علیرغم ریزش 45 درصدی قیمت آوالانچ در ماه اخیر، احتمال سقوط بیشتر وجود دارد

خانهاخبارعلیرغم ریزش 45...

آنچه می‌خوانید...

قیمت آوالانچ در حال آزمایش حمایت 14.80 دلاری خود است، در همین حال میزان استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) این شبکه نسبت به رقبای آن در حال کاهش است و حکایت از افت بیشتر این ارز دیجیتال دارد.

آوالانچ (AVAX) طی 30 روز گذشته %45 افت قیمت داشته و در همین حین ارزش بازار این ارز نیز %29 کاهش یافته است.

- Advertisement -

علیرغم افت اخیر آوالانچ، این شبکه همچنان یکی از مدعیان در میان پروتکل‌های لایه 1 و لایه 2 است و در رتبه بالایی از نظر سپرده‌های قرارداد هوشمند و آدرس‌های فعال قرار دارد. با این حال، عملکرد ضعیف قیمت باعث شده تا سرمایه‌گذاران نسبت به این شبکه به عنوان یک رقیب جدی دچار تردید شوند.

نمودار قیمت آوالانچ تایم فریم 12 ساعته
نمودار قیمت آوالانچ تایم فریم 12 ساعته

ریزش شدید بازار ارز دیجیتال باعث شد تا توکن Avax چندین بار حمایت 14.80 دلار خود را آزمایش کند، در حالی که ارزش بازار این ارز دیجیتال روی 4.8 میلیارد دلار قرار دارد. همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که ارزش کل قفل شده (TVL) در این شبکه به عدد چشمگیر 3.2 میلیارد دلار رسیده است.

در مقایسه، بلاکچین سولانا (SOL) کارمزدهای بسیار پایین‌تری ارائه می‌دهد و دارای 2.1 میلیارد دلار TVL است. با این حال، سرمایه بازار سولانا 12.9 میلیارد دلار است که تقریباً 3 برابر سرمایه بازار آواکس در قیمت 14.8 دلار است.

TVL معیار بسیار مهمی است، چراکه سپرده‌های واریز شده به قراردادهای هوشمند یک شبکه را اندازه‌گیری می‌کند. اگر بخواهیم از پالیگان (Matic) که یک راه‌حل لایه دو اتریوم است به عنوان شاخص استفاده کنیم، این شبکه دارای 1.8 میلیارد دلار TVL است در حالی که سرمایه بازار توکن آن 3.5 میلیارد دلار است.

به طور خلاصه، با توجه به اینکه سرمایه بازار بلاکچین‌های رقیب اواکس به شدت از TVL مربوطه خود فراتر رفته‌اند، قیمت آواکس بیش از حد پایین به نظر می‌رسد.

علیرغم افزایش TVL، تعداد کاربران آوالانچ کاهش یافته است

هم‌زمان با افزایش TVL شبکه آوالانچ به 184 میلیون توکن Avax، میزان استفاده از این شبکه در 60 روز گذشته افزایش پیدا کرده است. این نشان می‌دهد که با وجود سقوط قیمت Avax، سرمایه‌گذاران توکن‌های AVAX خود را از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز برداشت نکرده‌اند.

نمودار ارزش قفل شده در شبکه آوالانچ
نمودار ارزش قفل شده در شبکه آوالانچ

TVL شبکه آواکس از لحاظ توکنی (AVAX) در دو ماه اخیر به میزان 35 درصد رشد کرده است. در مقایسه، TVL شبکه اتریوم از نظر اتری (ETH) 10 درصد افزایش یافته است، در حالی که TVL زنجیره BNB در همین بازه زمانی با کاهش 14 درصدی روبرو شد.

معامله گران برای تأیید اینکه آیا افزایش TVL شبکه آواکس نشانه دلگرم‌کننده‌ای هست یا خیر، باید میزان استفاده از دپ‌ها را نیز تجزیه و تحلیل کنند. برخی از اپلیکیشن‌ها، مانند بازی‌ها و بازارها (Marketplaces)، به سپرده‌های بزرگ احتیاجی ندارند، بنابراین این معیار در این موارد اهمیت ندارد.

داده‌های دپ رادار (Dappradar) نشان می‌دهد، در تاریخ 21 ژوئن، تعداد آدرس‌هایی که در حال استفاده از اپلیکیشن‌های شبکه آواکس بودند در مقایسه با ماه قبل 42 درصد کاهش یافته است. در مقایسه، زنجیره BNB با کاهش 16 درصدی و پالیگان با کاهش 29 درصدی مواجه شدند.

افت قیمت ناشی از عوامل فاندامنتال است

اگرچه TVL شبکه آواکس از شبکه‌های رقیب آن بالاتر است، اما کاهش میزان استفاده از شبکه نگران کننده است. به عنوان مثال، 93،130 آدرس فعال اپلیکیشن مبتنی بر آواکسِ تریدر جو (Trader Joe) نسبت به اپلیکیشن پیشتاز کویک سواپ (QuickSwap) در شبکه پالیگان که دارای 161.040 کاربر فعال است، خیلی کمتر است.

داده‌های فوق حاکی از وضعیت نامطلوب شبکه آواکس است و می‌تواند افت قیمت 45 درصدی Avax در 30 روز اخیر را به ما توضیح دهد. سرمایه‌گذاران احتمالاً تا زمانی که معیارهای شبکه به خصوص تعداد آدرس‌های فعال دیفای بهبود یابد، نسبت به حمایت 14.80 دلار مردد خواهند بود.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان