ظهور NFT اوردینال ‌(NFT Ordinals)؛ تحلیل آنچین شماره ۵۵ (۲۵ بهمن ۱۴۰۱)

آنچه می‌خوانید...

بازار ارز دیجیتال اولین عقب‌نشینی قابل توجه خود را در سال 2023 در پی انتشار اخبار مربوط به تدابیر مقرراتی سنگین رگولاتورهای امریکا و برخوردهای قانونی SEC تجربه کرد. هم‌زمان، ظهور توکن NFT اوردینال (Ordinals) و اینسکریپشن (Inscriptions) بر روی بلاک چین بیت کوین، تقاضای جدید و غیرمنتظره‌ای را برای فضای بلاک چین ایجاد کرده است.

ظهور NFT اوردینال‌

بیت کوین اولین پولبک قابل توجه خود را از رالی صعودی ماه ژانویه تجربه کرد و از سقف هفتگی 23.300 دلار به کف 21.500 دلار کاهش پیدا کرد. این حرکت ریزشی هم‌زمان با انتشار اخباری حول تدابیر جدی نهادهای قانون‌گذار امریکا به اتفاق می‌افتد، مانند جریمه صرافی کراکن (Kraken) برای خدمات استیکینگ آن توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)، اقدام قانونی SEC علیه پکسوس (Paxos) به دلیل انتشار استیبل کوین BUSD و همچنین چندین اقدام دیگر علیه شرکای بانکی و پرداختی شرکت‌های کریپتو.

در هفته‌های اخیر همچنین شاهد معرفی NFT اوردینال و اینسکریپشن بودیم که روی بلاک چین بیت‌کوین میزبانی شده‌اند؛ چنان که در حال حاضر بیش از 69 هزار توکن اینسکریپشن ساخته شده‌ است. در نتیجه این اتفاق، شاهد افزایش قابل توجهی در فعالیت شبکه بیت کوین و کارمزدها هستیم.

در تحلیل آنچین این هفته فکت کوینز، شبکه بیت کوین را از دو زاویه بررسی خواهیم کرد:

  • رفتار سرمایه‌گذاران در حین پولبک بیت کوین از سقف محلی خود.
  • ظهور NFT اوردینال و تأثیر منحصر به فرد آن بر فعالیت آنچین و کارمزدهای شبکه.
ظهور NFT اوردینال ‌؛ تحلیل آنچین هفته هفتم سال 2023

یک محدوده تعیین کننده

با صعود بیت کوین و عبور آن از قیمت واقعی (تحقق یافته) خود، بازار وارد مرحله‌ای شده است که از لحاظ تاریخی یک مرحله انتقالی بلندمدت بوده که عموماً توسط دو مدل قیمت آنچین محدود شده است:

  • باند پایینی این محدوده قیمت واقعی 🔵 (19.800 دلار) است که همان میانگین قیمت خرید بازار است.
  • باند بالایی این محدوده نسبت قیمت واقعی به فعالیت شبکه (Realized Price to Liveliness Ratio) یعنی 32.700 دلار است که نوعی قیمت تحقق یافته است که منعکس‌کننده «ارزش منصفانه ضمنی بیت کوین» بر وزن «هولد بازار» است.

با مقایسه دوره‌های قبلی در محدوده فوق الذکر، به شباهت بین بازار فعلی و دوره‌های انباشت 2015-16 و 2019 پی خواهیم برد.

بیشتر بخوانید: اداره خدمات مالی نیویورک دستور به توقف صدور BUSD داد

 نسبت قیمت واقعی به فعالیت شبکه

رالی صعودی بیت کوین در سقف محلی 23.600 دلار متوقف شده است. ما می‌توانیم رفتار سرمایه‌گذاران را در این مقطع با شاخص امتیاز روند انباشت (Accumulation Trend Score) بررسی کنیم که بیانگر تغییر موجودی کل سرمایه‌گذاران فعال در 30 روز گذشته است. در این شاخص، به آدرس‌های بزرگ‌تر (مانند نهنگ‌ها و کیف پول‌های سازمانی) وزن بیشتری اختصاص داده می‌شود و مقدار 1 (رنگ‌های بنفش) نشان می‌دهد که بخش گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران حجم قابل توجهی از بیت کوین را به موجودی خود اضافه می‌کنند.

در بازارهای نزولی قبلی، رالی‌های صعودی در فاز کف قیمت باعث میزانی از فروش بیت کوین شده که عمدتاً توسط آدرس‌هایی که نزدیک به پایین‌ترین سطح قیمت انباشته کرده‌ بودند، انجام شده. رالی صعودی اخیر نیز که در آن این شاخص به زیر 0.25 کاهش یافته (🔴 D)، از این قاعده مستثنی نیست.

بر این اساس، پایداری رالی صعودی فعلی بستگی به این دارد که آیا این آدرس‌های بزرگ‌ به انباشت بیت کوین ادامه می‌دهند یا خیر (🢤 A)، یا به عبارتی دیگر، امتیاز روند انباشت به سمت عدد 1.0 پیش می‌رود یا خیر.

بیشتر بخوانید: کشف یک آسیب‌پذیری مهم در زنجیره BNB؛ خطر از بیخ گوش گذشت

نمودار شاخص امتیاز روند انباشت (Accumulation Trend Score)

ما می‌توانیم مؤلفه‌های «امتیاز روند انباشت» را بیشتر بررسی کنیم تا گروه‌های مختلف کیف پول‌ها (از نظر موجودی) را تجزیه و تحلیل کنیم. طبق این شاخص، ما شاهد تغییر رفتار انبوه سرمایه‌گذاران در همه گروه‌ها، از «انباشت مطلق» (پس از سقوط FTX) به «فروش مطلق» هستیم.

در میان همه گروه‌ها، آدرس‌های دارای هزار الی 10 هزار BTC، شدیدترین تغییر رویکرد را داشته‌اند و از انباشت مطلق به فروش مطلق تغییر رویه داده‌اند.

شاخص امتیاز روند انباشت (Accumulation Trend Score)

به طور کلی، پس از اینکه بیت کوین از یک سطح کلیدی (سقف یا کف بلندمدت) عقب‌نشینی می‌کند، رفتار سرمایه‌گذاران فعال اخیر به یک الگوی غالب تبدیل می‌شود. نمودار زیر نشان می‌دهد که قیمت بیت کوین در نزدیکی میانگین قیمت خرید بیت کوین‌های قدیمی (> 6 ماه 🔵) یعنی 23.400 دلار متوقف شده و قیمت واقعی (🟠) و قیمت خرید بیت کوین‌های جدید (< 6 ماه 🔴) هر دو پایین‌تر و بین 19.800 الی 20.000 دلار قرار دارند.

میانگین قیمت خرید بیت کوین‌های قدیم و جدید

با بررسی خریداران اخیر، می‌توانیم میانگین سود نقد نشده چند برابری آنها را با استفاده از MVRV هولدرهای کوتاه‌مدت تخمین بزنیم. این شاخص نسبت قیمت اسپات به میانگین قیمت خرید آنها را اندازه‌گیری می‌کند. با استفاده از میانگین هفتگی این شاخص می‌توان یافته‌های زیر را شناسایی کرد:

  1. عبور شاخص MVRV از سطح 1، سرمایه‌گذاران جدید را به سود نقد نشده (محقق نشده) می‌رساند، که حاکی از آن است که فاز انتقالی بازار در راه است.
  2. سقف‌ها (و کف‌های) بلندمدت بیت کوین همچنان به طور قابل توجهی مشابه هستند، به طوری که میانگین سود محقق نشده 40٪ +سیگنال سقف قیمت بلندمدت، و میانگین ضرر محقق نشده 40٪- سیگنال کف قیمت بلندمدت است.
  3. سقف‌ها (و کف‌های) محلی بیت کوین اغلب با بازگشت شاخص STH-MVRV به سطح مرکزی 1.0 مشخص می‌شوند، زیرا سرمایه‌گذاران نسبت به بازگشت قیمت به سطوح سربه‌سر خود واکنش نشان می‌دهند.
  4. احتمال اصلاحات کوتاه‌مدت در دوره‌هایی که هولدرهای کوتاه‌مدت 20% روی سود هستند (STH-MVRV = 1.2) یا منفی 20% روی ضرر (STH-MVRV = 0.8) افزایش می‌یابد.

ریجکت اخیر بیت کوین از سطح 23.600 دلار نیز در این ساختار منعکس شده است، به طوری که STH-MVRV به عدد 1.2 رسیده است. با توجه به یافته سوم، و در صورت اصلاح بیشتر بیت کوین، بازگشت قیمت به 19.8 هزار دلار، منعکس کننده عدد 1 در شاخص STH-MVRV خواهد بود.

🔔 ایده برای الارم: STH-MVRV (7D-SMA) با رسیدن به مقدار 1.0 نشان از آن خواهد بود که قیمت بیت کوین به میانگین قیمت خرید هولدرهای کوتاه‌مدت و نقطه سربه‌سر آنها بازگشته است.

بیشتر بخوانید: شناسایی بهترین زمان فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال

نمودار شاخص STH-MVRV بیت کوین

تحرکات مثبت آنچین

با ظهور اخیر NFT اوردینال و اینسکریپشن در بلاک چین بیت کوین، علیرغم تأثیر نسبتاً کم آنها بر حجم کلی تراکنش‌ها، افزایش قابل توجهی در شاخص‌های فعالیت آنچین مشاهده شده است.

میزان ثروت در حال جابجایی به صورت روزانه را می‌توان از طریق باند 1 روزه Realized Cap HOLD Waves ردیابی کرد. این معیار سهم نسبی دست به دست شدن ثروت دلاری را به صورت روزانه نشان می‌دهد.

زمانی که افزایش قابل توجهی به بالای سطح 1.5 تا 2.5 درصد مشاهده می‌شود، می‌توانیم دوره‌های افزایش تقاضا و جابجایی حجم زیادی از ثروت را شناسایی کنیم. رالی صعودی اخیر بیت کوین با افزایش اندکی در این شاخص همراه بوده است که از 0.75% به 1.0% رسیده است.

این نشان می‌دهد که در حالی که فعالیت شبکه در حال افزایش است، هنوز با حجم پایین BTC های در حال جابجایی مطابقت ندارد.

نمودار Realized Cap HOLD Waves بیت کوین

همچنین یک تغییر بسیار قابل توجه در تعداد آدرس‌های جدید و فعال شبکه وجود دارد که تغییرات بلندمدت در فعالیت شبکه را دنبال می‌کنند. تحلیل زیر میانگین متحرک ماهانه 🔴 را با میانگین متحرک سالانه 🔵 این معیارها مقایسه می‌کند.

میانگین ماهانه آدرس‌های جدیدی که به شبکه می‌پیوندند از میانگین سالانه (از زمان ریزش بازار ناشی از ورشکستگی (FTX فراتر رفته است، که یک علامت سازنده است. این شاخص دومین افزایش قابل توجه در این هفته را تجربه کرده است، با این حال، میانگین متحرک بلندمدت در یک روند خنثی باقی مانده که نشان می‌دهد افزایش فعالیت شبکه در مراحل ابتدایی خود قرار دارد.

نمودار جنبش آدرس های جدید بیت کوین

ما همچنین می‌توانیم این افزایش جزئی را در جنبش آدرس‌های فعال مشاهده کنیم، با این حال روند خنثی بلندمدت عمدتاً حاکی از الگوی هولد است.

بیشتر بخوانید: بهترین ارزهای دیجیتال لایه ۲ برای سرمایه‌ گذاری در سال ۲۰۲۳

با این حال، تعداد آدرس‌های با موجودی غیرصفر به بالاترین حد خود یعنی 44.06 میلیون آدرس رسیده است. در مجموع، این نشان می‌دهد که اخیراً افزایش کوتاه‌مدتی در استفاده از شبکه بیت‌کوین وجود داشته است، اما لزوماً حجم کوین‌های جابه‌جا شده چنین افزایشی را تجربه نکرده است. علت اصلی این افزایش ظهور NFT اوردینال است که به جای جابجایی حجم بزرگی از کوین‌ها، در عوض حجم بیشتری از داده ها و کاربران فعال جدید را به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: رولر کوین (RollerCoin) چیست: بازی شبیه ساز استخراج بیت کوین

یک رقیب جدید در بازار کارمزد

در نتیجه این رشد فعالیت جدید، شبکه بیت کوین خریداران جدیدی برای فضای بلاک پیدا کرده و فشار افزایشی بر کارمزدها وارد کرده است. تجزیه و تحلیل بازار کارمزد معیار خوبی برای تقاضای بیشتر برای فضای بلوک است و این معمولا طی دوره‌های افزایش تقاضای کلی آشکار می‌شود.

با نگاهی به میانگین ماهانه درآمد ماینرها از کارمزدها، مشهود است که این شاخص برای مدت زمان قابل توجهی هنوز از نرخ کف کارمزد بازار نزولی (2.5 درصد) فراتر نرفته است.

میانگین ماهانه درآمد ماینرها

تأثیر آدرس‌های خرده برای تعیین پایداری فاز انتقال بازار مهم است. در اینجا، ما می‌توانیم از «میانگین هفتگی کارمزد تراکنش پرداختی» برای بررسی تأثیر این سرمایه‌گذاران بر بازار کارمزد استفاده کنیم.

تاریخچه این شاخص نشان می‌دهد که رقابت سرمایه‌گذاران خرد برای فضای بلاک از زمان سقوط بیت کوین پس از رکورد شکنی در نوامبر 2021 هنوز احیا نشده است.

میانگین هفتگی کارمزد تراکنش پرداختی

بیشتر بخوانید: ارزش زمانی پول (TVM) چیست؟

ظهور توکن NFT اوردینال‌

از زمان راه‌اندازی NFT های اوردینال در اواخر ژانویه 2023، کاربرد جدید شبکه بیت کوین برای NFT اوردینال و اینسکریپشن بحث‌های زیادی را در سراسر جامعه برانگیخته است. همانطور که کیسی رودرمور (Casey Rodarmor)، چهره پشت این نوآوری، آن را در وبلاگ خود توضیح داد، ان‌اف‌تی Ordinal از سافت فورک تپروت (Taproot) و شماره‌گذاری ساتوشی‌ها (Serialization) برای ثبت داده‌ها در بخش گواهی تراکنش بیت کوین استفاده می‌کند.

ظهور توکن NFT اوردینال‌

تأثیر این نوآوری جدید باعث شده است که پذیرش و میزان استفاده از Taproot به بالاترین حد خود یعنی 9.4٪ و 4.2٪ افزایش یابد.

تأثیر توکن‌های NFT اوردینال بر میانگین اندازه بلاک نیز قابل توجه است، چراکه سقف دامنه میانگین اندازه بلاک از 1.5 تا 2.0 مگابایت، به بین 3.0 و 3.5 مگابایت در هفته گذشته افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: حداکثر مقدار قابل استخراج (MEV)  چیست؟

این بلاک‌های بزرگتر بحث‌های خوبی را در مورد تأثیر احتمالی درازمدت توکن‌های NFT اوردینال بر اندازه بلاک چین بیت‌کوین، زمان‌ همگام‌سازی اولیه گره‌ها، ازدحام ممپول و وضعیت بلندمدت بازار کارمزد به راه انداخته‌اند. تأثیر Ordinal تاکنون این بوده است: نرخ کارمزد تراکنش پایین‌تر برای گنجاندن بلوک. افزایش تراکنش‌های با کارمزد پایین (0 تا 1Sat/vbyte) که با رنگ بنفش در تصویر مشخص شده است. این وضعیت با وحشت پس از سقوط صرافی FTX که در آن ممپول پر از تراکنش‌های فوری و با کارمزد بالا بود (رنگ نارنجی) متفاوت است.

ما همچنین می‌توانیم تعداد بلوک‌های معلق مورد نیاز برای پاک کردن ممپول را با فرض تراکنش‌های استاندارد 1 مگابایتی غیر سگویت (None-SegWit) 🔴 و بلاک‌های کامل 4 مگابایتی سگویتی 🔵 مدل‌سازی کنیم. همچنین می‌توانیم تفاوت قابل توجهی را با دوره پس از FTX مشاهده کنیم که با فروکش کردن وحشت بازار به سرعت از بین رفت. با ظهور توکن‌های Ordinal، در واقع می‌توانیم شاهد رشد تدریجی تقاضا برای فضای بلاک باشیم که در هفته گذشته حفظ شده است.

بیشتر بخوانید: نمودار رنگین کمانی بیت کوین (Bitcoin Rainbow Chart) چیست؟

نتیجه گیری

شبکه بیت کوین روایت‌ها، نوآوری‌ها و رویدادهای متعددی را در طول تاریخ پرنوسان 14 ساله خود تجربه کرده است. ظهور توکن‌ NFT اوردینال و ایسنکریپشن اتفاقی غیرمنتظره بود و به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر تقاضا برای بلاک‌ها ظاهر شد.

این یک لحظه جدید و منحصر به فرد در تاریخ بیت کوین است که در آن یک نوآوری باعث افزایش فعالیت در شبکه شده است. این افزایش بیانگر رشد شمار کاربران و افزایش کارمزد شبکه بیت کوین ناشی از استفاده فراتر از موارد استفاده معمولی (سرمایه‌گذاری و انتقال پول) است. NFT اوردینال یک پدیده جدید است و ما در هفته‌های آینده آن را عمیق‌تر بررسی خواهیم کرد تا بفهمیم چگونه بر شبکه‌ بیت کوین و رفتار سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارد.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان