top banner adv

فروش جمعی ارز دیجیتال (Cryptocurrency Crowdsale) چیست؟

فروش جمعی ارز دیجیتال (Cryptocurrency Crowdsale) چیست؟
0
بازدید : 7406

دارایی‌های دیجیتال در سال گذشته شرایط سختی را تجربه کردند. اما هنوز راه‌های زیادی برای جذب سرمایه‌گذاران و سود رساندن به آن‌ها وجود دارد. NFTها و وب ۳.۰ در این مسیر پیشرو بوده‌اند. اخیراً نیز فروش جمعی ارز دیجیتال (Crypto Crowdsale) در حال پیدا کردن جایگاه خود در بین کاربران است.

سرمایه‌گذاران غالباً فروش جمعی ارز دیجیتال را با ICO (عرضه اولیه) اشتباه می‌گیرند. برخی شباهت‌ها بین این دو مفهوم وجود دارد، اما ICO ها و فروش جمعی اساسا با هم متفاوت هستند. ICO مشمول قوانین اوراق بهادار است. در حالی که این مسئله برای فروش جمعی صدق نمی‌کند. با این مقدمه، وقت آن رسیده است که به خود مفهوم فروش جمعی ارز دیجیتال بپردازیم. با فکت کوینز همراه باشید.

فروش جمعی ارز دیجیتال (Crypto Crowdsale) چیست؟

اصطلاح فروش جمعی ارز دیجیتال به فرایندی اشاره دارد که یک توسعه‌دهنده و سازنده‌ی بلاک چین یا ارز دیجیتال، برای جمع‌آوری سرمایه انجام می‌دهد. این سرمایه برای توسعه زیرساخت‌های پروژه یا گسترش آن استفاده می‌شود. تصور کنید شما برای جمع‌آوری سرمایه‌ی اولیه، سعی می‌کنید سرمایه‌گذار جذب کنید. مفهوم فروش جمعی ارز دیجیتال به این معنا است.

با این تفاوت که پیچیدگی بیشتری دارد. فروش جمعی ارز دیجیتال مانند این است که الزامات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) را برای عرضه اولیه سهام (IPO) کاهش ‌دهید. با استفاده از فروش جمعی، ارزهای دیجیتال جدید، توکن‌های غیر مثلی (NFT) یا سایر اشکال دارایی‌های دیجیتال در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

با این وجود ، توجه به این نکته حائز اهمیت است که کوین‌ها یا توکن‌ها همیشه در مقام سهام واقعی شرکت نیستند. کوین یا توکن ممکن است ارزش مالی داشته باشد، اما ارزش آن‌ها به سهام شرکت یا پروژه مد نظر شما وابستگی ندارد.

بیشتر بخوانید: NFT چیست ؟ تفاوت توکن مثلی و غیرمثلی را می‌دانید؟

فروش جمعی ارز دیجیتال چگونه کار می کنند؟

فروش جمعی ارز دیجیتال به طور معمول این گونه است که محصول آتی پروژه را ترویج می‌کند و به فروش می‌رساند. با سرمایه گذاری در این محصول، پس از رسیدن آن به تولید، میزانی از آن را دریافت می‌کنید.

در فروش جمعی ارز دیجیتال محصول آتی به فروش نمی‌رسد. در عوض، یک کوین یا توکن به فروش می‌رسد. شما مبلغ مشخصی را سرمایه گذاری می‌کنید و در ازای آن مقدار مشخصی از آن توکن دریافت می‌کنید. کسب‌وکاری که فروش جمعی ارز دیجیتال را پیاده سازی می‌کند، باید تصمیمات مهمی را برای فروش خود بگیرد. به عنوان مثال، بیش‌تر کسب‌وکارها روی سافت کپ (soft cap) و هارد کپ (hard cap) تمرکز می‌کنند.

فروش جمعی ارز دیجیتال چگونه کار می کنند؟

سافت کپ حداقل مبلغی است که فرایند فروش (جذب سرمایه) باید به آن برسد تا این فرایند قابل اجرا باشد. هارد کپ نیز حداکثر مبلغی است که شرکت در طول فرایند جذب سرمایه به آن دست پیدا می‌کند. به جز این، شرکت همچنین باید قوانینی را برای استفاده از رمزارزهای خود در نظر بگیرد. به عنوان مثال چگونه دارندگان کوین یا توکن می‌توانند از این رمز ارز در معاملات خود استفاده کنند.

حواستان باشد برای اینکه یک پروژه به عنوان یک فروش جمعی ارز دیجیتال واجد شرایط باشد، آن ارز دیجیتال نمی‌تواند مانند سهام شرکت که برای دارندگانش سود تولید می‌کند، مفهوم داشته باشد. بلکه باید یک ابزار خاص برای کسب‌وکار باشد؛ به عنوان مثال خدماتی را در آینده به دارندگانش ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: منظور از هارد کپ و سافت کپ چیست؟ منحنی انتشار چیست؟

ارتقاء و فروش

هنگامی که تیم توسعه دهنده قوانین مربوط به رمز ارز خود را تعیین کرد، قدم بعدی بازاریابی این پروژه است. نوع و میزان موفقیت این بازاریابی به مقدار زیادی به این بستگی دارد که چه میزان دارایی قرار است جمع شود و این شرکت قرار است بعداً خدمات خود را به چه کسی ارائه دهد.

بعد از مشخص شدن تکلیف قوانین و کمپین بازاریابی، نوبت به یافتن پلتفرم مدنظر برای فروش جمعی می‌رسد. اگر این کسب‌وکار خیلی گسترده نباشد، ممکن است فرایند فروش را از طریق وب سایت خود اجرا کند. اما اگر شرکت، شرکتی بزرگ‌تر باشد به احتمال زیاد برای پیاده سازی مسائل فنی نیز به یک پلتفرم شخص ثالث دارند. به طور معمول، سازندگان رمزارزها برای تعیین پارامترها و دستورالعمل‌های مربوط به قرارداد هوشمند به فناوری بلاک چین متکی هستند. بلاک چین در جهت کاهش کلاهبرداری و افزایش شفافیت عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید : آلت کوین چیست ؟ با انواع Altcoin‌ ها آشنا شوید

بیشتر بخوانید: قرارداد هوشمند یا اسمارت کانترکت چیست؟

بیشتر بخوانید : چرخه حیات قرارداد هوشمند

تفاوت فروش جمعی ارز دیجیتال با لانچ پد وعرضه اولیه؟

با وجود اصطلاحات و مفاهیم متنوع که به طور مداوم در فضای ارزهای دیجیتال در حال گسترش هستند، تشخیص تفاوت بین یک فروش جمعی ارز دیجیتال، لانچ پد و عرضه اولیه دشوار است. بیایید نگاه دقیق‌تری به هرکدام از این مفاهیم داشته باشیم تا به تفاوت‌های آن‌ها پی ببریم.

فروش جمعی ارز دیجیتال تقریباً همیشه به عنوان یک معامله مستقیم بین یک پروژه و سرمایه‌گذاران آن در نظر گرفته می‌شود. این روشی است که اغلب سازندگان پروژه بتوانند خدمات خود را برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در آینده از این خود استفاده کنند، در دسترس قرار دهند.

لانچ پد ارز دیجیتال یا کریپتو لانچ پد، راهی برای سازندگان پروژه است تا پروژه‌های خود که هنوز به صورت عمومی معرفی نشده‌اند را در صرافی‌ها لیست کنند. این بدان معناست که هرکسی بخواهد به این پروژه‌ها دسترسی داشته باشد، باید حسابی در صرافی داشته باشد. در بیشتر موارد، کاربران جدید باید یک فرآیند احراز هویت را پشت سر بگذارند تا هویت خود را تأیید کنند. این فرایند به کاهش ریسک کلاهبرداری‌های آتی کمک می‌کند. در صورتی که کاربر جدید فرایند احراز هویت خود را با موفقیت پشت سر بگذارد، می‌تواند به پروژه‌های ذکر شده در لانچ پد ارز دیجیتال دسترسی پیدا کند.

عرضه اولیه صرافی یا IEO، در اصل یک نسخه عمومی از لانچ پد است. صاحبان کسب‌وکار یا پروژه، با صرافی ارز دیجیتال مد نظرشان یک توافق تجاری تشکیل می‌دهند. صرافی مذکور، تبلیغات و بازاریابی IEO، مانند توزیع کوین از طریق ایردراپ (airdrop)، و فروش توکن‌ها یا کوین‌ها را به صورت B2C انجام خواهد داد.

بیشتر بخوانید : اسلیپیج (slippage) چیست؟

بیشتر بخوانید: ایردراپ (Airdrop): توزیع رایگان توکن

چگونه پلتفرم مناسبی را برای فروش جمعی ارز دیجیتال پیدا کنیم؟

برای این منظور باید اطلاعات مربوط به سوابق پلتفرم، داده‌های تاریخی، حجم معاملات و دارایی‌های تحت مدیریت آن را مطالعه کنید. مهم‌تر از آن، نظرات کاربران در مورد آن پلتفرم را بخوانید. همچنین، مدت زمان فعالیت این پلتفرم را در نظر بگیرید. اگر فقط سه ماه از راه اندازی آن گذشته است، اطلاعات بسیار کمی برای ارزیابی وجود خواهد داشت. اگر این پلتفرم پنج سال سابقه داشته باشد، به طور مشخص می‌توانید اطلاعات بیش‌تری به دست آورید و بیش‌تر به این اطلاعات اتکا کنید.

مزایا و معایب فروش جمعی ارز دیجیتال

مزایا و معایب فروش جمعی ارز دیجیتال

فروش جمعی ارز دیجیتال نیز مانند بسیاری از انواع دیگر سرمایه‌گذاری، دارای مزایا و معایب خود است.

یکی از مزایای مهم شرکت در فرایند فروش جمعی، این است که به کاربر اجازه می‌دهد تا در مراحل اولیه‌ی وجود یک ارز دیجیتال جدید آن را دریافت کند. هر کاربردی که این توکن داشته باشد، به احتمال خیلی زیاد فرصت برای سود دهی را به شما رائه خواهد داد.

ایراد اصلی فرایند فروش جمعی ارز دیجیتال پرخطر بودن آن است. سرمایه‌گذاران نمی‌دانند که آیا می‌توانند از کوین یا توکن خود برای هدف مورد نظرشان استفاده کنند یا خیر. ممکن است هرگز فرصتی برای فروش آن پیدا نکنند.

طبق تعریف، فروش جمعی توسط دولت فدرال کنترل نمی‌شود. این بدان معنی است که انجام هر گونه اقدامی علیه این شرکت مثل شکایت کردن از کسب‌وکاری که دارای فروش جمعی است می‌تواند بسیار دشوار باشد. این نکته‌ای است که باید به آن بسیار توجه کنید.

قانونی در مورد فروش جمعی ارز دیجیتال وجود ندارد. از طرف دیگر تعریف فروش جمعی تا حد زیادی در اختیار نهادهایی مانند SEC است. اگر کمیسیون بورس و اوراق بهادار تصمیم بگیرد که فرایند فروش جمعی در واقع یک ICO است، می‌تواند هم کسب‌وکار و هم سرمایه‌گذاران را در تنگنا قرار دهد. ممکن است کسب‌وکار به دلیل عدم ارسال مدارک مناسب با اقدامی علیه خود مواجه شود. سرمایه‌گذاران نیز از طرف دیگر ممکن است مجبور شوند از قانونی بودن همه چیز اطمینان حاصل کنند.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل استفاده از مرورگر بلاک چین

چگونه از کلاهبرداری‌ مربوط به فروش جمعی جلوگیری کنیم؟

کشف کلاهبرداری‌های مربوط به فروش انبوه می‌تواند دشوارتر از کشف کلاهبرداری‌های سنتی باشد. فروش جمعی اینطور طراحی شده است که اغلب کم‌تر ماهیت عمومی داشته باشد. در نتیجه اطلاعات موجود را محدود می‌کند. هیچ چیز نمی‌تواند به طور کامل از شما در برابر احتمال کلاهبرداری محافظت کند. اما اقداماتی وجود دارد که می‌تواند آسیب پذیری شما را کاهش دهد.

تا جایی که می‌توانید از قبل تحقیق کنید. تا جایی که می‌توانید در مورد یک پروژه فروش جمعی اطلاعات کسب کنید. آیا کسب‌وکار مد نظر دو ماه پیش ظاهر شده است؟ آیا مدرکی وجود دارد که نشان دهد این کسب‌وکار، ماهیتی فراتر از یک وب سایت یا حساب شبکه اجتماعی دارد؟

سعی کنید تا حد امکان با پلتفرم‌های معتبر مراوده داشته باشید. پلتفرم‌های معتبر معمولاً قبل از تأیید پروژه‌ای برای فروش جمعی، بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید : توکن هواداری (Fan Token) چیست؟

منابع اطلاعاتی در مورد فروش جمعی را در نظر بگیرید. حواستان باشد که یک سلبریتی در بهترین حالت به اندازه یک سرمایه گذار معمولی اطلاعات دارد. در صورت امکان، سعی کنید با نظرات متخصصان حوزه‌های مالی آشنا شوید.

قابل قبول بودن ادعای کسب‌وکارها را در نظر بگیرید. کسب‌وکارها معمولاً در مورد اینکه چگونه برای استفاده از پولی که از فروش جمعی به دست می‌آورند، به صورت عمومی صحبت می‌کنند. همچنین نظر خود را در مورد توسعه مسیر مد نظرشان ارائه می‌کنند. آیا اهداف اعلام شده با مبلغی که شرکت به دنبال جمع‌آوری آن است همخوانی دارد؟ اگر نه، احتمالا این پروژه یک کلاهبرداری است.

فروش جمعی برای چه افرادی مناسب‌تر است؟

از یک طرف، اگر کسی در مورد فروش جمعی ارز دیجیتال اطلاعاتی داشته باشد، این احتمال وجود دارد که دانش مناسبی از دنیای ارزهای دیجیتال داشته باشد. از سوی دیگر، ممکن است به سادگی توسط یکی از نزدیکانش با این فرایند آشنا شده باشد.

بیشتر بخوانید : منظور از هارد کپ و سافت کپ چیست؟ منحنی انتشار چیست؟

برخی از دستورالعمل‌های کلی می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا شرایط خوبی را برای شرکت در فرایند فروش جمعی دارید یا خیر. سعی کنید میزان سرمایه‌ای را وارد سرمایه‌گذاریتان کنید که اگر آن‌ها را از دست دادید، مشکل جدی‌ای برایتان به وجود نیاید. فروش جمعی ارز دیجیتال برای افرادی که تجربه سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال به صورت سنتی را دارند مناسب است.

سخن پایانی

فروش جمعی ارز دیجیتال یک گزینه هیجان‌انگیز برای سرمایه‌گذاران دنیای رمز ارزها است. دلیل آن این است که این مفهوم خارج از فضای سخت‌گیرانه‌ی ICO قرار می‌گیرد. دولت نیز با آن‌ها به عنوان اوراق بهادار رفتار نمی‌کند. دلیل آن عمدتا این است که کوین‌ها یا توکن‌ها فقط به عنوان یک دارایی مربوط به کسب‌وکار ارزش دارند. با این حال، به دلیل بی‌تجربه بودن برخی افراد یا نبود اطلاعات کافی در مورد پروژه‌ها، احتمال زیادی برای کلاهبرداری وجود دارد. در هر صورت سرمایه گذاران باتجربه، می‌توانند از فروش جمعی سود مناسبی دریافت کنند. نظر شما در مورد مفهوم فروش جمعی چیست؟ دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید.

0
0
برای پیشنهاد این مقاله به دیگر کاربران عزیز فکت کوینز روی دکمه زیر کلیک کنید

فکت کوینز مرجع خبر،تحلیل،آموزش رمز ارز

برای دیدن آموزش های
رایگان بیشتر،عضو شوید

    اشتراک در
    اطلاع از
    0 نظرات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    محل تبلیغ
    ramzarzy
    0
    نظر خود را بنویسید !x