شبکه ترون (Tron) چطور کار میکند و موارد استفاده از آن چیست؟

آنچه می‌خوانید...

شبکه ترون یک پلتفرم دیجیتال و غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین است که ارز دیجیتال مخصوص به خود را دارد. این شرکت در سال 2017 توسط یک سازمان غیرانتفاعی سنگاپوری راه‌اندازی شد و حالا یک بازیگر جهانی به شمار می‌رود. به‌گونه‌ای که توانست BitTorrent را هم بخرد تا در سراسر جهان گسترش یابد.

تنها یکی از مزایای متعدد این سیستم غیرمتمرکز آن است که واسطه‌های شرکتی را از فرآیند تولید و مصرف رسانه‌ای حذف می‌کند. این مقاله از فکت کوینز تمام آنچه را باید در مورد شبکه TRON، کوین و اکوسیستم آن بدانید توضیح می‌دهد.

- Advertisement -

[jwp-video n=”1″]

شبکه ترون (Tron) چیست؟

ترون یک پلتفرم بلاک چین غیرمتمرکز است که اشتراک محتوا و سرگرمی را ممکن می‌سازد. این شبکه ظرفیت پردازش 2000 تراکنش در ثانیه را دارد و اجماع آن بر اساس روش اثبات سهام نمایندگی شده (DPoS) صورت می‌پذیرد. شبکه غیرمتمرکز برخلاف سیستم مالی متمرکز توسط کاربران عادی اداره می‌شود. کاربران عادی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها به انتخاب «ابر نمایندگان» (Super Representative) می‌پردازند. SRها نیز برای خدمات خود هزینه دریافت می‌کنند.

شبکه ترون چیست؟


شبکه TRON برای کمک به توسعه‌دهندگان طراحی شده است تا برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند را بدون متحمل شدن کارمزدهای بالای تراکنش و تاخیر شبکه‌های معمولی ایجاد کنند. برای جلوگیری از این مشکلات، TRON از معماری سه لایه (هسته مرکزی، ذخیره‌سازی و کاربردی) استفاده می‌کند. ترون همچنین اجازه نمی‌دهد که هیچ شخصی بیش از یک گره را در شبکه کنترل کند.

بیشتر بخوانید: اثبات سهام نیابتی (dPOS) چیست؟

شبکه ترون چقدر محبوبیت دارد؟

محبوبیت و پایگاه کاربران ترون از زمان راه‌اندازی آن به‌طور قابل توجهی رشد کرده است. مثلا تا ژوئیه 2022، بیش از 26 میلیون کیف پول منحصر به فرد TRX وجود داشت. اخیرا هم تعداد کل کاربران ترون به بیش از 100 میلیون نفر رسیده است.
تعداد قراردادهای هوشمند TRON نیز در حال افزایش است. در حال حاضر، 564 برنامه غیرمتمرکز (dApps) در اکوسیستم Tron ساخته شده است. فزونی و تعدد این برنامه‌ها و پروژه‌ها به رشد شبکه ترون می‌انجامد و آن را توانمند می‌سازد.

بیشتر بخوانید: شاردیوم (Shardeum) چیست؟

ارز دیجیتال ترون (TRX) چیست؟

ارز دیجیتال Tron به عنوان یک کوین مبتنی بر فناوری غیرمتمرکز کار می‌کند. هدف اصلی آن هم توزیع مجدد قدرت در صنعت توزیع محتوا و ارائه ابزارهایی برای ایجاد محتوای دموکراتیک است.
این رمز ارز در سال 2017 به عنوان یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC-20 در بلاک چین اتریوم عرضه شد و در سال 2022 از آن جدا شد. پس از جدا شدن از بلاک چین اتریوم، بیت تورنت، یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های اشتراک فایل در جهان را خریداری کرد.

ارز دیجیتال شبکه tron


رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز آینده اینترنت هستند و ترون از فناوری بلاک چین برای راه‌اندازی یک سیستم جهانی محتوا استفاده می‌کند. بنابراین برای پاداش دادن به سازندگان محتوا و اشتراک‌گذاری محتوای آن‌ها به ارز دیجیتال TRX نیاز است. ارز TRX به عنوان ارز دیجیتال داخلی بازی‌های بلاک چینی هم کاربرد دارد.

توکنومیک ارز دیجیتال ترون

ارز دیجیتال شبکه توکن حدود 92.4 میلیارد کوین در گردش دارد و در حال حاضر جایگاه هفدهم را در فهرست ارزهای دیجیتال برتر بر اساس ارزش بازار به خود اختصاص داده است. TRX در ژانویه 2018 به بالاترین سطح تاریخ خود یعنی 0.34 دلار رسید. اگرچه قیمت آن به تدریج و در طول زمان کاهش یافت، اما این ارز دیجیتال همچنان محبوبیت و مقبولیت خود را حفظ کرده است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مفهوم توکنومیک در حوزه کریپتوکارنسی ها

شبکه ترون چگونه کار می‌کند؟

ترون از بلاک چین به عنوان زیربنا برای ساخت یک سیستم جهانی اشتراک‌گذاری محتوا استفاده می‌کند. بدین ترتیب پاداش‌ها فقط به سازندگان محتوا در اکوسیستم آن اختصاص می‌یابد. همچنین با استفاده از شبکه‌های همتا به همتا و تبدیل شدن به یک سیستم‌عامل جهانی، دامنه خود را گسترش می‌دهد. بنابراین کاربران ترون می‌توانند انواع داده‌ها مثل فیلم، عکس، موسیقی و غیره را بدون محدودیت در آپلود به اشتراک بگذارند.

شبکه ترون چگونه کار می‌کند؟


ترون از سه بخش اصلی لایه کاربردی، لایه ذخیره‌سازی و لایه هسته تشکیل شده است. لایه کاربردی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌ها و کیف پول‌های خود را ایجاد کنند. لایه اصلی به پردازش دستورالعمل‌های نوشته شده در سالیدیفای اتریوم و جاوا می‌پردازد. همچنین برای تقویت صرافی‌های غیرمتمرکز، پلتفرم‌های وام‌دهی و بازی‌های آنلاین کاربرد دارد.
شبکه ترون برخلاف پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی سنتی، از ابزارها و پروتکل‌های بدون مجوز برای ارائه محتوا به کاربران استفاده می‌کند. همچنین علاوه بر استفاده در برنامه‌های غیرمتمرکز، در پروژه‌های مالی مبتنی بر قرارداد هوشمند نیز استفاده می‌شود. البته شبکه TRON یک پروژه متن باز است، بنابراین می‌توانید انتظار داشته باشید که با گذشت زمان رشد کند.

بیشتر بخوانید: Reality Metaverse چیست؟ آشنایی با بازی Landlord GO

اکوسیستم ترون چه اجزایی دارد؟

اکوسیستم TRON شامل صرافی غیرمتمرکز (DEX)، مرورگر بلاک چین، کیف پول، اوراکل غیرمتمرکز و پلتفرم وام‌دهی است. بلاک چین ترون به طور فزاینده‌ای به سمت تامین مالی غیرمتمرکز (دیفای) حرکت می‌کند. قراردادهای هوشمند در شبکه نیز با استفاده از ماشین مجازی TRON اجرا می‌شود که از معماری سه لایه‌ای برای توزیع منابع بین دارندگان TRX برخوردار است. در حال حاضر این شبکه قادر است بیش از 2000 تراکنش را در ثانیه پردازش کند.

بلاک چین‌های جانبی

DAppchain مجموعه‌ای از بلاک چین‌های جانبی و متصل به شبکه TRON است. DAppchain یک قرارداد هوشمند است که تقریبا با تمام ویژگی‌های بلاک چین اصلی ترون سازگار است و عملکرد آن را تسهیل می‌کند. از سوی دیگر، کیف پول TRON در نیمه دوم سال 2018 به کاربران معرفی شد و به آن‌ها اجازه می‌داد چندین کیف پول را از یک اپلیکیشن موبایل مدیریت کنند. با استفاده از DAppchain، کاربران می‌توانند بدون نیاز به دانلود نرم‌افزار، پول را ذخیره و انتقال دهند.

بلاکچین‌های جانبی

سایر پلتفرم‌های ترون

شبکه ترون علاوه بر صرافی غیرمتمرکز از پلتفرم‌های وام‌دهی، بازی و پخش فیلم هم برخوردار است. مصرف‌کنندگان می‌توانند مستقیما با توکن‌های TRON خود به سازندگان محتوا پرداخت کنند. این بدان معنی است که سیستم باعث ایجاد یک محیط برابر برای همه سازندگان محتوا خواهد شد. با این حال، این شبکه عاری از آسیب‌پذیری‌های امنیتی نیست.
شبکه TRON علاوه بر ارائه APIها، چندین پلتفرم دیگر مانند اسپیس تاوست (SpaceToast) را هم پشتیبانی می‌کند. اسپیس تاوست یک توکن کاهش تورم و با مکانیسم توکن‌سوزی که در صورت هودل کردن (خرید و نگه داشتن کوین به طور نامحدود) پاداش‌های ثابت ارائه می‌دهد.
جاست سواپ (JustSwap) نیز یکی دیگر از برنامه‌های محبوب ترون برای معاملات ارز دیجیتال است. اپلیکیشنی که به کاربران امکان می‌دهد تا توکن‌های TRC20 را به صورت آنی با کوین‌های دیگر مبادله کنند. تمامی این برنامه‌های غیرمتمرکز به طرق مختلف، از تسهیل معاملات جهانی گرفته تا تامین امنیت تراکنش‌های مالی، به نفع عموم کاربران شبکه هستند.

آیا ترون قراردادهای هوشمند دارد؟

فناوری بلاک چین پشت شبکه TRON امکان استقرار قراردادهای هوشمند را در انواع برنامه‌های غیرمتمرکز ازجمله بازی‌های آنلاین، تنظیمات MLM و برنامه‌های غیرمتمرکز فراهم می‌کند. اگر قرارداد هوشمند با زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) نوشته شده باشد، می‌توان آن را مستقیما در شبکه TRON مستقر کرد.

قراردادهای هوشمند MLM


با این حال، روش سنتی ادغام بین یک قرارداد هوشمند و بلاک چین از طریق روش‌های دیگر هم امکان‌پذیر است. مثلا کسانی که با نحوه کد نویسی در سالیدیتی آشنایی ندارند، می‌توانند از ترون استودیو (Tron Studio) استفاده کنند. این IDE جدید یک رابط کاربری گرافیکی مناسب دارد و دستورالعمل‌هایی را جمع‌آوری می‌کند که فرآیند کد نویسی را آسان و بدون استرس خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت چیست؟

قراردادهای هوشمند ترون چه ویژگی‌هایی دارند؟

حسابرسی قرارداد هوشمند TRON بر اساس پروتکل بلاک چین است. بنابراین به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا امنیت قراردادهای هوشمند خود را ارزیابی کرده و آسیب‌پذیری‌های احتمالی را شناسایی نمایند. این ممیزی همچنین از توصیه‌هایی برای بهبود امنیت برخوردار است.
به دلیل ماهیت انعطاف‌پذیر این قراردادها، تقریبا در هر صنعتی ازجمله صنعت MLM (بازاریابی چند سطحی) قابل استفاده هستند. از این رو، محبوبیت توسعه قراردادهای هوشمند در TRON به طور مداوم در حال افزایش است. در حالی که این قابلیت هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، اما پتانسیل آن برای افزایش فروش، پایگاه کاربران و درآمد غیرقابل انکار است.
شبکه ترون علاوه بر فعال کردن برنامه‌های غیرمتمرکز، از یک مجموعه دستورالعمل کارآمد و یک ماشین مجازی مبتنی بر سرویس‌دهنده هم استفاده می‌کند. همچنین زبان‌های پیشرفته‌ای برای توسعه قراردادهای هوشمند دارد که می‌توان از آن‌ها برای ایجاد برنامه‌های جدید استفاده کرد.
همچنین یک پروتکل ذخیره‌سازی توزیع‌شده دارد که شامل هر دو حالت ذخیره‌سازی عادی، مبتنی بر بلوک و یک پایگاه داده نمودار است. البته دومی پیشرفته‌تر است و تقاضا برای ذخیره‌سازی داده‌های متنوع را راحت‌تر برآورده می‌کند. اکوسیستم TRON از مجموعه‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) هم پشتیبانی می‌کند که می‌توانند از طریق قراردادهای هوشمند اجرا شوند.

ویژگی‌های قراردادهای هوشمند در Tron

شبکه ترون چقدر نقدینگی دارد؟

توسعه‌دهندگان TRON در حال تلاش برای ایجاد یک پروتکل غیرمتمرکز است که یک پلتفرم جهانی برای سرگرمی با محتوای رایگان ایجاد کند. Tron با موفقیت از این پروتکل برای برنامه‌های آنلاین استفاده کرده است و حتی با شرکت‌های بازی‌های ویدیویی برای ارائه پاداش به گیمرها همکاری می‌کند.
آن‌ها قصد دارند از TRON به عنوان یک سیستم پاداش‌دهی برای هنرمندان نیز استفاده کنند. با این حال، برای دستیابی به این هدف، آن‌ها باید خود را از پلتفرم‌های مشابه قبلی متمایز کنند. به‌ویژه که برخی از کارشناسان کریپتو لقب «کلون اتریوم» را به ترون داده‌اند.
در حالی که فناوری زیربنایی پشت Tron مشابه اتریوم است، اما بیشتر به عنوان یک واحد پولی عمل می‌کند. درواقع هدف شبکه TRON تبدیل شدن به یک ابزار مبادله جهانی برای دارایی‌های دیجیتال مانند بیت کوین است. البته بازار ارزهای دیجیتال مدتی است که عمدتا مسیر نزولی را دنبال می‌کند، اما انتظار می‌رود به زودی به روند صعودی بازگردد. بنابراین قبل از محقق شدن اهداف ترون، ابتدا باید قیمت ارز TRX افزایش یابد.

استیبل کوین ترون

توسعه شبکه ترون می‌تواند بازار مالی را برای انواع مختلف کاربران در دسرتس قرار دهد. مثلا یک استیبل کوین جدید به نام USDD در آوریل 2022 در بلاک چین Tron ایجاد شد. این رمز ارز به کاربران اجازه می‌دهد تا مبادلات سریع توکن‌های TRC20 را انجام دهند.
استیبل کوین USDD توسط Tron DAO Reserve پشتیبانی می‌شود تا ارزش آن پایدار بماند و سود سالیانه (APY) مشخصی را به سپرده‌گذاران خود ارائه دهد. علاوه بر این، USDD بازدهی 40 درصدی را در Tron DAO ارائه خواهد کرد.

استیبل کوین شبکه ترون

شعار ترون؛ تمرکززدایی از وب

شبکه TRON در تلاش است تا اینترنت را غیرمتمرکز کند و از برخی جهات هم دقیقا این کار را انجام می‌دهد. مثلا سیستم بیولوژیکی ارز دیجیتال TRX از چند برنامه غیرمتمرکز تشکیل شده است و نقش اصلی آن تمرکززدایی از ایجاد دارایی‌های دیجیتال خواهد بود. زمینه‌ای که به دلیل توزیع ناعادلانه درآمد مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است. به منظور از بین بردن این مشکل، TRON گزینه‌هایی را ارائه می‌دهد که فرآیندهای ایجاد منصفانه کوین را تضمین می‌کند.
فناوری پشت بلاک چین TRON در ابتدا برای کار در آسیا ایجاد شده بود، اما به‌سرعت به یک بلاک چین جهانی با بیش از 100 میلیون کاربر تبدیل شد. تمرکز آن بر ایجاد یک صنعت سرگرمی جدید است که واسطه‌ها را حذف کند و به تولیدکنندگان محتوا امکان دهد تا آثار خود را مستقیما به خریداران بفروشند. این بدان معناست که تولیدکنندگان محتوا کنترل بیشتری بر کارهای خود خواهند داشت. به همین دلیل است که انتخاب شعار «تمرکززدایی وب» توسط ترون بسیار مناسب است.

شعار شبکه ترون؛ تمرکززدایی از وب

آینده شبکه ترون چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

ترون در حال تبدیل شدن به یک ارز دیجیتال مهم برای سرمایه‌گذاران است و توسعه‌دهندگان آن برنامه‌های جالب و مختلفی برای آینده آن دارند. علیرغم رشد نسبی اخیر آن، همچنان یک سرمایه‌گذاری امیدوارکننده محسوب می‌شود.
سرمایه‌گذاران معمولا به دلیل فقدان مقررات جذب ترون می‌شوند و توسعه‌دهندگان نیز برنامه‌های جالبی برای استفاده خود در آن می‌بینند. این همان چیزی است که TRON را از سایر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند و باعث می‌شود که یک پلتفرم بالقوه ارزشمند برای آینده باشد.
علیرغم اینکه TRX عنوان هفدهمین ارز دیجیتال بزرگ بازار از نظر ارزش را یدک می‌کشد، اما سهم نسبتا زیادی از رسوایی‌ها را هم به خود اختصاص داده است. ترون اخیرا با اتهامات سرقت ادبی روبرو شد و یک نقص مهم در پروتکل آن وجود داشته است.
جاستین سان، بنیان‌گذار ترون نیز این پروژه را در سال 2021 ترک کرد که باعث کاهش شدید قیمت آن شد. درنهایت، مشخص نیست که آیا آینده شبکه ترون در شراکت جدید آن با سیستم‌های رمزنگاری آمریکایی نهفته است یا خیر.

آینده ترون

جمع‌بندی

شبکه ترون یک بلاک چین پیشرو در بازار است که به دلیل جامعه بزرگ و بسیار فعال خود از کاربران و توسعه دهندگان از سراسر جهان شهرت دارد. یکی از بزرگ‌ترین بلاک چین‌ها در جهان که از مکانیسم اجماع کارآمد، توان عملیاتی بالا و مقیاس‌پذیری مناسب بهره می‌برد. امیدواریم خواندن این مقاله فکت کوینز موجب شناخت هر چه بیشتر شما عزیزان از شبکه TRON و عملکردهای آن شده باشد.

سوالات متداول

شبکه ترون چیست؟

ترون یک پلتفرم بلاک چین غیرمتمرکز است که اشتراک محتوا و سرگرمی را ممکن می‌سازد. این شبکه ظرفیت پردازش 2000 تراکنش در ثانیه را دارد و اجماع آن بر اساس روش اثبات سهام واگذار شده (DPoS) صورت می‌پذیرد. شبکه غیرمتمرکز برخلاف سیستم مالی متمرکز توسط کاربران عادی اداره می‌شود.

آیا ترون قرارداد هوشمند دارد؟

بله. شبکه TRON امکان استقرار قراردادهای هوشمند را در انواع برنامه‌های غیرمتمرکز ازجمله بازی‌های آنلاین، تنظیمات MLM و برنامه‌های غیرمتمرکز فراهم می‌کند. اگر قرارداد هوشمند با زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) نوشته شده باشد، می‌توان آن را مستقیما در شبکه TRON مستقر کرد.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان