شایعه فروش دارایی صرافی Mt. Gox و ریزش بیت کوین؛ تحلیل آنچین 12 اردیبهشت 1402

خانهتحلیل ارز دیجیتالشایعه فروش دارایی...

آنچه می‌خوانید...

به گزارش فکت کوینز و به نقل از گلسنود، این هفته، در پی شایعات نادرست مربوط به توزیع بیت کوین‌های متعلق به صرافی Mt. Gox و دولت ایالات متحده، بازار فشار فروش شدیدی را تجربه کرد. جابجایی 3 هزار و 200 بیت کوین قدیمی را نیز به این موارد اضافه کنید تا به علت ریزش اخیر بیت کوین پی ببرید.

بازار بیت کوین از اواسط ماه مارس هر دو باند بالایی و پایینی دامنه 27 تا 30 هزار دلار را آزمایش کرد و این هفته نیز از کف 27.100 دلار به سقف 29.900 دلار صعود کرد. در طول این رالی صعودی، شایعات نادرستی مبنی بر جابجایی بیت کوین‌های صرافی Mt. Gox و کیف پول‌های تحت کنترل دولت امریکا منتشر شد. ما همچنین شاهد فعالیتی توسط هولدرهای قدیمی بیتکوین (بیش از 7 سال) بودیم که باعث شد یک کندل دوجی با یک سایه 1.5 هزار دلاری در نمودار روزانه چاپ شود.

- Advertisement -

هدف این تحلیل آنچین ابتدا پرداختن به رویدادهایی است که در بالا ذکر شد؛ سپس با بررسی سهم سرمایه‌گذاران کوتاه مدت از روند صعودی جاری، سمت تقاضا را بررسی خواهیم کرد.

نمودار قیمت بیت کوین `پس از صرافی MT.GOX

جابجایی بیت کوین‌های قدیمی

با بررسی حجم عرضه خرج شده در محدوده سنی 7 الی 10 سال و +10 سال، مشاهده می‌کنیم که تقریباً 3200 بیت‌کوین در این هفته جابجا شد. با این حال، بزرگی این رخداد در مقایسه با رویدادهای قبلی در نقاط محوری چرخه بازار نسبتاً قابل توجه نبود.

شایعه فروش اندوخته‌های صرافی Mt. Gox و ریزش بیت کوین؛ تحلیل آنچین هفته 18ام

بیشتر بخوانید: کندل های بازگشتی در محدوده های حمایتی و مقاومتی +ویدئو

با نگاهی به روند فروش بیت کوین‌های قدیمی، می‌توانیم ببینیم که از زمان پیدایش بیت‌کوین، تنها 4.25 میلیون BTC به وضعیت عرضه قدیمی (7+ سال) رسیده‌اند. قابل توجه است که تنها 356 هزار از این بیت کوین‌های قدیمی تاکنون خرج شده است، که معادل 8.3 درصد از کل دوران است. 3.9 میلیون بیت کوین باقیمانده (20 درصد از عرضه در گردش) همچنان دست‌نخورده است و اغلب گمان می‌رود که گم‌شده‌اند.

از طرفی، موجودی بیت کوین صرافی Mt. Gox از اولین توزیع در سال 2018 روی 137890 بیت کوین ثابت مانده است و هیچ کوینی از این کیف پول منتقل نشده است. با این حال، انتظار می‌رود که توزیع‌ این موجودی که در حال حاضر به ارزش 3.93 میلیارد دلار است در سال 2023 آغاز شود.

صرافی MT.GOX

به طور مشابه، میزان بیت کوینی که توسط مقامات دولتی ایالات متحده نگهداری می‌شود، در 205514 بیت کوین ثابت بوده است. این کوین‌ها آنهایی هستند که از مصادره‎‌هایی مانند هک صرافی بیت فینکس در سال 2016 و هک جاده ابریشم 2012 به دست آمده‌اند.

موجودی بیت کوین دولت ایالات متحده

بیشتر بخوانید: آموزش استفاده از الگوی شمعی در ارز دیجیتال

بررسی تقاضای بازار پس از شایعه صرافی MT.GOX

نمودارهای زیر نسبت دارایی دلاری و  بیت کوینی را که خریداران اخیر در اختیار دارند نشان می‌دهد. افزایش سهم عرضه جوان‌تر در طول یک رالی صعودی، نشانه‌ای از جریان سرمایه به بازار است. این همچنین نشان می‌دهد که عرضه قدیمی (بیش از 6 ماه) در حال فروش است و اغلب منجر به انتقال خالص کوین‌های ارزان/قدیمی به خریداران جدید باقیمت‌های بالاتر می‌شود.

این موج تقاضا، کل عرضه جوان را به 366 هزار بیت کوین افزایش داد. در مقایسه با چرخه‌های قبلی، به نظر می‌رسد این الگو مشابه روند صعودی سال 2019 است که به دنبال آن یک دوره تعادل قبل از بازار صعودی 2020-21 اتفاق افتاد.

تغییر موضع خالص عرضه جوان بیت کوین

الگوی مشابهی را می‌توان در انتقال ثروت دلاری به عرضه جوان نیز مشاهده کرد. سهم ثروت سرمایه‌گذاران جدید از 20 درصد به 40 درصد از کل افزایش یافته است که مشابه آن در اوایل سال 2019 مشاهده شد.

این امر 28.2 درصد از کل ثروت سرمایه‌گذاری شده را در دست خریداران اخیر قرار می‌دهد که به‌طور قابل‌توجهی پایین است و هنوز از سطح آستانه +40 درصدی که در بازارهای صعودی قبلی دیده شده بود، فراتر نمی‌رود. این نشان می‌دهد که جریان‌ تقاضای جدید نسبتاً ملایم است، اما عرضه عمدتاً در اختیار هولدرهای درازمدت و با ایمان قرار دارد.

باندهای سنی عرضه هولدرهای بیت کوین

سوار بر موج

نمودار زیر میانگین قیمت خرید گروه‌های عرضه جوان/پیر را در کنار میانگین بازار نشان می‌دهد.

  • میانگین قیمت خرید  عرضه قدیمی (> 6 میلیون) 🔵
  • میانگین قیمت خرید عرضه بازار (متوسط)
  • میانگین قیمت خرید عرضه جوان (< 6 میلیون) 🔴

این اولین بار از نوامبر 2022 است که میانگین قیمت خرید عرضه قدیمی (24.1 هزار دلار) نسبت به خریداران جدید (که بسیاری از آنها بلافاصله پس از فروپاشی FTX فعال شدند) در موقعیت برتر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: منظور از بازار اولیه و ثانویه در ارزهای دیجیتال چیست؟

میانگین قیمت خرید عرضه جوان/پیر

نمودار بعدی نرخ تغییر هفتگی را برای میانگین قیمت خرید فوق‌الذکر نشان می‌دهد، که می‌توانیم از این معیار برای سنجش میزان خرید بیت کوین توسط هر گروه استفاده کنیم.

صعود اخیر بیت کوین هنوز از آستانه 4 درصد در هفته عبور نکرده است، با این حال، عرضه جوان به 3.4 درصد نزدیک شده است. این مشاهدات به این معنی است که بازار هنوز آن میزان افزایش سریعی را که در دسامبر 2017، ژوئن 2019 و ژانویه 2021 مشاهده شد، تجربه نکرده است.

شایعه فروش صرافی Mt. Gox و ریزش بیت کوین

آیا بیت کوین بیش از حد رشد کرده است؟

میانگین هفتگی اندیکاتور MVRV به شناسایی امکان اصلاحات کوتاه مدت قیمت کمک می‌کند، که معمولاً در زمانی که STH-MVRV بالای 1.2 است مشاهده می‌شود و نشان دهنده سود محقق نشده 20 درصدی است.

مقاومت اخیر بیت کوین در سطح 30 هزار دلار یافت شد که همزمان با رسیدن STH-MVRV به عدد 1.33 اتفاق افتاد و سرمایه‌گذاران جدید را به طور متوسط به 33 درصد سود رساند. اگر اصلاح عمیق‌تری در بازار رخ دهد، قیمت 24.4 هزار دلاری STH-MVRV را به نقطه سربه‌سر 1.0 برمی‌گرداند که در بازارهای صعودی به عنوان سطح حمایت عمل می‌کند.

شاخص MVRV هولدرهای کوتاه مدت بیت کوین

یک شاخص حساس‌تر نسبت به قیمت، که رفتار مشابه را ردیابی می‌کند، نسبت سود به زیان نقد نشده هولدرهای کوتاه مدت (Short-Term Holder Unrealized Profit vs Loss) است که به سه شکل زیر تفسیر می‌شود:

  • STH-Supply Profit > 95% (P/L Ratio > 20): بیانگر سود بسیار زیاد سرمایه‌گذاران جدید
  • STH-Supply Profit > 80% (P/L Ratio > 4): بیانگر فرسودگی فروش در کوتاه مدت و افزایش قیمت
  • STH-Supply Profit > 50% (P/L Ratio > 1): بیانگر موقعیت متعادل سود در مقابل ضرر برای سرمایه‌گذاران جدید. سقوط به زیر این سطح منجر به افت گسترده‌تر قیمت می‌شود.

اگر پتانسیل یک اصلاح عمیق‌تر را در آینده نزدیک در نظر بگیریم، ناحیه 3 در میانگین قیمت خرید سرمایه‌گذاران جدید، تقریباً روی 24.4 هزار دلار به دست خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: لیست ۱۴ جایگزین تریدینگ ویو با امکانات مشابه

Short-Term Holder Unrealized Profit vs Loss

انتقال سود تحقق یافته به صرافی

صرافی‌ها یک مقصد مشترک برای سرمایه‌های سوداگرانه و محل اصلی برای کشف قیمت هستند. ما می‌توانیم سرمایه ورودی/خروجی از صرافی‌ها را به عنوان معیاری برای پاسخ سرمایه‌گذار ارزیابی کنیم.

رالی اخیر نیز از این قاعده مستثنی نبود، به طوری که صرافی‌ها اخیراً شاهد جریان‌های ورودی قابل توجهی بودند و تغییر موضع خالص را در هفته‌های اخیر به بالای 30 هزار بیت کوین در ماه افزایش دادند. این شاخص به میزان اندکی کاهش یافته و به 22.3 هزار بیت کوین در ماه کاهش رسیده است که به معنای فشار فروش کمتر اما مداوم در بازار است.

bitcoin exchange net position change

در میان گروه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت 🥥 که BTCها را به صرافی‌ها ارسال می‌کنند، سلطه هولدرهای کوتاه‌مدت به طور ثابت 90 تا 95 درصد است. نکته قابل توجه افزایش برداشت سود توسط هولدرهای کوتاه‌مدت (STH) در سال 2023 است که با ناحیه قرمز تیره نشان داده می‌شود که در حال حاضر 58٪ از جریان‌های ورودی صرافی را تشکیل می‌دهد.

bitcoin exchange net position change

با جداسازی سهم سود هولدرهای کوتاه‌مدت از مجموع  جریان‌های ورودی‌ صرافی، مشاهده می‌کنیم که از اوایل دی‌ماه، دو موج سیو سود توسط این گروه اتفاق افتاده است. در بازار فعلی، موج دوم سیو سود هولدرهای کوتاه‌مدت با اصلاح اخیر بیت کوین همسو است.

نتیجه‌گیری

در این تحلیل آنچین، ما به شایعات مربوط به جابجایی عرضه قدیمی بیت کوین، بیت کوین‌های صرافی Mt. Gox و بیت کوین‌های تحت کنترل دولت ایالات متحده پرداختیم. ما همچنین مفهوم توزیع ثروت پیر/جوان را در طول چرخه‌های صعودی بازار مورد بررسی قرار دادیم و از آن برای سنجش تقاضا در بازار استفاده کردیم. از طریق ارزیابی میانگین قیمت خرید گروه‌های مختلف، نشان دادیم که چگونه سرمایه‌گذاران جدید بر بازار تأثیر می‌گذارند.

از این رو، مشاهده کردیم که فشار فروش توسط سرمایه‌گذاران جدید یک نیروی محرکه کلیدی بود که مقاومت را در 30 هزار دلار ایجاد کرد. اگر اصلاح فعلی بیت کوین ادامه پیدا کند، میانگین قیمت خرید عرضه جوان در 24.4 هزار دلار می‌تواند سطح حمایت روانی ما در هفته‌های آینده باشد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان