پایان فاز پیش آزمایشی ریال دیجیتال؛ مرحله دوم به زودی آغاز می‌شود

خانهاخبارپایان فاز پیش...

آنچه می‌خوانید...

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ایران از پایان فاز پیش آزمایشی ریال دیجیتال، ارز دیجیتال بانک مرکزی در کشور خبر داده و گفت به زودی مرحله دوم اجرای آن با منابع بیشتر آغاز می‌شود.

به نقل از فارس، نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت روز گذشته در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد. مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ایران که در این همایش حضور یافته بود، از تازه‌ترین وضعیت ریال دیجیتال در کشور و آینده این پدیده نو خبر داد. به گفته او فاز پیش آزمایشی ریال دیجیتال به پایان رسیده و بانک مرکزی در حال آماده‌سازی مقدمات برای شروع مرحله دوم آن با منابع بیشتر است.

- Advertisement -

محرمیان در صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت بانکداری در کشور و رواج شیوه‌های نوین بانکداری از جمله نئوبانک‌ها گفت:

تا سال 2027، میزان 10 میلیون نفر کاربران نئوبانک‌ها یا بانک‌های نوین دیجیتالی خواهند بود و انتظار می‌رود در این نوع بانکداری خلق ارزش بیشتری انجام شود.

وی در ادامه به بحث ریال دیجیتال هم اشاره کرده و افزود:

در زمینه ریال دیجیتال، بسیاری از کشورها در زمینه پول‌های ملی خود پول ملی دیجیتال را تعریف کرده‌اند. در کشور ما هم در زمینه ریال دیجیتال کارهایی انجام شده است. در حال حاضر 90 بانک مرکزی در دنیا نسبت به این مسئله برنامه دارند و ما همگام با کشورهای پیشروی دنیا در این زمینه هستیم که قصد دارند پول ملی دیجیتال منتشر کنند.

به گفته محرمیان، در همین رابطه در مرحله اول مقدار محدودی ارز دیجیتال بانک مرکزی منتشر شد و در اختیار عده‌ای قرار گرفت که با آن کار کردند. در مرحله دوم آزمایشی، این طرح با مبلغ بالاتری دنبال می‌شود و تأکید بر این است که باید خلق ارزش توسط بانک‌ها انجام شود و بانک‌هایی که کیف پول الکترونیکی می‌دهند، باید نسبت به خلق ارزش تلاش کنند.

در همین رابطه بخوانید: نسخه کامل پیش‌نویس سند ریال دیجیتال بانک مرکزی منتشر شد

معاون فن‌آوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص وضعیت رمز ارزها در کشور تصریح کرد:

رمز ارزها در دنیا از حدود 12 سال قبل مطرح شدند. گرچه تغییرات این ارزهای دیجیتال زیاد است، اما می‌توان گفت امروزه به یک حالت تعادل رسیده است و گفتن حالت تعادل در رمز ارزها جسارت می‌خواهد. البته برخی کشورها مانند چین تولید رمز ارزها و مبادله آن را کلا ممنوع کردند.

در برخی کشورهای اروپا و آمریکا، مالیات 3 تا 36 درصدی از رمز ارزها می‌گیرند که در واقع می‌خواهند فعالیت آن‌ها را محدود کرده و ریسک استفاده از آن را افزایش دهند. همچنین متأسفانه در زمینه رمز ارزها در بحث FTX میلیاردها دلار از پول مردم در این حوزه از بین رفت. سیستم‌هایی با رمز ارزها آمده است، اما ریسک‌هایی مانند کلاهبرداری و سوخت شدن پول مردم هم در آن وجود دارد و باید این مسئله را مدیریت کنیم تا کلاهبرداری‌هایی مانند FTX پیش نیاید.

عجله‌ای برای اجرای ریال دیجیتال نداریم

همچنین در این همایش محمدرضا مانی یکتا، مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی هم تاکید کرد:

فاز پیش آزمایشی ریال دیجیتال با دستاورد‌هایی تمام شده و در حال حاضر وارد فاز آزمایشی شده‌ایم. به‌زودی دامنه کاربری افزایش خواهد یافت و توسعه ریال دیجیتال در نظام پرداخت کشور را دنبال می‌کنیم، اما عجله‌ای در اجرای آن نداریم، چرا که باید زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی آن انجام شود تا اجرا به درستی انجام شود.

وی اضافه کرد:

بیش از 90 بانک مرکزی پروژه‌هایی را در زمینه بلاکچین تعریف کرده‌اند و در ایران هم اقدامات اولیه از سال 97 بیشتر با جنبه اقدامات فنی آغاز شده است. با توجه به موضوعاتی مانند مدیریت چالش‌های اقتصادی در پرداخت‌های خرد، دلیلی شد که پروژه مشترکی با عنوان رمز پول بانک مرکزی معرفی شود و کار مطالعاتی گسترده در بانک مرکزی نیز برای آن از قبل شروع شد.

خلاصه اقدامات در سپیدنامه ریال دیجیتال منتشر شد و همزمان با پروژه مطالعاتی، بحث ضوابط قانونی باید بررسی می‌شد و این گام‌ها در سال 1400 نیز برداشته شد و تلاش‌هایی در حوزه‌های مختلف انجام شد.

مانی یکتا تصریح کرد:

ضوابط ناظر بر ریال دیجیتال منطبق بر ضوابط اسکناس ریال است و ریال دیجیتال منتشر شده بین بانک‌های ملی، ملت و تجارت توزیع شد که این بانک‌ها زیرساخت‌هایی را برای بازآفرینی نقش بلاکچینی ریال دیجیتال آماده کردند تا بتواند در زمینه خدمات‌رسانی به مردم اقدام شود.

حسین یعقوبی، رئیس واحد بلاکچین و فناوری‌های نوین شرکت خدمات انفورماتیک از دیگر حاضران در این همایش بود که او هم در خصوص وضعیت رمز ارزها در کشور و چالش‌هایی که بانک‌ مرکزی در زمینه ارز دیجیتال بانک مرکزی با آن مواجه بوده است، توضیحاتی را ارائه داد.

یعقوبی گفت:

بیش از 75 پلتفرم متن باز در دنیا شناسایی شد و لازم بود تا دوره تطبیقی طولانی داشته باشیم تا پلتفرم مناسب انتخاب شود. در دنیا این فناوری نوظهور بالغ نشده است و این خود را در کسب و کار‌ها نیز نشان داده است؛ بنابراین اولین چالش در مواجهه با ریال دیجیتال نبود یک نمونه و الگوی مناسب در دنیا بود. در این دو سال تیم‌هایی را در واحد انفورماتیک تشکیل داده‌ایم و متاسفانه این تیم‌ها به دلیل جذابیت و نیازی که کشور‌های دیگر دارند، عمدتا از دست می‌روند و این خود یک چالش دیگر در این حوزه است.

گفتنی است ریال دیجیتال، رمز ریال یا CBDC مخفف عبارت ارز دیجیتال بانک مرکزی و نوع جدیدی از ارز است که دولت‌های سراسر جهان در حال آزمایش آن هستند. چیزی که CBDC را از ارزهای رایج متمایز می‌کند، این است که به افزایش بالقوه کارایی پرداخت و کاهش هزینه‌ها منجر خواهد شد و توسط بانک مرکزی کشورها مدیریت می‌شود.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان