شبکه Songbird چیست؟ آشنایی با توکن SGB و شبکه پرنده آوازه‌خوان

خانهمعرفی پروژهشبکه Songbird چیست؟...

آنچه می‌خوانید...

قابلیت همکاری بین شبکه‌های مختلف یکی از ویژگی‌های ضروری وب 3 است. شبکه Songbird برای حل همین مسئله و ایجاد جایگزینی غیرمتمرکز برای رپد توکن‌ها (Wrapped Token) روی کار آمده است. این شبکه که بر روی بلاک چین Flare فعالیت می‌کند از توکن خود یعنی SGB بهره می‌برد و دسترسی کاربران به خدمات اوراکل را میسر می‌کند. در واقع Songbird اینجا است تا کاربران بتوانند بلاک چین‌های مختلف را با قراردادهای هوشمند به یکدیگر متصل کنند.

شبکه Songbird با ماشین مجازی اتریوم (EVM) و بلاک چین Flare سازگار است. این شبکه به کمک توکن اختصاصی خود، SGB، بستری مناسب برای آزمایش ویژگی‌ها و بروزرسانی‌های کلیدی Flare قبل از پیاده‌سازی آنها محسوب می‌شود. این شبکه ویژگی‌های جذاب و مختلفی نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد که قابلیت همکاری و ارتباط بین زنجیره‌ای را توسعه می‌دهد. از جمله این ویژگی‌های می‌توان به مواردی مثل State Connector ،Flare Time Series Oracle (FTSO) و F-assets اشاره کرد. این را هم در نظر بگیرید که Songbird استفاده از ارزهای دیجیتال غیرقابل برنامه ریزی مثل XRP را در قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) آسان‌تر می‌کند.

در این مقاله، به سراغ شبکه بلاک چین Songbird خواهیم رفت و آن را زیر ذره‌بین فکت کوینز قرار می‌دهیم. به علاوه سعی می‌کنیم نقش این شبکه را در اکوسیستم Flare بررسی کنیم. خیالتان راحت! توکن SGB، موارد استفاده از این توکن و فناوری‌های مختلف شبکه را نیز فراموش نخواهیم کرد!

شبکه Songbird چیست؟

همانطور که در مقدمه به این مسئله اشاره کردیم، شبکه Songbird بلاک چینی غیرمتمرکز و سازگار با EVM است. این شبکه به دلیل اینکه شبکه‌ای آزمایشی برای Flare محسوب می‌شود، شباهت زیادی با آن دارد. Songbird و Flare هر دو با هدف اتصال زنجیره‌های مختلف به یکدیگر فعالیت می‌کنند و به کاربران اجازه می‌دهند از دارایی‌های غیرقابل برنامه ریزی در قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کنند. برنامه نویسان فعال در حوزه بلاک چین می‌توانند قبل از انتشار برنامه‌های خود روی شبکه Flare، آنها را روی شبکه سانگ برد آزمایش کنند.

شبکه Songbird چیست؟

Songbird تمرکززدایی از پروتکل‌های بین زنجیره‌ای و فناوری‌های مربوط به قابلیت ارتباط بین بلاک چینی را به عنوان اولویت اصلی خود انتخاب کرده است. بسیار مهم است که بدانیم بسیاری از پروتکل‌های مهم و کارآمد رپد توکن، پروتکل‌های بین زنجیره‌ای و دیگر واسطه‌ها به نهادها و سیستم‌های متمرکز متکی هستند. این در حالی است که Songbird Network به کاربران و توسعه دهندگان اجازه می‌دهد ابزارهای بین زنجیره‌ای را به صورت غیرمتمرکز توسعه دهند و بعد از آزمایش آنها در این شبکه، پروتکل‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکزی که توسعه داده‌اند را ر.وی Flare منتشر کنند.

اتصال بلاک چین‌هایی که به دلیل نبود پل‌های ارتباطی مناسب با یکدیگر بیگانه شده بودند، به اکوسیستم دیفای (DeFi) جریان نقدینگی بهتری را ارائه می‌دهد. در حقیقت سانگ برد (Songbird) به داده‌ها اجازه می‌دهد به صورت آزادانه و بدون دردسر استفاده از واسطه‌های متمرکز یا عجیب و غریب بین بلاک چین‌ها جریان پیدا کنند.

مهم‌ترین مسئله که باید به یاد داشته باشید این است که رابطه بین بلاک چین سانگ برد و شبکه Flare بسیار شبیه به رابطه Kusama و Polkadot است. در واقع سانگ برد شبکه کوسامای فلر محسوب می‌شود و به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌ها و پروتکل‌ها را قبل از انتشار، آزمایش کنند.

بیشتر بخوانید: پولکادات (Polkadot) چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال دات (DOT)

تاریخچه شبکه Songbird

شبکه Songbird توسط هوگو فیلون (Hugo Philion)، شان روان (Sean Rowan) و نایری آشر (Nairi Usher) ساخته و منتشر شده است. هر سه بنیان‌گذار این شبکه در دانشگاه کالج لندن، همان جایی که آشر مدرک دکترای خود را گرفت، با یکدیگر آشنا شدند.

تاریخچه شبکه Songbird

فیلیون قبل از همکاری برای توسعه شبکه Songbird و Flare، در بخش مدیریت ریسک شرکت‌های سرمایه‌گذاری مختلف کار می‌کرد و در کنار روان، یادگیری ماشینی (Machine Learning) را مطالعه می‌کرد. برنامه اولیه این سه نفر برای توسعه شبکه Flare در سال 2017 شکل گرفت. در سال 2019، شبکه Flare و به دنبال آن شبکه سانگ برد در سال 2021 راه اندازی شد.

Flare و Songbird در ابتدا برای افزایش قابلیت همکاری XRP و XRP Ledger طراحی و توسعه یافتند. با همه اینها، خیلی سریع اهداف پروژه گسترش یافت و هر دو شبکه با هدف افزایش همکاری‌های بین زنجیره‌ای گسترش پیدا کردند. البته برای فهم بهتر Songbird باید شبکه Flare را به خوبی بشناسید.

بیشتر بخوانید: بهترین ارزها برای استیکینگ (Staking) در سال ۲۰۲۳

شبکه Flare

شبکه فلر (Flare) زنجیره مادر شبکه آزمایشی سانگ برد است. این دو زنجیره مستقل هستند اما به صورت هماهنگ کار می‌کنند. در واقع شبکه Songbird شبکه‌ای برای آزمایش ویژگی‌ها و برنامه‌هایی است که روی بلاک چین Flare اجرا خواهند شد. در واقع تمامی فناوری‌های پرچمداری که قرار است در Flare به کار گرفته شوند، ابتدا بر روی شبکه سانگ برد پیاده می‌شوند.

شبکه Flare

فناوری‌های حال حاضر Flare شامل مواردی چون Flare Time Series Oracle (FTSO)، State Connector و F-Assets می‌شوند. در میان این فناوری‌ها، FTSO به عنوان یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز دسترسی DApps و قراردادهای هوشمند را به داده‌‌ها فراهم می‌کند. این فناوری به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد داده‌ها را بدون واسطه‌های متمرکز، وارد شبکه Songbird کنند. State Connector نیز قرارداد هوشمندی است که با کمک گواهان مستقل به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد از درون شبکه‌های Songbird و Flare، در میان داده‌های دیگر زنجیره‌ها جستجو کنند.

البته فریم‌ورک F-assets نیز روی این شبکه وجود دارد تا ضرب توکن‌های غیر بومی در شبکه‌های Songbird و Flare را ممکن کند. ضرب هر دارایی به وثیقه‌ای با ارزش 250 درصد همان دارایی نیاز دارد که در استخرها نگهداری می‌شود. علاوه بر این، برای ضرب F-assets باید 5% کارمزد بپردازید.

بیشتر بخوانید: ریف (Reef) چیست؟ آشنایی با پروتکل و توکن REEF

توکن SGB چیست؟

SGB توکن اصلی شبکه Songbird است و نقش مهمی در پروتکل حاکمیتی هر دو شبکه سانگ برد و فلر دارد. علاوه بر این مورد، از SGB برای پرداخت کارمزد تراکنش در بلاکچین Songbird استفاده می‌شود. آزمایش برنامه‌های غیرمتمرکز و کسب در آمد از این برنامه‌ها، همگی به همین توکن بستگی دارد.

توکن SGB چیست؟

درصد توزیع توکن‌های SGB

توزیع توکن‌های SGB از طریق یک ایردراپ در سال 2021 انجام شد. طی این ایردراپ افراد به ازای هر XRP در کیف پولشان 0.1511 توکن SGB دریافت کردند. همین کیف پول‌ها برای دریافت ایردراپ توکن FLR نیز واجد شرایط در نظر گرفته شدند.

بیشتر بخوانید: راهنمای ارز دیجیتال ریپل، XRP چیست؟

توزیع توکن‌های SGB

سیستم راهبری شبکه Flare و Songbird

همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم، توکن SGB مدیریت بلاک‌چین‌های Songbird و Flare را آسان‌تر می‌کند. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که دائوی شبکه فلر حاکمیت بلاک‌چین Songbird را نیز برعهده دارد. در حال حاضر بنیاد Flare تنها نهادی است که می‌تواند به پیشنهاد تست‌های مختلف در بلاک چین Songbird رای دهد.

بیشتر بخوانید: DAO چیست؟ “ترند بزرگ بعدی” در بازار کریپتو

مکانیزم بلاکچین Songbird

بلاکچین Songbird مانند بلاک چین‌های XRPL و Stellar از مکانیزم اجماع FBA به عنوان مکانیسم خود استفاده می‌کند. مکانیسم FBA مسیر ورود کاربران به شبکه، مشارکت و به کارگیری از توکن SGB را ساده و کارآمدتر می‌کند. به طور معمول زنجیره‌هایی که از مکانیزم PoS بهره می‌برند از کاربران خود می‌خواهند دارایی بومی خود را در شبکه قفل کنند تا امنیت شبکه تامین شود.

سیستم راهبری شبکه فلر و Songbird

در حالی که زنجیره‌های ایمن شده با مکانیزم PoS برای تامین امنیت شبکه به تعداد توکن‌ها وابسته‌اند، شبکه Songbird به لطف مکانیسم FBA برای تامین امنیت خود به توکن‌های SGB وابسته نیست. با اینکه در حال حاضر مدیریت کامل شبکه Songbird در دست کاربران آن نیست؛ دارندگان توکن‌های SGB می‌توانند با Wrap کردن توکن‌های SGB خود به این تغییرات رای دهند.

چرا باید از شبکه Songbird استفاده کنیم؟

تقریبا همه فعالان حوزه رمزارزها روی این مسئله که قابلیت همکاری برای پذیرش Web3 حیاتی است، اتفاق نظر دارند. حقیقت این است که در حال حاضر بلاک‌چین‌ها بدون ارتباط با یکدیگر و به صورت ایزوله فعالیت می‌کنند. راه حل‌های مقیاس پذیری لایه 2، پل‌ها و سرویس‌های رپد، انقلابی شگرف در این حوزه ایجاد کرده‌اند؛ با این حال هنوزم هم مشکلات عدم همکاری گریبان‌گیر بلاک‌چین‌ها است. شبکه Songbird تمام این واسطه‌ها را حذف می‌کند و به کمک قراردادهای هوشمند، انتقال داده‌ها بین بلاکچین را ممکن می‌کند.

بیشتر بخوانید: پل کراس‌چین یا پل بین بلاکچین (Cross Chain Bridge) چیست؟

آشنایی با مفهوم F-Assets

F-Assets به عنوان واسطه‌ای امن برای صدور دارایی‌های رمزنگاری‌شده غیر بومی در شبکه Songbird محسوب می‌شود. به لطف این واسطه خطرات امنیتی مربوط به سیستم‌های متمرکز رپد، امنیت شبکه Songbird را به خطر نمی‌اندازد. در واقع F-Assets به شبکه اجازه می‌دهد بدون دردسر و با وثیقه گذاشتن توکن‌های SGB بین دو شبکه حرکت کنند.

علاوه بر موارد بالا، F-Assets به کاربران شبکه‌های Songbird یا Flare اجازه می‌دهد از دارایی‌هایی مثل XRP و LTC برای پروتکل‌های DeFi و DApps استفاده کنند. برخلاف برخی از ارائه دهندگان خدمات رپد، وثیقه شما به صورت غیر حضانتی نگهداری می‌شود. این بدان معنا است کاربران می‌توانند هر زمان که خواستند وثیقه خود را برداشت کنند؛ البته وثیقه‌‌ای که برای ضرب یک توک وارد کرده‌اید برای همیشه در شبکه Songbird می‌گذارد.

State Connector چیست؟

دیگر فناوری Songbird Network که مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند محسوب می‌شود State Connector نام دارد. این فناوری به کاربران بلاک چین‌های خارجی اجازه می‌دهد داده‌های دیگر شبکه‌ها را در Flare و Songbird به صورت غیر متمرکز جستجو کنند. به زبان ساده‌تر، State Connector نقشی کلیدی در تسهیل قابلیت همکاری بین شبکه‌ای در اکوسیستم Web3 دارد.

مورد دیگری که باید راجع به State Connector بدانید، این است که این فناوری به ارائه دهندگان گواهی مستقل برای تایید داده‌ها قبل از ورود شبکه متکی است. ارائه دهندگان گواهی برای مشارکت خود در فعالیت این شبکه،توکن SGB دریافت می‌کنند. این سیستم در ارتباط با یک پروتکل فورکینگ باینری ایمن شده

علاوه بر این، State Connector به ارائه دهندگان گواهی برای تأیید داده‌ها قبل از ورود به شبکه Songbird متکی است. ارائه دهندگان گواهی برای مشارکت خود در شبکه، توکن SGB را دریافت می کنند. این سیستم به جای استفاده از مکانیسم PoS، از یک پروتکل فورکینگ باینری برای ایمن سازی شبکه رمزنگاری سانگ برد استفاده می‌کند.

مفهوم Flare Time Series Oracle (FTSO)

بسیاری از اوراکل‌ها برای فعالیت به ارائه دهندگان داده‌های متمرکز متکی هستند. در چنین حالتی اهمیت ندارد بلاک چین تا چه حد غیرمتمرکز است؛ متمرکز بودن حتی یک نقطه در شبکه به نقطه ضعفی امنیتی برای حمله هکرها تبدیل می‌شود. شبکه Songbird برای حل این مشکل از Flare Time Series Oracle (FTSO) استفاده می‌کند.

FTSO، سرویس اوراکل لایه یکی است که داده‌های حقیقی را به Flare و Songbird تزریق می‌کند تا داده‌های داخلی شبکه را بروزرسانی کند. در واقع FTSO می‌تواند داده‌های چندین شبکه بلاک چین را بدون دردسر روی هر دو شبکه Flare و سانگ برد (مرغ آوازه خوان) منتشر کند. علاوه بر این، FTSO نقش مهمی در تعیین قیمت F-Assets بازی می‌کند.

کلام آخر؛ شبکه Songbird

ایجاد پلی کارآمد بین دارایی‌های دیجیتال زنجیره‌های POW روی بلاکچین‌های سازگار با EVM بدون نیاز به استفاده از خدمات متمرکز همیشه چالش برانگیز بوده است. قابلیت همکاری نیز جزئی جدا نشدنی از Web3 است که چالش‌های زیادی را برای فعالان حوزه بلاکچین ایجاد کرده است.

شبکه Songbird علاوه بر تلاش برای حل این مشکلات به بستری آزمایشی برای توسعه فناوری‌های غیرمتمرکزی که قرار است روی Flare به کار گرفته شوند تبدیل شده است. هر دو شبکه Flare و سانگ برد به دارایی‌هایی مثل XRP و LTC که از مکانیسم POW بهره می‌برند اجازه می‌دهد در قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده شوند. صد البته بدون نیاز به سیستمی متمرکز و ناایمن!

باید منتظر ماند و دید این شبکه جذاب با امکانات جذاب‌تر تا چه اندازه مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد. نظر شما چیست؟ به نظر شما می‌توان روی شبکه Songbird به عنوان یک راه حل جدید حساب باز کرد؟

سوالات متداول

شبکه SongBird چیست؟

Songbird شبکه‌ای برای بلاک چین Flare است، یک پلتفرم قرارداد هوشمند که برای تقویت قابلیت همکاری بین زنجیره‌ای که با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است، طراحی شده است و فرصت‌هایی را برای تعامل با تعداد زیادی از بلاک چین‌های مدرن باز می‌کند.

هدف توکن SGB چیست؟

توکن Songbird (SGB) که ارز دیجیتال SGB نیز نامیده می‌شود، ارز دیجیتال اصلی شبکه Songbird است. این توکن، نقش اساسی در حاکمیت پروتکل را هم برای شبکه Songbird و هم برای شبکه Flare ایفا می‌کند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان