قیمت ارز در آستانه دگرگونی؛ تاثیر سفر سلطان عمان به ایران بر دلار

خانهاخبارقیمت ارز در...

آنچه می‌خوانید...

سفر سلطان عمان به ایران از مسائل داغ این روزها است. کارشناسان معتقدند که هدف اصلی سلطان عمان از این سفر، مذاکرات برای احیای برجام است. در همین حین کارشناسان اقتصادی معتقدند که سفر وی به ایران می‌تواند باعث تحولاتی در نرخ قیمت دلار شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، از آنجایی که کشور عمان یکی از میانجی‌های روابط ایران و اروپا و آمریکا است و نقش پررنگی در مذاکرات هسته‌ای و برجام دارد، سفر سلطان این کشور به ایران خبر بسیار مهمی محسوب می‌شود.

- Advertisement -

از هفته گذشته این خبر به گوش رسیده بود که ایران و آمریکا در حال انجام مذاکرات محرمانه برای رسیدن به توافق هستند که البته این خبر از سوی هیچ یک نه تایید و نه تکذیب شد. به همین دلیل درحال حاضر موضوع برجام و احیای آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

عده‌ای معتقدند که دموکرات‌های آمریکایی برای پیروزی مجدد جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری بعدی به ادامه مذاکرات برجام به عنوان یک برگ برنده نگاه می‌کنند و به دنبال آن هستند. اما عده‌ای دیگر نیز بر این باور هستند که ادامه مذاکرات برجام به ضرر جو بایدن است و احتمال توافق آنها با برجام بسیار کم است.

ادامه مذاکرات برگ برنده دموکرات‌ها

عبدالرضا فرجی‌راد، مدیرکل سابق شورای راهبردی روابط خارجی، یکی از افرادی است که اعتقاد دارد دموکرات‌ها به ادامه مذاکرات نیاز دارند درباره سفر سلطان عمان بیان می‌کند: «حدود یک سال و نیم تا انتخابات آمریکا مانده است. یکی از دلایلی که دموکرات‌ها این توافق را می‌خواهند، استفاده از آن برای تبلیغات انتخاباتی است. می‌خواهند اعلام کنند خروج شما از برجام منجر به افزایش غنی‌سازی در ایران شد و ما بار دیگر جلوی هسته‌ای شدن ایران را گرفتیم.»

البته فرجی‌راد معتقد است ایران نیز به دلیل وضعیت نابسامان اقتصادی، چاره‌ای جز توافق ندارد و رهایی از این وضعیت نیازمند توافق است. 

فرجی‌راد گفت: «با توجه به این شرایط هر دو طرف توافق هسته‌ای را می‌خواهند. احتمالا مذاکرات پیشرفت‌هایی داشته است، اما موانعی هم دارد که حالا سلطان عمان برای حل کردن آن آمده باشد.»

ادامه مذاکرات و متضرر شدن دموکرات‌ها

دیاکو حسینی، تحلیلگر مسائل استراتژیک دیدگاهی متضاد درخصوص سفر سلطان عمان دارد. وی بیان داشت، بعید است در آینده‌ای نزدیک شاهد احیای برجام باشیم. به این دلیل که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است (نوامبر آینده) و مذاکره با ایران برای دموکرات‌ها هزینه بسیار بالایی دارد.

ضمن اینکه توافق ایران و آمریکا قرار نیست منجر به یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تری شود که بایدن وعده آن را سه سال پیش داده بود و محقق هم نشد. او نمی‌تواند از احیای همان توافق ۲۰۱۵ به عنوان امتیاز استفاده کند. بنابراین ترجیح دموکرات‌ها این است که تا پایان انتخابات از توافق با ایران خودداری کنند و وضعیت موجود را در حالت فریز شده حفظ کنند.

وی همچنین بیان کرد که ایران نیز آمادگی توافق ندارد. به علاوه به توافق رسیدن در یک سال پایانی دولت بایدن سودی ندارد زیرا ممکن است در انتخابات بعدی جمهوری‌خواهان رای بیاورند و از توافق خارج شوند. بنابراین بهتر است ایران ادامه مذاکرات را به بعد از انتخابات موکول کند. 

در نهایت پس از پایان سفر سلطان عمان به ایران مشخص خواهد شد که که آیا مذاکرات از سر گرفته و یا دوباره فریز خواهد شد؟

تاثیر سفر پادشاه عمان بر قیمت دلار

از زمان انتشار خبر سفر سلطان عمان قیمت دلار یک روند کاهشی گرفت اما در حال حاضر در کانال 52 هزار تومانی قرار دارد. این در حالی است که معامله‌گران منتظر بودند تا دلار کاهش بیشتری را تجربه کند. می‌توان گفت که علت عدم کاهش چشمگیر دلار این است که نتیجه سفر سلطان عمان مشخص نیست. درصورتی که مذاکرات میان ایران و آمریکا احیا شود و به توافق 2015 برسند، دلار 30 تا 40 هزار تومانی دور از تصور نیست. در غیر این صورت نباید امیدی به کاهش و یا حتی فریز قیمت‌ها داشت.

برای اطلاع از آخرین اخبار ارز دیجیتال با فکت کوینز همراه باشید.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

spot_img

هیچ خبری رو از دست نده!

محاسبه‌گر ارزهای دیجیتال
ارز معادل
تومان

محاسبه با مبلغ تتر : تومان