آنچه باید از به‌ روزرسانی شانگهای اتریوم (Ethereum Shanghai) بدانید

آنچه می‌خوانید...

پس از آنکه آپدیت مرج اتریوم در سپتامبر 2022 بدون نقص اجرا شد، شور و اشتیاق بازار ارزهای دیجیتال را فرا گرفت و برای همه سوال شد که اتریوم به کدام سمت خواهد رفت. ظاهراً، قرار بود اتریوم پس از مرج با آپدیت‌های Surge، Verge، Purge و Splurge به روز شود. تا اینکه به‌روزرسانی شانگهای اتریوم سربرآورد و توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند کمی از نقشه راه خود منحرف شوند.

توسعه‌دهندگان اتریوم قرار است چندین طرح پیشنهادی (EIP) در به‌روزرسانی شانگهای اتریوم (Ethereum Shanghai) قرار دهند که هرگونه تاخیر قبل از راه‌اندازی طرح EIP-4844 را به حداقل می‌رساند. آیا در مورد EIP هایی که در آپدیت شانگهای ارائه خواهد شد کنجکاو هستید؟ در این مقاله فکت کوینز نحوه به‌روزرسانی اتریوم در درازمدت و تاثیر آن بر قیمت اتریوم را شرح می‌دهیم.

به‌روزرسانی شانگهای اتریوم چیست؟

آپدیت شانگهای اتریوم به‌روزرسانی بزرگ بعدی شبکه اتریوم است که توسعه‌دهندگان اصلی تصمیم گرفته‌اند قبل از اجرای آپدیت‌های مربوط به سرج (Surge) روی آن کار کنند. توسعه‌دهندگان اتریوم اظهار داشتند که آپدیت شانگهای تاخیر شبکه را به حداقل می‌رساند و با برطرف کردن مشکلات، بلاک چین را برای آپدیت سرج (Surge) آماده می‌کند.

اگرچه به‌روزرسانی شانگهای اتریوم چندین EIP را در خود جای داده است، طرح اصلی EIP-4895: Beacon Chain Push Withdrawals as Operations خواهد بود. در اصل، این طرح به اعتبارسنج‌‌ها (Validators) این امکان را می‌دهد تا سپرده‌های ETH را که از دسامبر 2020 در شبکه بیکن (Beacon) سپرده‌گذاری شده است را برداشت کنند. در نهایت، EIP-4895 قصد دارد برای سپرده‌گذاران بلندمدت ETH و هولدرها نقدینگی اضافی فراهم کند تا آنها بتوانند در نهایت پس از بیش از دو سال سپرده‌گذاری (استیکینگ)، ETH خود را برداشت کنند.

به‌روزرسانی شانگهای اتریوم چیست؟

در کنار طرح EIP-4895 چند EIP دیگر نیز وجود دارد که قرار است با به‌روزرسانی شانگهای اتریوم پیاده‌سازی شوند. این طرح‌ها عبارت‌اند از:

  • EIP-3860: Limit and Meter Initcode – این طرح حداکثر اندازه initcode را به 49152 محدود می‌کند و برای هر قطعه 32 بایتی از initcode 2 گس (Gas) اضافی اعمال می‌کند.
  • EIP-3855: دستورالعمل PUSH0 – این EIP دستورالعمل جدیدی را برای EVM ایجاد می‌کند که به کوچک کردن اندازه قراردادهای هوشمند و بهینه‌سازی کد قرارداد کمک می‌کند.
  • EIP-3651: Warm COINBASE–این طرح تولید بلوک را ارزان‌تر کرده و امکان جداسازی سازنده از پیشنهاددهنده (builder-proposer) را فراهم می‌کند. با انجام این کار، کارمزدهای گس ذینفعان شبکه کاهش می‌یابد و معامله‌گرانی که از builder ها برای انجام معاملات پیچیده خود استفاده می‌کنند، دیگر مجبور نیستند برای تراکنش‌های ناموفق کارمزد پرداخت کنند.

سرمایه‌ گذاران چه زمانی می‌توانند سپرده اتر خود را آزاد کنند؟

توسعه‌دهندگان اتریوم در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی برای انتشار این آپدیت در سه ماهه اول سال 2023 هستند و انتظار می‌رود شبکه آزمایشی عمومی شانگهای در فوریه 2023 راه‌اندازی شود.

بیشتر بخوانید: عرضه در گردش اتریوم به کمترین حد خود پس از بروزرسانی مرج رسید

چرا به‌ روز رسانی شانگهای اتریوم مهم است؟

اگر به‌روزرسانی شانگهای اتریوم صرفاً آماده‌سازی برای به‌روزرسانی مهم‌تر سرج (Surge) است، سرمایه‌گذاران عادی ممکن است سوال کنند که چرا این همه سر و صدا در مورد راه‌اندازی آن ایجاد شده است. برای درک این موضوع، مهم است که ابتدا آنچه را که پس از اجرای آپدیت مرج در جامعه اتریوم اتفاق افتاد، درک کنید.

به‌روزرسانی شانگهای اتریوم

بیشتر بخوانید: خالق اتریوم: بزرگ‌ترین چالش کنونی شبکه اتریوم، حفظ حریم خصوصی است

مشکل سپرده‌گذاری اتر

قبل از اجرای طرح EIP-4895، مشارکت در سپرده‌گذاری (استیکینگ) اتر یک‌طرفه بود. به منظور تضمین سود سالانه سپرده‌گذاری اتر، کاربران باید ETH خود را برای مدت زمان مشخصی قفل می‌کردند. به عنوان بخشی از فرآیند اعتبار سنجی، کاربران برای مشارکت در این فرآیند حداقل 32 ETH را سپرده‌گذاری می‌کردند.

کاربرانی که سرمایه کمتری در دسترس داشتند، می‌توانستد گزینه‌های Staking as a Service یا Pooled Staking را انتخاب کنند که فرآیند استیکینگ را ساده‌تر می‌کرد. از آنجایی که استیکینگ ETH برای سرمایه‌گذاران خرد ارزهای دیجیتال ساده و راحت شد، این امر منجر به ظهور پلتفرم‌های استیکینگ محبوب مانند Stakewise، Lido و Rocket Pool شد.

بیشتر بخوانید: استخر استیکینگ (Staking Pool) چیست؟

در غایت امر، سپرده‌گذاری یا استیکینگ ETH یک ریسک حساب شده بود. استیکرها یا سهامداران می‌توانستند با کاهش نقدینگی خود و قرار گرفتن در معرض خطر اعتماد به پلتفرم‌های استیکینگ، بازدهی بیشتری کسب کنند. علیرغم عدم امکان برداشت ETH در آن زمان، بسیاری از سرمایه‌گذاران به بنیاد اتریوم اعتماد کردند که در زمان مقرر، می‌توانند سپرده ETH خود را از زنجیره بیکن آزاد کنند.

ایجاد فاد (FUD) حول اتریوم

با اجرای آپدیت مرج، بنیاد اتریوم شروع به نمایش عمومی جدول زمانی تقریبی کرد که در آن زمان برداشت سپرده اتر از زنجیره Beacon مشخص شده بود. متأسفانه، بعد از آنکه توسعه دهندگان در مورد تاریخ دقیق راه‌اندازی به‌روزرسانی شانگهای اتریوم مبهم عمل کردند، این تاریخ ها تغییر کردند. این باعث ایجاد ترس، نا اطمینانی و تردید (FUD) پیرامون اتریوم شد و بنیاد اتریوم نیز به دلیل این تصمیم مبهم و غیر شفاف از طرف کاربران محکوم شد.

بیشتر بخوانید: معرفی کامل بهترین روش‌های استیکینگ اتریوم

ایجاد فاد (FUD) حول اتریوم

برای تسکین سرمایه‌گذاران اتریوم، به نظر می‌رسید که توسعه دهندگان به جدول زمانی برنامه‌ریزی‌شده اولیه خود پایبند بوده‌اند. شبکه آزمایشی شاندونگ (Shandong) در اکتبر 2022 راه‌اندازی شد و ترس ها فروش کرد. با نزدیک شدن به مرز 16 میلیون ETH استیک شده، می‌توان گفت که استیکینگ اتریوم تنها به لطف انعطاف‌پذیری برداشتی که توسط به‌روزرسانی شانگهای اتریوم عملی می‌شود، با گذشت زمان محبوبیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

آیا قیمت اتریوم دوباره افزایش می‌ابد؟

در بحث روند آتی قیمت اتریوم، استیکینگ (سپرده‌گذاری) یک مسئله کلیدی است. با اجرای به‌روزرسانی شبکه شانگهای، استدلال ما این خواهد بود که می‌توانیم انتظار داشته باشیم کاربران بیشتری اتر هولد کنند و با افزایش پذیرش آن، ETH خود را سپرده‌گذاری کنند.

این امر باعث افزایش نسبت سپرده اتریوم می‌شود و کاربرانی که قبلاً به دلیل عدم امکان برداشت ETH خود ترسیده بودند، اکنون می‌توانند بدون کاهش نقدینگی از بازدهی بیشتری بهره‌مند شوند. لذا می‌توانیم انتظار داشته باشیم که قیمت اتریوم افزایش یابد زیرا مؤسسات بزرگ اترهای آنها را می‌خرند و استیک می‌کنند تا APY قابل توجهی در حدود 5٪ بدون از دست دادن نقدینگی به دست آورند.

از کاهش کارمزد گس گرفته تا تراکنش‌های ناموفق کمتر، به‌روزرسانی آتی اتریوم شانگهای، مشکلات مختلف آزاردهنده‌ای را که دائماً کاربران و توسعه‌دهندگان را تحت تأثیر قرار داده است، برطرف می‌کند.

بیشتر بخوانید: آموزش استیکینگ در تراست ولت (Trust Wallet)

چرا قیمت اتریوم ممکن است سقوط کند؟

در سناریوی نزولی، باید گفت که بازار ارز دیجیتال هنوز از منطقه خطر خارج نشده و مؤسسات بزرگ همچنان قربانی سرایت فروپاشی Terra Luna و FTX می‌شوند. عوامل اقتصاد کلان نیز نزولی هستند چراکه تورم ایالات متحده همچنان از هدف 2 درصدی خود فاصله دارد و فدرال رزرو همچنان به افزایش نرخ بهره ادامه می‌دهد. این عوامل ممکن است سهامداران اصلی اتریوم از دسامبر سال 2020 را تحت فشار قرار دهند تا سپرده خود را بفروشند و نقدینگی بیشتری به دست آورند تا بقیه پورتفولیوی آنها در طول بازار نزولی ارز دیجیتال سرپا بماند.

در پیش‌بینی این موضوع، بنیاد اتریوم محدودیت روزانه حدود 40000 ETH را برای برداشت تعیین کرده است. امید است که این امر فشار فروش و نوسانات کوتاه‌مدت ETH را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: فروپاشی FTX به کدام کشورها و پلتفرم‌ها آسیب بیشتری وارد کرد؟

پیشرفت شبکه اتریوم شانگهای

از زمانی که شبکه آزمایشی شاندونگ در اواخر سال 2022 راه‌اندازی شد، پیشرفت‌های زیادی در به‌روزرسانی شبکه شانگهای اتریوم اتفاق افتاده است. این پیشرفت‌ها نشان می‌دهد که بنیاد اتریوم در مسیر وعده داده‌شده یعنی راه‌اندازی آپدیت در ماه مارس قرار دارد.

در ابتدا، تیم اتریوم موفق به کپی کردن بلاک چین و ایجاد یک فورک سایه (Shadow Fork) برای شروع مراحل اولیه آزمایش EIP های جدید در یک محیط ایزوله شد. Shadow Fork موفقیت آمیز بود و بلافاصله اشکالات جزئی در گره‌های اتریومی که از کلاینت Geth استفاده می‌کردند، آشکار کرد.

بیشتر بخوانید: یک شدوفورک برای بروزرسانی شانگهای اتریوم در شبکه آزمایشی راه‌اندازی شد

آخرین تحولات شامل اخبار راه‌اندازی آخرین شبکه آزمایشی ژجیانگ Zhejiang)) است. این شبکه به عنوان جایگزین شبکه آزمایشی شاندونگ ساخته شده است. این به این دلیل است که زمانی که شاندونگ راه‌اندازی شد، چندین EIP شامل (EOF (EVM Object Format را شامل می‌شد که به دلیل محدودیت‌های زمانی و منابع، نمی‌توانست با به‌روزرسانی شانگهای عرضه شود.

بنابراین، شبکه آزمایشی جدید ژجیانگ به دنبال این است که امکان آزمایش برداشت ETH در یک محیط دقیق‌ را فراهم کند تا شبکه اتریوم را تحت بار مشابهی قرار دهد. در حالت ایدئال، برداشت اتر باید بدون مشکل انجام شود زیرا در معرض حملات شبیه‌سازی‌شده و تست‌ استرس قرار می‌گیرند.

شبکه آزمایشی ژجیانگ در 1 فوریه 2023 در دسترس خواهد بود. پس از آن، شبکه آزمایشی شانگهای+کاپلا (Shanghai+Capella) شش روز بعد در دوره (Epoch) 1350 راه‌اندازی می‌شود. در این زمان است که شما می‌توانید اعتبارنامه‌های 0x00 را به 0x01 تبدیل کنید و با آزمایش برداشت‌های جزئی و کامل هنگام خروج از اعتبارسنجی، یک آدرس برداشت درست کنید.

جمع بندی

برای بسیاری از سرمایه‌گذاران و تریدرهای اتریوم، همه نگاه‌ها به اجرای به‌روزرسانی شانگهای اتریوم معطوف است. اگرچه این آپدیت ممکن است به اندازه مرج (Merge) مهم نباشد، اما پایه‌ و اساس آپدیت‌های آینده آن را می‌سازد.

به‌روزرسانی شانگهای اتریوم با تغییر روش سپرده‌گذاری اتریوم و فعال ساختن امکان برداشت سپرده از زنجیره بیکن، بر نحوه تعامل سرمایه‌گذاران خرد و سازمانی اتریوم تأثیر می‌گذارد. این در نهایت آینده روشن‌تری را برای شبکه اتریوم ترسیم می‌کند. چه کسی می‌داند؛ شاید در درازمدت، اتریوم بتواند حتی رتبه اول بازار ارز دیجیتال را از بیت کوین برباید.

سوالات متداول

آپدیت شانگهای اتریوم چیست؟

آپدیت شانگهای اتریوم به‌روزرسانی بزرگ بعدی شبکه اتریوم است که توسعه‌دهندگان اصلی تصمیم گرفته‌اند قبل از اجرای آپدیت‌های مربوط به سرج (Surge) روی آن کار کنند. توسعه‌دهندگان اتریوم اظهار داشتند که آپدیت شانگهای تاخیر شبکه را به حداقل می‌رساند و با برطرف کردن مشکلات، بلاک چین را برای آپدیت سرج (Surge) آماده می‌کند.

ارزش اتریوم در سال 2030 چقدر می‌شود؟

پیش‌بینی دقیق قیمت امکان پذیر نیست اما بر اساس گزارشات، اتریوم حداقل 48357.62 دلار و حداکثر 57877.63 دلار معامله می‌شود. بنابراین، به طور متوسط، می توانید پیش بینی کنید که در سال 2030، قیمت ETH تقریباً 49740.33 دلار خواهد بود.

1 نظر

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان