وزیر ارتباطات: استفاده از فیلترشکن جرم‌انگاری می‌شود | سرنوشت مبهم فعالیت تریدها و فعالان رمزارز در داخل کشور

خانهاخباروزیر ارتباطات: استفاده...

آنچه می‌خوانید...

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در جمع خبرنگاران گفت به زودی استفاده از فیلترشکن جرم‌انگاری می‌شود. این در شرایطی است که به دنبال اختلال‌های اخیر اینترنت، فعالیت تریدها و فعالان رمزارز در داخل کشور با دشواری مواجه شده و بسیاری از آن‌ها در معرض ضررهای سنگین مالی هستند.

به گزارش خبر آنلاین، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت ابراهیم رییسی در حاشیه جلسه اخیر هیئت دولت درباره بازار داغ فروش نرم‌افزارهای ویژه تغییر آی‌پی و دور زدن محدودیت‌های اینترنتی که ناشی از محدودیت‌های ایجاد شده برای پلتفرم‌های بین‌المللی و پهنای باند اینترنت بین‌الملل است، از مردم خواست از این بدافزارها استفاده نکنند. او در پاسخ به سوال خبرنگاری در این باره گفت:

اولا که همان‌طور که بارها کارشناسان اعلام کردند، استفاده از فیلترشکن‌ها حتما آسیب‌پذیری را برای دستگاه‌های مختلف، از گوشی همراه تا لپ‌تاپ و کامپیوتر بالا می‌برد و فرصت خوبی برای هکرهاست که به دستگاه‌های کاربران نفوذ کنند. پس بر همین اساس به عنوان یک کارشناس به مردم توصیه می کنم حتی‌الامکان از این ابزارها استفاده نکنند.

- Advertisement -

او با اشاره به اینکه برای استفاده‌کنندگان از فیلترشکن جرم‌انگاری صورت می‌گیرد، درباره فروش نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی و برنامه‌های ویژه دور زدن سایت‌ها و پیام‌رسان‌های مسدود شده در کشور هم گفت:

اگرچه استفاده و فروش فیلترشکن منع شده، اما در قانون متاسفانه برایش جرم‌انگاری نشده است. این کار غیرمجاز است، اما الان البته تلاش‌هایی دارد صورت می‌گیرد تا علاوه بر غیرمجاز بودن، جرم‌انگاری هم بشود. البته این مسئله در صلاحیت بنده نیست و طبیعتا نهادهای مربوطه باید دنبال بکنند. ولی آنچه مهم است این است که استفاده از این‌ها باعث ناامنی در ادوات و دستگاه‌های مردم می‌شود.

گفتنی است این صحبت‌های وزیر ارتباطات و تلاش او برای جرم‌انگاری در زمینه استفاده از فیلترشکن‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که بسیاری از تریدرها و فعالان رمزارز در داخل کشور، برای مبادلات خود و دسترسی به بسیاری از سایت‌های این حوزه، نیاز به استفاده از فیلترشکن‌ها دارند. همچنین اختلال‌های اخیر اینترنت موجب شده معاملات حوزه رمزارز برای بسیاری از افراد دشوار شده و یا غیرممکن گردد. در چنین شرایطی این افراد که بسیاری از آن‌ها منبع گذران زندگی‌شان از طریق مبادلات رمزارزی است، در معرض ضررهای سنگین قرار دارند. با این حال مسئولین گویا در قانون‌گذاری‌های اخیر خود، توجهی به ضرر و زیان کاربران نداشته و به دنبال تصویب قوانین جدید خود در زمینه محدودیت استفاده از اینترنت که همان طرح صیانت معروف و جنجالی است، پیش می‌روند.

در همین زمینه محمود لیائی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به ضرر شدید فروشندگان اینستاگرامی به دنبال فیلتر شدن این پلتفرم گفته بود:

متوجه شدم که حتی در مناطق روستایی فروش محصولات از طریق اینستاگرام صورت می‌گرفته است. مردم با دیدن من نسبت به شرایط اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام ابراز شکایت کردند که من به آن‌ها گفتم شما خودتان از قبل به این فکر بودید که احیاناً اگر روزی اینستاگرام بسته شود چه اتفاقی می‌افتد؟ خودتان باید به فکر می‌بودید و از ابتدا از ابزاری نظیر اینستاگرام استفاده نمی‌کردید.

این سخنان معاون وزیر ارتباطات، واکنش‌های منفی شدیدی را در پی داشت.

همچنین روز گذشته سعید نقوی، عضو هیئت مدیره اتحادیه فناوران رایانه از افزایش ۳ هزار درصدی تقاضا برای خرید نرم‌افزارهای ویژه دور زدن فیلترینگ خبر داده و گفته بود گزارش‌ها نشان می‌دهد دامنه جست‌وجوی کاربران ایرانی برای دریافت فیلترشکن یک رکود تاریخی را ثبت کرده و این تقاضا بعد از قطعی تلگرام تجربه نشد.

او تاکید کرد:

پس از فیلتر شدن تلگرام، بخشی از کسب‌وکار‌های سنتی به دلیل رکودی که در بازار آن‌ها ایجاد شده بود، کسب و کار خود را به واتساپ و اینستاگرام هدایت کردند. از این رو بعد از فیلترینگ و محدود شدن استفاده از پلتفرم‌های خارجی متقاضی خرید فیلترشکن شدند تا بتوانند فعالیت اقتصادی خود را حفظ و دنبال کنند.

چنانچه در کشور برای استفاده از فیلترشکن جرم‌انگاری صورت بگیرد، این اتفاق چه تاثیری در فعالیت‌های روزمره شما در حوزه رمزارزها خواهد داشت؟ نظرتان را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

4 نظرات

  1. اخه مگه مجبوری حرفی بزنی که توان اجرا کردنش رو نداری
    فیلتر کردن اینترنت جرم نیست جمع کن بابا بساطت رو

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان