هم‌بنیانگذار سولانا: قطعی و اختلال در شبکه بزرگ ترین چالش ماست

خانهاخبارهم‌بنیانگذار سولانا: قطعی...

آنچه می‌خوانید...

شبکه سولانا، یکی از بزرگ ترین بلاک چین های لایه 1 موجود در فضای کریپتو است که با هدف رقابت با شبکه هایی مانند اتریوم طراحی و روی کار آمد. با این حال از زمان روی کار آمدنش این شبکه قدرتمند، سریع و پر کاربر با مشکلاتی از قبیل قطعی و اختلال همراه بوده و باعث شده تا دید کاربران و توسعه دهندگان کمی نسبت به آن تغییر کند. آناتولی یاکوونکو، هم‌بنیانگذار این شبکه در گفتگوی اخیر خود گفته است قطعی و اختلال در سولانا که مدتی است به صورت مکرر شاهد آن هستیم، بزرگ ترین چالش این شبکه محسوب می‌شود.

شبکه سولانا در سال 2020 راه اندازی شد و از آن زمان تاکنون با اختلال های گسترده ای همراه بوده که دلایل آن را نیز می‌توان ازدحام و رویدادهای اسپم در شبکه دانست. روز 2 سپتامبر و در مصاحبه ای با رائول پال، هم‌بنیانذار ریل ویژن (Real Vision)، یاکوونکو گفت که قطعی و اختلال در سولانا نفرین اصلی این شبکه بوده است. با این حال وی اشاره داشت که این مشکلات نتیجه هزینه بسیار پایین تراکنش ها در این شبکه بوده است. وی افزود:

«فکر می‌کنم این مشکل، نفرین اصلی شبکه سولانا بوده است اما از نظر من دلیل آن ارزان و سریع بودن تراکنش ها در شبکه است که باعث شده کاربران و توسعه دهندگان بسیار زیادی به سمت آن بیایند.»

- Advertisement -

مدیرعامل سولانا درباره این اتفاقات گفت علیرغم آنکه قطعی شبکه باعث شده تا کاربران نتوانند از سولانا استفاده کنند اما باید توجه داشت که خود شبکه آسیبی از این مشکلات ندیده است. وی در ادامه نیز اشاره داشت که هر بلاک چینی طراحی متفاوت خود و در نتیجه مشکلات و شکست های خود را دارد. برای مثال، یاکونکو اشاره داشت، زمانی که تولید بلاک در شبکه بیت کوین برای دو ساعت به حالت تعلیق درآمد همه آن را اتفاقی عادی در نظر گرفتند.

بیت کوین طراحی شده تا به شدت ارتجاعی باشد، اما زمانی که قدرت هش وابسته به ماینرهای چینی از بیین رفت، زمان هایی بود که بین تولید بلاک های بیت کوین شاهد فاصله زمانی دو ساعته بوده‌ایم و چنین اتفاقی کاملا عادی است. وی اشاره داشت که چنین موردی برای سولانا یک شکست توسط جامعه محسوب می‌شد. یاکوونکو در ادامه افزود:

«اگر بین هر تولید بلاکی در شبکه سولانا شاهد فاصله ای 2 ساعته باشیم، این شبکه مرده است چرا که بر اساس طراحی آن باید شاهد تولید بلاک ها در هر 400 میلی ثانیه باشیم.»

سولانا ساخته شد تا یک پلتفرم قرارداد هوشمند سریع و ارزان برای تراکنش ها باشد و بتواند روزانه تا 30 میلیون تراکنش را پردازش کند. این عدد از مجموع تمامی شبکه های دیگر نیز بیشتر است. یاکوونکو در این باره گفت زمانی که یک شبکه بسیار سریع می‌سازید، موارد شکست و مشکلات آن نیز با شبکه هایی مانند بیت کوین و اتریوم متفاوت خواهد بود.

مطلب مفید: حمله دیداس (DDoS) چیست؟

علیرغم تمامی این موارد وی اشاره داشت که قطعی و اختلال در سولانا به صورت کلی موضوع بدی نیست چرا که از نظر وی دلیل این مشکلات آن است که شبکه کاربران زیادی را در خود جای داده است. وی افزود:

«این بزرگ ترین چالش ما است و چالشی است که من آن را دوست دارم چرا که نشان می‌دهد شبکه کاربران بسیار زیادی دارد.»

از سال 2020 که شبکه راه اندازی شد، سولانا شاهد هفت مرتبه قطعی و اختلال بوده است که 5 عدد از آنها در سال جاری رخ داده‌اند. یکی از بزرگ ترین قطعی های این شبکه در ماه سپتامبر 2021 رخ داد که در پی آن شاهد خارج از دسترس بودن سولانا به مدت 17 ساعت بودیم. یاکوونکو در این باره گفت که دلیل قطعی و اختلال در شبکه آن بوده که اعتبارسنج ها موفق نشده‌اند در زمان های اوج ورود کاربران تمامی تراکنش ها را پردازش کنند. وی افزود:

«فکر کنم برخی از افراد ثانیه ای 10 میلیون بسته را برای یک اعتبارسنج ارسال می‌کردند. اگر در یکی از آن اعتبارسنج ‌ها اشکالی وجود داشته باشد که منجر به رشد سریع حافظه شود، آن اعتبارسنج می‌تواند از دسترس خارج شود.»

گفتنی است که در میان قطعی و اختلال های شبکه سولانا مهم ترین ها را می‌توان حمله DoS ناشی از اسپم شدن پروتکل رادیوم در سپتامبر 2021، قطعی هفت ساعته به دلیل نقص ربات ها در برنامه NFT شبکه در ماه مه امسال و باگ در کدهای شبکه که منجر به توقف تولید بلاک ها در ماه ژوئن شد، دانست.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

1 نظر

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان