سیاست‌های اقتصادی در سال ۲۰۲۳ چه تاثیری بر بازار ارزهای دیجیتال می‌گذارد؟

خانهاخبارسیاست‌های اقتصادی در...

آنچه می‌خوانید...

سال 2022 بدون شک یکی از بدترین سال‌های ممکن برای بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال بود. در 12 ماه گذشته قیمت این ارز بنا بر دلایل مختلفی با سقوط 65 درصدی همراه شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سقوط لونا و همچنین FTX اشاره کرد. با این وجود یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش قیمت‌ها، داده‌های اقتصادی و سیاست سخت‌گیرانه فدرال رزرو نسبت به افزایش نرخ بهره بوده است.

به نقل از کوین تلگراف، قبل از سقوط لونا، بیت کوین از اوج خود با ریزش 50 درصدی به 33100 دلار رسید که دلیل آن تنها نرخ بهره بود. اولین واکنش منفی بیت کوین و ریزش آن به ماه نوامبر 2021 و افزایش عدم قطعیت در بازار نسبت به نرخ بهره بازمی‌گردد. در ماه ژانویه 2022، بازار سهام به دلیل آغاز فشارهای داده‌های اقتصادی ریزش خود را آغاز کرد و سپس تأثیر منفی خود را بر ارزهای دیجیتال نیز گذاشت.

- Advertisement -
نمودار بیت کوین

در طول سال روند نزولی ادامه پیدا کرد و مشکلات بازار کریپتو همچنان باقی ماند. در این مدت افزایش مداوم نرخ بهره از سمت فدرال رزرو مانع از حرکات صعودی بیت کوین شد. بدترین بخش این روند نزولی در پی داده‌های اقتصادی آن است که احتمال دارد برخلاف تصور فعالان و تحلیلگران بازار، این روند ادامه‌دار باشد.

سرنخ‌هایی از حباب دات کام دهه 1990

حباب دات کام در سال‌های 1999 و 2000 می‌تواند به سرمایه‌گذاران چیزهای زیادی درباره زمستان ارزهای دیجیتال و ادامه داشتن آن در 2023 یاد دهد. در اوایل سال 2000، سهام شرکت‌های بزرگ فناوری نزدک با رشد بسیار زیاد وارد یک ناحیه تورمی شدند و در ادامه با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو شاهد ترکیده شدن این حباب بودیم. با سنگین‌تر شدن بدهی‌ها، میزان پول بادآورده در بازار کاهش یافت و نتیجه آن سقوط 77 درصدی نزدک از اوج خود بود.

شاخص نزدک

به نظر می‌رسد که با توجه به داده‌های اقتصادی فعلی، بازار کریپتو نیز با سناریو مشابهی مواجه است. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو مصمم است که تورم را کنترل کند و چنین چیزی به معنای افزایش نرخ بهره خواهد بود. نیل کاشکاری، رئیس فدرال رزرو در شعبه میناپولیس در یک پست وبلاگی اشاره داشت که انتظار دارد نرخ بهره تا ماه ژوئن 2023 به 5.4% برسد. گفتنی است که در حال حاضر نرخ بهره در محدوده 4.25 تا 4.5 درصدی قرار دارد.

قابل‌توجه است که در دوره حباب دات کام، فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را در ماه مه 2000 متوقف کرد اما نزدک تا دو سال پس از آن روند نزولی خود را ادامه داد. درنتیجه می‌توان انتظار داشت که تا زمان رسیدن به اوج افزایش نرخ بهره، شاهد روند نزولی بازار کریپتو باشیم. اگر داده‌های اقتصادی آمریکا نشان دهنده یک رکود دیگر مانند سال 2001 باشند نیز روند نزولی طولانی‌تری از بازار رمز ارزها را در پیش خواهیم داشت.

رکود بیشتر در بازار ارزهای دیجیتال؟

بنا بر گزارشی از رایان مک‌ماکن، تحلیلگر موسسه میزس، عرضه پول M2 دلار آمریکا در نوامبر 2022 برای اولین بار در 28 سال گذشته منفی شد. این اتفاق نشانه‌ای از رکود اقتصادی احتمالی است که معمولاً قبل از کاهش نرخ رشد عرضه پول رخ می‌دهد.

مطلب مفید: بررسی تئوری میلک شیک دلار؛ آیا بیت کوین ناجی دلار خواهد شد؟

در حالی که مک‌ماکن از احتمال تبدیل شاخص منفی رشد عرضه پول به یک سیگنال نادرست صحبت کرد، وی افزود که به‌طورکلی این اتفاق هشدار مهمی برای رشد اقتصادی و اشتغال است. این اتفاق همچنین نشان می‌دهد که وعده آرام شدن فدرال رزرو احتمالاً هیچ‌گاه به واقعت تبدیل نشود.

رکود اقتصادی

آخرین گزارش از داده‌های اقتصادی موسسه Supply Management، نشان می‌دهد که فعالیت اقتصاد آمریکا در ماه دسامبر برای دومین ماه متوالی منقبض شد. شاخص مدیران خرید (PMI) در ماه دسامبر 48.3% اعلام شد. ارزش زیر 50% به معنای انقباض اقتصادی است. چنین چیزی نشان می‌دهد که تقاضا برای کالاهای تولیدی با کاهش همراه بوده که احتمالاً تأثیر افزایش نرخ بهره است.

به‌صورت میانگین، رکود اقتصادی در آمریکا از سال 1857 تاکنون 17 ماه به طول انجامیده است. همچنین از سال 1980 تاکنون، شش رکود کمتر از 10 ماه نیز داشته‌ایم. رکود فعلی به نظر از ماه اوت 2022 و با منفی شدن تولید ناخالص داخلی به مدت دو فصل آغاز شد. داده‌های اقتصادی و تاریخی نشان می‌دهند که رکود فعلی ممکن است تا ژوئن 2023 یا ژانویه 2024 ادامه داشته باشد.

آیا ممکن است زودتر از 2024 شرایط بهبود یابد؟

بازار ارزهای دیجیتال به پول آسان و بادآورده نیاز دارد تا بتواند یک روند صعودی پایدار را ایجاد کند. با این حال و با توجه به برنامه فعلی فدرال رزرو چنین چیزی دور از انتظار است. تنها یک اتفاق عجیب می‌تواند دولت آمریکا را مجبور کند که از سیاست انقباضی خود فاصله بگیرد و افزایش سرعت نرخ بهره را کاهش دهد. اتفاقی که مشابه آن در زمان کرونا رخ داد و بازار صعودی کریپتو را رقم زد.

بر اساس تحلیل بن لیلی، تحلیلگر مستقل اقتصادی، ممکن است که حبابی در بخش وام مصرف‌کنندگان شکل بگیرد. حبابی که در یک دهه اخیر با رشد نمایی خود به نزدیکی 1 تریلیون دلار رسیده است. این افزایش به ویژه در دو سال گذشته از زمانی که دولت آمریکا نوشتن چک‌های محرک را متوقف کرد، شدید شد. لیلی می‌گوید که اگر بسیاری از وام‌گیرندگان به دلیل فشارهای اقتصادی رو به رشد، وام‌های خود را نکول کنند، این بخش ممکن است سقوط کند. وی همچنین خاطرنشان کرد که حل کردن آن نیازمند محرک‌های دولتی است.

پیش‌بینی محدوده زمانی ترکیدن این حباب کار بسیار دشواری است. بسیاری اعتقاد دارند که ممکن است شاهد هم‌زمانی این اتفاق با پایان رکود اقتصادی در ژوئن 2023 یا اوایل 2024 باشیم. باید اشاره داشت که تا زمان تأیید اوج نرخ بهره یا آرام شدن سیاست انقباضی فدرال رزرو، بسیاری از سرمایه‌گذاران انتظار دارند که بازار ارزهای دیجیتال روند نزولی خود را حفظ کند.

از زمان روند نزولی تا بدین لحظه، ارزش بازار ارزهای دیجیتال با سقوط 75 درصدی از اوج 3 تریلیون دلاری همراه بوده است. اوج سال 2017 در محدوده 750 میلیارد دلار حمایت و مقاومت کلیدی این بازار است. در صورت شکست این سطح، انتظار می‌رود که ارزش کل بازار به زیر 500 میلیارد دلار سقوط کند. در حالی که ممکن است در این بازار نزولی، رالی‌های صعودی را نیز شاهد باشیم اما به نظر فشارهای ناشی از داده‌های اقتصادی هرگونه حرکت صعودی بزرگی را محدود کنند.

ارزش بازار ارزهای دیجیتال

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان