فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داد؛ تاثیر آن روی بیت کوین و بازار کریپتو چه بود؟

خانهاخبارفدرال رزرو نرخ...

آنچه می‌خوانید...

فکت کوینز: قیمت بیت کوین روز گذشته و در حرکتی صعودی به سطح 22700 دلاری رسید. تحلیل بیت کوین تاریخ 26 خرداد بیانگر آن است که ساعات پایانی شب گذشته و در پی انتشار اخبار فدرال رزرو مبنی بر افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره، بیت کوین به سطح 20000 دلاری سقوط کرد اما کمی بعد و پس از سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو با رشد همراه شد.

اتریوم نیز شرایط مشابه با بیت کوین را سپری کرد و ابتدا با ریزش قیمت همراه شد و پس از آن با یک رالی صعودی سطح 1200 دلاری را پس گرفت. دیگر آلت کوین ها نیز عملکرد خوبی از خود نشان دادند و برای مثال سولانا پس از اعلام خبر با رشدی 20 درصدی همراه شد. رشدهای شبانه روز گذشته باعث شد تا کمی از زیان های این چند روز اخیر جبران شود. زیان هایی که مهم ترین دلایل آن افزایش نرخ تورم و سپس متوقف کردن برداشت ها در پلتفرم سلسیوس بود.

مکس گالکا، مدیرعامل شرکت المنتوس در مصاحبه ای با کوین دسک گفت:

«ترس، عدم قطعیت و شک و تردید بازار کریپتو را فرا گرفته است و از گروه و بخشی به گروهی دیگر در حال انتقال است. امروز نوبت سلسیوس است و فردا احتمالا نوبت یک شرکت دیگر می‌شود. زمانی که این چرخه آغاز شود، سرمایه گذاران سازمانی ابتدا دارایی های ریسکی مانند رمز ارزها را به فروش خواهند رساند و همه می‌دانیم سرانجام چنین اقدامی چیست.»

افزایش قیمت بیت کوین و دیگر رمز ارزها روز گذشته با رشد بازار سهام آمریکا همراه بود و نزدک افزایش 2.5 درصدی را تجربه کرد تا مقداری از زیان های چند وقت اخیر خود را جبران کند.

شاخص S&P 500 که روز سه شنبه وارد ناحیه نزولی شد و با اوج  قبلی خود فاصله ای 20 درصدی گرفته نیز با رشد 1.4 درصدی همراه شد. بدین ترتیب این شاخص روند ریزشی 5 روز اخیر خود را شکست که نشان دهنده واکنش مثبت سرمایه گذاران به افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در مقابله با تورم است. گفتنی است که طلا نیز روز گذشته با رشد 1.2 درصدی همراه شد.

جروم پاول در جلسه شب گذشته فدرال رزرو گفت که افزایش تورم در هفته گذشته باعث شد تا در این جلسه تصمیمات محکم تر و جدی تری بگیریم و جلسه بعدی را به جای شش هفته دیگر امروز برگزار کنیم. تصمیم داشتیم رو به جلو حرکت کنیم و این کار را کردیم. در نهایت نیز به این نتیجه رسیدیم که باید کارهای بیشتری در این زمینه انجام دهیم. وی همچنین اشاره کرد که در جلسه بعدی نیز احتمالا شاهد افزایش نرخ بهره به میزان 0.5 یا 0.75 % خواهیم بود.

تورم در هفته های اخیر علاوه بر آمریکا ذهن رهبران اتحادیه اروپا را نیز درگیر خود کرده است. افزایش تورم باعث شد تا روز گذشته در جلسه ای از پیش تعیین نشده مقامات اتحادیه اروپا گرد هم بیایند و درباره مشکلات پیش آمده به وسیله تورم از جمله افزایش هزینه وام ها در کشورهای بدهکار بحث کنند.

در همین حین صنعت کریپتو به دلیل مشکلات پلتفرم سلسیوس و سقوط اکوسیستم ترا در یک ماه گذشته روندی نزولی دارد. پیش از این اتفاقات قیمت بیت کوین در محدوده 40000 دلاری قرار داشت و پس از سقوط اکوسیستم ترا ارزش بیت کوین و دیگر ارزهای بازار نیز تقریبا نصف شده است. گالکا در ادامه صحبت هایش گفت که شرایط کنونی بازارهای مالی بسیار مشابه بحران اقتصادی در سال 2008 است. وی در این باره افزود:

«شرایط کنونی بازار حول محور ترا و سلسیوس و نقش آنها به عنوان کاتالیزورهای روانی بسیار شبیه به سقوط بازارهای مالی در سال 2008 است. البته تفاوت های زیادی نیز وجود دارد، برای مثال استیبل کوین ترا یک پروتکل آسیب پذیر و دارای نقص بود و این در حالی است که فروش خانه ها در سال 2008 از نظر بنیادی ارزش خود را از دست داد. با این حال در هر دو مورد ترس اولین و مهم ترین دلیل سقوط بود.»

قیمت بیت کوین پس از 9 روز ریزش متوالی به محدوده 20000 دلاری رسید تا اکنون نسبت به هفته گذشته سقوطی 30 درصدی را تجربه کرده باشد. تریدرهایی که ریسک پذیری کمی دارند نیز همچنان به دلیل مشکلات اقتصاد کلان از بیت کوین و دارایی های ریسکی دوری می‌کنند.

مطلب مفید: آموزش کار با صرافی کوکوین قسمت اول؛ ثبت نام، احراز هویت و فعال کردن 2FA

لیلی ژانگ، مدیر مالی صرافی هیوبی سقوط اخیر بیت کوین را به مشکلات پلتفرم وام دهی سلسیوس و ضعف بازارهای جهانی مرتبط دانسته است. وی در این باره گفت:

«از نظر ما، جرقه سقوط ناگهانی بازار کریپتو را سلسیوس با توقف برداشت های خود زد. اتفاقی که باعث افزایش فشار فروش در بازار از سمت سرمایه گذاران نگران شد. این اتفاق در حالی رخ داد که اعضای جامعه در حال کنار آمدن با مشکلات اکوسیستم ترا بودند.»

ریسک سرایت کردن این مشکلات و همچنین نگرانی های اقتصادی در سطح کلان باعث خروج سرمایه از بازار کریپتو و دارایی های مانند بیتکوین شد. در یک هفته گذشته و بنابر داده های کوین شیرز به دلیل ترس از افزایش نرخ بهره و تاثیرات آن، سرمایه گذاران حوزه کریپتو حدود 102 میلیون دلار سرمایه را از این بازار خارج کردند.

ژانگ در این باره گفته است که احتمالا در آینده نزدیک شاهد ریزش بیشتر بازار نیز باشیم چرا که با لیکوئید شدن های بیشتری که در راه است، افراد بیشتری رو به فروش دارایی های خود خواهند آورد.

ژانگ در ادامه افزود که با این حال پس از گذر از نوسانات کوتاه مدتی قیمت رمز ارزها با بازگشت همراه خواهد شد. از نظر وی با افزایش فشار فروش بر stETH تقاضا در بازارهای ثانویه بیشتر می‌شود و سرمایه گذاران در قیمت های پایین تر وارد بازار خواهند شد.

گفتنی است که احساسات اعضای جامعه در تناقض به سر می‌برد و برای مثال آرتور هایس، بنیانگذار بیتمکس گفته است که بازار و بیت کوین هنوز به کف خود نرسیده‌اند. از نظر وی هنوز یک فروش گسترده را در راه داریم و قیمت بیت کوین در این ریزش به زیر 20000 دلار خواهد رسید. از سویی دیگر مایک نووگراتز، رئیس شرکت گلکسی دیجیتال گفته است که به پایان روند نزولی بیت کوین نزدیک شده‌ایم و این ارز سطح 20000 دلاری را حفظ خواهد کرد.

در رابطه با مشکلات سلسیوس بسیاری از کابران معتقدند که بهتر است به جای وابسته بودن به یک شخص ثالث خود سرمایه گذاران کنترل دارایی هایشان را در دست داشته باشند. یکی از مدیران شرکت های رمز ارزی که تاکنون چندین بازار نزولی را دیده است، اخیرا گفت که بازارهای نزولی ممکن است سریع و سنگین باشند اما همیشگی نیستند.

برایان نورتون، مدیر عملیاتی MyEtherWallet در مصاحبه ای با کوین دسک گفت که حوزه کریپتو ایجاد شد تا سرمایه گذاران خود کنترل دارایی هایشان را بدست بگیرند و چنین اتفاقاتی غیر معمول نیست. به علاوه رخ دادن چنین مشکلاتی ثابت می‌کند که چرا سرمایه گذاران باید کنترل دارایی ها را بدست بگیرند.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان