شبکه Aurora چیست؟ معرفی پروتکل آرورا و توکن AOA

خانهآموزش هاشبکه Aurora چیست؟...

آنچه می‌خوانید...

پلتفرم اتریوم، حتی با وجود نوآوری‌ها و تسلط گسترده‌اش، همچنان با مشکلات عملکردی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. این محدودیت‌ها توانایی توسعه‌دهندگان را برای استفاده از پتانسیل آن بسیار محدود می‌کند. در همین راستا، پلتفرمی به‌نام شبکه Aurora به‌عنوان پلی بین اتریوم و یک پروتکل فوق سریع عمل می‌کند تا کاربران و توسعه‌دهندگان بیشتری را از آن بهره‌مند کنند.

شبکه Aurora یک پلتفرم پیشرفته قرارداد هوشمند است که زنجیره Aurora و توکن AOA را شامل می‌شود. این شبکه در سال 2018 به‌عنوان پاسخی به مشکلات مربوط به ظرفیت، سرعت و امنیت بلاک چین راه‌اندازی شد. در این مقاله از فکت کوینز به بررسی کامل این پلتفرم پیشرفته خواهیم پرداخت.

شبکه ارورا (Aurora) چیست؟

شبکه Aurora طیف متنوعی از صنایع را تحت پوشش قرار می‌دهد که عبارت‌اند از:

  • صنعت بازی‌های ویدئویی: اورورا قصد دارد ارزهای داخل بازی، داده‌های بازی و قوانین بازی را با بلاک چین خود ادغام کند. همه چیز، از جمله وسایل و تجهیزات بازی، به کمک توکن‌های قابل معامله به عنوان بخشی از اقتصاد آزاد، «توکنیزه» می‌شوند.

بیشتر بخوانید:بهترین بازی‌های بلاک چین در سال ۲۰۲۲

  • هوش مصنوعی: اورورا قصد دارد با دور شدن از مفهوم شبکه‌های متمرکز که در برقراری ارتباط ساده بین گره‌ها مشکل دارند، امنیت داده و همکاری شبکه‌ها را به هم پیوند دهد.
  • اینترنت اشیا (IoT): بلاک چین اورورا قصد دارد به سنگ بنای یک سیستم غیرمتمرکز اینترنت اشیا در آینده تبدیل شود که از تراکنش‌ها و همکاری بین دستگاه‌های متصل و در عین حال مستقل سود می‌برد.
  • متاداده (Big Data): توسعه‌دهندگان ارورا، امنیت و مدیریت داده‌های ارائه‌شده توسط بلاک چین را پل ارتباطی این دو فناوری مهم می‌دانند.
بلاکچین ارورا

شبکه Aurora چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

هدف ارورا این است که همه موارد فوق را در یک بلاک چین فراگیر که توسط یک پلتفرم قرارداد هوشمند تقویت شده است، پیوند دهد؛ امری که امکان توسعه نوع جدیدی از برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) را فراهم می‌کند. در عین حال، بلاک چین‌های موجود با مشکلاتی که زنجیره Aurora قصد دارد حل کند، درگیر می‌شوند:

  • پذیرش بلاک چین توسط سایر صنایع بسیار کند دیده می‌شود. شبکه Aurora فراتر از تمرکز بر مدیریت دارایی‌های دیجیتال، بلاک چین را به عنوان پلتفرمی برای همکاری بین صنایع مختلف می‌بیند. این امر با اجازه دادن به شرکت‌ها و سازمان‌ها برای ادغام برنامه‌ها و قوانین داخلی خود در بلاک چین و استفاده از آن‌ها برای ایجاد پیوند با مشاغل در صنایع دیگر محقق می‌شود.
  • قراردادهای هوشمند باید قبل از تبدیل شدن به سنگ بنای اقتصاد بلاک چین آینده تکامل پیدا کنند. هدف Aurora توسعه قراردادهای هوشمندی با پشتیبانی زیربنایی قوی، ابزارهای منعطف و کدگذاری شفاف است تا به همان اندازه برای صنایع مختلف مفید باشد.
  • پردازش تراکنش نیاز به سرعت بالایی دارد و پلتفرم اورورا وعده آن را می‌دهد. آن بخش از فناوری بلاک چین که اغلب مورد انتقاد قرار می‌گیرد، عملیات تراکنش است و ارورا قصد دارد با ادغام فناوری‌های موجود با فناوری‌های جدید، زمان پردازش تراکنش را سرعت بخشد.
  • بلاکچین باید برای ارتقای مداوم و کارآمد آماده باشد. شبکه Aurora با هدف خودکارسازی فرآیند به روزرسانی در طولانی مدت، معماری بلاک چینی را ارائه می‌دهد که به طور کامل قابل ارتقا است. این امر با کمک فن‌آوری‌هایی مانند ارتقاء خودکار ارتفاع بلاک و خودگروه‌بندی خوشه‌‌‌‌‌ای (self-grouping ) قابل دستیابی است. پیاده‌سازی این تغییرات توسعه اکوسیستم را تسریع خواهد کرد و در عین حال هزینه ذخیره سازی داده را برای کاربران نهایی کاهش خواهد داد.

بیشتر بخوانید: امور مالی غیرمتمرکز متمرکزشده یا CeDefi چیست؟

فناوری‌های شبکه Aurora

تیم اورورا با شناسایی این مسائل قبل از راه‌اندازی پروژه، یک سری راه حل را به کار برد که هم فناوری‌های شناخته‌شده و هم فناوری‌های جدید را شامل می‌شود:

  • مکانیزم اجماع گواهی سپرده واگذارشده (DPoS)
  • تاب‌آوری خطای بیزانس (BFT).
  • شبکه استریو P2P
  • ایزوله‌سازی هوشمند اپلیکیشن
  • پلتفرم توسعه قرارداد هوشمند
  • قابلیت چند دارایی (Multi-Asset)
  • عملیات موازی چند زنجیره‌ای (Multi-chain)
  • گروه‌بندی خوشه (Cluster Grouping)

بیشتر بخوانید: اثبات سهام نیابتی (dPOS) چیست؟

تلاش آرورا برای دستیابی به دموکراسی وکالتی

مکانیسم گواهی سپرده واگذارشده (وکالت داده شده) بر روی پلتفرم آرورا قرار است یک مدل حاکمیتی شبیه به «دموکراسی وکالتی(representative democracy)» را ارائه دهد. DPoS به دارندگان توکن‌های AOA اجازه می‌دهد تا از توکن‌های خود به عنوان سهمی برای رأی دادن به نمایندگان خود استفاده کنند.

سپرده (استیک) رأی‌دهنده چیزی است که وزن رأی فرد را تعیین می‌کند، به این معنی که کسانی که بیشتر در سیستم سپرده‌گذاری می‌کنند، در مسائل مربوط به شبکه Aurora حرف بیشتری خواهند داشت. حتی نمایندگانی که سپرده (Stake) بزرگی ندارند، اگر بخواهند رأی جمع‌آوری کنند می‌توانند با یکدیگر رقابت کنند. این امر علاوه بر اعمال نوعی «دموکراسی دیجیتال»، غیرمتمرکزسازی را ترویج می‌کند.

در مورد Aurora، این سیستم دارای یک آستانه حداقلی‌ است که با آن یک حساب می‌تواند برای نامزدی یک نماینده درخواست دهد. موجودی مورد نیاز این حساب بیش از 5 میلیون توکن AOA تعیین شده است. در صورتی که موجودی نامزد وکالت کمتر از مقدار مورد نیاز باشد، نامزدی به طور خودکار رد می‌شود.

بیشتر بخوانید: 7 اشتباهی که باید هنگام انتخاب پلتفرم استیکینگ از آن اجتناب کنید

سرعت بالاتر و امنیت بیشتر با الگوریتم BFT

سیستم DPoS پیاده‌سازی شده در Aurora به عنوان ابزاری در نظر گرفته می‌شود که قرار است هم سرعت تراکنش‌ و هم تعداد تراکنش‌های پردازش شده در ثانیه (TPS) را افزایش دهد. در حال حاضر، ظرفیت پردازش این بلاکچین 2000  TPS با کمیسیون 0.0001 AOA است.

ارورا همچنین وعده امنیت بالاتر بدون مشکلاتی که مدل‌های استاندارد Proof-of-Work و Proof-of-Stake با آن مواجه هستند، را می‌دهد.

بیشتر بخوانید: الگوریتم اجماع اثبات سهام (POS) چیست ؟ POS به زبان ساده

علاوه بر این، توسعه‌دهندگان اورورا تصمیم گرفتند مکانیسم DPoS خود را با سیستم تاب آور خطای بیزانس (BFT) ترکیب کنند تا مقیاس‌پذیری پلتفرم را ارتقا دهند و خطر  ایجاد فورک‌های ناخواسته را کاهش دهد. سرعت پردازش تراکنش‌ها با ارائه قدرت به کاربران منتخب برای تأیید تراکنش‌ها، به جای انتظار برای تأیید طولانی مدت هر تراکنش توسط گره‌های کمتر، تضمین می‌شود. این امکان اجرای سریع‌تر قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند که هسته اصلی Aurora برای رقابت با اتریوم و ایاس (EOS) است.

همچنین مسئله امنیت وجود دارد که در آن ترکیب DPoS و BFT می‌تواند نتایج بهتری به همراه داشته باشد. با وجود سیستم BFT، شبکه Aurora این ظرفیت را دارد که هم عملکرد و هم مکانیسم اجماع را زنده نگه دارد، در حالی که با گره‌های مخربی که ممکن است اطلاعات نادرست منتشر کنند، مقابله کند. Aurora دارای سیستم‌هایی است که وظیفه اصلی آن‌ها شناسایی بازیگران مخرب در اکوسیستم و سپس  قطع ارتباط آنها با بقیه شبکه است. به این ترتیب، Aurora می‌تواند از خرابی‌های فاجعه‌بار جلوگیری کند و تأثیر گره‌های مخرب را بر عملکرد سیستم و مکانیسم اجماع کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: بلاک چین سویی (Sui) چیست؟ آیا می‌تواند قواعد بازی را تغییر دهد؟

مزایای ترکیب DPoS و BFT

ترکیب DPoS و BFT مزایای دیگر نیز به همراه دارد از جمله:

  • توزیع عادلانه‌تر پاداش: در تئوری، کاربران تشویق می‌شوند تا نمایندگانی را انتخاب کنند که بهترین پاداش‌ها را برای آنها ارائه می‌دهند و مزایای پاداش را به طور یکنواخت‌تر پخش کنند.
  • شناسایی آسان‌تر فعالیت‌های مخرب و انگیزه‌ برای اقدام عادلانه: رأی‌دهندگان می‌توانند اقدامات مخرب را در لحظه شناسایی کنند و از آرای خود برای حذف نمایندگان مخرب از سیستم استفاده کنند. در عین حال، نمایندگان از احتمال رأی‌گیری و از دست دادن سرمایه و اعتبار خود در این فرآیند آگاه هستند. به این ترتیب، DPoS مکانیسمی را ارائه می‌دهد که کاربران را از ارتکاب به رفتار متقلبانه منصرف می‌کند.
  • کم‌مصرف بودن مکانیزم DPoS: استفاده از الگوریتم DPoS با مصرف انرژی کمتر همراه است زیرا شاهدان (Withness) برای تعیین اینکه چه کسی یک بلاک را به بلاکچین اضافه می‌کند، یک جدول زمانی را دنبال می‌کنند. به عنوان مثال، در مقایسه با PoW، نیازی به رقابت سخت برای اضافه کردن بلوک‌ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: شبکه‌‌های متمرکز (Centralized)، غیرمتمرکز (Decentralized) و توزیع‌شده (Distributed)!

فناوری P2P Stereo-Net در شبکه آرورا

پلتفرم Aurora به دنبال ساده‌سازی عملکرد خود با اجرای یک لایه فناوری دیگر است: فناوری P2P Stereo-Net. این فناوری به عنوان یک شبکه مخابره متشکل از چندین گره مختلف که پروتکل یوزر دیتاگرام  (UDP) را اجرا می‌کنند، کار می‌کند. در همین حین، بین نامزدهای وکالت که از پروتکل کنترل انتقال (TCP) استفاده می‌کنند، ارتباط وجود دارد.

شبکه Aurora سیستم لایه بندی را پیاده‌سازی می‌کند که قرار است ارتباط سریع‌تر و ایمن‌تر را تضمین کند. بر اساس اصل لایه بندی، نامزدهای وکالت مجاز به برقراری ارتباط مستقیم از طریق لایه بالایی شبکه هستند. این سیستم با مکانیزم تشریح شده BFT که اجرای آن بین نمایندگان به این روش بسیار سریع‌تر می‌شود، هم افزایی دارد.

بیشتر بخوانید: شبکه همتا به همتا (peer to peer) چیست؟

شبکه Aurora چیست؟

فناوری ایزوله سازی برنامه هوشمند

Aurora در تلاش خود برای بهبود سرعت پردازش تراکنش، فرآیندی را طراحی و اجرا کرده است که تحت عنوان فناوری Intelligent Application Isolation توصیف شده است.  این فناوری این‌طور کار می‌کند:

پس از تایید تراکنش‌ها، گره‌ها آن‌ها را برای پردازش به Pending Zone ارسال می‌کنند. سیستم زمان‌بندی هوشمند ارورا دارای قابلیت بررسی خودکار تراکنش‌ها، قراردادها و اپلیکیشن‌ها است و Pending Zone در اینجا به‌عنوان «مانع» عمل می‌کند و  تضمین می‌کند که همه آن‌ها می‌توانند به طور مستقل بدون تأثیر بر یکدیگر عمل کنند.

عناصر ایزوله شده‌ای که در حال بررسی اطلاعات هستند، ابتدا شناسایی و طبقه‌بندی می‌شوند. در مورد تراکنش‌هایی که روی بلاک چین انجام می‌شوند، سیستم بر آن‌ها نظارت می‌کند تا از مدیریت عادلانه و متعادل آن‌ها اطمینان حاصل کند و در عین حال مانع از تأثیر ازدحام شبکه بر سایر تراکنش‌ها شود.

هر قرارداد در لحظه بررسی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که هرگونه تغییری بدون تأخیر انجام می‌شود. به این ترتیب، Aurora قرار است کارایی بیشتری را ارائه دهد و خود را در برابر حملات بالقوه حفظ کند.

بیشتر بخوانید: شبکه اورین (Oryen Network) و توکن ORY چیست؟

ارورا چگونه می‌تواند اکوسیستم قرارداد هوشمند را بهبود بخشد؟

اکوسیستم قرارداد هوشمند Aurora به عنوان یک شبکه همتا به همتا که ماشین مجازی اتریوم را اجرا می‌کند، عمل می‌کند. زبان برنامه‌نویسی پشتیبانی شده آن سالیدیتی (Solidity) است، و از زبان‌های جاوا، C++ و Go نیز اضافه خواهد شد. با این حال، Aurora چند ترفند دیگر نیز به کار می‌برد تا بلاک چین خود را برای ساخت و مدیریت قرارداد کارآمدتر کند:

فناوری بین زنجیره‌ای (cross-chain) آن به دارندگان توکن AOA اجازه می‌دهد تا بین زنجیره‌های مختلف ارتباط برقرار کنند.

بیشتر بخوانید: پل کراس‌چین یا پل بین بلاکچین (Cross Chain Bridge) چیست؟

فناوری چند زنجیره‌ای یا مولتی چین (Multi chain) پشتیبانی شده توسط Aurora به آن اجازه می‌دهد تا کارایی پردازش تراکنش را در مقایسه با شبکه‌های تک زنجیره‌ای افزایش دهد. در عین حال، فناوری شبکه استریوی P2P  مسئول اطمینان از اجماع بین زنجیره‌ها و روان‌تر کردن پردازش تراکنش‌های چند زنجیره‌ای است.

فناوری چند دارایی (Multi-asset) راه‌اندازی توکن‌ها را آسان‌تر می‌کند و کارایی استفاده از آن‌ها را به سطح کوین‌های زنجیره اصلی می‌رساند. بر این اساس می توان از توکن‌های مختلف به صورت ساده در قراردادها استفاده کرد و در عین حال نیازی به معرفی قراردادهای دیگر نخواهد بود.

گره‌های شبکه Aurora می‌توانند ترکیب‌های خوشه‌ای (cluster combinations) ایجاد کنند که به گره‌ها اجازه می‌دهد در اعتبارسنجی تراکنش و تأمین فضای ذخیره‌سازی به منظور کاهش هزینه‌ها برای یک کاربر معمولی مشارکت کنند.

در نهایت، Aurora می‌خواهد بلاک چین خود را به طور خودکار قابل ارتقاء کند. Aurora از کامپایلر LLVM برای گردآوری کدهای بلاک چین و اسکریپت‌های قرارداد زیر یک چتر استفاده می‌کند. با استفاده از آن، به روز رسانی بلاک چین برای همه مشتریانی که قبلاً از نسخه قدیمی استفاده می‌کردند از طریق لینک‌های مناسب در دسترس قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: توکن تراست والت (TWT) چیست؟ آینده TWT چه خواهد شد؟

توکن AOA چیست؟

به عنوان بخشی از پلتفرم Aurora، توکن AOA به صورت زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • به‌وسیله پرداخت در اکوسیستم ارورا که به عنوان «گس یا سوخت» آن عمل می‌کند.
  • واحد مورد استفاده برای تبادل داده در پلتفرم.
  • پایه و اساس سیستم پاداش Aurora، که در آن این ارز به کاربرانی داده می‌شود که با تغییر کد آن، رفع باگ‌ها، ارائه پیشنهاد برای بهینه‌سازی و ارتقای خود شبکه به جامعه کمک می‌کنند.
  • عنوان پل ارتباطی بین کامیونیتی‌ها و توسعه دهندگان با استفاده از فناوری Aurora.

مجموعاً 10 میلیارد واحد توکن‌ AOA وجود دارد. کیف‌پول‌های رسمی پشتیبانی‌شده برای این توکن در دو نوع هستند: کیف‌پول‌های شبکه اصلی AOA برای توسعه‌دهندگان و کیف پول‌های AOA Lite برای کاربران. در اوایل دسامبر 2018، ارزش بازار توکن AOA بالاتر از 111 میلیون دلار بود. توکن AOA برای ترید در صرافی‌هایی مانند کوکوین، بایننس و … در دسترس است.

بیشتر بخوانید:  گس یا سوخت در شبکه اتریوم چیست؟

سخن پایانی

مدیر عامل و بنیان‌گذار شبکه Aurora اکوا ژائو (Aqua Zhao) قبلاً ریاست شرکت ABitchain را بر عهده داشت که ادغام خود را با Aurora در ماه مه 2018 اعلام کرد. توکن‌های ABTC صادر شده به عنوان بخشی از پروژه قبلی ABitchain به طور خودکار پس از این ادغام به AOA تغییر نام یافتند. شبکه اصلی Aurora در سپتامبر 2018 به عنوان تلاش گروهی تیم Aurora به سرپرستی ژائو و بو ژانگ (Bo Zhang) که در حال حاضر به عنوان مدیر بازاریابی جهانی پروژه فعالیت می‌کند، راه‌اندازی شد.

سوالات متداول

شبکه آرورا (Aurora)‌چیست؟

Aurora یک پلتفرم پیشرفته قرارداد هوشمند است که زنجیره آرورا و توکن آن (AOA) را شامل می‌شود. این پلتفرم در ماه مه برای حل چالش‌های مربوط به مقیاس‌پذیری، سرعت و امنیت این نسل بلاک چین ارائه شدند.

هدف آرورا چیست؟

هدف ارورا این است که بازی‌های ویدیویی، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و متاداده را در یک بلاک چین که توسط یک پلتفرم قرارداد هوشمند تقویت شده است، پیوند دهد؛ امری که امکان توسعه نوع جدیدی از برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) را فراهم می‌کند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان