صعود بیت کوین بعد از انتشار نرخ تورم در امریکا؛ سرنوشت بازار چیست؟

خانهتحلیل ارز دیجیتالصعود بیت کوین...

آنچه می‌خوانید...

کاهش نرخ تورم امریکا پس از ثبت رکورد چهار دهه اخیر در ماه ژوئن می‌تواند نوید خوبی برای دارایی‌های ریسک‌پذیر مانند سهام و ارزهای دیجیتال باشد. بیت‌کوین و اتریوم در واکنش به این آمار دچار جهش قیمت شدند.

بر اساس آخرین داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده که امروز توسط دفتر آمار کار ایالات متحده منتشر شد، تورم در ماه جولای به 8.5 درصد کاهش یافت و کمتر از تخمین‌های اقتصاددانان یعنی 8.7 درصد بود.

این گزارش نشان می‌دهد که قیمت‌ بنزین و انرژی کاهش یافته و افزایش قیمت مواد غذایی و مسکن را جبران کرده است. شاخص بنزین و انرژی به ترتیب 7.7 و 4.6 درصد و شاخص غذا و مسکن 1.1 درصد و 0.5 درصد رشد ماهانه داشتند. با این حال، CPI اصلی، که قیمت‌های نوسانی انرژی و مواد غذایی را در نظر نمی‌گیرد، در این مدت 0.3 درصد افزایش یافت.

نرخ تورم جدید نسبت به تورم 9.1 درصدی ماه قبل که رکورد چهار دهه اخیر را شکست، 60 صدم درصد پایین‌تر بود که این بیانگر آن است که تورم احتمالا از پیک خود عبور کرده است. فدرال رزرو با چهار افزایش متوالی نرخ بهره طی ماه‌های اخیر به مقابله با تورم متعهد بوده و نرخ تورم 2 درصدی را هدف قرار داده است. گرچه اعداد فعلی هنوز با هدف فدرال رزرو فاصله زیادی دارند، اما کاهش رشد ماه گذشته می‌تواند امیدهای بازار برای تغییر سیاست پولی بانک مرکزی ایالات متحده را افزایش دهد.

با توجه به دستور صریح فدرال رزرو برای رسیدن به حداکثر اشتغال و ثبات قیمت، گزارش مثبت مشاغل در جمعه گذشته (که نرخ بیکاری در آن 3.5٪ بود) و کاهش تورم نشان می‌دهد که بانک مرکزی به طور بالقوه می‌تواند سیاست های پولی کمتر تهاجمی را اتخاذ کند.

این بدان معناست که فدرال رزرو می‌تواند از سیاست‌های کمتر سخت گیرانه‌ای برای کاهش تورم به نرخ هدف 2 درصدی خود استفاده کند و از ایجاد رکود اقتصادی عمیق جلوگیری کند. از لحاظ تاریخی، چنین سناریویی برای دارایی‌هایی پر ریسک مانند سهام و ارزهای دیجیتال، بهترین نتیجه را داشته است.

با همه این اوصاف، خطر قابل توجه یک بازار نزولی طولانی مدت هنوز پابرجاست. بحران انرژی اروپا همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود در زمستان آینده بدتر شود. قطع گاز توسط روسیه می‌تواند برخی از کشورهای اروپایی وابسته به انرژی را وارد بحران‌های عمیق اقتصادی کند و این باعث می‌شود شهروندان این کشورها پول کمتری برای سرمایه‌ گذاری در بازار بورس یا ارزهای دیجیتال داشته باشند. چنین سناریویی بانک مرکزی اروپا را نیز در تنگنا قرار می‌دهد، زیرا افزایش قیمت انرژی باعث افزایش تورم می‌شود. اگر بانک مرکزی اروپا با سیاست افزایش نرخ بهره به افزایش تورم پاسخ دهد، این امر می‌تواند اروپا را وارد رکود اقتصادی کند.

بیت کوین و اتریوم هر دو بلافاصله بعد از انتشار آمار تورم جهش کردند. بر اساس داده‌های وب سایت CoinGecko، در زمان نگارش این خبر، بیت‌کوین به ۲۳۷۸۰ دلار رسید و اتریوم به ۱۷۸۰ دلار رسید و ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال نیز تا ۱.۱۷ تریلیون دلار افزایش یافت. ارزش بازار ارز دیجیتال در نوامبر 2021 به بالای 3 تریلیون دلار رسیده بود، به این معنی که هنوز حدود 61 درصد از اوج خود فاصله دارد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان