قیمت ارز دیجیتال ؛ فاکتورهای موثر بر قیمت ارز دیجیتال

خانهمقالاتقیمت ارز دیجیتال...

آنچه می‌خوانید...

قیمت ارز دیجیتال اولین سوال برای ورود به بازار کریپتوکارنسی‌ها و البته مهمترین سوال برای فعالان همیشگی و باتجربه دنیای رمزارزها است. از سال 2009 که اولین رمزارز یعنی بیت کوین متولد شد تا الان، قیمت ارزهای دیجیتال فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده است. اما خوشبختانه ارزهای دیجیتال در همه جای دنیا قیمت ثابتی دارند و برای خرید ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال فقط باید به اینترنت دسترسی داشته باشید. این روزها ارز دیجیتال در ایران هم یکی از دارایی‌های سرمایه‌ای محسوب می‌شود و اطلاع از قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال طرفداران زیادی دارد. با فکت کوینز همراه باشید تا در ابتدا ببینیم ارز دیجیتال چیست و فاکتورهای موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم و سپس چند سایت اطلاع از قیمت ارزهای دیجیتال را معرفی کنیم.

ارز دیجیتال چیست؟

رمزارزها یک نوع ارز دیجیتال یا مجازی هستند که به عنوان ابزاری برای معامله و تبادل طراحی شدند. درحقیقت، برای خلق واحدهای جدیدی از ارزهای خاص و تامین امنیت معاملات از رمزنگاری استفاده ‌شد. استفاده از ارزهای دیجیتال روش جدیدی برای پرداخت هزینه کالا و خدمات است که نسبت به ارزهای فیات و پول‌های رایج در دنیای فیزیکی دو ویژگی متمایز دارد. اول اینکه ارزهای دیجیتال در فضای آنلاین دارای ارزش و قابل استفاده هستند. ثانیا، پشتوانه و حمایت بانک‌های متمرکز، دولت یا تامین‌کنندگان اعتباری هیچ نقشی در ماهیت و البته قیمت ارزهای دیجیتال ندارد بلکه قیمت ارز فقط از طریق عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. رمزارزها که با استفاده از بلاکچین ساخته شده‌اند، روشی کاملاً نوین برای انتقال اطلاعات و اعتبار مالی در فضای اینترنت هستند و می‌توان هر خریدی از خرید یک ساندویچ خوشمزه گرفته تا خرید یک خانه لوکس را با استفاده از ارزهای دیجیتال انجام داد. تولد بیت کوین، شروع این ماجرا بود و حالا همه بازار چشم به حرکت قیمت بیت کوین دوخته است.

- Advertisement -

مطلب مفید: مبدل قیمت ارزهای دیجیتال

فاکتورهای موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال

فراز و فرود ویژگی اصلی بازارهای مالی است. ترتیب کندل‌های سبز و قرمز، روند و موج ارزهای دیجیتال را می‌سازد و در نهایت منجر به بازار خرسی یا گاوی می‌شود. از این رو نوسان قیمت ارزهای دیجیتال، اطلاع از عوامل موثر بر قیمت ارز دیجیتال و پیش‌بینی قیمت رمزارزها را دوچندان می‌کند. هرچند عوامل بسیاری قیمت ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما اشاره به مهمترین فاکتورها خالی از لطف نیست:

قیمت ارز دیجیتال
عوامل موثر بر قیمت کریپتوکارنسی‌ها

مقدار عرضه و تقاضای ارزهای دیجیتال

همانطور که اشاره شد ماهیت ارزهای دیجیتال به گونه‌ای طراحی شده تا دولت‌ها و موسسات مالی متمرکز نقشی در آن نداشته باشند. بنابراین، مهم‌ترین فاکتور تغییر و نوسان قیمت رمزارزها را می‌توان به میزان عرضه و تقاضا نسبت داد. هر چقدر تقاضای بازار برای یک ارز دیجیتال بیشتر باشد، با کم شدن عرضه قیمت ارز هم بیشتر می‌شود. به طور مثال؛ مهمترین دلیل ایجاد سقف 60 هزار دلاری بیت کوین، افزایش تقاضا بود و سپس به دلیل افزایش عرضه و فشار فروش در روند نزولی قرار گرفت.

هیجان سرمایه‌گذاران

بازار کریپتوکارنسی هم مانند هر بازار دیگری تحت تاثیر هیجان سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. اما منشا هیجان از کجاست؟ انتشار اخبار مثبت یا اخبار منفی نقطه شروع هیجان در بازار است. مثلا، ایلان ماسک در توییتی حمایت از دوج کوین را اعلام می‌کند. اثر انتشار این خبر بر قیمت دوج کوین کاملا واضح است. یا بالعکس، چین از قانون ممنوعیت فعالیت ماینرها خبر می‌دهد. اثر منفی این خبر بر قیمت ارزهای دیجیتال، موجب روند نزولی قیمت می‌شود. اثر برخی خبرها بسیار گسترده و عمیق است و تا مدت‌ها بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما به هرحال، سرمایه‌گذاران نباید بر اساس اخبار لحظه‌ای و آنی تصمیم‌های هیجانی بگیرند و برای خرید یا فروش ارزهای دیجیتال اقدام کنند.

سختی استخراج رمزارزها

در برخی شبکه‌ها مانند شبکه بیت کوین که مبتنی بر اجماع اثبات کار (Proof of Work) هستند، ماینرها یا همان استخراج‌کننده‌های بیت کوین باید اطلاعات مربوط به تراکنش‌های کاربران را تایید کنند. بعد از تایید، اطلاعات به حافظه بلاک اضافه می‌شود. بعد از تکمیل ظرفیت بلاک ماینرها سراغ بلاک بعدی می‌روند. با اضافه شدن بلاک‌ها، سختی محاسبه هش‌ها بیشتر می‌شود و ماین بلاک‌های جدید هم سخت‌تر می‌شود. از طرف دیگر، یک ماینر برای تایید اطلاعات تراکنش‌ها به سخت‌افزارهای قدرتمندی ازقبیل؛ کارت‌های گرافیک، CPU با توان پردازش بالا، دستگاه ASIC و البته انرژی برق نیاز دارد. گاهی این عوامل موجب می‌شود ماینینگ برای ماینرها سودآوری لازم را نداشته باشد و فعالیت آنها برای تولید کوین جدید کاهش پیدا کند. در نهایت سختی استخراج، قیمت ارز دیجیتال را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

قیمت ارز دیجیتال
Cryptocurrency price

کاربرد ارزهای دیجیتال

یکی دیگر از فاکتورهای موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال که شاید وضوح عینی کمتری داشته باشد میزان کاربرد، عملکرد و سطح استفاده ارزهای دیجیتال است. اگر یک ارز دیجیتال کاربرد بیشتری برای اکثریت افراد داشته باشد قطعا تقاضای آن بالا می‌رود و منجر به افزایش قیمت می‌شود. برعکس، اگر بر خلاف ادعای وایت پیپر و اعضای تیم، پلتفرمی نتواند عملکرد ادعا شده را ارائه دهد شاهد اثرگذاری منفی روی قیمت ارز دیجیتال می‌شویم. به طور مثال؛ اتریوم به دلیل گستردگی کاربرد یکی از ارزهای محبوب است. یا مثلاً، توکن‌های مربوط به «بازی کن و پول به دست بیاور» بر اساس تنوع و کاربرد مورد استقبال گیمرها قرار می‌گیرند.

اعلام قوانین و مقررات کشورها در مورد استفاده از رمزارزها

آخرین موردی که به عنوان عامل اثرگذار بر قیمت ارزهای دیجیتال می‌توان اشاره کرد اتخاذ قوانین و مقررات کشورهای مختلف دنیا در حوزه رمزارزها است. دنیای کریپتوکارنسی یک دنیای تقریبا نوظهور است و هنوز بسیاری از دولت‌ها زیرساخت و قوانین ثابتی برای استفاده از ارزهای دیجیتال ارائه نکرده‌اند. به طور مثال، پذیرش بیت کوین به عنوان ارز رسمی در کشورهایی مانند السالوادر یا تانزانیا بر قیمت ارزهای دیجیتال اثر می‌گذارد. یا مثلا، تصمیم‌های کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا برای ممنوعیت یا آزادی استفاده از رمزارزها، قطعا موجب تحرکاتی در روند قیمت بازار ارزهای دیجیتال می‌شود.

سایت‌های ردیابی قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال

نوسان قیمت بازار دیجیتال لزوم پیگیری قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال را بیشتر می‌کند. اگر از فعالان قدیمی و همیشگی کریپتوکارنسی‌ها هستید قطعا با سایت‌های اعلام قیمت ارزهای دیجیتال آشنایی دارید. اما اگر تازه‌وارد هستید خوب است بدانید که سایت‌ها و نرم‌افزار‌های اعلام قیمت متعددی وجود دارد و بهتر است با تعدادی از سایت‌های معتبر اعلام قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال آشنا باشید.

کوین مارکت کپ (Coinmarketcap)

کوین مارکت کپ یکی از رایج‌ترین سایت‌های ردیابی قیمت ارز دیجیتال است. کوین‌ها و صرافی‌های متعددی در این سایت لیست شدند و کاربر به راحتی می‌تواند اطلاعات مربوط به قیمت ارز دیجیتال، ارزش بازار یا مارکت کپ و حجم معاملات را به دست بیارد و به راحتی نمودار قیمت ارز دیجیتال موردنظرش را ببیند.

اطلاع از قیمت ارزهای دیجیتال در کوین مارکت کپ
سایت کوین مارکت کپ

کوین 360 (Coin360)

در پلتفرم آنلاین کوین 360، اطلاعات مربوط به قیمت ارز دیجیتال، مارکت کپ، حجم معاملات روزانه، و الگوریتم ارزها به شیوه‌ای منحصر به فرد و از طریق اینوگرافیک نمایش داده می‌شود. اینوگرافیک بزرگتر یعنی آن ارز ارزش بازار بیشتری دارد. رنگ سبز و قرمز هم همان ماهیت کندل‌ها را دارند و حرکت صعودی یا نزولی قیمت را نشان می‌دهند.

کوین گکو (CoinGecko)

سایت کوین گکو هم ساختاری شبیه به سایت کوین مارکت کپ دارد و از کوین‌ها و صرافی‌های متعددی پشتیبانی می‌کند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از آموزش سایت کوین گکو در سایت فکت کوینز استفاده کنید.

کریپتو کامپر (CryptoCompare)

این سایت همینطور که از نامش پیداست ساختاری بر مبنای مقایسه اطلاعات ارزهای دیجیتال دارد. مقایسه و رتبه بندی صرافی‌های مختلف، تجهیزات استخراج و ماین، کیف پول‌ها و استارت‌آپ‌های حوزه بلاکچین و ارزهای دیجیتال از جمله مواردی است که در سایت کریپتو کامپر ارائه می‌شود.

پاسخ دیدگاه

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان