوده 19800 دلاری بودیم. در همین مدت اما حرکت قیمتی دومین ارز دیجیتال بازار بسیار جالب تر بوده و اتریوم در زمان مشابه با رشد 7 درصدی همراه شد.

با این حال نمی‌توان این تئوری را تایید کرد که سرمایه گذاران در حال حرکت به سمت آلت کوین ها هستند، چرا که پس از ریزش بیت کوین در روز گذشته، اتریوم نیز با ریزشی مشابه و 5.6 درصدی همراه شد.

از تاریخ 27 اوت و جلسه فدرال رزرو، بازار ارزهای دیجیتال در شرایط نامشخصی به سر برده است. صحبت های جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در آن روز منجر به از دست رفتن 1.25 تریلیون دلار از ارزش بازار سهام آمریکا نیز شد. در جلسه جکسون هول، پاول گفت که گزینه فعلی روی میز افزایش نرخ بهره است و نتیجه این صحبت ها ریزش 3.4 درصدی بازار سهام شد.

دیدگاه نزولی تریدرهای حرفه ای بیت کوین در یک هفته اخیر

با توجه به تفاوت های قیمتی میان بازار اسپات و معاملات فصلی فیوچرز، تریدرهای خرد معمولا از این بازار دوری می‌کنند. با این حال تریدرهای حرفه ای تر همچنان این بازار و ابزار را ترجیح می‌دهند چرا که به وسیله آن می‌توانند از نوسانات فاندینگ ریتی دور بمانند که اغلب در قراردادهای پرپچوال فیوچرز شاهد آنها هستیم.

شاخص قراردادهای فصلی فیوچرز
شاخص قراردادهای فصلی فیوچرز

در یک بازار سالم، اندیکاتور شاخص 3 ماهه فیوچرز باید در محدوده 4 تا 8 درصدی باشد تا بتواند هزینه ها و ریسک های موجود را پوشش دهد. با توجه به داده های تصویر بالا و قرار داشتن این شاخص در محدوده زیر 3%، می‌توان نتیجه گرفت که تریدرهای مشتقه در یک ماه گذشته دیدگاهی خنثی و نزولی نسبت به معاملات فیوچرز بیت کوین داشته‌اند. چنین داده هایی به معنای آن است که تریدرهای حرفه ای میلی برای افزایش معاملات و موقعیت های خرید با اهرم در بازار ندارند.

مطلب مفید: سود آن چین (on-chain yield ) ؛ برای استیک به چه مواردی توجه کنیم ؟

علاوه بر این شاخص، سرمایه گذاران باید بازار آپشن بیت کوین را نیز مورد بررسی قرار دهند تا عوامل تاثیرذار خارجی بر بازار فیوچرز را حذف کنند. برای مثال شاحص 25% دلتا اسکیو (25% delta skew) اندیکاتوری است که به واسطه آن می‌توان متوجه شد بازار سازها و معامله گران آربیتراژ دیدی صعودی یا نزولی دارند.

شاخص دلتا اسکیو
شاخص دلتا اسکیو

در بازار نزولی، سرمایه گذاران آپشن، شانس بیشتری را برای ریزش قیمت در نظر می‌گیرند و نتیجه آن حرکت این شاخص به بالای محدوده 12% می‌شود. از سویی دیگر و در بازار صعودی، این شاخص میل به حرکت به سمت منفی 12% دارد. داده های 30 روز گذشته این شاخص نشان می‌دهد که همواره عدد اندیکاتور بالای 12% بوده است که نشان از نزولی بودن و میل به ریزش از سمت تریدرهای آپشن بیت کوین دارد.

حرکات این دو شاخص بررسی شده نشان می‌دهد که شاید ریزش قیمت در روز گذشته تاحدی قابل انتظار بوده و به همین دلیل است که تاثیر آن در لیکوئید شدن معاملات خرید نیز همانند گذشته تاثیر زیادی نداشته است. در مقایسه با این حرکت، سقوط 2500 دلاری بیت کوین در روز 18 اوت، منجر به لیکوئید شدن 210 میلیون دلار معامله خرید شد.

باید به این نکته توجه داشت که احساسات منفی حاکم در بازار صرفا به معنای رفتار قیمتی نامطلوب برای بیت کوین نخواهد بود. در نتیجه سرمایه گذاران باید زمانی که نهنگ ها و بازار سازها علاقه ای به اضافه کردن موقعیت های خرید ندارند، توجه و احتیاط خود را بیشتر کنند.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان